اخبار سینما

پس از ایران سه کشور اوکراین، مراکش و مصر راهی اسکار شدند

اوکراین فیلم مستند «۲۰ روز در ماریوپل»، مراکش «مادر همه دروغ‌ها» و مصر «ووی، ووی، ووی» را برای رقابت فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ انتخاب ‌کردند.

به نقل از هالیوود ریپورتر، «۲۰ روز در ماریوپل» فیلم مستند دلخراشی از مستیسلاو چرنوف درباره محاصره شهر بندری اوکراین توسط روسیه که در جشنواره ساندنس به نمایش درآمده است، به عنوان نماینده اوکراین به اسکار نود و ششم معرفی شد.

این فیلم که توسط چرنوف روزنامه‌نگار اوکراینی آسوشیتدپرس و همکار عکاسش اوگنی مالولتکا ساخته شده است، تخریب شهر بندری ماریوپل زیر بمباران روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ را مستند کرده است.

این مستند که اولین کارگردانی چرنوف است، جایزه مستند سینمای جهان ساندنس را از آن خود کرد. چرنوف و مالولتکا همراه همکارانش واسیلیسا استپاننکو و لوری هینانت جایزه پولیتزر امسال را برای گزارش‌های خود از ماریوپل دریافت کردند.

در همین حال ورایتی خبر داد مراکش هم مستندی با عنوان «مادر همه دروغ‌ها» ساخته اسما المدیر را به اسکار معرفی کرد. این فیلم که ماه می در بخش نوعی نگاه کن به نمایش درآمد، با المدیر شروع می‌شود که می‌خواهد بداند چرا تنها یک عکس از دوران کودکی‌اش دارد و چرا دختری که در تصویر است او نیست.

برای رسیدن به حقیقت، المدیر و پدرش مجموعه‌ای مینیاتوری از محله قدیمی‌شان می‌سازند و تمام خانواده را به صحنه می‌آورند و سعی می‌کنند تا داستان را باز کنند. او به آرامی شروع به بازجویی از مادر، پدر و مادربزرگش درباره چیزهایی که از خانه و کشورشان گفته‌اند، می‌کند تا بتواند به درک لایه‌های فریب و فراموشی عمدی که زندگی او را شکل داده است، برسد.

المدیر کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده ساکن پاریس و رباط است و مستندهای کوتاهی برای الجزیره، بی‌بی‌سی و تلویزیون العربی ساخته است. «مادر همه دروغ‌ها» اولین فیلم بلند اوست.

مصر هم «ووی، ووی، ووی» طنزی تیره به نویسندگی و کارگردانی عمر هلال را برای رقابت اسکار انتخاب کرده است که درباره یک نگهبان امنیتی به نام حسن است که با مادرش زندگی فقیرانه‌ای دارد و با پیوستن به تیم فوتبال نابینایان در یکی از تورنمنت‌های جام جهانی در اروپا، قصد سفر به خارج از کشور را دارد. او که وانمود کرده بازیکنی کم بینا است، در این سفر با خبرنگاری آشنا می‌شود که علاقه‌مند به نوشتن در مورد تیم است. این فیلم با الهام از رویدادی واقعی ساخته شده است. مصر از سال ۱۹۵۸ در رقابت‌های اسکار حضور داشته، هر چند گاه در این حضور وقفه افتاده است.

آخرین مهلت ارسال آثار به بهترین بخش فیلم بلند بین المللی ۲ اکتبر است.

آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک ۲۱ دسامبر نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ را معرفی می‌کند و ۵ نامزد نهایی ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ معرفی خواهند شد. اسکار نود و ششم ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.

در حالی که تاکنون ۴۷ کشور نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند، لوکزامبورگ «آخرین خاکسترها» ساخته لوییک تانسون، لیتوانی «آهسته» ساخته ماریا کاوتارادزه، لتونی «آزادی من» ساخته لیز کونگا ملجل، ایسلند «سرزمین خدا» ساخته هینور پالماسون و یونان «پشت انبارهای کاه» ساخته آسیمینا پرودرو را به اسکار معرفی کرده‌اند.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا