اخبار کسب و کار

آیا حالا زمان مناسبی برای عرضه گوشی پلی استیشن است؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

فروش بسیار پایین گوشی‌های سونی دیگر خبر جدیدی محسوب نمی‌شود. با این حال، باید خاطرنشان کنیم که بخش موبایل سونی سابقه زیادی دارد و این شرکت به هر سختی که شده، همواره گوشی‌های جدیدی را روانه بازار می‌کند. در مورد وضعیت فعلی گوشی‌های سونی، دلایل زیادی آورده می‌شود که از بین آن‌ها می‌توانیم به قیمت‌های بالا، بازاریابی بسیار ضعیف و عدم بهره‌گیری از ترندهای جدید اشاره کنیم. دو سال پیش، سونی با حرکت از سری گوشی‌های Z به سمت توسعه سری گوشی‌های X، تا حدی وضعیت را تغییر داد که البته کافی نبود. بخش موبایل سونی برای جلب توجه مخاطبین باید کاری هیجان‌انگیز و نوآورانه انجام دهد. کاری مانند عرضه گوشی پلی استیشن.

گوشی پلی استیشن؛ آیا چنین گجتی تکراری نیست؟

گوشی پلی استیشن

ابتدا بهتر است به اوایل سال ۲۰۱۱ سر بزنیم و نگاهی به گوشی سونی اکسپریا پلی بیندازیم. پیش از عرضه این گوشی، گفته می‌شد این گجت یک «گوشی پلی استیشن» است و در حقیقت این گجت ترکیبی از گوشی‌های دوران سونی-اریکسون و کنسول دستی ناموفق PSP Go بود. این گوشی که طراحی کشویی داشت، بعد از عرضه خیلی زود فراموش شد.

با وجود اینکه سونی تعداد زیادی از بازی‌های اندرویدی را برای این گوشی تنظیم کرده بود و با بهره‌گیری از اپلیکیشن پلی استیشن تعدادی از بازی‌های کلاسیک این کنسول را برای این گوشی به ارمغان آورده بود، اما به دلیل پیشرفت و تغییرات سریع بازی‌ها و سخت‌افزارها و موارد دیگر، این گوشی فقط به‌عنوان یک نوآوری شکست‌خورده در یادها باقی ماند.

بیشتر بخوانید: چرا بخش موبایل سونی به این حال و روز افتاده است؟

در حال حاضر، سونی توجه زیادی به بازی‌های موبایل ندارد. در این زمینه البته نباید اپلیکیشن Remote Play را از قلم بیندازیم که گوشی‌ها و تبلت‌های اکسپریا از آن پشتیبانی می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهد بازی‌های کنسول پلی استیشن ۴ را بر روی این گجت‌ها اجرا کنند. حتی می‌توان دسته DualShock را هم به این گجت‌ها وصل کرد. اپلیکیشن پلی استیشن هم وجود دارد که برای تنظیم و اعمال تغییرات بر اکانت پلی استیشن می‌توان از آن استفاده کرد.

گوشی پلی استیشن

هرچند با بهره‌گیری از این مشخصه می‌توان بازی‌های پلی‌استیشن را بر روی گوشی‌ها و تبلت‌ها اکسپریا اجرا کرد، اما این راه‌حل برای بسیاری از کاربران تجربه‌ی چندان جذابی را رقم نمی‌زند و به همین خاطر مورد استقبال زیادی قرار نگرفته است. مانند دیگر استراتژی‌های بخش موبایل سونی، رویکرد این شرکت نسبت به بازی‌های موبایل هم می‌تواند و باید بهتر شود و شاید کلید حل این موضوع، ارائه گوشی پلی استیشن باشد.

چرا حالا؟

پاسخ مختصر و مفید به این سوال تنها یک کلمه است: پول. در همان فصل مالی‌ای که عملکرد ضعیف بخش موبایل سونی توجهات زیادی را جلب کرد، این شرکت موفق به کسب ۱.۸ میلیارد دلار سود شد که بخش زیادی از آن به کنسول پلی استیشن ۴ و موارد مربوط به آن برمی‌گردد.

گوشی پلی استیشن

در هر صنعتی، بخش اعظمی از موفقیت به موضوع برندینگ برمی‌گردد. در صنعت موبایل، برند اکسپریا اصلا مورد توجه قرار ندارد اما در صنعت بازی‌های کامپیوتری، برند پلی استیشن حرف اول را می‌زند. سونی با آوردن این برند به صنعت موبایل، می‌تواند دوباره توجه بسیاری از کاربران را نسبت به گوشی‌های خود جلب کند.

حالا یک زمان ایدئال برای معرفی گوشی پلی استیشن محسوب می‌شود؛ زیرا اخیرا بسیاری از شرکت‌ها به عرضه‌ی گوشی‌های گیمینگ روی آورده‌اند. از بین این گوشی‌ها می‌توانیم به Razer Phone، شیائومی Black Shark، آنر Play و گوشی ایسوس ROG Phone اشاره کنیم.

گوشی پلی استیشن

هرچند بازار گوشی‌های گیمینگ خیلی بزرگ نیست، اما حالا که فروش گوشی‌های شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ دچار افت شده، سونی با اتخاذ یک سیاست نوآورانه می‌تواند برند موبایل خود را دوباره بر سر زبان‌ها بیندازد. البته در همین زمینه باید به تلاش‌های ناموفق سونی در زمینه عرضه کنسول‌های پرتابل، یعنی PSP و PS Vita، هم اشاره کنیم. در نبرد کنسول‌های پرتابل، نینتندو با عرضه گجت‌های نینتندو DS و ۳DS که ارزان‌تر ولی جذاب‌تر از کنسول‌های پرتابل سونی بودند، موفق شد این شرکت را شکست دهد. در سال‌های اخیر، نینتندو توجه زیادی به صنعت گیمینگ پرتابل نشان داده و با معرفی کنسول هیبریدی سوییچ و عرضه نسخه‌های iOS و اندروید بازی‌های معروف نینتندو، درآمد هنگفتی را برای خود به ارمغان آورده است.

همانند نینتندو، سونی هم می‌تواند با قدرت زیاد وارد صنعت گیمینگ پرتابل شود. در حال حاضر هیچ کمپانی‌ای بهتر از سونی نمی‌تواند مرز بین پلتفرم‌های گیمینگ موبایل و سنتی را کم‌رنگ‌تر از گذشته کند.

گوشی پلی استیشن چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

گوشی پلی استیشن

تمام این حرف‌ها شاید در حد تئوری جذاب باشند، اما نحوه‌ی عملی کردن این ایده‌ها میزان موفقیت چنین محصولی را مشخص می‌کند. آیا این گجت یک کنسول پرتابل خواهد بود که به‌عنوان یک گوشی ابتدایی هم می‌تواند انجام وظیفه کند یا اینکه یک گوشی اندرویدی پیشرفته است که از کنترلر پیشرفته و تعداد زیادی از بازی‌های پلی استیشن بهره می‌برد؟ هرچند موبایل‌های ماژولار با شکست مواجه شدند، اما در همین زمینه می‌توانیم به کنترلرهای جوی‌کان سوییچ اشاره کنیم که جذابیت این کنسول را افزایش داده‌اند و سونی هم می‌تواند از چنین چیزی الگو بگیرد.

سخن آخر

فارغ از اینکه به نظر ما چنین گوشی فرضی چگونه خواهد بود، در همین زمینه باید به یک حقیقت گریزناپذیر اشاره کنیم: اکسپریا یک برند قدرتمند و محبوب نیست و هیچ‌وقت هم نبوده است.

زمانی که به سامسونگ فکر می‌کنید، نام گلکسی به ذهن شما خطور می‌کند، زمانی که به اپل فکر می‌کنید، به یاد برند آیفون می‌افتید. اما وقتی که میلیاردها نفر در سرتاسر دنیا به سونی فکر می‌کنند، به یاد اکسپریا نمی‌افتند، بلکه برند پلی استیشن به ذهن آن‌ها خطور می‌کند.

بیشتر بخوانید: سونی چگونه می‌تواند به بازار گوشی موبایل بازگردد؟

منبع: Android Authority

The post آیا حالا زمان مناسبی برای عرضه گوشی پلی استیشن است؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا