اخبار سینما

در ۲۱ دسامبر 15 رغیب اسکاری از میان 80 کشور اعلام می شود

در فهرست ۸۰ نفره اسکار ۲۰۲۴،‌ «بزهکاران» فیلمی با موضوع دزدی ساخته رودریگو مورنو جای دارد که از سوی آرژانتین به اسکار رفته است.

به نقل از ورایتی، در حالی که شمار کشورهای شرکت کننده در رقابت اسکار ۲۰۲۴ از ۸۰ کشور فراتر نرفته، مهلت ارسال آثار به اسکار چند روزی است که به پایان رسیده و از سوی آکادمی هم هنوز واکنشی مشاهده نشده است.

معمولاً چند روز پس از اتمام مهلت اراسل فیلم‌ها، آکادمی در صورتی که فیلمی منطبق با شرایط شرکت در رقابت نباشد، آن را رد و در نهایت اسامی فیلم‌های تایید شده را اعلام می‌کند.

در حالی که تاکنون ۸۰ کشور فیلم‌های خود را به صورت رسمی به آکادمی معرفی کرده‌اند، هنوز روشن نیست که آیا همه آنها با تایید روبه‌رو می‌شوند یا خیر.

در همین حال آرژانتین با «بزهکاران» به اسکار رفت. این فیلم بازیگوشانه با موضوع سرقت، نوشته و ساخته رودریگو مورنو، شاید آخرین فیلمی بود که به اسکار ۲۰۲۴ معرفی شد.

«بزهکاران» که محصول مشترک آرژانتین، برزیل، شیلی و لوکزامبورگ است با بازی دنیل الیاس و استبان بیگلیاردی اولین نمایش جهانی خود را در بخش نوعی نگاه جشنواره کن تجربه کرد و با تحسین منتقدان روبه‌رو شد.

مورنو نخستین بار با فیلم «محافظ» در سال ۲۰۰۶ توجه‌ها را به خود جلب کرد و برای آن موفق شد تا جایزه آلفرد بائر برای نوآوری را از برلیناله بگیرد.

شورش «بزهکاران» علیه نامرئی بودن در محل کار و روال مرگ‌آور بسیار سرگرم‌کننده‌تر است و خیلی سریع‌تر. در این فیلم یک کارمند بانک به نام موران در برابر دید کامل دوربین، انبوهی از پول نقد را از بانکش می‌دزدد و قصد دارد خود را تسلیم کند تا اینکه همکارش رومان به او پیشنهاد می‌دهد این غارت را برایش مخفی کند.

ورایتی در نقد خود نوشت: «یک فیلم دزدی اگزیستانسیال بسیار عجیب و غریب» … جذابیت «بزهکاران» پیش از جشنواره کن هم مشخص شده بود و از سوی کمپانی‌ها در خرید حقوق آن برای بازار جهانی با توجه روبه‌رو شد.

سال ۲۰۲۰ با حضور ۹۳ کشور در رقابت اسکار بین‌المللی، در این زمینه رکورد جدیدی ثبت شد. سال ۲۰۱۷ نیز ۹۲ کشور به رقابت اسکار رفتند، در حالی که سال ۲۰۱۹ تنها حضور ۸۷ کشور در این رده ثبت شد.

فیلم‌هایی که به رقابت اسکار بین‌المللی امسال رفته‌اند باید از یکم دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ اکران شده باشند. از میان ۸۰ فیلم امسال، یک فهرست کوتاه ۱۵ نفره ۲۱ دسامبر اعلام خواهد شد و نامزدهای نهایی ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ تعیین می‌شوند. نود و ششمین دوره جوایز اسکار ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا