اخبار کسب و کار

«متاسفیم جا ماندی» در کن ۲۰۱۹؛ بازگشت لوچ با نقدی تند به اقتصاد بریتانیا

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

فیلم سینمایی «متاسفیم جا ماندی» (Sorry We Missed You) اثر کن لوچ از جمله فیلم‌هایی است که روز گذشته در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمدند. «متاسفیم جا ماندی» از مجموعه منتقدان بین‌المللی اسکرین نمره ۲.۵ از ۴ گرفته است.

کن لوچ از چهره‌های شاخص سینمای جهان و یکی از مشهورترین کارگردان‌های بریتانیایی است که تا به حال دو بار نخل طلای جشنواره کن را برای فیلم‌های «بادی که کشتزار جو را تکان می‌دهد» (The Wind That Shakes the Barley) و «اینجانب، دانیل بلیک» (I, Daniel Blake) تصاحب کرده است.

در فیلم‌های لوچ مسائل اجتماعی همچون فقر و تضادهای طبقاتی نقش بسیار پررنگی دارند. فیلم جدید او تحت عنوان «متاسفیم جا ماندی» هم به یکی دیگر از این مسائل یعنی «قراردادهای صفر ساعت» (Zero-hour contracts) می‌پردازد. این قراردادها به مدلی از قرادادهای پاره‌وقت در بریتانیا اشاره دارند و براساس آن‌ها پرسنل صرفا هر وقت به آن‌ها نیاز باشد در محل کار حاضر می‌شوند و نه لزوما ساعاتی ثابت و مشخص در هفته. بر همین اساس ممکن است میزان دریافتی آن‌ها در ماه نیز تغییر کند. منتقدان این قراردادها معتقدند چنین برخوردی با نیروی کار باعث به حداقل رسیدن امنیت شغلی خواهد شد.

فیلم جدید لوچ درباره دو شهروندی است که زندگی‌شان از وضعیت اقتصادی بریتانیا و قراردادهای صفر ساعت متاثر شده است.

لی مارشال منتقد اسکرین دیلی علاقه کن لوچ به مسائل سیاسی و شفقت انسانی آثار او را در این فیلم برجسته می‌داند و معتقد است اثر جدید او نقد تندی است به اقتصاد فعلی جهان و بریتانیا، همانطور که درامی پویا است درباره یک خانواده دوست داشتنی در آستانه نابودی.

لی مارشال «متاسفیم جا ماندی» را یکی از بهترین آثار کن لوچ ارزیابی کرده و می‌نویسد: این اثر ادای دینی است درخشان به مجموعه همکاری‌های لوچ و پاول لاورتی و نمونه‌ای استادانه از اینکه چطور با مجموعه‌ای از نابازیگران می‌توان اثری همدلی‌برانگیز را کارگردانی کرد.

پیتر بردشاو منتقد نشریه گاردین فیلم کن لوچ را ضربه‌ای سخت و باشکوه به مساله «قراردادهای صفر ساعت» در بریتانیا دانسته و معتقد است کن لوچ کارگردان «اینجانب، دانیل بلیک» با اثر جدیدش کارنامه کاری خود را از گذشته نیز درخشان‌تر کرده است.

بردشاو می‌نویسد: کن لوچِ کارگردان و پاول لاورتیِ فیلم‌نامه‌نویس با بیانیه‌ای پرشور از قلب بریتانیای مدرن بازگشتی طوفانی به کن داشته‌اند… فیلمی که در ادامه سنت قبلی فیلم‌‎سازی لوچ قرار می‌گیرد و به دزدان دوچرخه ویتوریو دسیکا می‌رسد… او مانند اثر قبلی‌اش «اینجانب، دانیل بلیک» هزینه انسانی مدلی از توسعه اقتصادی را نشان می‌دهد که ما به عنوان یکی از واقعیت‌های زندگی پذیرفته‌ایم.

دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر با اشاره به اینکه کن لوچ کارگردانی ۸۲ ساله است می‌نویسد: او در سن ۸۲ سالگی در حال ساختی بخشی از بهترین بخش‌های کارنامه کاری خود در «متاسفیم جا ماندی» است. درامی مملو از همدلی انسانی و رنج‌ها و دل‌شکستگی‌های روزمره که صحنه‌های قدرتمندش در لحظاتی که فیلم به اوج می‌رسد واقعا نفس را بند می‌آورند.

در ادامه می‌توانید امتیازات مجموعه منتقدان بین‌المللی را به فیلم‌های اکران‌شده در جشنواره کن ۲۰۱۹ ببینید. این جدول در روزهای آینده باقی‌مانده تا پایان جشنواره تکمیل می‌شود:

The post «متاسفیم جا ماندی» در کن ۲۰۱۹؛ بازگشت لوچ با نقدی تند به اقتصاد بریتانیا appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا