اخبار کسب و کار

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته اول خرداد

اینجا ایران است، جایی که قتل ناموسی ندارد. اینجا ایران است، رومینا ندارد که سیزده‌سالگی با داس پرپر شود. اینجا ایران است. صدای ما را از خانه پدری می‌شنوید. بشنوید اما باور نکنید.
هفته‌ای که گذشت سینمای ایران تا دلتان بخواهد حاشیه داشت. از کنسرت‌های آنلاینی که کسی ندید تا آموزش همسرداری در توییتر، از اخبار فیلم‌هایی که وارد مرحله پیش‌تولید می‌شوند تا فیلم‌هایی که خسته از صف اکران، به نمایش آنلاین می‌پیوندد. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین اخبار و حاشیه‌های سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت را مرور کنیم.

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته آخر اردیبهشت

در حسرت سینما

«مهمانخانه ماه نو» طبق برنامه از قبل اعلام‌شده، به اکران آنلاین درآمد. فیلمی محصول مشترک سینمای ایران و ژاپن با بازی مهناز افشار. جالب است که افشار بعد از «قسم» به محسن تنابنده می‌تازد و حالا هم از بازی در «مهمانخانه ماه نو» ابراز پشیمانی می‌کند. یک‌طرف کارنامه‌ای است که افتخارش را می‌کند و یک‌طرف زیر سؤال بردن فیلم‌های این کارنامه. نمی‌دانیم دیگر کدام را باور کنیم؟
مهدی فرد قادری با اولین فیلمش «جاودانگی» که یک پلان سکانس ۱۴۵ دقیقه‌ای بود، جوایز بین‌المللی زیادی کسب کرد و حالا با «بی‌وزنی» متقاضی اکران آنلاین است. «آن‌جا، همان ساعت» آخرین ساخته سیروس الوند با بازی ماهور الوند و «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد هم دیگر فیلم‌هایی هستند که به زوی به اکران آنلاین درمی‌آیند.
این در حالی است که به نیمه‌های خرداد و زمانی که شورای ملی کرونا برای بررسی بازگشایی سینماها اعلام کرده بود نزدیک می‌شویم. البته گفته می‌شود در شهرهای وضعیت سفید، بازگشایی سینماها بلامانع است. باید دید که سینماهای تهران و دیگر شهرهای بزرگ بالاخره چه زمانی بازگشایی می‌شوند. درهرحال به نظر می‌رسد که احتمال انتقال ویروس در سینما بیشتر از ادارات، بازار و مراکز تجاری یا حتی وسایل حمل‌ونقل عمومی است و نباید بی‌گدار به آب زد.

آنچه خواهیم دید

منیر قیدی

باز جای شکرش باقی است که در این روزهای کسل‌کننده، حداقل اخبار تولید فیلم‌ها به گوش می‌رسد و ما را به روزگار پساکرونایی امیدوار می‌کند.
«تفریق» فیلم جدید مانی حقیقی است که با بازی نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار ساخته خواهد شد. محمدزاده بعد از یک سال دوری، (که البته به فیلم‌برداری «قورباغه» گذشت نه مدیتیشن و غیره) بعد از خبر بازی‌اش در نقش نابینا در فیلم جدید جلیلوند حالا با ایزدیار همبازی می‌شود. ترکیب این دو همیشه خوب از آب درآمده است و باید دید مانی حقیقی «آلبالو» می‌سازد یا «اژدها».
منیر قیدی هم بعد از تجربه بسیار موفق «ویلایی‌ها» این بار «دسته دختران» را می‌سازد. فیلمی با همان حال و هوای قبلی و اثری زنانه در روزهای جنگ. «دسته دختران» نقش زنان در حماسه خرمشهر را به تصویر درمی‌آورد.
«گشت ۳» هم بااینکه پروانه ساخت دارد، احتمالاً ساخته نخواهد شد و سعید سهیلی به سراغ پروژه بعدی‌اش رفته است. البته بعد از «گشت ۲» به نظر نمی‌رسد که این خبر چندان هم بد باشد.

شبکه نمایش قاجارها

 نیما اقلیما

«هم گناه» با انتشار موسیقی “شروع ناگهان” با صدای علیرضا قربانی خبر از شروع فصل دوم این از ۱۲ خرداد داد.
«سیاوش» اثر دیگری است که باید در شبکه نمایش خانگی منتظرش باشیم. نیما اقلیما که قبلاً با «امیر» اولین فیلمش را تجربه کرده بود، «سیاوش» را می‌سازد و میلاد کی مرام هم بازیگر اصلی این مجموعه است. بااینکه اطلاعات زیادی درباره این مجموعه منتشرنشده، اما «امیر» نشان می‌دهد که «سیاوش» احتمالاً حال و هوای متفاوتی خواهد داشت.
«قبله عالم» مجموعه‌ای طنز به کارگردانی حامد محمدی، «جیران» ساخته حسن فتحی و «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده، هر سه به ناصرالدین‌شاه و دوران او بازمی‌گردند. همین موضوع، واکنش تند روزنامه کیهان را هم در پی داشته است و مالکیت قاجارها بر شبکه نمایش خانگی را زیر سؤال برده است. خلاصه اینکه در چند ماه آینده، زیروبم زندگی شاه مفلوک قاجارها را خواهیم دید و ناصرالدین‌شاه، بی‌آنکه روحش هم خبر داشته باشد مدام عاشق خواهد شد.

جای ماه‌عسل خالی

علیخانی ماه عسل

هیچ‌کدام از برنامه‌های گفتگو محور ماه رمضان امسال، نتوانستند به موفقیت «ماه‌عسل» و علیخانی دست یابند. کمبود آه و ناله و اشک به‌شدت احساس می‌شد و برنامه‌های دیگر هم که سعی داشتند مسیر مشابهی بروند، اشک چندانی درنیاوردند.
اما فقط فکرش را بکنید اگر علیخانی و «ماه‌عسل» رمضان امسال بودند، ریحانه پارسا و مهدی کوشکی، چه مهمانان جالبی می‌شدند. می‌توانستند از تجربیات فراوانشان در زندگی مشترک بگویند و جایگاه زن امروزی در جامعه را تبیین کنند. کوشکی می‌توانست باافتخار بگوید که زن بالباس سفید می‌آید و با کفن می‌رود و ریحانه خانم هم می‌گفت از وقتی‌که گوشی همراهش را به همسرش سپرده تا تحت نظارتش باشد چقدر به آرامش رسیده است. آن‌وقت همه باهم بغض می‌کردند و حسرت می‌خوردند به حال آن‌هایی که در فضای مجازی زبانشان را درنمی‌آورند تا ته حلقومشان را به مردم نشان بدهند.
شاید حتی الگوی موفق این دو به مهراب قاسم‌خانی و شقایق دهقان هم سرایت می‌کرد که این روزها برخی بعد از بررسی دقیق تک‌تک عکس‌های اینستاگرام هر یک، خبر جدایی‌شان را منتشر کرده اند.

مسعود فراستی را دوست داشته باشید

مسعود فراستی مهران مدیری

یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات هفته گذشته، که کاملاً هم قابل پیش‌بینی بود، حضور مسعود فراستی در برنامه «دورهمی» بود. گفتگوی جالب این دو به «رحمان ۱۴۰۰» و «مطرب» رسید که فراستی این فیلم‌ها را آشغال می‌داند. مهران مدیری هم با تلخی و درک متقابل از فراستی می‌پرسد چه باید کرد؟ شاید اولین قدم این باشد که آقای مدیری در «رحمان ۱۴۰۰» بازی نکند.
به‌هرحال، فراستی مثل همیشه بی سانسور می‌گوید فیلم‌هایی که می‌بیند آشغال هستند، اما نمی‌گوید فیلم‌هایی که نمی‌بیند چه هستند. از سقوط سلیقه مردم می‌گوید و نمی‌گوید که نقش خودش به‌عنوان منتقدی که سال‌ها مهم‌ترین و پرنفوذترین رسانه کشور را در اختیار داشته ، در این سقوط چه بوده است.
صحبت‌های فراستی واکنش منتقدان زیادی را در پی داشته است. اما همان‌طور که خود فراستی در این برنامه گفت، شاید منتقدان و سینماگران از او خوششان نیاید، اما مردم او را دوست دارند. گویا منتقد بودن با سلبریتی بودن مرز باریکی دارد که آقای فراستی از آن عبور کرده است.
در پایان، برای محمدعلی کشاورز که در بیمارستان بستری‌شده است، آرزوی بهبودی داریم و برای صدیقه کیانفر، که با دلخوری از بیکاری‌ روزهای آخر عمرش را سپری کرد، آمرزش و آرامش.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته اول خرداد اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا