اخبار کسب و کار

حسین عرفانی، دوبلور پیشکسوت درگذشت

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

حسین عرفانی، دوبلور، بازیگر و مجری مشهور متولد سال ۱۳۲۱، روز بیست و یکم شهریور ۱۳۹۷ در سن ۷۶ سالگی بر اثر سرطان ریه از دنیا رفت. فارسی زبانان سال‌ها صدای حسین عرفانی را روی بازیگرانی مثل آرنولد شوارتزنگر، مورگان فریمن و همفری بوگارت شنیده‌اند. بسیاری از ایرانی‌ها هم او را با مجموعه‌های تلویزیونی مثل سریال «تلخ و شیرین» و برنامه‌های رادیویی در کنار همسرش شهلا ناظریان به یاد می‌آورند.

سال‌ها صدای حسین عرفانی را روی بازیگرانی مثل آرنولد شوارتزنگر، مورگان فریمن و همفری بوگارت شنیده‌ایم.

۱۹ ساله بود که او را به علی کسمایی در استودیو مولن‌روژ معرفی کردند. بعد هم مدتی تحت نظر احمد رسول‌زاده قرار گرفت. اولین فیلمی که در آن گویندگی کرد «پروفسور کم‌حافظه» بود. در فیلم «بیگانه» به جای اورسن ولز اولین نقش اولش را صداپیشگی کرد.

او صدای بم و نیرومندی داشت و به همین دلیل به جای کاراکترهایی صحبت می‌کرد که قدرت زیادی داشتند؛ افرادی مثل آرنولد شوارتزنگر یا مورگان فریمن. از طرف دیگر صدایش قابلیت انعطاف زیادی داشت و در نتیجه خیلی خوب می‌توانست تیپ‌سازی کند.

  • در کارنامه حسین عرفانی کارهای برجسته زیاد دیده می‌شود که از میان آنها می‌توان به کاراکترهای زیر اشاره کرد:
  • توشیرو میفونه در فیلم‌های مهم کوروساوا «ریش‌قرمز» و «هفت سامورایی».
  • هریسون فورد در نسخه اصلی فیلم «بلید رانر».
  • ایان مک‌کلن در نقش گندالف جادوگر در سری فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها».
  • کوین اسپیسی در فیلم «محرمانه لس‌آنجلس».
  • همفری بوگارت در تعدادی از بهترین فیلم‌هایش مثل «داشتن و نداشتن»، «کی لارگو» و «گنج‌های سیرامادره».

عرفانی در فیلم‌های ایرانی هم دوبلور چند کاراکتر به یادماندنی بوده است؛ از جمله جهانگیر فروهر در سریال «دایی جان ناپلئون» و فرامرز قریبیان در نقش قدرت در فیلم «گوزن‌ها» که یکی از درخشان‌ترین و به یادماندنی‌ترین کارهای حسین عرفانی است. او در انیمیشن محبوب «لوک خوش‌شانس» هم به جای جالی اسب لوک صحبت می‌کرد. عرفانی همچنین در دهه ۶۰ با برنامه «صبح جمعه با شما» در رادیو به صدایی بسیار محبوب بدل شد.

دیجی‌کالا مگ درگذشت این هنرمند برجسته را به جامعه هنری ایران تسلیت می‌گوید. زمان مراسم تشییع حسین عرفانی متعاقبا اعلام خواهد شد.

The post حسین عرفانی، دوبلور پیشکسوت درگذشت appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا