معرفی و بررسی

داروی آتروپین برای چیست؟

آتروپين بعنوان يك آنتي كولينرژیك با موارد مصرف زياد ، هنوز عمده ترين دارو براي درمان برادي آريتمي است .

موارد مصرف اتروپین

آترو پین در درمان اسپاس پیلور،اسپاسم مجرای گوارشی ،همراه با مرفین در درمان اختلالهای اسپاسمی مجاری صفراوی، در قولنج کلیه،در درمان قاعدگی درد ناک و شب ادراری،برای کاهش تنوس عضلات روده بهنگام عکسبرداری ، برای کاهش تر شحات بزاق و ترشحات دستگاه تنفسی پیش از بیهوشی ، برای جلو گیری از برادیکا ری و ایست سینوسی و کمی فشار خون ناشی از سوکسینیل کولین ، به عنوان پارزهر در درمان مسمو میت با مهار کننده های کولین استراز از جمله سموم ار گانو فسفره‘ همراه نئو ستیگمین یا پیرید ستیگمین در رفع آثار مسددهای عصبی-عضلانی و در بیماری پارکینسون مصرف می شود .

مکانیسم اثر اتروپین

این دارو اثر استیل کولین بر گیرنده های مو سکارینی را مهار می کند و بنا برین می تواند روی عضلات صاف ،گیرند های پس عقده ای میو کارد،گره سینوسی و دهلیزی و دهلیزی -بطنی،غدد مترشحه برون ریز، حرکت دستگاه گوارش و تنوس میز نای و مثانه تاثیر به عنوان پاد زهر به کار می رود . اثر ضد سر گیجه حقیقی و پارکینسون ان نیز بدلیل همین اثر در مغز می باشد . در مجموع ،مقادیر کم اترو پین موجب مهار ترشحات بزاق و برونش و تعریق می شود در حالی که تجمع دارو گشاد شدن مردمکها و افزایش سرعت ضربانات قلب می گردد.

فارماکوکینتیک اتروپین

آتروپین به را حتی از دستگاه گوارش جذب می گردد و در کبد متا بو لیسم آنزیمی می شود این دارو در تمام بدن انتشار می یابد و به راحتی از سد خونی – مغزی عبور می کند . طول مدت اثر ان بسیار کوتاه است و 30-50در صد دارو از راه کلیه ها دفع می گردد . نیمه عمر حذف آترو پین از بدن 2/5 ساعت می باشد.

منع مصرف اتروپین

این دارو در گلوکوم با زاویه بسته نباید مصرف شود.

عوارض جانبی اتروپین

از عوارض شایع این دارو می توان از یبوست ،خشکی دهان،بینی،گلو یا پوست و اشکال در بلع ،گشادن مرد مک ها ،دو بینی،برادیکاری وسپس تاکیکاردی و کاهش تعرق نام برد.

تداخلات دارویی اتروپین

*مشخصات کلی تداخلات:
– اثر بر نتایج تست تشخیصی هورمون رشد
– تشدید اثرات آنتی کولینرژیک

تداخلات رده X (پرهیز):
آکلیدینیوم، سایمتروپیوم، الوکسادولین، گلیکوپیرولات (استنشاق دهانی)، گلیکوپیرونیوم (موضعی)، ایپراتروپیوم (استنشاق دهانی)، لووسولپیراید، ماسیمورلین، اوکساتومید، پتاسیم کلراید، پتاسیم سیترات، روفناسین، تیوتروپیوم، اومکلیدینیوم.

کاهش اثرات داروها توسط آتروپین (سیستمیک):
مهارکننده های استیل کولین استراز، عوامل معده روده ای (پروکینتیک)، ایتوپرید، لووسولپیرید، ماسیمورلین، نیتروگلیسیرین، سکرتین، سینکالید

کاهش اثرات آتروپین (سیستمیک) توسط داروها:
مهارکننده های استیل کولین استراز

افزایش اثرات داروها توسط آتروپین (سیستمیک):
آمزینیوم، عوامل آنتی کولینرژیک، فرآورده های حاوی کانابینویید، سیمتروپیوم، کلوزاپین، الوکسادولین، افدرین (سیستمیک)، گلوکاگون، گلیکوپیرولات (استنشاق دهانی)، میرابگرون، آگونیست های اپیوئید، پتاسیم کلراید، پتاسیم سیترات، راموسترون، روفناسین، ریتودرین، دیورتیک های تیازیدی و شبه تیازیدی، تیوتروپیوم، توپیرامات

افزایش اثر آتروپین (سیستمیک):
آکلیدینیوم، آمانتادین، فرآورده های حاوی توکسین بوتولونیوم، کلرال بتائین، گلیکوپیرونیوم (موضعی)، ایپراتروپیوم (استنشاق دهانی)، میانسرین، اوکساتومید، پراملینتید، اومکلیدینیوم

تداخل با غذا:
ذکر نشده است.

هشدار ها اتروپین

1- نوزادان و کودکان به عوارضی سمی آتروپین حساسترند. واکنش های پارادو کسال در این بیماران در مقادیر مصرف بالا ممکن است مشاهده شود.
2- به دلیل کاهش عرق ، دمای بدن افزایش می یابد.
3- احتمال بروز هیجان و تحریک پذیری در سالخوردگان با مقادیر در مانی وجود دارد. همچنین احتمال نا رسایی حا فظه یی در این بیماران وجود دارد.
4- درآریتمی قلبی، فقدان تنوس دستگاه گوارش،احتباس ادرار، بزرگ شدن پرو ستات،کولیت اولسراتیو، بار داری و شیردهی و گلوکوم با احتیاط مصرف گردد.

توصیه های دارویی اتروپین

1- پس از مصرف دارو از رفتن در محیط های گرم خوداری و از پرداختن به فعالیت بدنی شدید خوداری گردد.
2- احتمال ایجاد اختلال دید یا حساسیت به نور وجود دارد.
3- احتمال خشکی دهان،بینی یا گلو وجود دارد.
4- تزرق وریدی آترو پین باید به آهستگی صورت گیرد.

دارو های هم گروه اتروپین

کلیدینیوم-سی
ایپراتروپیوم بروماید
تیوتروپیوم
بلادونا پی بی
دیسیکلومین
گلیکوپیرونیوم
هیوسین ان بوتیل بروماید
هیوسیامین
پروبانتلین
ایپراتروپیوم+سالبوتامول
دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا