اخبار تکنولوژی

توقف ریزش سریع قیمت کارت گرافیک

در هفته‌های اخیر عواملی مانند کاهش ارزش ارزهای دیجیتال باعث شد قیمت کارت گرافیک‌ها با سرعت زیادی کاهش پیدا کند. اتفاقی که برای گیمرها تا حدودی خوشحال کننده بود. البته هر چند کاهش قیمت در این شرایط با توجه به عدم موجودی بسیاری از مدل‌ها خصوصا در نسل های جدید چندان اثر بخش نبوده اما گیمرها را برای آینده امیدوار کرده است.

طرفداران انویدیا و AMD که از بابت افت قیمت کارت گرافیک خوشحال بودند، حالا احتمالا با شنیدن خبرهای جدید باز هم به فکر فرو خواهند رفت. طبق جدیدترین اطلاعات، دست کم در حال حاضر ریزش سریع قیمت کارت گرافیک به پایان رسیده است.

وب سایت آلمانی 3DCenter میانگین قیمت کارت گرافیک‌های سری RTX 3000 انویدیا را در این اواخر در کشور آلمان مورد نظارت قرار داده است. اوج قیمت کارت گرافیک در این کشور مربوط به ماه می است. زمانی که کارت‌های انویدیا دو تا سه برابر گران‌تر از قیمت مصرف کننده تعیین شده در بازار به فروش میرسیدند و قیمت کارت گرافیک‌های AMD تقریبا دو برابر بیشتر از قیمت اعلام شده از سوی تیم قرمز بوده است. از شروع ماه جولای، ریزش سریع قیمت کارت گرافیک در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتاد و به 53 درصد بیشتر از قیمت MSRP این قطعات می‌رسد.

توقف ریزش سریع قیمت کارت گرافیک

اما آمار دو هفته‌ای از تاریخ 4 تا 18 جولای باب میل گیمرها نیست. قیمت کارت‌های Ampere انویدیا در طول این دو هفته فقط 3 درصد کاهش یافته است و فروش کارت‌های RTX 3070 Ti و RTX 3080 Ti با قیمت بیشتر از قیمت مصوب انویدیا در جریان است. خبرها برای طرفداران AMD بدتر از این نیز هست. در طول بازه زمانی مذکور، قیمت کارت های AMD نه تنها کاهش نیافته بلکه 3 درصد دیگر گران‌تر شده‌اند. این اولین افزایش قیمت گرافیک‌های AMD از ماه می محسوب می‌شود. در مورد موجودی محصولات باید گفت خوشبختانه تغییری حاصل نشده و فقط مدل RTX 3060 انویدیا موفق به دریافت نرخ دسترسی 5/4 نشده است. در بین کارت‌های AMD یافتن کارت ‌های RX 6800 XT و RX 6800 مشکل‌تر از دیگر مدل‌هاست.

لازم به ذکر است که اطلاعات قید شده صرفا برای خرده فروشی‌های کشور آلمان و اتریش معتبر است، اما می‌تواند مقیاسی از وضعیت بازار جهانی کارت گرافیک باشد و ممکن است تا هفته‌های آینده مجددا شاهد افت قیمت کارت گرافیک باشیم. آمار در مورد بازار کارت گرافیک‌های دست دوم نیز متفاوت است.

قیمت کارت‌های RDNA 2  و Ampere در eBay نشان از نرخ پایدار کاهش قیمت گرافیک‌ها دارد اما محصولات همچنان دو برابر گران‌تر از قیمت MSRP مصوب به فروش می‌رسند.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا