اخبار کسب و کار

آیا اپل آیفون دو سیم کارته می‌سازد؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

در دو سه ماه اخیر شایعات زیادی شنیده شد در این زمینه که آیفون‌های بعدی دو سیم کارته خواهند بود. حتی با کد‌های iOS 12 نیز این موضوع تایید شد که آیفون برای اولین بار از زمان متولد شدن، دو سیم کارته خواهد شد. اینکه گوشی دو سیم کارته در سال ۲۰۱۸ عرضه شود عجیب نیست بلکه این موضوع عجیب است که اپل که همیشه به دنبال حذف سیم‌کارت از دستگا‌ه‌های خود بوده، می‌خواهد گوشی دو سیم کارته عرضه کند! شرکتی که به نوعی آغاز کننده استفاده از سیم‌کارت‌های کوچکتر میکرو سیم و پس از آن نانو سیم بود و حتی شنیده می‌شد که بخواد سیم کارت فیزیکی را به طور کل حذف کند تا جای بیشتری برای سخت‌افزار باز شود، حالا از سیاست‌های سفت و سخت خود عقب‌نشینی کرده و در حال آمازه سازی یک گوشی دو سیم کارته است. اما چطور این اتفاق افتاده است؟

شاید جواب را بتوان این دانست که اپل دیگر تمرکز اصلی خود را روی بازار آمریکا نگذاشته است. اگرچه ممکن است در بازار آمریکا کمتر کسی از دو سیم کارت استفاده کند اما در دیگر نقاط دنیا شرایط فرق دارد و اپل نیاز دارد که برای این بازارها نیز آماده باشد. بسیاری کاربران در سراسر دنیا هستند دو سیم کارته بودن گوشی جز اولویت‌های آن‌ها است. سوال بزرگ‌تر اینجاست که آیا اپل واقعا روی این دسته از کاربران هدف‌گذاری کرده است؟

گوشی‌های دو سیم کارته حدود دو دهه است که وجود دارند. حتی اگر یادتان باشد آن اوایل، دو گوشی را به یکدیگر می‌چسباندند تا به اصطلاح دو سیم کارته داشته باشند. اما از اواخر سال ۲۰۰۰ بود که شرکت‌های چینی توانستند واقعا یک گوشی بسازند که از دو سیم کارت به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند.

زمانی اگر می‌خواستید مثلا از پکن به شانگهای بروید، باید سیم کارت جدید تهیه می‌کردید.

اما چرا در آن زمان کسی گوشی دو سیم کارته می‌خواست؟ در مناطق مختلف مردم ترجیح می‌دادند گوشی‌های آنلاک شده که تحت قرار داد اپراتور موبایل نیست خریداری کنند و به این ترتیب می‌توانستند از هزینه‌های رومینگ دوری کنند. در کشور چین برای مثال، شماره موبایل‌ها با توجه به شهر‌ها و مناطق تغییر می‌کرد. برای مثال اگر کسی از پکن به شانگهای سفر می‌کرد، باید یک سیم کارت جدید تهیه می‌کرد. تا همین سال گذشته، اپراتورهای چینی هزینه رومینگ و حتی هزینه تماس‌های بین شهری را از کاربران دریافت می‌کردند. در چنین زمانی، گوشی‌های دو سیم کارته به مردم اجازه می‌داد به سادگی به مناطق مختلف بروند و با استقاده از سیم کارت دوم، هزینه‌های خود را کاهش دهند. جالب است بدانید که حتی اروپایی‌ها نیز با چنین مشکلی مواجه بودند تا اینکه در نهایت اتحادیه اروپا تصمیم به حذف هزینه‌های رومینگ بین کشورهای اروپایی شد.

حالا البته اوضاع کمی تغییر کرده و با رشد گوشی‌های دو سیم کارته مدرن، استفاده‌های دیگری از دو سیم کارت می‌شود. برای مثال برخی برای کاهش هزینه‌ها، اینترنت موبایلی را با یک سیم کارت می‌گیرند و با سیم کارت دیگر بسته‌های تماس و پیامکی را می‌گیرند. یا حتی گاهش پیش می‌آید که برای آنتن‌دهی بهتر در یک منطقه خاص، روی سیم کارت دوم خود سوییچ می‌کنند. هر دوی این مزیت‌ها باعث شده تا فروش گوشی‌های دو سیم کارته در یکی دو سال اخیر بیشتر شود. مخصوصا فروش این گوشی‌ها در کشورهای در حال توسعه مثل هند یا آفریقا و یا حتی کشور خودمان، رواج پیدا کرده است.

اپل خیلی از بازار هند عقب افتاده است.

با تمام این تفاسیر، تا همین امروز اپل هرگز علاقه‌ای به تغییر در مدل کسب‌وکار خود نشان نداده تا آیفونی دو سیم کارته برای کاربرانی که به آن نیاز دارند تولید کند. تیم کوک، مدیرعامل اپل، چند باری درباره فروش گوشی‌های دو سیم‌کارته مخصوصا در کشور هند صحبت کرده است اما تا وقتی که بیشترین فروش اپل در هند مربوط به iPhone SE که یک گوشی کوچک با سخت‌افزار سه سال پیش و قیمت ۴۰۰ دلار می‌شود باشد، نمی‌توان با اطمینان گفت ساخت یک آیفون جدید با پشتیبانی دو سیم کارت می‌تواند تفاوتی در بازار اپل در هند ایجاد کند. اپل درواقع خیلی از بازار هند دور بوده و بعید به نظر می‌رسد که عدم داشتن گوشی دو سیم کارته، دلیل این ماجرا باشد. همین مورد برای اپل در بازارهای دیگری مثل برزیل و روسیه نیز صادق است.

به نظر می‌رسد بیش از همه اپل قصد تسخیر بازار چین را داشته باشد تا کشور‌های در حال توسعه

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نسخه دو سیم کارته آیفون احتمالا فقط مخصوص به کشور چین خواهد بود و تنها مدل ۶.۱ اینچی که نمایشگر LCD داشته و با قیمت کمتری عرضه می‌شود دو سیم کارته خواهد بود. البته بعدها بلومبرگ خبر داد که نسخه ۶.۵ اینچی و درواقع بهترین آیفونی که امسال معرفی می‌شود نیز دو سیم کارته است. در کل این تئوری قابل باور پذیرتر است چرا که چینی‌ها، مشتری شماره یک گوشی‌های دو سیم کارته هستند و این برای اپل سودآورتر است. در چین دو سیم کارته بودن گوشی یکی از عواملی است که از پرچمداران انتظار می‌رود داشته باشند طوری که حتی گوشی پیشرفته‌ای مثل Vivo NEX هم دو سیم کارته است. پرچمداران دیگر شرکت‌ها مثل هوآوی، شیائومی، اوپو، وان پلاس و به طور کل تمام شرکت‌های چینی، گوشی‌های دو سیم کارته تولید می‌کنند. شرکت‌هایی مثل سامسونگ نیز نسخه دو سیم کارته پرچمداران خود را در کشور چین عرضه می‌کنند.

وان پلاس 6

وان پلاس از جمله شرکت‌های چینی که تنها گوشی دو سیم کارته می‌سازد

بنابراین نتیجه‌ای که می‌توانیم بگیریم، در دو کلمه خلاصه می‌شود: «بازار چین». اپل مشخصا دنبال آن نیست که در بازارهایی که فروش مورد انتظارش را ندارد، گوشی جدید خود را بفروشد بلکه دنبال این است که جدیدترین گوشی‌اش در بازار چین موفقیت خیلی خوبی کسب کند. اپل دنبال چینی‌هایی است که سالهاست به دنبال آیفون دو سیم کارته می‌گردند.

پس تعجب نمی‌کنیم اگر آیفون های دو سیم کارته فقط در کشور چین به فروش برسند. اپل اصلا نمی‌خواهد در آمریکا و اروپا آیفون دو سیم کارته عرضه کند چرا که این موضوع می‌تواند همکاری اپل با اپراتورها را خدشه‌دار کند و این به ضرر کوپرتینویی‌ها خواهد بود. از طرف دیگر آمریکایی ها کمتر به آیفون و به طور کل گوشی دو سیم کارته علاقه نشان می‌دهند و اصلا برایشان اهمیت ندارد که گوشی‌شان دو سیم کارته است یا خیر. افزون بر این‌ها، اپل قطعا سیم کارت را از جک هدفون بیشتر دوست ندارد! یعنی تعجب نمی‌کنیم اگر این شرکت همچنان به دنبال تکنولوژی باشد که بتواند سیم کارت فیزیکی را به طور کل حذف کرده و آن را با سیم‌کارت‌های مجازی جایگزین کند.

البته که داریم در مورد اپل حرف می‌زنیم و این یعنی هیچوقت نمی‌توانیم از تصمیم‌های اپل پیش از معرفی محصولات این شرکت روی استیج مطمئن شویم. خوشبختانه زمان زیادی هم تا فهمیدن داستان آیفون دو سیم کارته باقی نمانده و انتظار می‌رود تا نهایت دو هفته دیگر، همه چیز به صورت کامل مشخص خواهد شد. شاید اصلا منظور اپل از آیفون دو سیم کارته، استفاده از یک سیم کارت مجازی و یک سیم کارت فیزیکی باشد. هرچه باشد باید صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. شما درباره آیفون دو سیم کارته چه فکر می‌کنید؟

منبع: TheVerge

The post آیا اپل آیفون دو سیم کارته می‌سازد؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا