اخبار سینما

معرفی فیلم پیک

جنگ سرد از اواخر دهه ۴۹ میلادی آغاز شد و تا اوایل سال‌های دهه ۹۰ میلادی به طول انجامید. در این بازه زمانی حساس، اتفاق‌های زیادی در پشت‌‌پرده رخ داد و دولت‌های بزرگ دسیسه‌های هولناکی علیه یکدیگر ترتیب دادند. این رویدادها از نظر سینماگران پنهان نماند و هرازگاهی شاهد فیلمی با موضوع جنگ سرد هستیم. یکی از این آثار که به تازگی چشم‌مان به جمال آن روشن شده، فیلم پیک (The Courier )، است.

این فیلم به لحاظ داستان و عوامل ساخت اثری شایان توجه در حوزه فیلم‌های جنگ سرد به حساب می‌آید. از طرف دیگر بندیکت کامبربچ، هنرپیشه توانمند انگلیسی نقش‌آفرینی چشمگیری در فیلم پیک دارد. با این حساب اکران فیلم پیک را به فال نیک گرفتیم تا با هم ببینیم ماجرای فیلم پیک از چه قرار است. در انتها نیز به نظر منتقدان طرازاول سینما درباره این فیلم نگاهی می‌اندازیم.

داستان فیلم پیک از چه قرار است

پیک که درمیان فیلم‌بین‌های ایرانی با نام قاصد نیز شناخته می‌شود، داستانی درباره تلاش‌های فردی با نام گرویل وین، (Greville Wynne)، برای جلوگیری از وقوع جنگ هسته‌ای میان آمریکا و شوروی را روایت می‌کند. گرویل وین که نقش وی را بندیکت کامبربچ ایفا می‌کند، تاجری انگلیسی است که به خواسته ماموران سازمان سیا و ا.‌آی‌.‌سیکس به دنیای جاسوس‌ها وارد می‌شود.

مقامات آمریکایی گرویل وین را گزینه مناسبی برای برقراری ارتباط با دولتمردان شوروی می‌دانند. به همین دلیل گرویل وین به بهانه تجارت، با مسئولین عالی‌رتبه شوروی ارتباط تجاری برقرار می‌کند. این ارتباط درواقع پوششی برای انجام عملیات جاسوسی و سرقت اطلاعات از دولتمردان شوروی است.

همان‌گونه که از فیلم‌های جاسوسی انتظار داریم، در فیلم پیک ماجرای پیچیده‌ و هیجان‌انگیزی را مشاهده می‌کنیم. جالب اینجاست روایت داستان در این فیلم به گونه‌ای انجام شده تا مخاطب به رغم روبه‌رو بودن با داستانی پیچیده، در روایت فیلم سردرگم نشود و سرنخ‌های داستان را به راحتی تشخیص دهد.

هنرپیشه‌ها و عوامل ساخت فیلم پیک

بدون شک می‌توان ستاره اصلی فیلم پیک را بندیکت کامبربچ دانست. در کنار این هنرپیشه توانمند، مِراب نینیندِز (Merab Ninidze)، در نقش سرهنگ اُلِگ پنکوفکسی (Colonel Oleg Penkovsky)، رِیچِل برازناهان (Rachel Braznahan)، در نقش افسر سی.‌آی‌.‌اِی و جسی باکلی زیبارو در نقش شِیلا وِین (Sheila Wynne)، همسر گرویل وین در فیلم پیک هنرنمایی کرده‌اند.

اگر خاطرتان باشد همین چند وقت پیش از جسی باکلی فیلم من به پایان دادن به اوضاع فکر میکنم (I’m Thinking of ending things )، را دیدیم. به این ترتیب می‌توان گفت فیلم پیک به لحاظ فهرست هنرپیشه‌های طرازاول چیزی کم‌و‌کسر ندارد.

تام اُکانِر (Tom O’Connor)، نگارش فیلمنامه این اثر را بر عهده دارد و سکان کارگردانی فیلم در دست‌های دامینیک کوک (Dominic Cooke)، قرار گرفته است. دامینیک کوک را بیشتر در صحنه‌های تئاتر دیدیم و اثر چندانی از وی در سالن‌های سینما ندیده‌ایم. با این حساب باید ببینیم این کارگردان انگلیسی تا چه اندازه برای فیلم پیک هنرنمایی کرده است.

اکنون که در جریان داستان و عوامل ساخت فیلم پیک قرار گرفتید، زمان آن فرا می‌رسد که با هم به نظر منتقدان برجسته سینما درباره این فیلم جاسوسی بیاندازیم.

نظر منتقدان درباره فیلم پیک

آن هورنادِی از واشینگتون پست

امتیاز ۳ از ۴

منتقد برجسته واشینگتون پست فیلم پیک را اثری فوق‌العاده نمی‌داند؛ اما بر این باور است که با اثری خوب روبه‌رو هستیم که ارزش تماشا دارد. به گفته آن هورنادی، فیلم پیک درمیان آثار جاسوسی چند سال اخیر، فیلمی قابل توجه به حساب می‌آید.

ریچارد ویتاکِر از آستین کرونیکل

امتیاز ۳.۵ از ۵

به گفته منتقد آستین کرونیکل، بندیکت کامبربچ و جسی باکلی، زوج هنری جالب‌توجهی را در فیلم پیک تشکیل داده‌اند. این فیلم به لحاظ داستان نیز هرگز مخاطب را ناامید نمی‌گذارد و تا آخرین لحظه مخاطب را هیجان‌زده نگه می‌دارد.

نل مینو از مووی مام

امتیاز بی پلاس

نل مینو داستان فیلم پیک را روایتی پرهیجان‌ از دنیای جاسوس‌ها می‌داند که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده. این منتقد مووی مام فیلم پیک را به تمامی علاقه‌مندان آثار جاسوسی پیشنهاد می‌‌کند.

تلما آدامز از اِی‌.‌ای‌.‌آر.‌پی موویز فور گرون‌آپز

امتیاز ۴ از ۵

تلما آدامز بر این باور است که فیلم پیک داستانی شجاعانه از تلاش تاجری معمولی برای جلوگیری از جنگ سرد در دنیای جاسوس‌ها می‌داند. به گفته وی تماشای ماجراجویی فردی با زندگی معمولی در دنیای جاسوس‌های حرفه‌ای، فیلم پیک را به اثری خاص در میان آثار جاسوسی تبدیل کرده است.

ریچارد روپِر از شیکا‌گو سان‌تایمز

امتیاز ۳ از ۴

ریچارد روپر فیلم پیک را از آن دسته آثار جاسوسی جذابی می‌داند که از هر لحاظ انتظارهای مخاطب را بر آورده می‌کند. به گفته این منتقد برجسته، فیلم پیک دقیقاً همان‌چیزی است که طرفداران فیلم‌های جاسوسی مدتی است از آن محروم بوده‌اند.

سارا میشل فِترز از مووی فریک دات‌کام

امتیاز ۳ از ۴

سارا میشل فیلم پیک را اثری با شخصیت‌پردازی عالی می‌داند. به لطف این شخصیت‌پردازی، پیک به فیلمی با داستان واقعی تبدیل شده که مخاطب فراموش می‌‌کند با یک فیلم معمولی روبه‌‌رو است. به گفته این منتقد برجسته، فیلم پیک، سفری ماجراجویانه‌ و هیجان‌انگیز از حضور آدم‌های معمولی در دنیای مرموز جاسوسان را روایت می‌کند.

لیندسی باهر از آسوشِیتدپرس

امتیاز ۲.۵ از ۴

منتقد آسوشیتدپرس فیلم پیک را اثری در سطح آثار برجسته جاسوسی مانند فیلم پل جاسوس‌ها (Bridge of Spies)، نمی‌داند؛ اما معتقد است با فیلم درست‌و‌درمانی روبه‌رو هستیم که سازندگان در آن چیزی کم نگذاشته‌اند.

لیندسی باهر در کنار داستان، هنرنمایی هنرپیشه‌های نقش‌اول این فیلم را می‌ستاید و معتقد است علاقه‌مندان سینمای جاسوسی حتماً باید به تماشای فیلم پیک بنشینند.

استفان رومی از استرالیان

امتیاز ۳.۵ از ۵

استفان رومی در نقد خود اشاره می‌کند که خبری از داستان واقعی که این فیلم از آن اقتباس شده ندارد. به همین دلیل داستان این فیلم جذابیت بیشتری برای وی پیدا کرده و به اثری در سبک‌ سیاق فیلم‌های جاسوسی قدیمی تبدیل شده است.

در مجموع باید گفت از آنجایی که مدتی است اثر شایسته‌ای را در سبک جاسوسی ندیده‌ایم، بدون شک تماشای فیلم پیک برای طرفداران این سبک، جذاب خواهد بود. هنرنمایی چشمگیر جسی باکلی و بندیکت کامبربچ نیز دلیل دیگری برای هواداران دوآتشه این دو هنرمند به حساب می‌آید.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا