اخبار کسب و کار

آثار در دست تولید سینمای ایران در دوران کرونا

سینما یکی از صنعت‌هایی است که از شیوع بیماری کووید ۱۹ آسیب جدی خورده و در بسیاری از کشورها رو افول یا حتی ورشکستگی می‌گذارد، تولیدات سینمایی خوابیده‌اند و اکران فیلم‌ها تا پیش از نمایش «تنت» که جان دوباره‌ای به سالن‌های سینمای جهان دهد، هم عموما ناموفق بوده‌اند.
هالیوود عملا به خوابی سنگین فرو رفته و بالیوود هم دست کمی از آن ندارد. بسیاری فکر ادامه کار با قرنطینه سازندگان در تمام مدت فیلمبرداری را از سر گذراندند یا به شیوه‌های تولید جدید فکر می‌کنند اما این مدل‌های نوین تولید هم سختی‌های مضاعفی را به‌بار می‌آورند.
در ایران اما اوضاع فرق می‌کند. در آغاز همه‌گیری کرونا و پیک بیماری بسیاری از پروژه‌های سینمایی بدون توجه به شرایط فیلمبرداری خود را ادامه دادند تا وزارت ارشاد رسما خواستار توقف تولیدات سینمایی شد. حالا هم درحالی که چگونگی تولید فیلم در شرایط پاندمی، جهان را گیج و سرگردان کرده، در سینمای ایران خبر از صدور پروانه ساخت‌های مختلف و شروع یا از سرگیری تولید بسیاری از فیلم‌ها به‌گوش می‌رسد که هرچند عجیب است اما از سینمای پر از بلبشوی ایران هیچ بعید نیست.
نگاهی انداخته‌ایم به مهم‌ترین آثاری که در انتظار پروانه ساخت هستند یا با دریافت آن در راه تولید قرار گرفته‌اند یا در این روزهای کرونایی در مرحله تولید و فیلمبرداری به سر می‌برند.

همچنین بخوانید:
دورنمای سینمای ایران در روزگاران پسا کرونایی

قهرمان

فیلم جدید اصغر فرهادی که خبر ساخت آن پیش از شیوع کرونا آمد، این روزها گویا به شکل کج‌دار و مریضی جلو می‌رود اما متوقف نشده است. این در حالی است که اعلام شده بود بخش عمده‌ای از فیلم در شیراز فیلمبرداری خواهد شد و سعی شده تا اندازه زیادی از بازیگران محلی و شیرازی برای ایفای نقش‌های فیلم قهرمان استفاده شود. همچنین بازیگران اصلی فیلم امیر جدیدی و محس تنابنده هستند که باید دید ترکیبشان در کنار هم چطور از کار درمی‌آید.
چندی پیش روابط عمومی فیلم اعلام کرد که برخلاف برنامه‌ریزی‌ها برای سفر عوامل به شیراز، به دلیل شیوع ویروس کرونا سفر و تولید به تاخیر افتاده. اما ین به‌معنای خوابیدن پروژه نبود و عوامل و اصغر فرهادی در تهران مشغول انجام امور پیش تولید و نهایی کردن بازیگران هستند تا با مساعدتر شدن شرایط فیلمبرداری را آغاز کنند.

شیشلیک

شیشلیک

فیلم جدید محمدحسین مهدویان با این اسم عجیب‌اش هم از جمله فیلم‌هایی بود که پیش از شیوع کووید نوزده پروانه ساخت گرفت و خبر ساختش به گوش سینما دوستان رسید. تجربه‌ای متفاوت از محمدحسین مهدویان که البته نمی‌توان امید چندانی بهش داشت و احتمالا سطح کیفی کارنامه مهدویان را پایین می‌آورد.
نه چون یک کمدی اجتماعی است یا اینطور که از نامش برمی‌آید، یک فیلم دم‌دستی باشد، بیشتر به‌خاطر عواملی که شنیدن نامشان در فیلم مهدویان واقعا ناامیدکننده به‌نظر می‌سد. اولین‌شان امیر مهدی ژوله که فیلمنامه اثر را به نگارش درآورده و بی‌اغراق یکی از آبکی‌ترین نویسندگان سینمایی سال‌های اخیر بوده و آنطور که از پست‌های اینستاگرامیش هم برمی‌آید دیدگاه‌های اجتماعی‌اش هم چندان فرقی با فیلمنامه‌هایی که نوشته، ندارند.
رضا عطاران و پژمان جمشیدی و ژاله صامتی هم بازیگران اصلی فیلم هستند. یعنی بازیگرانی که در اکثر کمدی‌های بی‌کیفیت اما پرفروش چندسال اخیر دیده‌ایم. به‌نظر می‌رسد گیشه هدف اصلی مهدویان در فیلم جدیدش است و اینطور که از عکس‌هایی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده برمی‌آید، فیلم هم‌اکنون در مرحله فیلمبرداری به‌سر می‌برد، هرچند خبر رسمی از شروع تولید فیلم منتشر نشده.

تفریق

تفریق

نام تفریق‌از مدت‌ها پیش به گوش می‌خورد و حتی گمانه‌زنی‌هایی برای حضورش در جشنواره‌ فجری که گذشت وجود داشت. اما نامش در لیست فیلم‌هایی دیده می شود که منتظر پروانه ساخت هستند. این درحالی است که پیش تولید فیلم از مدتی قبل آغاز شده بود.
مجید مطلبی، تهیه‌کنندگی فیلم تفریق را برعهده دارد و فیلمنامه آن توسط امیررضا کوهستانی و مانی حقیقی به نگارش درآمده است. پرینا ایزدیار و نوید محمدزاده بار دیگر در این فیلم همبازی هستند و معلوم نیست باید چند فیلم دیگر از این دو در کنار هم ببینیم تا کارگردانان سراغ ترکیب‌های متنوع‌تر و خلاقانه‌ای برای بازیگران فیلم‌ها بروند و دست از سر ما و این دو بازیگر خیلی معمولی اما بسیار گیشه پسند و پولساز بردارند!
پیش تولید فیلم در خردادماه امسال آغاز شده و انتظار می‌رود با صدور پروانه ساخت عوامل تولید و فیلمبرداری را شروع کنند.

می‌خواهم سالم زندگی کنم

 فریدون جیرانی

این نام فیلمنامه‌ای است که فریدون جیرانی به شورای پروانه ساخت ارائه کرده و گویا پروژه بعدی است که در سر دارد. باوجود بیماری اخیر و حمله قلبی که به این کارگردان باسابقه دست داد و ریسک کار در شرایط کرونایی را دوچندان می‌کند اما جیرانی پا پس نکشیده و مصمم است برود سراغ ساخت فیلم بعدی. این روحیه او به راستی ستودنی است. فیلمسازی که بعد از این‌همه سال کار در سینما هنوز هم خلاقانه فکر می‌کند و همانطور که دو فیلم آخرش نشان می‌دهند به‌دنبال تجربه فضاهای جدید است.
البته پروانه ساخت فیلم هنوز صادر نشده. تهیه کننده این پروژه اعظم تندروست که هنوز مجوز تهیه کنندگی وی صادر نشده است و عدم دریافت پروانه ساخت هم به این موضوع نیز ربط پیدا می‌کند.

نظام آباد مریخ

پیمان قاسم خانی

همکاری جدید پیمان قاسم‌خانی و محسن چگینی پس از شکست خوب بد جلف: ارتش سری در گیشه یک سریال برای شبکه نمایش خانگی خواهد بود که در صف دریافت پروانه ساختش است. نظام آباد مریخ نام پروژه جدید آن‌هاست.
البته هنوز پروانه ساخت سریال صادر نشده اما با توجه به شرایط سینماها در زمان پاندمی و اینکه ارتش سری ‌یکی از فیلم‌هایی بود که بیشترین ضربه را از تعطیلی سینماها خورد، روی آوردن کارگردان و تهیه‌کننده‌اش به شبکه نمایش خانگی و سریال دور از ذهن نبود. اطلاعات بیشتری از نظام آباد مریخ در دست نیست و پیش تولیدش هنوز آغاز نشده.

شاخ

رامبد جوان

رامبد جوان هم با سریال شاخ به تهیه‌کنندگی مهدی معزی به شبکه نمایش خانگی خواهد آمد و اولین سریالش را برای این شبکه خواهد ساخت. او که هم‌اکنون متقاضی دریافت پروانه ساخت شاخ است درباره آن گفته:
«سریالی رو برای نمایش خانگی خواهم ساخت به اسم شاخ که ماجرای شکل‌گیری یک گروه موسیقی جوان و پرانرژی و مصممه. دیرتر اطلاعات بیشتر بهتون خواهم داد. یکی از نکات جذابش اینه که ۵ تا جوان ۲۰ تا ۲۵ سال که هنوز هیچ‌کدام پا به جهان حرفه‌ای نداشتن نقش‌های اصلی رو بازی خواهند کرد. همچنان مشغول تست گرفتن از هنرجوهای بازیگری و البته نوازندگان جوان هستیم.(این راه فعلا ادامه داره)»

اسکورت

یوسف حاتمی کیا

پسر ابراهیم حاتمی‌کیا هم بعد از تجربیاتی در عرصه مستند و حضور در پشت‌صحنه فیلم‌های پدرش پا به عرصه کارگردانی فیلم بلند گذاشته و آزیتا موگویی به عنوان تهیه‌کننده او را در اولین تجربه کارگردانی خود در فیلم اسکورت همراهی خواهد کرد. آن‌ها هم‌اکنون برای دریافت پروانه ساخت درخواست داده‌اند و احتمالا با رسیدن پروانه۷ پروژه را آغاز خواهند کرد.
یوسف حاتمی‌کیا علاوه بر دستیار دومی پدرش ابراهیم حاتمی کیا در فیلم چ، کارگردان مستند پشت صحنه چ نیز بود. او تاکنون چند فیلم مستند و کوتاه کارگردانی کرده که مضمون جنگ در خط روایتی این آثار پررنگ است و در واقع شاید بتوان نگاه او در فیلمسازی را در راستای نگاه پدرش دانست.
یوسف حاتمی‌کیا سال ۹۵ با فیلم ملاقات شیشه ای در بخش مسابقه بین الملل جشنواره مقاومت به کارگردانی خودش و تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا حضور داشت.

یک لقمه خواب

مونا زندی حقیفی

مونا زندی حقیفی این روزها حضور پررنگی را در شبکه نمایش خانگی و وی او دی ها تجربه می‌کند. فیلم توقیفی او عصر جمعه بعد از سال‌ها بالاخره امکان نمایش آنلاین پیدا کرده و آخرین فیلمش بنفشه آفریقایی هم همین روزها اکران آنلاین خود را آغاز خواهد کرد.
او احتمالا پرانرژی‌تر از هروقت دیگری به همراه همسر و تهیه‌کننده فیلم پیشینش علیرضا شجاع‌نوری، در تدارک ساخت یک لقمه خواب هستند و نامشان در لیست متقاضیان پروانه ساخت دیده می‌شود.
مونا زندی از جمله کارگردانان زن قابل اعتنا و بدون حاشیه سینمای ایران است که فیلم به فیلم نشان داده چقدر جدی است و چه در چنته دارد. بنابرای فیلم جدیدش هم مطمئنا کنجکاوی‌برانگیز خواهد بود.

مستوفی

سیاوش اسعدی

بعد از تجربه موفق درخونگاه که در جشنواره فجر با استقبال خوبی از طرف منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد، سیاوش اسعدی در فکر ساخت مستوفی است و در انتظار پروانه ساخت. فیلمنامه فیلم که توسط خود اسعدی و سجاد افشاریان نوشته شده، بازنویسی نهایی را هم پشت سر گذاشته و برنامه فیلمساز این است که فیلمبرداری را اواخر تابستان شروع کند.
گویا مستوفی عاشقانه‌ای در دل مناسبات سینما و تئاتر است. طبق اعلام عوامل انتخاب بازیگران این فیلم در حال انجام است و پس از عقد قرارداد، اسامی آن‌ها اعلام خواهد شد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته آثار در دست تولید سینمای ایران در دوران کرونا اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا