اخبار کسب و کار

طرز تهیه ترشی پیاز

ترشی پیاز یکی از انواع ترشی ها و چاشنی های خوشمزه و محبوب ایرانی است که در کنار انواع غذاهای سنتی سرو می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط

پیاز سفید یا قرمز ریز: ۲۰ عدد
فلفل قرمز: ۲ عدد
سیر: ۲ حبه
نعناع خشک: ۱ قاشق چایخوری
نمک: نصف قاشق چایخوری
شکر: نصف قاشق چایخوری
سرکه سفید یا قرمز: به اندازه کافی

دستور تهیه ترشی پیاز سفید

مرحله اول

برای تهیه ترشی پیاز مجلسی ابتدا پیازها را پوست می گیریم و داخل آبکش می ریزیم، سپس به خوبی می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی پیازها خارج شود و پیازها کاملا خشک شوند و هیچگونه رطوبیت نداشته باشند.

مرحله دوم

اگر می خواهید برای خشک شدن پیازها منتظر نمانید می توانید پیازها را با دستمال حوله ای خشک کنید. توجه داشته باشید که اگر پیازها دارای رطوبت باشند ترشی شما خیلی سریع کپک می زند، به همین دلیل مرحله خشک کردن پیازها را با دقت انجام دهید.

مرحله سوم

در ادامه سیرها را پوست می گیریم و پس از شستشو با یک دستمال تمیز خشک می کنیم. حالا فلفل قرمز را نیز می شوییم و با دستمال خشک می کنیم. تمام مواد ترشی باد کاملا خشک و بدون رطوبت باشند تا ماندگاری ترشی بالاتر برود.

مرحله چهارم

حالا به سراغ آماده کردن ترشی می رویم، برای این منظور یک ظرف شیشه ای متناسب با مقدار مواد ترشی انتخاب می کنیم و پیازها را به همراه سیر، فلفل قرمز و نعناع خشک به صورت منظم داخل ظرف شیشه ای می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا سرکه را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا سرکه داغ شود، سپس شکر و نمک را به قابلمه اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا شکر و نک به طور کامل در سرکه حل شوند.

مرحله ششم

اگر می خواهید ترشی شما ملایم تر شود می توانید کمی آب جوشیده شده هم به سرکه اضافه کنید. در این مرحله صبر می کنیم تا سرکه در دمای محیط خنک شود سپس آنرا با یک پارچه تمیز صاف می کنیم و روی مواد داخل شیشه می ریزیم.

مرحله هفتم

نکته مهم در مورد اضافه کردن سرکه به مواد ترشی این است که حتما باید به قدری سرکه به شیشه حاوی مواد ترشی اضافه کنیم که مقدار سرکه حداقل یک بند انگشت بالاتر از مواد باشد. حالا درب شیشه را محکم می بندیم به صورتی که هیچ هوایی وارد شیشه نشود.

مرحله هشتم

شیشه ترشی را به مدت ۲ هفته در جای خشک و خنک دور از نور مستقیم خورشید نگهداری می کنیم تا ترشی آماده شود. پس از آنکه ترشی آماده شد آنرا در یخچال نگهداری می کنیم و پس از هر با مصرف درب ظرف را محکم می بندیم.

ترشی پیاز با رنگ قرمز

برای اینکه رنگ ترشی پیاز ما قرمز شود، بهتر است از ترشی قرمز استفاده کنیم. البته نکته مهم تر برای تغییر رنگ ترشی استفاده از رنگ لبو یا پودر لبو یا همان چغندر قرمز است. البته می توانیم از رنگ های مجاز خوراکی هم استفاده کنیم.

ترشی پیاز قرمز پس از مدتی رنگش کدر می شود که می توانیم مجددا کمی آب لبو یا پودر لبو اضافه کنیم تا خوشرنگ شود. در صورتی که تمایل دارید پودر چغندر قرمز را در منزل به صورت سالم تهیه کنید.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا