آهنگساز ایرانی‌الاصل بازی تاج و تخت از موسیقی گیم آف ترونز می‌گوید

آهنگساز ایرانی‌الاصل بازی تاج و تخت از موسیقی گیم آف ترونز می‌گوید

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

رامین جوادی یک قطعه هشت دقیقه‌ای برای قسمت سوم فصل آخر سریال بازی تاج و تخت ساخت که همه را تحت‌تاثیر قرار داد. حتی پیش از نمایش سریال هم قطعه موسیقی مربوط به «پادشاه شب» در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت پخش شد و تحسین‌ها را برانگیخت. قطعه‌ای که در میانه میدان نبرد و آن همه هیجان و استرس با ملودی‌اش انگار سرنوشت محتوم کاراکترها را رقم می‌زد اما هنر رامین جوادی در ساخت موسیقی گیم آف ترونز فقط در این اپیزود نبود که خودش را نشان داد.

دانلود موسیقی فصل هشتم گیم آف ترونز

از همان ابتدا درحالی که شخصیت‌های «بازی تاج و تخت» برای به دست آوردن سریر آهنین در نزاع هستند، داستان‌هايشان گسترش پيدا می‌كند و به هم گره می‌خورد و داستانی حماسی از خیانت‌ها، اتحادها و پیروزی‌ها شکل می‌گیرد. متناسب با آن ملودی اصلی که در آغاز هر قسمت از اين سریال HBO پخش می‌شود، مخاطب را آماده این حماسه می‌کند. و همزمان با موسيقی در تيتراژ هفت اقلیم پادشاهی، تمامی شکوه سریال بر نقشه‌ای متحرک به نمایش گذاشته می‌شود.

زمانی که رامین جوادی فارغ‌التحصیل دانشگاه برکلی برای ساخت موسیقی متن مجموعه گیم آف ترونز در نظر گرفته شد، هدف اصلي سازندگان این بود که موسیقی کیفیتی حماسی داشته باشد. به علاوه تهیه‌کنندگان مجموعه دیوید بنیاف و دی.بی.وایس بر این باور بودند که پیچیدگی شخصیت‌ها و طرح سريال، یک خط داستانی موسیقایی مطالبه می‌کند .

رامین جوادی که توسط هانس زیمر، آهنگساز اسكاری تعلیم دیده، در کار خود رگه‌هایی از موسیقی کلاسیک، خاورمیانه‌ای و راک را نشان می‌دهد. (همین تم خاورمیانه‌ای در قطعه موسیقی پادشاه شب که مربوط به ایپزود سوم فصل آخر سریال است خودش را نشان می‌دهد.)

توانایی رامین جوادی برای در هم آمیختن قطعات ارکسترال کلاسیک با المان‌های مدرن برای مجموعه‌ای مانند «بازی تاج و تخت» باعث موفقيت تم‌های موسيقی اين سريال می‌شود که حس تاریخی، مدرن و در عين حال بی‌زمانی را منتقل می‌کنند. اين يك گفت‌وگوی مردمی با رامين جوادی، آهنگساز ايرانی‌الاصل است كه در يك برنامه راديويي شبكه آلماني حضور پيدا كرده بود و پاسخ‌گوي طرفداران بي‌شمار سريال شد.

– من از طرف‌داران پروپاقرص کار شما روی «بازی تاج‌ و تخت» هستم، حتی پیش از آن‌که این سریال را ببینم. ماجرا اين است كه شبی داشتم درباره سوژه‌ای در اينترنت جست‌وجو می‌كردم و ویديويی را پيدا كردم که رويش ملودی اصلی‌ «بازی تاج و تخت» را گذاشته بودند. از موسيقی‌اش شگفت‌زده شدم و دنبال منبع آن گشتم. آخر كار به تیتراژ سریال پخش شده از شبکه‌ HBO رسیدم و آنقدر مجذوبش شدم که همان لحظه گفتم دیدن «بازی تاج‌ و تخت» واجب است. بدون موسیقی شما، احتمال داشت هيچ‌وقت به دنياي وستروس برنخورم و درباره آن تحقيق نكنم. چند سوال دارم:

اول) به نظر می‌رسد ملودی اصلی هر شخصیتی به ‌طریقی با ملودی اصلی «بازی تاج ‌‌و تخت» مرتبط باشد. اين به هم پيوند دادن ملودي‌ها چقدر زمان می‌برد و آیا هر بار ملودی اصلی را برای ساختن تم‌های جديد دخالت می‌دهید تا تم واحدی در سرتاسر سريال وجود داشته باشد؟

دوم) فرآیندی که برای خلق ملودی‌های اصلی‌ یک شخصیت طی کردید چه بوده‌ است؟ و چقدر برای طی این فرآیند تحقیق کردید؟ مثلا آیا فصل‌های مربوط به یک شخصیت را خواندید یا فیلم‌نامه را از قبل مطالعه کردید؟ آیا دن وایس و دیويد بنیاف درباره‌ هر ملودی به شما سرنخ دادند؟

خب پاسخم به سوال اول‌تان اين است: ملودی اصلی بنا بوده محض خاطر خودش به کار گرفته شود یا در ترکیب با دیگر ملودی‌های سریال. معمولا حول‌وحوش پایان هر فصل سر و كله اين ملودي اصلي پيدا مي‌شود تا به شکل‌‌گیری نقطه‌ اوج کمک کند. همیشه کار زیادی می‌برد که ملودی‌ها را به هم پیوند دهیم! قطعا زمان زیادی برد تا به ملودی‌ای‌ برسیم که به‌ نحوی با دیگر ملودی‌ها قابل تطبیق باشد. مدتی طول كشيد تا به نتيجه برسيم. چيزي كه به من الهام داد تصاویری بود که در اختیارم گذاشته شد. وقتی تصاوير را به صورت بصری می‌ديدم الهامات زيادی به من می‌دادند و بعد صحبت با خالقان اثر و چيزی که برای این سریال در ذهن‌شان داشتند به من كمك كرد. واقعا جالب است، قصدمان اين نبود که کار قرون‌وسطايی از آب دربیاید بلکه بنا بود دنیای خیالی «بازی تاج ‌و تخت» را بسط دهیم، پس می‌بایست چیزی فراتر از قرون‌وسطا درمی‌آوردیم. پیداکردن لحنی که بتواند دنیای فانتزی را به تصویر بکشد قدری زمان برد به نظرم.

و درباره سوال دوم هم بايد بگويم: این به‌نوعی برخوانی آن‌چیزی بود که پیش‌‌تر درباره‌‌اش حرف می‌زدیم. دن و دیو قطعا درباره هر بخش از سریال با من بحث می‌كردند- درباره شخصیت‌ها و پیرنگ‌‌ها و خلاصه همه‌‌چیز. ما پیش از هر قسمت با هم ملاقات می‌کردیم و کاری را که قصد داشتیم با سكانس‌ها بکنیم به بحث می‌گذاشتیم و در این باره که يك شخصیت مشخص را چطور می‌خواستیم به نمایش درآوریم گفت‌‌‌وگو می‌کردیم.

– آیا تنظیم یا كاور محبوبی هم از ملودی اصلی‌ «بازی تاج ‌و تخت» دارید؟

درواقع يكی دو مورد هست. يكی از نسخه‌های راك اريجينالش هنوز در ذهنم هست كه يك نفر درامز مي‌زد و باس و گيتار هم داشت. این يكي از اولين نسخه‌هايي بود كه از كاورهای «بازی تاج و تخت» شنيدم و بسیار پسندیدم. و بعد دو نسخه خیلی خلاقانه ديگر هم بود: یک مورد بود که کسی ملودی را با سخت‌افزارهای کامیپوتری می‌نواخت، هيچ‌ ايده‌ای ندارم كه چطور اين كار را می‌كرد ولی وقتی قطعه را شنيدم به نظرم فوق‌العاده بود.

تور رامین جوادی برای اجرای قطعات موسیقی بازی تاج و تخت

– من از زمان سریال «فرار از زندان» كارهای شما را دنبال كرده‌ام. آن قطعه ‌موسیقی‌های هیجان‌انگیز قبل از بخش آگهی بازرگانی مرا سرحال می‌آورد! و موسیقی فیلم «مرد آهنین» نیز خارق‌العاده ا‌ست. حالا سوال من اين است كه: درکل فرآیند آهنگ‌سازی‌ برای «بازی تاج‌ و تخت» چگونه است؟ چقدر همكاری در آن هست؟ منظورم این است که آیا فقط نسخه خام را می‌ديديد و بر اساس آن نت‌نویسی می‌کردید، یا اينکه دیو و دن را می‌نشاندید و به يك سری مسائل مشخص می‌پرداختيد كه قرار بود برايشان آهنگ نوشته شود؟

ما قبل از هر قسمت دور هم جمع می‌شدیم. همه آن قسمت را می‌دیدیم، و بعد در این‌باره که موسیقی کجا باید شروع شود و کجا به پايان برسد، صحبت می‌کردیم. بعد بحث می‌کردیم که در هر صحنه موسیقی باید چه کاركردي داشته باشد؟ بعد من می‌رفتم سروقت نوشتن آهنگ و بعد دوباره جمع می‌شدیم. من هرچه در چنته داشتم را می‌نواختم و آن‌ها نكته‌هايی را به من می‌گفتند و بعد به كار پیچ‌وخم‌ می‌دادیم و همين. موسيقی حاضر می‌شد!

– آهنگسازی برای صحنه‌های ناخوشایند و آزاردهنده برايتان مشكل‌تر است؟

قطعا همین‌طور است. منظورم این است که گاهی باید برای اين صحنه‌ها دوباره و دوباره يك قطعه جديد بنوازم و قطعا سكانس‌هايی بوده که ديدن چندباره‌شان برايم كار مشكلي بوده است.

– من طرفدار پر و پا قرص موسيقی فصل چهارم هستم. دیده‌ايم که شما ملودی‌های اصلی‌ را با هم ترکیب می‌کنید و نتيجه‌اش چيزی می‌شود مانند آهنگ «دو شمشیر». دوست دارید کدام دو ملودی در آینده با هم ترکیب شوند؟

سؤال خوبی ا‌ست و سخت. تم اصلي با بسیاری از ملودی‌های ديگر تلفیق شده‌ است. ملودی آریا و لنیستر كنار هم چطور است؟ می‌تواند خیلی جالب از كار دربياید.

– تجربه‌ شما از نقل‌مکان به لس‌آنجلس جهت ادامه‌ آهنگسازی برای سينما و تلویزیون چگونه بود؟ و موسیقی متنِ محبوب خودتان در سينما چيست؟

بخت با من یار بود که آهنگ‌سازانی چون هانس زيمر و کلاوس بادِلت راهنما و مربي من شدند. درواقع من برای آنها كار مي‌كردم و از همین‌جا بود که تجربه‌ام در آهنگسازی برای فیلم و تلویزیون شکل گرفت. کارهای پرمشقت فراوانی انجام دادم و ساعت‌های طولانی سختی داشتم ولی تجربه‌ای فوق‌العاده بود.

و درباره‌ موسیقی متن محبوبم بايد بگويم «هفت دلاور» ساخته‌ المر برنستاین. در حقيقت نت‌‌های این فیلم، در همان کودکی انگیزه‌بخش من شد که سراغ آهنگ‌سازی بروم. برای من نقطه‌عطفی خیلی خیلی مهمی بود.

– قطعه‌‌ موسیقی محبوب شما در میان آهنگ‌هایی که برای «بازی تاج ‌و تخت» ساختید کدام است؟

بنظرم می‌تواند موسیقی تیتراژ سریال «بازی تاج و تخت» باشد. تصویرها چنان برانگیزاننده و الهام‌بخش بودند که وقتی نسخه‌ اولیه‌‌ای از آن‌ها را در عنوان‌بندی دیدم، بی‌‌درنگ نشستم و برايش موسیقی ملودی را نوشتم. ای‌کاش افتخار صدای تلالوی آهن بر خورشید در درآمد فیلم هم كار من بود، ولی بايد بگويم كه آن قسمت کار ميكس‌ بود، و به موسيقی ربطی نداشت و متاسفانه اعتبار آن نیز نصیب من نمی‌‌شود. ولی باقی موسیقی کار من است.

– پیش از آن‌که ازتان درخواست شود ملودی اصلی «بازی تاج‌ و تخت» را بسازید چیزی از آن می‌دانستید؟ چه راهنمایی و اطلاعاتی از طرف خالقان سريال در اختیار شما گذاشته شد؟

وقتی سر این کار رفتم که سریال در حال تولید بود. درواقع، دو قسمت اول کار را نشانم دادند، که آن‌موقع درآمده بود و برام رویکرد کلی سریال را توضیح دادند. برای تم اصلی گفتند: «چیزی شبیه سفر دربیاور». این واقعا تفسیر کلی‌شان برای تم اصلی بود، آن هم صرفا چون لوکیشن‌های متعددی را در تيتراژ می‌بینید. پس خواستند که موسقی تداعی‌کننده‌ سفر باشد. من دو قسمت اول را دیدم و انگار خودشان با من حرف زدند. دیدم که چقدر این سریال عالی‌ است و خیلی هیجان‌زده شدم که بخشی از آن خواهم بود.

– در ارکسترتان احساس می‌کردید چه سازهایی به‌بهترین نحو فضای «بازی تاج ‌و تخت» را القا می‌كنند؟ کارتان را ستایش می‌کنم و باید توصیه کنم که موسیقی متنی كه ساخته‌ايد موقع خواندن صحنه‌های نبرد طولانی کتاب هم شنیده شود.

ویلون‌سل طبعا بيشتر از بقيه به كارم آمد چون این سازی ا‌‌ست که در شروع تم اصلی می‌شنوید و در سرتاسر نت‌ها کاملا غالب است.

– چطور شد که سر سريال «فرار از زندان» رفتید؟

مدير برنامه‌هايم با من تماس گرفت و گفت که تهيه‌کننده‌ها به کار من علاقه نشان داده‌اند. ما ملاقاتی نتيجه‌بخش داشتیم و از آن‌جا کار را ادامه دادیم.

– آیا جورج آر.آر مارتین هرگز با شما صحبت کرده یا درباره‌ کارتان نظر داده بود؟ نظر او درباره‌ موسیقی این کار چیست؟ چه گفت؟

به گمانم کار را دوست دارد. ما اولین‌بار همدیگر را در افتتاحیه‌ فصل چهارم سریال در نیویورک دیدیم، و من واقعا از او تشکر کردم که جهان شگفتی‌آور «بازی تاج‌ و تخت» را خلق کرده تا حالا من بتوانم موسيقي‌اش را بسازم.

موسیقی گیم آف ترونز

نمایی از صحنه‌آرایی کنسرت رامین جوادی در تور بازی تاج و تخت

– چطور توانستید برای سكانسی آنقدر احساساتی مانند «عروسی خونين» آهنگ بسازید؟ آيا سخت است كه برای سكانس‌های مرگ شخصيت‌های اصلي آهنگسازی كنيد؟

قطعا برايم سخت است. به‌ویژه اينكه در طول سریال به این شخصیت‌ها دل‌بسته شده بودم، و بعد دیدن این‌که از میان می‌روند، و تاکیدگذاشتن بر درام آن واقعا كار دشواری بود. به‌ویژه اينكه می‌بایست بارها و بارها این صحنه را می‌دیدم.

– گروه بیتلز را بیش‌تر دوست دارید یا استونز را؟

عاشق این سؤالم! بیتلز!

– معمولا الهام‌بخش شما برای آهنگسازی چيست؟

سکوت. صبح که بیدار می‌شوم، و وقتی که همه‌جا کاملا در سکوت است، همین موقع است که معمولا ایده‌ها به ذهنم خطور می‌کنند. چرا که هیچ تاثیر بیرونی‌ای در کار نیست.

– تفاوت‌‌های عمده‌ آهنگ‌سازی برای سریال‌های تلویزیونی، فیلم و بازی‌های ویديویی در چیست؟

من به همه‌شان رويكرد مشابهي دارم. برحسب این‌که چطور نوشتن ملودی‌ها را آغاز کنم و سازها را انتخاب کنم. تفاوت عمده در بازی‌های ویديویی این است که اغلب موسیقی باید در وقفه‌های بازی نواخته شود، پس باید قطعه‌هایی را انتخاب کنم که بعد از مدتی، شروع به تکرار خود می‌کنند. به نظرم این موضوع روی نت‌هایی که برای سریال‌های تلویزيونی می‌نویسم هم اثر گذاشته‌ است.

– اگر می‌توانستید تاثیرپذیری‌های خود و الهام‌های‌تان را برای ملودی‌های متعدد بخش هر خاندان شرح دهید، عالی می‌شد. مثلا: استارک، لنیستر، براتیون، گریجوی و تارگرین. همه‌شان فوق‌العاده‌اند، و من به‌ویژه عاشق تئون، استنیس و درون‌مایه‌ دیوار هستم. اگر بنا بود از بین کل آرشیو «بازی تاج‌ و تخت» یکی را به‌عنوان محبوب خود برمی‌گزیدید، کدام‌شان می‌بود؟ آیا دن و دیو دستورعمل مشخصی به شما می‌دادند در این‌باره که چه وقت چه صدایی باید شکل بگیرد یا کمابیش کار را بر عهده‌ خودتان و سازها می‌گذاشتند؟

کار سخت در خلق هر ملودی برای هر شخصیت این بود که آهنگ بايستی گسترش‌دهنده‌ رفتار شخصیت يا ذات او باشد. ملودی‌های اصلی همیشه اعمال و کردار شخصیت‌ها را توسعه می‌بخشند. پس بدین‌معنا، ملودی بسط یک شخصیت است. شنیدن چیزی که روی صفحه تلويزيون می‌بینیم، این‌که از لحاظ عاطفي يا فيزيكي چه بر سرشان می‌آید، همه را باید در موسیقی ابراز کنم.

در مورد انتخاب‌هايم بايد بگويم در کنار موسیقی متن فصل چهار و موسیقی تيتراژ، قطعه محبوبم «مای‌سا» است.

در مورد آزادی عمل هم کمی از هر دوی این موارد (یعنی کار مستقل و دستور العمل گرفتن از خالقان سريال) بود. بحث‌هایی مفصل داشتیم و بعد من فضای لازم را برای خلاقیت و تاویل و تفسیر داشتم و بعد آنها نظرشان را درباره كاری كه انجام می‌دادم، می‌گفتند.

– شخصیت محبوب شما در «بازی تاج ‌و تخت» کیست؟

خب، فصل به فصل عوض می‌شود. واقعا خیلی سخت است چون سعی می‌کنم به هیچ‌کدام نظری ویژه نداشته باشم، هرچند گاهی تعلق‌خاطرم به دنريس است. چون داستان او خیلی گیراست و فکر می‌کنم اژدهايان نیز خیلی جذاب باشند.

– چقدر از داستان هر شخصیت را می‌‌دانید وقتی که برايشان ملودی می‌نویسید؟

همه‌ شخصیت‌های داستان از قبل با من به بحث گذاشته می‌شوند، بنابراین می‌توانم موسیقی صحنه‌‌ای مربوط به آنها تنظيم كنم. چون نمی‌دانم که آیا مردم متوجه می‌شوند یا نه، ولی برای مثال ملودی لنیستر در فصل دوم وقتی تیریون وارد می‌شود و ملودی را سوت می‌زند شکل گرفته‌ است. درواقع، این در حکم اطلاعات حاشیه‌ای است، چون نمی‌دانم که آیا مردم به ملودی كه با سوت نواخته شده توجه کرده‌اند یا نه.

– بيشتر از همه دوست داريد با كدام كارگردان معاصر همكاری كنيد؟

راستش کلینت ‌ایست‌وود.

– نظرتان درباره‌ جورج آر.آر.مارتین چیست؟

درخشان!

– رامین، امکان‌اش هست که ملودی اصلی یکی از شخصيت‌های «بازی تاج ‌و تخت» همان‌طور كه سریال جلو می‌رود، تغيير كند؟

هرچیزی در این سریال ممکن است رخ دهد و خب ملودی‌ها هم باید به‌ فراخور اتفاقات تغییر کنند.

تیتراژ سریال بازی تاج و تخت با موسیقی ساخته رامین جوادی را اینجا ببینید:

دانلود

  • mp4

The post آهنگساز ایرانی‌الاصل بازی تاج و تخت از موسیقی گیم آف ترونز می‌گوید appeared first on دیجی‌کالا مگ.

پست های مرتبط

بدون پست مرتبط یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *