اخبار کسب و کار

۱۰ فیلم بازسازی شده که در سال ۲۰۱۹ روی پرده سینما می‌روند

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

همه آدم‌ها از نوستالژی خوب لذت می‌برند. دست‌اندرکاران هالیوود مدت‌هاست که متوجه این موضوع شده‌اند که احساسات و عواطف بی‌زمان نیروی محرکه عظیمی است که می‌توانند در زمان آشفتگی افکار و نبود ایده‌های جدید از آن پول دربیاورند. هالیوود این روزها کاملا مخاطبش را قانع کرده است که بازسازی پدیده قرن بیست و یکم است؛ اما واقعیت این نیست. نقشه راه سودآوری از طریق بازسازی فیلم‌ها از اوایل قرن بیستم آغاز شد.

درواقع اولین فیلم بازسازی شده در سال ۱۹۰۴ ساخته شد و نامش هم «سرقت بزرگ قطار» (The Great Train Robbery) بود که بازسازی از روی فیلمی به همین نام ساخته ادوین اس.پورتر بود. کارگردان نسخه بازسازی شده زیگموند لوبین بود و او تقریبا همه جزییات فیلمنامه نسخه اصلی را در نسخه بازسازی هم نگه داشته بود. این که فیلمی را برای بازسازی انتخاب کنید که قبلا جوابش را پس داده است انتخاب و تصمیم امنی محسوب می‌شود به جای این که سراغ یک فیلم اریجینال بروید که ریسک پس زدن مخاطبان را دارد.

چند دهه بعد گاس ون‌سنت بازسازی نما به نمای فیلم «روانی» هیچکاک را انجام داد و نام اصلی فیلم را هم حفظ کرد. تفاوت بین فیلم‌های اریجینال و بازسازی‌ها در این است که بازسازی‌ها معمولا در خاطره و ناخودآگاه مردم جا خوش نمی‌کنند و نمی‌توانند به خلاقیت یا خصوصیات فنی‌شان مباهات کنند.

البته خوشبختانه تنزل کیفیت در صنعت سینما قانون ثابت نیست. گاهی اوقات هم پیش می‌آید فیلمسازانی که الهام می‌گیرند یک فیلم قدیمی را به شیوه‌های مختلف معاصر می‌کنند و در حقیقت بیشتر به فیلمساز تاثیرگذارشان ادای دین می‌کنند و ارجاع می‌دهند و در فیلم خودشان برداشت کاملا متفاوتی از فیلم اصلی ارائه می‌دهند.

این جریان در همه کشورهایی که فیلمسازی در آنها رواج دارد مرسوم است. به همین دلیل است که فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» در هند با اسم «آبهیمان» بازسازی می‌شود، «صورت زخمی» با بازی آل پاچینو در همان هالیوود دوباره ساخته می‌شود و ژانگ ییمو اولین فیلم برادران کوئن یعنی «دهشت‌زده» (Blood simple) را با نام «یک زن، یک اسلحه و یک مغازه نودل فروشی» در چین جلوی دوربین می‌برد.

گاهی اوقات هم کل یک سری فیلم (فرنچایز) بازسازی می‌شود تا شکست قبلی را از بین ببرد. به همین دلیل هم شایعاتی مبنی بر بازسازی فیلم «جوخه انتحار» به گوش می‌رسد. کلاسیک‌های دوران کودکی هم دوباره ساخته می‌شوند تا از احساسات نوستالژیک نسلی که کودکی‌شان را با آنها گذرانده‌اند دوباره بهره برده شود.

کوتاهش کنیم به نظر نمی‌رسد که هالیوود بخواهد دست از بازسازی فیلم‌های قدیمی بردارد. و تماشاگران باید حواس‌شان باشد که بازسازی‌های خوب را انتخاب کنند و ببینند. این فهرستی از ده فیلمی است که بازسازی آنها سال ۲۰۱۹ پخش می‌شود و به نظر می‌رسد که پتانسیل یک‌بار دیده شدن را دارند.

۱. نردبان جیکوب / Jacob’s Ladder

نسخه اصلی این فیلم را سال ۱۹۹۰ آدریان لین ساخته و تیم رابینز بازیگر نقش اصلی‌اش بوده است. آن فیلم تلاشی مخاطره‌آمیز و شجاعانه برای مستند کردن و به تصویر کشیدن وحشت و جنونی بود که جنگ ویتنام در اذهان مردم به جا گذاشت. شیوه سورئال و گاهی تهوع‌آور فیلم زمان اکران خیلی از مخاطبان را پس زد علی‌رغم این که منتقدان تحسین‌اش کردند. فیلم در طول سال‌ها تبدیل به کالت شد و هالیوود احساس کرد آنقدر محبوب شده که یک نسخه معاصر از روی آن بسازد.

به هر حال نسخه اریجینال فیلم روی فرهنگ پاپ تاثیرات زیادی گذاشت. جلوه‌های ویژه بازی ویدیویی محبوب «سایلنت هیل» براساس اوهام این فیلم ساخته شده‌اند.

بازسازی چنین فیلمی با همان تاثیر کار دشواری است. درنتیجه تهیه‌کنندگان فیلم تصمیم گرفته‌اند روشن کنند که این فقط ادای دینی به فیلم آدریان لین است.

«نردبان جیکوب» طبق تورات همان برزخ است. جایی میان زمین و آسمان. اشارات مختلف به ادیان متفاوت در فیلم وجود دارد که در زمانه‌ای که ما زندگی می‌کنیم به چنین فیلمی نیاز است. دیوید ام.رزنتال فیلم جدید را کارگردانی کرده است.

۲. خانواده آدامز / The Addams Family

خانواده آدامز

چارلز آدامز یکی از پیشگامان کارتونیست‌های آمریکایی بود و هم برای مجله نیویورکر و هم انتشارات مستقل کاریکاتور می‌کشید و کارنامه پر و پیمانی دارد. مشهورترین کاریکاتورهای او خانواده آدامز هستند. یک خانواده خیلی ویژه و عجیب و غریب. در حقیقت چارلز با این کاریکاتورهایش خانواده‌های تیپیک و معمولی آمریکایی را به سخره گرفت. خیلی زود از روی آنها یک مجموعه تلویزیونی برای شبکه ABC اقتباس شد.

سال ۱۹۹۱ ساخته شدن یک نسخه سینمایی از روی این کاراکترها توسط بری ساننفلد به محبوب‌تر شدن آنها کمک کرد. از آن زمان بارها و بارها از روی این کاریکاتورها اقتباس‌های تصویری متعدد و متنوعی صورت گرفته است. سال ۲۰۱۴ نشریه تلگراف این خانواده تخیلی را به عنوان یکی از مهم‌ترین شمایل خانواده‌ها در تاریخ آمریکای ستایش کرد.

کاملا طبیعی است که چنین کارتون و فیلم نمادینی دستاویز تهیه‌کننده‌های حریص هالیوودی برای بازسازی قرار بگیرد. این‌بار البته خبری از یک فیلم سینمایی با بازیگران نیست بلکه بازسازی جدید انیمیشنی است که صداپیشگانش افرادی چون اسکار آیزاک و چارلیز ترون هستند و کونراد ورنون و گرگ تیرنین که قبلا انیمیشن «سوسیس پارتی» را ساخته بودند آن را کارگردانی می‌کنند.

۳. بازی بچه / Child’s Play

بازی بچه

بازسازی‌های متعددی در هالیوود صورت می‌گیرد اما آمار و ارقام حکایت از آن دارد که تماشاگران به ویژه عاشق بازسازی فیلم‌های ژانر وحشت هستند. بین علاقمندان فیلم‌های وحشت عناوین خاصی وجود دارد که در زمان نوجوانی به آنها علاقه‌مند شده‌اند.

ترکیبی از خون و خونریزی، ماورالطبیعه و اسلشر همه چیزهایی بود که در فیلم تام هالند محصول ۱۹۸۸ وجود داشت. فیلمی که اقتباسی از داستان از دان منچینی بود. موقعی که فیلم به بازار آمد به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. و با همان افتتاحیه‌اش در باکس آفیس نقطه عطفی ایجاد کرد.

علاوه بر آن فیلم تایید منتقدان را هم به دست آورد. بعد از آن هالیوود با چندین دنباله‌ای که بر فیلم ساخت بازار را اشباع کرد و «بازی بچه» تبدیل به یک فرنچایز شد. مسیر موفقیت‌های فیلم و دنباله‌هایش کند نشد و حالا سال ۲۰۱۹ قرار است بازسازی دیگری از آن را ببینیم. این‌بار هیچ‌کدام از خالقان نسخه اصلی در ساخت بازسازی دخیل نیستند. لارس کلوبرگ قرار است نسخه جدید را با همراهی تیم فیلم «آن» (It) کارگردانی کند. مارک همیل به جای آن عروسک شیطانی سخن خواهد گفت و اوبری پلازا نقش مادر پسرک را بازی می‌کند که اسباب‌بازی با نیروهای شیطانی برای او خریده است.

۴. دامبو / Dumbo

دامبو

دیزنی سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهد: این که انیمیشن‌هایشان را به شکل فیلم‌های سینمایی بازسازی کنند. این‌بار آنها سراغ انیمیشنی رفتند که در زمان اکرانش خانواده‌ها را راضی کرد: دامبو.

سال ۲۰۱۹ دیزنی سه بازسازی از روی انیمیشن‌هایش را روی پرده سینماها می‌فرستد. دامبوی اصلی انیمیشن خوش‌شانسی بود و از جذابیت زیادی بهره برده. سال ۱۹۴۱ به جبران خسارتی که «فانتزیا» به استودیو زد «دامبو» را ساختند و موفقیت فوق‌العاده‌ای برای استودیو به همراه آورد. فیلمنامه اشک‌آور «دامبو» هم روی بچه‌ها و هم بزرگترها تاثیر گذاشت.

تیم برتون این شانس را پیدا کرد که «دامبو»ی سال ۲۰۱۹ را بسازد. انتظارات از ذهن جادویی برتون و سبک گوتیک او در فیلمسازی و شوخ‌طبعی سیاهش بسیار بالا بود. در فیلم استعدادهای مهم سینما مثل کالین فارل، مایکل کیتون و اوا گرین ایفای نقش می‌کنند.

۵. قبرستان حیوانات خانگی / Pet Sematary

قبرستان حیوانات خانگی

این روزها به محض این که کسی اسم استفان کینگ را بیاورد بلافاصله به یکی از فیلم‌هایی که از روی کتاب‌هایش اقتباس شده ارجاع داده می‌شود. این‌بار فیلم مورد بحث نه تنها اقتباسی سینمایی است که بازسازی فیلم دیگری به همین نام است.

«قبرستان حیوانات خانگی» یکی از آزاردهنده‌ترین کارهایی است که کینگ تالیف کرده. خود نویسنده هم در گذشته این موضوع را اعتراف کرده است. قصه‌ای که بیش از حد تاریک و وحشت‌آور و بیمارگونه است. آنقدر که نویسنده شک داشته آن را برای ناشرش بفرستد یا نه. سال ۱۹۸۹ اولین بازسازی از روی این قصه ساخته شد و نقدهای متفاوتی دریافت کرد.

بازسازی سال ۲۰۱۹ «قبرستان حیوانات خانگی» در کشورهای اروپایی مثل آلمان و اتریش نقدهای مثبتی دریافت کرد. برخی از منتقدان آن را بهترین اقتباسی خواندند که تا امروز از روی کتاب‌های کینگ ساخته شده است. کوین کولش کارگردان نسخه بازسازی شده طرح اولیه فیلم اصلی و رمان را تغییر نداده است و نتیجه نسبتا خوبی هم گرفته.

۶. فرشتگان چارلی / Charlie’s Angels

فرشتگان چارلی

می‌شود یک سری از گرایش‌ها را به صورت مشخص در برنامه‌های بازسازی فیلم‌ها در سال ۲۰۱۹ دید. تهیه‌کنندگان بالغ‌تر شده‌اند و حالا بهتر چیزهایی را که در گیشه کار می‌کنند روی هوا قاپ می‌زنند. الان دهه‌ای است که زنان در راس قدرت قرار بگیرند و تهیه‌کنندگان قصد دارند که این احساس را در ناخودآگاه مردم پرورش دهند. برای این کار فیلم‌هایی را بازسازی می‌کنند که در آن زنان در راس قدرت هستند.

فیلم اصلی «فرشتگان چارلی» از روی یک سریال تلویزیونی به همین نام ساخته شده بود و همه قهرمانانش زنانی بودند که تبدیل به ستاره‌های سینما شدند از کامرون دیاز گرفته تا درو بریمور.

قصه فیلم شبیه همان داستان‌های معروف با کارآگاهان خصوصی بود با این تفاوت که این‌بار قهرمانان قصه به جای مردان، زنان بودند. فیلم به موفقیت عظیمی در گیشه دست پیدا کرد و یکی از پرفروش‌‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۰ شد. سال ۲۰۱۹ بازسازی آن را یک کارگردان زن به نام الیزابت بنکس کارگردانی کرده و کریستن استوارت، نائومی اسکات و الا بالینکسا نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.

۷. ارباب‌های جهان / Masters of the Universe

ارباب های جهان

اکشن‌ فانتزی از آن ژانرهایی است که همیشه یا خیلی موفقیت‌آمیز می‌شود یا فرصتی است که هدر می‌رود اما می‌شود ادامه‌اش داد. اما به هر حال این ژانر فیلم‌ها جمعیت را به سینماها می‌کشاند. این احتمالا یکی از دلایلی بوده که تهیه‌کنندگان برای بازسازی فیلم «ارباب جهان» چراغ سبز نشان داده‌اند. فیلمی که نسخه اصلی آن با شکست در باکس آفیس روبه‌رو شد. فیلم اصلی بعد از تولید یک اسباب‌بازی بسیار موفق ساخته شد.

دلیل دیگر برای ساخت نسخه بازسازی فیلم می‌تواند این باشد که موفقیت فیلم‌هایی که با الهام گرفتن از اسباب‌بازی‌ها ساخته شده‌اند مثل انیمیشن‌های «فیلم لگو» ادامه دارد. برادران نی قرار است بازسازی این فیلم را کارگردانی کنند.

۸. آوای وحش / Call of the Wild

آوای وحش

جک لندن نویسنده مشهور اوایل قرن بیستم بود. او در کارنامه کاری‌اش چند کتاب مشهور دارد که از میان همه‌شان «آوای وحش» از بقیه محبوب‌تر و مشهورتر است. درنتیجه هالیوود از روی این کتاب نسخه‌های متعددی برای پرده سینما اقتباس کرد. حداقل ۴-۵ اقتباس رسمی و غیررسمی سینمایی از این کتاب جک لندن وجود دارد.

اما حالا سریع به سال ۲۰۱۹ برسیم. هریسون فورد که ستاره مشهور فیلم‌های اکشن است و کریس ساندرز که با فیلم «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید» خوب در هالیوود جا افتاده دست‌اندرکاران نسخه اقتباسی جدید از «آوای وحش» هستند. حتی روی کاغذ هم فیلمی که بازسازی «آوای وحش» باشد و هریسون فورد نقش اولش را بازی کند و یانوش کامینسکی هم مدیر فیلمبرداری‌اش باشد، فریبنده است. با آن مناظر سفید که در کتاب توصیف شده است.

۹. زنان کوچک / Little Women

زنان کوچک

یک اقتباس دیگر از روی یکی از آثار کلاسیک ادبیات جهان. فیلمی که قرار است در فصل جوایز به نمایش دربیاید. این مشهورترین اثر لوییزا می آلکوت است. داستانی نیمه بیوگرافیک درباره خود آلکوت و خواهرش. از روی این کتاب تا به حال چهار اقتباس سینمایی ساخته شده است و سال ۲۰۱۹ هم قرار است شاهد نسخه جدیدی از آن باشیم.

مخاطبان سینما دلایل کافی دارند که برای این نسخه جدید هیجان‌زده باشند. اول این که فیلم را گرتا گرویگ کارگردانی می‌کند که سال ۲۰۱۷ با اولین فیلمش «لیدی برد» خیلی‌ها را تحت‌تاثیر قرار داد. به علاوه گروه بازیگران فیلم فوق‌العاده هستند و دلیل دیگری که برای دیدن آن هیجان‌زده باشیم از اما واتسون بگیرید تا مریل استریپ و سیرشا رونان.

۱۰. خانم بالا / Miss Bala

خانم بالا

«خانم بالا» یک درام مکزیکی بود که سال ۲۰۱۱ ساخته شد و زمان اکرانش به شدت توسط تماشاگران تحسین شد. فیلم در بخش نوعی نگاه جشنواره کن آن سال به نمایش درآمد و از طرف مکزیک برای بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان به اسکار معرفی شد.

حالا قرار است از روی این فیلم مکزیکی یک بازسازی آمریکایی داشته باشیم. کاترین هاردویک این بازسازی را کارگردان می‌کند و جینا رودریگوئز که برای بازی در سریال «جین باکره» مشهور شد در آن به عنوان قهرمان جلوی دوربین می‌رود. فیلم پشت پرده سیاه جهان جرم و جنایت را از دید یک قربانی معصوم به نام خانم بالا روایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:
بهترین فیلم‌های ۲۰۱۹
بهترین فیلم‌های ترسناک ۲۰۱۹

The post ۱۰ فیلم بازسازی شده که در سال ۲۰۱۹ روی پرده سینما می‌روند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا