اخبار کسب و کار

مروری بر بهترین نقش آفرینی های ویشکا آسایش به مناسبت تولدش

ویشکا آسایش متولد ۱۶ آبان سال ۱۳۵۱ است.او اکنون که تولد ۴۷ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد، به یکی از ستارگان سینما و تلویزیون ایران تبدیل‌شده است. دخترکی که با بازی در سریال «امام علی» به شهرت رسید در طول زمانی بیش از بیست سال، توانسته است نقش‌های متفاوتی را ایفا کند و جای خود را در سینما و تلویزیون ایران تثبیت کند.

همچنین بخوانید:
نگاهی به هفت نقش آفرینی برتر مهتاب کرامتی

ویشکا آسایش، فعالیتش را به‌عنوان نقش اول زن در سینما شروع کرد و به‌مرور نشان داد در نقش‌های مکمل بیشتر توان درخشیدن دارد. از سوی دیگر، آسایش، با بازی در نقش‌های مختلف، از کمدی تا درام، نشان داده که بازیگر اهل ریسکی است. او هم به گیشه چشم داشته و هم از سینمای جدی غافل نشده است. علاوه بر این‌ها، زندگی بی حاشیه او در فضای جنجالی سینمای ایران، او را به ستاره‌ای محبوب تبدیل کرده است.
به مناسبت تولد ویشکا آسایش نگاهی می‌اندازیم به برترین نقش‌آفرینی‌های او در سینما و تلویزیون.

۱- امام علی – داوود میرباقری

برای ویشکا آسایش همه‌چیز از سریال محبوب «امام علی» آغاز شد. او برای اولین کارش، در نقشی تاریخی و منفور ظاهر می‌شود. آسایش، بااینکه در این برهه، تجربه بازیگری ندارد، اما نشان می‌دهد که بازیگر بااستعدادی است. او در نقش “قطام”، تمام ابعاد شخصیتی این کاراکتر را با بازی روانش نشان می‌دهد.
آسایش با “قطام”، نقش مکملی را به تصویر درمی‌آورد که تأثیری مهم در مسیر روایت ایفا می‌کند. “قطام” در شخصیت‌پردازی، جذابیت‌های یک نقش منفی را دارد و آسایش با بازی‌اش این جذابیت‌ها را دوچندان می‌کند. او در این نقش آن‌قدر خوب می‌درخشد که تا مدت‌ها با “قطام” شناخته می‌شد.

۲- ساحره – داوود میرباقری

ساحره

بعد از تجربه موفق «امام علی» میرباقری و آسایش این بار در یک فیلم سینمایی باهم همکاری می‌کنند. این بار آسایش نه در یک نقش مکمل که در نقش اصلی ظاهر می‌شود. کاراکتر رعنا، پیشینه تاریخی شخصیت “قطام” را ندارد. درنتیجه آسایش باید این کاراکتر را از صفر بیافریند، مهمی که هم کارش را راحت‌تر می‌کند و هم دشوارتر. از سوی دیگر، «ساحره» با به چالش کشیدن هویت روان‌شناختی و موضوعی جذاب و جدید، نه‌تنها فرصتی مهم برای آسایش بود تا خود را ثابت کند که توانایی او را هم به چالش می‌کشید.
آسایش به‌خوبی می‌تواند هم در نقش تازه‌عروس احساساتی و عاشق‌پیشه بدرخشد و هم خشکی و بی‌روحی عروسک را به تصویر درآورد. او دوروی بازی خود را در تعادل نگه می‌دارد و بیننده را قانع می‌کند که او را جدی بگیرد. همچنین از همان «امام علی» هم، آسایش نشان داده بود که بازیگری است که می‌تواند توجه بیننده را جلب کند و با کمترین اکت بیشترین تأثیر را روی او داشته باشد. در «ساحره» که آسایش نقش اصلی را هم بر عهده دارد، این کاریزما، بیش از قبل خودنمایی می‌کند.

۳- نهنگ عنبر- سامان مقدم

نهنگ عنبر ویشکا آسایش

آسایش با انتخاب فیلم‌های کمدی، توانایی‌اش را ثبت لحظه‌های کمیک هم به نمایش میگذارد. بااین‌حال، کاراکتر فرناز، ازلحاظ اجرا چالشی مهم برای آسایش بود. او که قبلاً هم در مجموعه‌های تلویزیونی، بازی هماهنگ با سایر کاراکترها را تجربه کرده بود، به‌خوبی می‌تواند در میان گروه بازیگران «نهنگ عنبر» بنشیند و جای خود را پیدا کند.
آسایش در «نهنگ عنبر» بار دیگر نشان می‌دهد که نیازی ندارد نقش اول باشد تا بتواند با بیننده‌اش ارتباط برقرار کند. او کاراکتر فرناز را با بدخلقی و عصبانیتش، باظرافت به تصویر درمی‌آورد. کاراکتر فرناز درگذر زمان دچار تغییراتی می‌شود که آسایش به‌خوبی می‌تواند این تغییرات را دربازی‌اش منعکس کند. از سوی دیگر، او در مقابل رضا عطاران، بسیار راحت و روان بازی می‌کند. این دو که قبلاً هم‌بارها باهم همبازی بوده‌اند، در لحظات کوتاهی که روی پرده‌دارند، به شیمی خوبی می‌رسند و لحظات کمدی فیلم‌نامه را به مؤثرترین شکل ممکن به بیننده عرضه می‌کنند.

۴- ورود آقایان ممنوع – رامبد جوان

ورود آقایان ممنوع  ویشکا آسایش

کاراکتر خانم دارابی در متن، یک تیپ کمدی ساده است. اما در اجرا، آسایش می‌تواند به‌خوبی فرازوفرودهایی را به تصویر بکشد که به این کاراکتر جذابیت کمیک منحصربه‌فردی می بخشد. خانم دارابی، همان‌قدر که در ظاهر و گریم، تیپ شخصیتی‌اش را به بیننده منتقل می‌کند، در اجرا هم نیازمند ظرافت‌هایی است که آسایش به‌خوبی از عهده آن‌ها برمی‌آید.
خانم دارابی با جدیت و خشکی‌اش، روح ظریف و زنانه‌ای در باطن دارد که چالش اصلی اجرای این نقش است. آسایش با هنرمندی می‌تواند ابعاد شخصیتی خانم دارابی را نشان دهد و درعین‌حال، لحظات کمدی جذابی رقم بزند. او در کنار رضا عطاران زوج دوست‌داشتنی پدید می‌آورد، اما مرعوب بازی عطاران نمی‌شود و خودش را به‌خوبی به رخ می‌کشد.
آسایش برای ایفای این نقش جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از جشنواره بیست و نهم فجر کسب کرد. با همه توانمندی آسایش و هنرمندی که در اجرای این کاراکتر به خرج داده است، جشنواره بیست و نهم یکی از عجیب‌ترین سال‌ها از حیث اهدای جوایز به‌ویژه جوایز بازیگری است. به کاندیداها که نگاه کنید، گزینه‌های بهتر از آسایش هم می‌توان یافت.

۵- پرده‌نشین – بهروز شعیبی

پرده‌نشین ویشکا آسایش

آسایش که کارش را از تلویزیون شروع کرد، هیچ‌گاه رابطه‌اش با رسانه ملی را قطع نکرد. آسایش در «پرده‌نشین» در نقشی متفاوت و چالش‌برانگیز ظاهر می‌شود. هدی، زنی است از خانواده‌ای مذهبی و سنتی، اما از همه جهات سنت‌شکن. هدی در جوانی فرزندش را رها کرده و به دنبال موفقیت شخصی خودش از ایران رفته است و حالا با بازگشتش دختر و تمام خانواده‌اش را در وضعیتی بحرانی قرار داده است.
«پرده‌نشین» موقعیتی است تا ویشکا آسایش که دیگر وارد دهه چهل‌سالگی زندگی‌اش شده است، نقشی جاافتاده‌تر بازی کند. او می‌تواند با جزئیاتی درست که دربازی‌اش وارد می‌کند، نقش مادر را باورپذیر کند. از سوی دیگر، سنت‌شکنی و عصیان هدی را روی لبه‌ای از منطق به نمایش میگذارد. بدین ترتیب بیننده هم عصیان و خروج هدی از خانواده را باور می‌کند و هم تعلق‌خاطری را که درنهایت به خانواده‌اش دارد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته مروری بر بهترین نقش آفرینی های ویشکا آسایش به مناسبت تولدش اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا