اخبار تکنولوژی

مشخصات تراشه Tensor گوگل فاش شد

گوگل براي اولين بار قصد دارد تا به صورت رسمي از تراشه اختصاصي خود رونمايي کند. اين تراشه اختصاصي، داراي مزيت‌هاي ويژه‌اي براي گوشي‌هاي سري Pixel 6 خواهد بود. در فاصله رونمايي رسمي از سري Pixel 6، مشخصات تراشه Tensor گوگل لو رفته است. اين مشخصات، به ما نويد رونمايي از يک تراشه قدرتمند را مي‌دهد.

مدتي پيش، گفتيم که تراشه Tensor ممکن است در واقع يک نسخه معرفي نشده از تراشه‌هاي Exynos سامسونگ باشد. اما ظاهراً، گوگل از اين‌ها هم فراتر رفته است!

اخيراً Digital Chat Station که يک افشاگر شناخته شده در ويبو محسوب مي‌شود، جزئياتي جديد را از تراشه Tensor گوگل فاش کرده است. اين گزارش، از سوي EqualLeaks نقل شده است. با توجه به اين که منبع مورد نظر موثّق است، مي‌توانيم به اطلاعات آن استناد کنيم. اما Digital Chat Station دقيقاً چه اطلاعاتي را از اين تراشه اختصاصي منتشر کرده است.

خب، ما مي‌دانيم که تراشه اختصاصي گوگل قرار است مزاياي زيادي را در پي داشته باشد. يکي از مزيت‌هاي ويژه اين تراشه، امکان پشتيباني طولاني مدت آن مي‌باشد. به عبارت ديگر، گوگل مي‌توانيد براي گوشي‌هاي سري Pixel 6 با اين تراشه، ۵ سال آپديت اساسي اندرويد را فراهم کند. در نتيجه، شاهد يک انقلاب در ميزان پشتيباني گوشي‌هاي اندرويدي نخواهيم بود!

در ادامه، گوگل قصد دارد تا پردازنده سيگنال تصوير اختصاصي و بهينه سازي شده خود را در اين تراشه به کار بگيرد. با استفاده از اين پردازش تصوير، عکاسي در گوشي‌هاي گوگل يک مرحله ارتقاء مي‌يابد. در نهايت، اين کمپاني آمريکايي قصد مانور دادن در بخش هوش مصنوعي را دارد. گوگل مي‌خواهد از الگوريتم‌هاي يادگيري ماشيني خود براي بازدهي هرچه بهتر اين تراشه استفاده کند.

در نهايت، نوبت به مشخصات اين تراشه رونمايي نشده مي‌رسد. مشخصات تراشه Tensor گوگل، واقعاً شگفت آور هستند. آن طور که گفته مي‌شود، اين تراشه داراي پردازنده مرکزي هشت هسته‌اي است. اين هسته‌ها، بين سه کلاستر مختلف تقسيم شده‌اند.

در ابتدا، کلاستر بزرگ و اصلي اين پردازنده مرکزي، مجهز به دو هسته قدرتمند Cortex-X1 است! ما پيش‌تر ديده بوديم که در تراشه‌هاي اندرويدي، از تنها يک هسته Cortex-X1 بوده‌ايم. اما اين بار، گوگل مي‌خواهد يک تراشه بسيار قدرتمندتر را در گوشي‌هاي خود به کار بگيرد.

حداکثر فرکانس اين دو هسته‌، برابر با ٢.٨ گيگاهرتز مي‌باشد. براي مقايسه، اسنپدراگون ٨٨٨ داراي يک هسته Cortex-X1 با حداکثر فرکانس کاري ٢.٨۴ گيگاهرتز بود. در نتيجه، عملکرد اين تراشه يک پله بالاتر از Snapdragon 888 خواهد بود.

در ادامه، دو هسته Cortex-A78 با حداکثر فرکانس کاري ٢.٢۵ گيگاهرتز در کلاستر دوم استفاده شده است. چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ١.٨ گيگاهرتزي نيز در کلاستر سوم واقع شده‌اند. در کل، اين مشخصات خيلي با تراشه‌هاي فعلي اختلاف ندارند. اما در کلاستر اصلي، شاهد پيشرفت چشمگيري هستيم.

پردازنده گرافيکي اين تراشه، Mali-G78 خواهد بود. تعداد کلاسترهاي اين پردازنده مشخص نيست. اما مي‌توانيم شاهد استفاده نمونه‌اي مشابه يا بهتر از Mali-G78 در Exynos 2100 باشيم.

نظر شما در مورد مشخصات تراشه Tensor گوگل چيست؟ آيا اين تراشه مي‌تواند رقبا را شکست دهد؟ فکر مي‌کنيد که گوگل چه برتري در مقابل رقبا خواهد داشت؟

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا