اخبار کسب و کار

آیا گوشی‌های اندروید وان نسل جدید گوشی‌های نکسوس هستند؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

چندی پیش گوشی شیائومی Mi A2 که جدیدترین گوشی مبتنی بر اندروید وان محسوب می‌شود، معرفی شد. با وجود محبوبیت زیاد این گوشی‌ها، بسیاری از افراد هنوز در مورد اندروید وان اطلاعات زیادی ندارند. آیا این یک پلتفرم است؟ یا یک محصول؟ یا شاید هم هر دو؟ به همین خاطر تصمیم گرفتیم به‌صورت مختصر و مفید به اندروید وان و آینده‌ی آن بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

اندروید وان چیست؟

اندروید وان

همین ابتدای امر باید بگوییم که اندروید وان شاخه‌ی جداگانه‌ای از اندروید اصلی نیست. این همان اندروید خالص است با این تفاوت که گوگل با همکاری تعدادی از سازندگان قصد دارد هماهنگی بیشتری بین اندروید و سخت‌افزارها به وجود بیاورد. این گوشی‌ها فرق چندانی با دیگر گوشی‌های اندرویدی ندارند اما خریداران گجت‌های مبتنی بر اندروید وان می‌دانند که گوگل تمام تلاش خود را می‌کند که این گوشی‌ها تجربه‌ی کاربری مشابه گوشی‌های پیکسل را به ارمغان بیاورند.

می‌توان گفت که این گوشی‌ها به‌نوعی تحت لیسانس گوگل هستند. زیرا این شرکت این گوشی‌ها را دریافت می‌کند و بعد از انجام بررسی‌های مختلف، اجازه استفاده از این برند را به شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها می‌دهد. اما در کنار این موضوع، گوگل تلاش می‌کند که اندروید وان را به‌عنوان یک محصول مطرح کند تا خریداران این گوشی‌ها این احساس را داشته باشند که در حال خرید یک محصول گوگل هستند.

به دلیل وسواس‌های گوگل در مورد این موضوع، شرکت‌های کوچک‌تر به این راحتی‌ها نمی‌توانند با گوگل به توافق برسند و این شرکت برای انتخاب شرکت‌های سازنده دقت زیادی به خرج می‌دهد. به همین خاطر گوگل برای توسعه‌ی این گجت‌ها با شرکت‌هایی که از رشد زیادی بهره می‌برند، مانند شیائومی، همکاری می‌کند که منجر به محبوبیت بیشتر این برند شده است.

اندروید وان

به نظر می‌رسد گوگل برای تثبیت دیدگاه‌های خود نسبت به اندروید، این پروژه را راه انداخته است. هرچقدر گوشی‌های مبتنی بر اندروید وان محبوب‌تر شوند، شرکت‌های بیشتری خواستار همکاری با گوگل خواهند شد. این یعنی تجربه کاربری نرم‌افزاری گوشی‌های بیشتری مشابه گوشی‌های پیکسل می‌شود و در چنین گوشی‌هایی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل بهترین عملکرد را خواهند داشت.

این یک موقعیت برد-برد برای دو طرف شراکت محسوب می‌شود. از طرفی یک کمپانی مانند شیائومی می‌تواند به‌صورت مستقیم با توسعه‌دهنده اندروید همکاری کند و از طرف دیگر گوگل می‌تواند حوزه نفوذ سرویس‌های خود را افزایش دهد. البته همین حالا هم بسیاری از کاربران بهره‌گیری از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل را به موارد دیگر ترجیح می‌دهند اما گوگل در اصل یک شرکت نرم‌افزاری به حساب می‌آید و چنین کاری می‌تواند رشد کاربران این سرویس‌ها را تضمین کند.

محدود نماندن به گوشی‌های ارزان‌قیمت

اندروید وان

در حال حاضر، بسیاری از کاربران فکر می‌کنند گوشی‌های مبتنی بر اندروید وان گوشی‌های ارزان‌قیمتی هستند. البته با توجه به گجت‌های فعلی، چنین تصوری کاملا طبیعی است و در این میان فقط اندکی از گوشی‌های نسبتا گران‌قیمت مانند نوکیا ۸ Sirocco دیده می‌شود. البته باید خاطرنشان کنیم که شاید بسیاری از این گوشی‌ها ارزان‌قیمت باشند، با این حال بسیاری از آن‌ها از سخت‌افزارهای قابل‌توجهی بهره می‌برند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به گوشی ۲۳۰ دلاری Mi A1 اشاره کنیم که مجهز به ۴ گیگابایت حافظه رم، ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و تراشه اسنپ‌دراگون ۶۲۵ است.

با این حال، صرف بهره‌گیری از مشخصات سخت‌افزاری رده‌بالا، به معنای کیفیت بالای گوشی مذکور نیست. به‌عنوان مثال گوشی پیکسل ۲ که از تراشه نسبتا قدیمی اسنپ‌دراگون ۸۳۵ بهره می‌برد، در مقایسه با بسیاری از گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۴۵ عملکرد بهتری دارد. بخش زیادی از عملکرد گوشی، به موضوع بهینه‌سازی و تناسب بین نرم‌افزار و سخت‌افزار برمی‌گردد؛ موضوعی که گوگل می‌خواهد در مورد گوشی‌های اندروید وان اجرایی کند.

اندروید وان

هرچقدر گوگل در روان‌سازی تجربه کاربری نرم‌افزاری گوشی‌های اندرویدی موفق‌تر عمل کند، کاربران بیشتری جذب این اکوسیستم خواهند شد. در حال حاضر بسیاری از کاربران، گوشی‌های اندرویدی را به‌عنوان جایگزین ضعیف و پر از اشکال آیفون‌ها در نظر می‌گیرند. وقتی که شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی از این لحاظ ضعیف کار کنند، تلقی کاربران از اندروید دچار آسیب می‌شود. اما از طریق اندروید وان، گوگل می‌تواند گوشی‌های مورد تایید خود را تحت یک برند مشخص روانه‌ی بازار کند و کاربران هم این موارد را به‌عنوان گوشی‌های مورد تایید گوگل خریداری می‌کنند.

به‌عنوان مثال به گوشی شیائومی Mi A2 که اخیرا عرضه شده نگاهی بیندازید. این گوشی با داشتن قیمت ۲۹۰ دلاری قیمت مناسبی دارد و با وجود قیمت نسبتا پایین آن، دوربین این گوشی توجهات زیادی را جلب کرده است. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که هیچ شرکتی مانند گوگل نمی‌تواند با بهره‌گیری از امکانات نرم‌افزاری، قابلیت‌های دوربین را تا حد زیادی بهبود ببخشد. گوگل به‌خوبی می‌داند که کدام‌یک از ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند منجر به افزایش جذابیت این گجت‌ها می‌شود و به همین خاطر احتمالا آن‌ها با همکاری نزدیک با شیائومی موفق شده‌اند که قابلیت‌های این دوربین را ارتقا بدهند. مهم‌ترین مشخصه‌ی گوشی‌های پیکسل، دوربین آن‌هاست و به همین خاطر بالا نگه داشتن کیفیت دوربین گوشی‌های مبتنی بر اندروید وان کاملا قابل درک است.

نسل جدید گوشی‌های نکسوس، Play Edition یا یک چیز دیگر؟

اندروید وان

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این گوشی‌ها، نسل جدید گوشی‌های نکسوس هستند. شرکت‌های زیادی به دنبال همکاری با گوگل برای بهینه‌سازی گوشی‌های خود هستند و اندروید وان فرصت مناسبی را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده است. گوگل با کنترل کامل سطوح مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این گوشی‌ها، راحت‌تر می‌تواند تجربه‌ی کاربری جذابی را ارائه کند.

در همین زمینه می‌توانیم به پروژه Google play edition اشاره کنیم. در این پروژه، برخی از سازندگان، در کنار عرضه نسخه‌ی معمولی گوشی‌های خود، گوشی‌های مبتنی بر اندروید خالص را هم عرضه می‌کردند. البته گوگل از لحاظ سخت‌افزاری و بهینه‌سازی این گوشی‌ها نقشی نداشت و این پروژه در نهایت فراموش شد. اما گوگل در مورد گوشی‌های اندروید وان حضور فعالی دارد و تمام بخش‌های این گوشی‌ها را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد و آن‌ها را بهینه‌سازی می‌کند. اگر شرکت‌ها خواستار بهره‌گیری از برند گوگل برای گوشی‌های خود باشند، باید در تمام مراحل طراحی و ساخت با این شرکت همکاری کنند و به همین خاطر گوگل نقش مهم و تأثیرگذاری در ساخت این گوشی‌ها دارد.

اندروید وان

گوشی‌های نکسوس تجربه‌ی جذاب و موفقیت‌آمیز برای گوگل بود اما در پروژه Play Edition فقط تعداد محدودی از گوشی‌ها از نسخه خالص اندروید بهره می‌بردند بدون اینکه گوگل در فرایند اجرای این موضوع دخالت چندانی داشته باشد. به همین خاطر می‌توانیم گوشی‌های مبتنی بر اندروید وان را نسل جدید گوشی‌های نکسوس بدانیم.

در حال حاضر،۱۶ گوشی اندروید وان در بازار وجود دارد و قرار است در سال جاری و سال ۲۰۱۹ تعداد این گوشی‌ها تا حد زیادی بیشتر هم شود. گوگل در مورد همکاری با شرکت‌های جدید رسما چیزی اعلام نکرده اما می‌توانیم در آینده نزدیک انتظار حضور چند سازنده بزرگ را در این پروژه داشته باشیم.

شما در مورد اندروید وان چه فکر می‌کنید؟ آیا این پروژه به موفقیت‌های گسترده می‌رسد یا اینکه در نهایت با شکست مواجه می‌شود؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

The post آیا گوشی‌های اندروید وان نسل جدید گوشی‌های نکسوس هستند؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا