اخبار تکنولوژی

TSMC برنامه‌های تولید تراشه در خارج از تایوان را اعلام کرد

TSMC تأیید کرده است که در ژاپن، کارخانه‌ای برای تولید تراشه می‌سازد و کارخانه‌ی در حال احداث در آریزونای آمریکا نیز در سال ۲۰۲۴ شروع به فعالیت خواهد کرد.
TSMC در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکتی است که در زمینه‌ی تولید قطعات نیمه‌رسانا و تراشه‌ فعالیت دارد. شرکت تایوانی برای محصولات مختلف از جمله گجت‌های قابل حمل، پوشیدنی‌های هوشمند و حتی خودرو تراشه می‌سازد. کارخانه‌های اصلی TSMC در تایوان قرار دارند؛ اما شرکت تایوانی در نظر دارد کارخانه‌هایی در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده و ژاپن احداث کند.

در گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که ژاپن برای تأمین نیازهای خود از TMSC خواسته است در ژاپن کارخانه‌ احداث کند. البته گفته می‌شود این کارخانه‌ تراشه‌هایی با فناوری روز دنیا یعنی لیتوگرافی‌های ۵ یا ۴ نانومتری نمی‌سازد و برای تولید تراشه با لیتوگرافی‌های بالا در نظر گرفته خواهد شد.

GizmoChina گزارش می‌دهد که سران TSMC علاوه بر اینکه احداث کارخانه در ژاپن را تأیید کرده‌اند، به تشریح برنامه‌های خود در مورد احداث کارخانه در ایالت آریزونای آمریکا پرداخته‌اند. گویا TSMC در نظر دارد ساخت کارخانه‌ در آریزونا را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ ۲۰۲۴ به اتمام برساند و فعالیت آن را از سه‌ماهه اول همان سال آغاز کند.

مارک لیو، مدیرعامل TSMC، به شایعات واکنش نشان داده و تأیید کرده است که شرکت تایوانی برای احداث کارخانه در ژاپن آماده می‌شود. وی توضیحاتی نیز در مورد فعالیت کارخانه‌ی مورد نظر ارائه داده و گفته است محصولات آن را نیازهای ژاپن مشخص می‌کند و TSMC در نظر دارد مؤلفه‌های دیگری مانند هزینه‌ و ارزیابی کارایی عملیاتی را نیز لحاظ کند.

مدیرعامل TSMC در ادامه به کارخانه‌ی آریزونا پرداخته و زمان اتمام ساخت آن‌ را پیش از شروع سال ۲۰۲۴ اعلام کرده است. درواقع شرکت تایوانی در نظر دارد کارخانه‌ی خود در این ایالت را تا سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ به مرحله‌ی بهره‌برداری برساند. این کارخانه‌ ارزشی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار خواهند داشت و گفته می‌شود برای تولید تراشه‌های روز دنیا آماده خواهد شد.

گویا اولین گروه از مهندسان کارخانه‌ی آریزونا استخدام شده‌اند و اکنون در تایوان حضور یافته‌اند تا مراحل آموزشی کار را فرا بگیرند. مارک لیو در ادامه توضیح داده است که TSMC تلاش خود را خواهد کرد تا طبق برنامه پیش برود. احداث کارخانه در ایالات متحده می‌تواند تأثیر بسیاری بر آینده‌ی محصولات حوزه‌ی فناوری بگذارد.

اصولاً شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تولید قطعات خود را به کارخانه‌های چینی می‌سپارند تا هزینه‌های تولید کاهش بدهند. نیروی کار ارزان چین در کنار قراردادهای وسوسه‌کننده‌ی شرکت‌های چینی برای تولید محصولات باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها تولید محصولات خود را به چنین شرکت‌هایی بسپارند؛ اما به نظر می‌رسد چنین رویکردی در آینده با تغییرات گسترده‌ای همراه خواهد بود.

اخیرا دولت ایالات متحده فشار بسیاری به شرکت‌های آمریکایی وارد کرده است تا حداقل بخشی از تولید را در خاک ایالات متحده انجام بدهند. حتی گزارش‌هایی وجود دارد که مقام‌های آمریکایی از شرکت‌ها خواسته‌اند تولید محصولاتشان را از چین به کشور دیگری برای مثال مکزیک منتقل کنند.

اما تولید تراشه موضوع مهم‌تری است و سران ایالات متحده کمبود تراشه را نوعی ضعف در نظر گرفته‌اند که می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد. در همین راستا دولت بایدن بودجه کلانی در نظر گرفته است تا با مشارکت شرکت‌هایی مانند سامسونگ، TSMC و موارد دیگر، کارخانه‌هایی در خاک ایالات متحده احداث شود.

به نظر می‌رسد کارخانه‌ی در حال احداث در آریزونا یکی از همین موارد باشد. انتظار می‌رود کارخانه‌ی مورد نظر در شروع فعالیت روی تولید تراشه با فناوری لیتوگرافی ۵ نانومتری متمرکز شود؛ تراشه‌هایی که امکان استفاده از آن‌ها در محصولات مختلف از جمله گوشی‌ هوشمند وجود داشته باشد. در حال حاضر از این فناوری برای تولید A14 بایونیک اپل استفاده می‌شود.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا