اخبار کسب و کار

آغاز فعالیت‌های ارکستر بادی «پارس» به رهبری «حسین شریفی»/ رونمایی از ارکستر در پایان سال

رسانه نوا – ارکستر بادی «پارس» به رهبری «حسین شریفی» موسیقیدان، آهنگساز، تنظیم‌ کننده و نوازنده سرشناس و با سابقه ساز ترومبون و همچنین از اساتید نوازندگی ساز بادی فعالیت رسمی خود را با مرکز موسیقی پارس به مدیریت ناصر نظر آغاز کرد.

حسین شریفی در گفتگو با خبرنگار رسانه نوا در مورد جزئیات و هدف از راه‌اندازی این ارکستر گفت: “همان‌طور که می‌دانید نزدیک به سی سال است که ساز بادی می‌نوازم و در ارکسترهای مختلفی از جمله ارکستر سمفونیک، ارکستر ملی و همچنین ارکسترهای پاپ و ارکسترهای بادی مختلفی ساز زده‌ام.

همیشه نوازندگانی که در این ارکسترها حضور داشتند، نوازندگان حرفه‌ای بودند که من در کنارشان ساز زده‌ام. بنابراین تصمیم گرفتم در ارکستر بادی «پارس» از نوازندگان جوان، با استعداد و کم تجربه استفاده کنم که بتوانم از پایه با آن‌ها کار کنم و با همراهی هم به رشد و مرحله ایی مطابق با استاندارد جهانی برسیم.

تمام نوازندگانی که برای این ارکستر انتخاب شده‌اند، تحصیل کرده و از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان و هنر آموختگان هنرستان موسیقی هستند.
به دلیل اینکه اکثر این نوازندگان در این سن هنوز تجربه ارکستری چندانی ندارند و درگیر کارهای جدی و حرفه ای نشده‌اند. خوشبختانه کاملا شکل‌پذیر هستند و می‌توانم رنگ و شکل دیگری را از آن‌ها بخواهم.

همچنین در نظر داریم با تمرینات جدی، منظم و مستمر تمام نوازندگانی که در این ارکستر فعالیت می‌کنند را وارد دنیای حرفه‌ای کنیم که با آینده‌ای درخشان بتوانند اجراهایی با معیارها و استانداردهای بین‌المللی را در ارکسترهای مطرح ایرانی و جهانی داشته باشند.”

وی افزود: “این طرح را من به مرکز موسیقی پارس به مدیریت جناب آقای «ناصر نظر» و معاون ایشان جناب آقای رضا افشاری مطرح کردم که خوشبختانه با مهربانی و روی باز مورد موافقت قرار دادند که در اینجا لازم است از این دو بزرگوار و مجموعه موسیقی پارس برای حمایت از این رخداد و اتفاق ویژه تشکر نمایم.”

حسین شریفی در مورد انتخاب نوازندگان این ارکستر نیز افزود: “این ارکستر بادی در گذشته به شکل دیگری فعالیت می‌کرد و با آمدن من تصمیم بر آن شد در ابتدا قطعاتی را برای نوازندگان مشخص کنیم و برای تمام این نوازندگان آزمون‌های مختلف برگزار شود که افراد برگزیده توسط هیئت داوران انتخاب شوند و تمام آنها برای مشخص شدن جایگاهشان در ارکستر تعیین سطح و درجه‌بندی شده‌اند. به دلیل اینکه کار را به‌صورت پایه‌ای و ریشه‌ای شروع کرده‌ام، لذا از همه می‌خواهم صبور باشند و به این نوازندگان جوان اجازه یادگیری، پرورش و رشد بدهند به دلیل اینکه اکثر این افراد هنوز تجربه کافی ارکستری را ندارند ( البته که نوازندگان خیلی خوب هم در ارکستر دارم که کمک من هستند) پس لازم است نت به نت و میزان به میزان با وسواس زیاد و دقت فراوان با آن‌ها کار کنم و از ابتدایی‌ترین مسائل شروع کرده و سنگ بنای محکمی را با درست کردن زیر ساخت های هنری را بسازم؛ هدف من و مجموعه صرفا برگزاری کنسرت نیست بلکه درست کردن نسل جدیدی از نوازنده‌ها است که درک و فهم ارکستری بسیار بالایی داشته باشند و اجرای آن‌ها با کیفیت‌ها و استانداردهای جهانی برابری کند.

ما حتما کنسرت‌های متفاوتی خواهیم داشت و در دراز مدت برای رشد آن‌ها مستر کلاس‌های گوناگون چه ایران و چه به‌صورت اجراهای خارج از کشور و فستیوال‌های معتبری در نظر گرفته خواهد شد.

اما همان‌طور که عرض کردم قدری زمان نیاز است که بتوانند خودشان را به مقطعی برسانند که بتوانیم به این اهداف دست پیدا کنیم.”

حسین شریفی در مورد نخستین اجرای زنده ارکستر سازهای بادی پارس نیز خاطرنشان کرد: “قرار است دو یا سه قطعه را به همراه اعضای این ارکستر در مراسم جشن پایان سال اساتید مرکز موسیقی پارس اجرا کنیم که به نوعی رونمایی از این ارکستر خواهد بود.”

این نوازنده باسابقه در مورد سازهای مورد استفاده در این ارکستر و همچنین قطعات قابل اجرا در کنسرت‌ها نیز اظهار داشت: “در مرحله زیرساخت از سازهای بادی برنجی و چوبی استفاده می‌کنیم اما زمانی که بخواهیم اجرای زنده‌ای داشته باشیم، از سازهای پیانو، گیتار، بیس گیتار ، پرکاشن و درامز نیز استفاده خواهم کرد. ضمن اینکه قطعاتی که در کنسرت‌ها اجرا خواهد شد، بیشتر سمت و سوی کلاسیک، لاتین و جَز خواهد داشت. در فاز دوم برنامه‌هایمان از سازهای ایرانی و همچنین خواننده و خوانندگان گروه کر نیز استفاده خواهد شد.”

شریفی در پایان در مورد تازه‌ترین فعالیت‌های خود نیز اینگونه توضیح داد: “چندین کار آماده انتشار دارم که پس از اخذ مجوزهای لازم حتما آن ها را منتشر خواهم کرد.

یکی از قطعاتی که به زودی منتشر خواهد شد، کار وکالیز «لارا فابیان» خواننده بلژیکی- کانادایی است که به وسیله ساز ترومبون تنظیم شده است و به جز سلو‌ترومبون، ‌ساز پن فلوت نیز در آن ایفای نقش داشته است که امیرحسین کیان عزیز آن را به خوبی نواخته است.

همچنین قطعات «آتومن لیوز» و «لیبر تانگو» نیز آماده انتشار است و قرار است به زودی و پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت ارشاد منتشر شود. فضای قطعه لیبر تانگو کاملا لاتین است و با سولیستی ویولنسل ضبط شده که مهرداد عالمی عزیز ویولنسل این قطعه را نواخته است. ضمن اینکه یک قطعه ارکستر بادی به نام «پلکا» نیز انجام داده‌ام که در این قطعه تماما از سازهای بادی برنجی و چوبی استفاده شده و با ارکستری ٣٠ نفره ضبط شده است. قطعات دیگری همچون قطعه

«مای وی فرانک سیناترا» و آثاری از آهنگسازان ایرانی همچون علی اکبر قربانی و شهرام توکلی نیز در دست ضبط دارم.”

نوشته آغاز فعالیت‌های ارکستر بادی «پارس» به رهبری «حسین شریفی»/ رونمایی از ارکستر در پایان سال اولین بار در رسانه نوا. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا