اخبار تکنولوژی

گوشی‌های جدید ایسوس بدون تغییر محسوس نسبت به قبل رونمایی شد

ایسوس به‌تازگی از دو مدل جدید از گوشی‌های گیمینگ خود تحت عنوان راگ‌فون ۵S و ۵S پرو بدون تغییری خاص و محسوس به نسبت مدل‌هایی که پیش‌تر راهی بازار شدند، رونمایی کرد.

ایسوس اواسط امسال بود که از گوشی‌های گیمینگ سری راگ‌فون ۵ رونمایی کرد. گوشی‌های قدرتمندی که در سه مدل استاندارد، پرو و آلتیمیت رونمایی و راهی بازار شدند و از امکانات و قابلیت‌های بسیار خوبی بهره می‌بردند. اما کمی بعد از معرفی و عرضه‌ی این گوشی‌ها بود که شایعاتی مبنی بر وجود دو مدل دیگر منتشر شد؛ دو مدلی که شرکت تایوانی امروز بالاخره از آن‌ها رونمایی کرد.

گوشی‌های گیمینگ جدید ایسوس، راگ‌فون ۵S و ۵S پرو نام دارند؛ محصولاتی که با توجه به نامشان، انتظار هم نداشتیم تغییر خاصی به نسبت مدل‌های معرفی شده در نیمه‌ی اول امسال داشته باشند که خب اینطور هم شد. البته نمی‌توان این موضوع را چیز بدی دانست چرا که سری راگ‌فون ۵ واقعا گوشی‌های خوبی بودند و هستند و اگر محصولی با ارتقای جزئی به نسبت آن‌ها راهی بازار شود هم باکیفیت محسوب می‌شود.

سری راگ‌فون ۵S هم از این قاعده مستثنی نیست و یک مورد خاصی که آن‌ها را به نسبت راگ‌فون‌های امسال متمایز می‌کند، پردازنده‌ای است که به عنوان قلب تپنده در آن‌ها به کار گرفته شده است. البته پیش از این شنیده بودیم که ایسوس فقط قصد دارد از یک مدل راگ‌فون ۵S رونمایی کرد اما خب امروز متوجه شدیم که یک مدل پرو هم در کنار آن حضور دارد.

پردازنده‌ای که به عنوان قلب تپنده در این دو گوشی ایفای نقش می‌کند، اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس است؛ پردازنده‌ای که اخیرا رونمایی شد و تفاوت خاصی هم با اسنپدراگون ۸۸۸ ندارد. نقطه قوت این پردازنده، هسته‌ی قدرتمند Cortex-X1 آن است که از فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتز بهره می‌برد. فرکانس این هسته در مدل استاندارد این پردازنده ۲٫۸۴ گیگاهرتز بود که خب تغییر خیلی محسوسی به حساب نمی‌آید.

تغییر اصلی که این پردازنده به نسبت قبل داشته است، افزایش سرعت ۲۰ درصدی در بخش موتور هوش مصنوعی است که به اکنون به ۳۲ TOPS رسیده است (۶ TOPS بیشتر از آنچه که در اسنپدراگون ۸۸۸ شاهد بودیم). البته این تنها تغییری نیست که در این دو گوشی به نسبت قبل شاهد هستیم. اما خب پیش از پرداختن به تغییرات، به بررسی خود گوشی‌ها می‌پردازیم.

این گوشی‌ها همانطور که اشاره شد، در دو مدل راگ‌فون ۵S و ۵S پرو رونمایی شدند. اینبار دیگر خبری از مدلی تحت عنوان آلتیمیت نیست اما مدل پرو از ۱۸ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع LPDDR5 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1 بهره می‌برد. ترکیبی که فقط در مدل آلتیمیت از سری راگ‌فون ۵ شاهد بودیم. روی پنل پشتی راگ‌فون ۵S پرو هم شاهد نمایشگر PMOLED هستیم در حالی که در مدل آلتیمیت از سری قبل، نمایشگر مونوکروم را شاهد بودیم.

اگر ترکیب حافظه‌ی ۱۸/۵۱۲ گیگابایت فراتر از حد نیاز شماست، مدل ۵S به شما پیشنهاد می‌شود که در مدل پایه‌ی خود از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌برد. البته دو ترکیب سخت‌افزاری دیگر هم از این مدل در دسترس قرار دارد (۱۲/۲۵۶ گیگابایت و ۱۶/۲۵۶ گیگابایت) که در صورت نیاز می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. نکته‌ی قابل ذکر این است که هیچ یک از این دو مدل از کارت حافظه‌ی MicroSD پشتیبانی نمی‌کنند اما خب USBهای اکسترنال با فرمت NTFS را می‌توان به آن‌ها متصل کرد.

درست مانند مدل استاندارد سری راگ‌فون ۵،‌ راگ‌فون ۵S هم روی پنل پشتی خود هیچ نمایشگر خاصی ندارد و فقط شاهد نور RGB هستیم که لوگوی معروف ROG را به نمایش می‌گذارد. البته مدل پرو روی پنل پشتی خود از دو سنسور لمسی بهره می‌برد که می‌توان از آن به عنوان کنترل‌های گیمینگ استفاده کرد. مدل استاندارد اما همچنان به همان AirTrigger 5 از نوع اولتراسونیک مجهز شده است که خب کیفیت خوبی هم دارد.

در بررسی‌هایی که از گوشی ایسوس راگ‌فون ۵ به عمل آمد، دریافتیم که این گوشی از نمایشگر لمسی با کمترین میزان تاخیر برخوردار است که تاکنون نظیر آن را در هیچ گوشی گیمینگ دیگری ندیده بودیم. میزان تاخیر در نمایشگر لمسی این گوشی به تنها ۲۴٫۳ میلی‌ثانیه می‌رسد که فوق‌العاده کم است. اما خب دیگر نمی‌توان راگ‌فون ۵ را در این زمینه رکورددار دانست چرا که راگ‌فون ۵S با ۲۴ میلی‌ثانیه زمان تاخیر موفق شد این عنوان را از آن خود کند. نمایشگر این گوشی از نرخ الگوبرداری لمس ۳۶۰ هرتز بهره می‌برد که ۶۰ هرتز بیشتر از میزانی است که در راگ‌فون ۵ شاهد بودیم.

نمایشگر این گوشی همچنان ۶٫۷۸ اینچی با پنلی از جنس Super AMOLED و وضوح تصویر +FHD است که نرخ تازه‌سازی تصویر در آن به ۱۴۴ هرتز می‌رسد (با زمان پاسخ‌گویی ۱ میلی‌ثانیه). پنل این گوشی از استاندارد +HDR10 نیز بهره می‌برد و ۱۵۱ درصد از محدوده‌ی رنگی sRGB و ۱۱۱ درصد از گاموت رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد. میزان روشنایی معمول این نمایشگر به ۸۰۰ نیت می‌رسد که بسیار عالی است.

سایر مشخصات نمایشگر و همچنین شکل ظاهری دستگاه به نسبت سری راگ‌فون ۵ هیچ تغییر خاصی نداشته است. اما خب اگر بخواهیم به صورت خلاصه به مهم‌ترین قابلیت‌های این محصول بپردازیم باید به منبع تغذیه‌ی پرظرفیت ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژر سریع ۶۵ واتی سیمی، پورت نسل دوم USB-3.1 در بغل گوشی، DisplayPort نسل ۱.۴ و پشتیبانی از قابلیت شارژر سریع و بسیاری موارد خوب دیگر اشاره کرد. همچنین یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هم در بخش پایینی دستگاه تعبیه شده است که متاسفانه وقتی گوشی را به صورت افقی در دست می‌گیرید، دستتان به صورت خودکار روی آن قرار می‌گیرد. از آن جایی هم که یک گوشی گیمینگ در اغلب اوقات به صورت افقی در دست نگه داشته می‌شود، کاربران برای استفاده‌ی بهتر از جک ۳.۵ میلی‌متری باید از آن پورت تعبیه شده روی خنک‌کننده‌ی AeroActive Cooler 5 استفاده کنند.

البته باید به این نکته‌ی بسیار مهم هم اشاره داشته باشیم که فقط مدل پرو از این دو گوشی با خنک‌کننده‌ی AeroActive Cooler 5 درون بسته‌بندی راهی بازار می‌شود ولی مدل استاندارد از آن بی‌بهره است و در صورت نیاز کاربر باید مبلغ ۷۰ دلار را برای تهیه‌ی آن از فروشگاه‌ها هزینه کند. با این حال نکته‌ی مثبت ماجرا، وجود آداپتور پرسرعت ۶۵ واتی درون جعبه‌ی هر دو محصول است.

همچنین ذکر این نکته هم اهمیت دارد که راگ‌فون ۵S و ۵S پرو با تمام لوازم جانبی که برای سری راگ‌فون ۵ عرضه شده بود سازگاری دارند و هیچ مشکلی از این بابت پیش نخواهد آمد. حتی برخی از لوازم جانبی گوشی راگ‌فون ۳ که سال گذشته راهی بازار شده بود هم با راگ‌فون ۵S و مدل پروی آن سازگاری دارند. از جمله این محصولات می‌توان به گیم‌پد کونای ۳ اشاره کرد اما خب TwinView Dock 3 در گوشی‌های جدید پشتیبانی نمی‌شود.

ایسوس هنوز تاریخ خاصی را برای عرضه‌ی رسمی این دو گوشی به بازار مشخص نکرده است و حتی هیچ ایده‌ای هم نداریم قیمت این محصولات چقدر خواهد بود. با این حال اگر قیمت مدل استاندارد این سری جدید بالاتر از ۱۰۰۰ دلار باشد، یعنی قیمت کنونی راگ‌فون ۵، بسیار ناامید خواهیم شد. برای مشخص شدن این موضوع باید منتظر انتشار خبرهای بیشتر باشیم.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا