اخبار کسب و کار

تا به حال موسیقی باعث مور مور شدن بدن شما شده؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

اگر گوش کردن به یک موسیقی باعث شده مو به تن‌تان سیخ شود، شما فقط یک فرد احساساتی که احساستش تحریک شده نیستید؛ بر اساس تحقیقات، احتمالا شما یک مغز منحصربه‌فرد دارید!

در یک تحقیق، محققین دانشگاه کالیفرنیا، اسکن مغز ۲۰ محصل را بررسی کردند. نیمی از این ۲۰ نفر افرادی بودند که عکس‌العمل زیادی به موسیقی نشان دادند و نیمی دیگر نه. بعد از اینکه هر کدام از شرکت کننده‌ها به یکی از آهنگ‌هایی که خودشان انتخاب کرده بودند گوش کردند، محققین نتایج اسکن مغز آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند و متوجه شدند دانش‌ آموزانی که عکس‌العمل بیشتری به موسیقی نشان دادند، سیستم عصبی متمایزی داشتند.

مور مور شدن

افرادی که احساس سرما کردند، میزان آکسون‌های بیشتری داشتند که سیستم شنوایی آن‌ها را به آن قسمت مغز که احساسات در آن شکل می‌گیرد، متصل می‌کند. (آکسون رشته بلند و باریکی است که از یاخته عصبی یا نورون، برآمده و پیام‌های الکتریکی را از جسم سلولی نورون به بیرون هدایت می‌کند.) محققین اعلام کردند «تعداد بیشتر و میزان تاثیرگذاری بیشتر آکسون‌ها بین دو قسمت مغز به معنی عملکرد بهتر بین آن قسمت‌های مغز شماست.»

در نتیجه این ارتباط عصبی بیشتر، افرادی که هنگام شنیدن یک موسیقی ‌تن‌شان مور مور می‌شود میزان احساسات بیشتری را در شرایط فوق‌‌العاده احساسی، نسبت به افراد دیگر تجربه می‌کنند؛ چه در آن لحظه حال شنیدن موسیقی باشند و چه نباشند.

دستیار محققین از تجربه شخصی خود در این تحقیق می‌گوید: «احساس کردم این آهنگ نفس من را با خود می‌برد و قلبم آرام‌تر می‌تپد. واقعا احساس می‌کردم رفته رفته بیشتر آگاه می‌شوم، هم از احساس درون آهنگ و هم از عکس‌العمل بدن من نسبت به آن.» او به آهنگ “Nude” از گروه ” Radiohead” گوش داده بود.

بررسی تاثیرات موسیقی بر روی مغز فراتر از درگیر کردن حس شنوایی می‌رود و درک آن لازمه‌ی تحقیقات بیشتر و گسترده‌تر در این زمینه است. آن‌ها این تحقیقات را در دانشگاه یورک با همکاری ” Bang & Olufsen” انجام دادند و دریافتند که موسیقی می‌تواند به مردم برای کنترل و مدیریت احساساتشان کمک کند.

موسیقی غمگین

دکتر عصب شناس هاوک اگرمن (Hauke Egermann) عکس‌العمل‌های این ۲۰ شرکت کننده نسبت به ۴ آهنگ متفاوت را بررسی کرد و به این نکته پی برد که گوش کردن به آهنگی غم‌انگیز واقعا توانایی تغییر حال یک نفر را دارد. این نتایج، شواهد به دست آمده برای اینکه موسیقی می‌تواند بخش مهمی از سلامتی ذهنی ما را تشکیل دهد را بیشتر توسعه می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا احساسات خود را به نوعی تنظیم کنیم. او مثال می‌زند: «به طور خاص، نتایج ما نشان داد که موسیقی می‌تواند با کنترل و سلطه بر احساسات غم‌انگیز منفی، به ما اجازه دهد تا از این احساسات خودمان در یک محیط امن لذت ببریم.» آهنگ غم‌انگیزی که هاوک اگرمن در تحقیقات خود برای شرکت کننده‌ها پخش کرد آهنگ ” ۹ Crimes” از “Damian Rice” بود.

منبع: Oxford Academic

The post تا به حال موسیقی باعث مور مور شدن بدن شما شده؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا