اخبار کسب و کار

چرا بازی تاج و تخت محبوب‌ترین سریال جهان شد؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

آنهایی که سریال بازی تاج و تخت را نمی‌بینند خطاب به آنهایی که هر هفته خودشان را برای دیدن سریال، قبل از اینکه اسپویل شود، به آب و آتش می‌زنند می‌گویند جوگیر! شاید هم حق با آنها باشد ولی واقعیت این است که طرفداران گیم آف ترونز در سرتاسر جهان دلایل زیادی دارند که این سریال را تبدیل به محبوب‌ترین سریال جهان و رکورددار تعداد بیننده‌ها در دنیا کرده است. برای اینکه یک سریال یا اثر سینمایی مخاطب پیدا کند به چه چیزی نیاز دارد؟ داستان هیجان‌انگیز؟ کاراکترهای دوست‌داشتنی؟ پیچش‌های درست در قصه؟ غافلگیرکننده بودن؟ خب سریال شبکه HBO همه این‌ها را دارد. سعی کردم توضیح بدهم که چرا سریال بازی تاج و تخت برای من و خیلی دیگر از طرفدارانش جزو بهترین آثار تصویری است که تا امروز دیده‌ایم.

۱) مخاطب هدف سریال «بازی تاج و تخت» علیرغم اینکه به ادبیات فانتزی تعلق دارد، بزرگترها و آدم‌های بالغ هستند. حتی می‌شود گفت برای درک کامل سریال باید توانایی تحلیل یک سری مفاهیم را داشته باشید. سریال به وضوح نمادهایی از وضعیت سیاسی و اجتماعی روز دنیا دارد. جهانی که خالقان «بازی تاج و تخت» در این سریال ساخته‌اند تقریبا منحصربه‌فرد است.

۲) سریال هوشمندانه ساخته شده و اغلب کاراکترهایش هم باهوش هستند پس عجیب نیست که مخاطب باهوش را درگیر می‌کند. دیدن این همه شخصیت مختلف با ویژگی‌های متنوع که همگی در یک خصوصیت یعنی هوش با هم اشتراک دارند واقعا دیدنی است. از لنیسترهای سیاستمدار تا استارک‌های متعهد و نجیب و تارگرین‌ اسطوره‌ای اولین ویژگی همه‌شان ذکاوت است.

۳) طرفدار چه ژانری هستید؟ درام؟ عاشقانه؟ اکشن؟ فانتزی؟ «بازی تاج و تخت» همه این‌ها را در خودش دارد آن هم در عالی‌ترین سطح. این عالی‌ترین سطح نه فقط در روایت که در شیوه به تصویر کشیدن آن و کارگردانی خودش را نشان می‌دهد. هر اپیزودش را که می‌بینید به اندازه یک فیلم سینمایی جزییات بصری و زیبایی‌شناسانه دارد.

۴) سریال در بی‌زمان می‌گذرد و با توجه به فضای فانتزی-اسطوره‌ای آن شاید فکر کنید مربوط به دوران باستان است اما حقیقت این است که «بازی تاج و تخت» سریالی به شدت امروزی است. شاید ارجاع مستقیم به یک کشور و دولت نباشد اما نمادهای قدرتمندی از جهان سیاسی معاصر و عملکرد آدم‌ها در حوزه قدرت دارد که از مهم‌ترین نکات جذابیت سریال است.

۵) داستان مارتین به عنوان آغازگر سریال پر از تعلیق، هیجان و کاملا غیرقابل پیش‌بینی بود. چند داستان موازی که همه‌شان با قدرت جلو می‌رفتند و اگر اپیزود اول را تا انتها ببینید بعید است دیگر بتوانید رهایش کنید. شخصیت‌پردازی‌های پیچیده، آن هم برای این همه کاراکتر واقعا به هوش سرشاری نیاز دارد. اینجا آدم‌ها خوب یا بد مطلق یا حتی خاکستری نیستند. خیلی بیشتر از این‌ها پیچیدگی دارند و دائم هم در حال تغییر هستند. موقع دیدن «بازی تاج و تخت» یاد گرفتیم روی هیچ‌کدام از کاراکترها شرط نبندیم چون ممکن بود یا مارتین نابودشان کند یا خودشان دستخوش تحولات بزرگی شوند که تمام شالوده فکری‌تان را به هم می‌ریزد. بعد از اینکه سریال راهش از کتاب جدا شد هم دیگر دیوید بنیوف و دی.بی.وایس به عنوان فیلمنامه‌نویسان و خالقان «بازی تاج و تخت» ذائقه مخاطب دستشان آمده بود. آنها حالا به مخاطبان سریال همان چیزی را می‌دهند که آنها طلب می‌کنند. از داستان اژدها و ارتش مردگان تا یک جنگ داخلی پیچیده.

۶) دیدن سریال کار راحتی نیست. تعداد شخصیت‌ها زیاد است و در هر قسمت از آن دائما به خاندان‌ها، شعارشان و نقشی که در قسمت‌های قبلی داشته‌اند ارجاع داده می‌شود. این هم بخشی از جذابیتش است و هم یک راهنمای کوتاه می‌طلبد تا مسیرتان را در جهان «بازی تاج و تخت» پیدا کنید.

۷) در دنیایی زندگی می‌کنید که سریال «بازی تاج و تخت» پخش می‌شود و میلیون‌ها ببیننده و طرفدار در همه جا دارد. اگر با ادبیات، کاراکترها، جغرافیا و اصطلاحات سریال آشنا نباشید انگار بیگانه‌ای وسط جمعی هستید که زبان‌شان را هم نمی‌فهمید. آنها که «بازی تاج و تخت» دیده‌اند می‌دانند که عاشقانه‌ترین جمله جهان می‌تواند این باشد: «تو هیچی نمی‌دونی جان اسنو».

بیشتر بخوانید: درباره بازی تاج و تخت‌؛ همه اتفاقات فصل اول تا هشتم گیم آف ترونز

The post چرا بازی تاج و تخت محبوب‌ترین سریال جهان شد؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا