اخبار کسب و کار

جشنواره سی و هفتم فیلم فجر در یک نگاه

در آستانه سی و هفتمین جشنواره فجر، بد نیست نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین و جذاب‌ترین حواشی و جریان‌های این رویداد؛ از غایبان و چهره‌هایی که عدم حضورشان قطعاً ملموس خواهد بود تا تغییراتی که در این دوره نسبت به سایر ادوار شاهد خواهیم بود.
بیایید از غایبین جشنواره سی و هفتم شروع کنیم.
احتمالاً مهم‌ترین غایب جشنواره سی و هفتم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته جنجالی محسن امیر یوسفی است. فیلمی که سال‌هاست برای شرکت در این رویداد سینمایی تلاش می‌کند، فرم جشنواره را پر می‌کند و هر بار هم قربانی مصلحت‌اندیشی مسئولان جشنواره می‌شود و سینماگران مختلف با دیدگاه‌ها و عقاید مختلف که هرسال هیئت انتخاب آثار جشنواره فجر را تشکیل می‌دهند هم تاکنون نتوانسته‌اند کمکی به «آشغال‌های دوست‌داشتنی» کنند. عوامل فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی، امسال با انتشار تصویری از برنامه خالی این فیلم در جشنواره اعتراض خود را نسبت به نادیده گرفته شدن این اثر، نشان داده‌اند تا هرسال، با ناکامی این فیلم، شیوه‌های جدید اعتراضی را تجربه کنند.قبل از آنکه در مورد باقی غائبان جشنواره سی و هفتم صحبت کنیم، بد نیست، حالا که صحبت از انتخاب آثار شد، نگاهی هم به ترکیب هیئت انتخاب و داوری این رویداد بیندازیم که امسال هم به‌مثابه سال‌های قبل، انتخاب این سینماگران برای داوری آثار سینمای ایران چندان به مذاق هنرمندان خوش نیامده است و با انتقادات فراوان همراه بوده است. حضور فیلم‌ساز جوان و کم‌تجربه‌ای چون بهروز شعیبی و یا رضا مقصودی به‌عنوان فیلم‌سازی که تاکنون فقط یک‌بار و آن‌هم در جشنواره سی و ششم، یعنی سال قبل، کارش به محک گذاشته‌شده است و درگیر داوری شده است، به‌عنوان اعضای هیئت انتخاب، از اتفاقات عجیبی بود که با آن به استقبال جشنواره رفتیم. با انتشار اسامی داوران نیز، این شگفتی‌آفرینی جشنواره قبل از شروع رسمی از قبل هم بیشتر شد. پوران درخشنده، ریما رامین فر، محمدعلی باشه آهنگر، در کنار مهرزاد دانش و محمد احسانی و درنهایت، محمود کلاری، ترکیبی ناموزون را شکل داده‌اند.

همچنین بخوانید:
نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای چند دوره گذشته جشنواره فجر

حال باید دید، این ترکیب که شامل سینماگران درخشان، ناکام، متوسط و جنجالی می‌شود، چه انتخاب‌هایی در پایان ماراتون ده‌روزه جشنواره خواهند داشت.
بازگردیم به سراغ غایبین، یکی دیگر از غائبانی که برای دومین سال متوالی هیچ اثری در جشنواره ندارد، شهاب حسینی است. حسینی که با کسب نخل طلای کن برای «فروشنده»، چهره محبوب و پرافتخاری است و اتفاقاً از بازیگران «آشغال‌های دوست‌داشتنی» هم هست، امسال با سه فیلم‌ساز فیلم اولی در فیلم‌های «نبات»، «شب» و «لابیرنت» همکاری داشته است که هر سه از شرکت در جشنواره بازماندند.ابراهیم حاتمی کیا هم فیلم‌سازی است که حضورش در جشنواره فجر می‌تواند همراه با حاشیه‌های جذابی باشد. حاتمی کیا که سال گذشته با فیلم پرهزینه و پرسروصدای «به‌وقت شام» در جشنواره حضور داشت و اتفاقاً حال و هوای ابراهیم گونه ای هم به مراسم اختتامیه بخشید، امسال هیچ فیلمی در جشنواره فجر نخواهد داشت.
اینکه فیلم‌های کمدی همیشه در میان فیلم‌های جدی و اجتماعی جشنواره فجر، کمتر شانس درخشیدن دارند، حقیقت غیرقابل‌انکاری است. سعید سهیلی که با «گشت ۲»، در جشنواره سی و پنجم حضور داشت و توانست در اکران یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران را بسازد، از چند ماه قبل، مشغول ساخت «ژن خوک» بوده است تا با یک کمدی سیاسی و جنجالی دیگر بازگردد اما این اثر از رسیدن به جشنواره فجر بازماند. کمال تبریزی، داور دوره گذشته جشنواره هم که به‌تازگی و بعد از «مارموز» اعلام کرد دیگر فیلمی به جشنواره فجر نمی‌دهد و به بقیه فیلم‌سازان هم توصیه کرده است این کار را نکنند، «ما همه باهم هستیم»، فیلم پرستاره و مورد انتظار خود را برای اکران عمومی آماده می‌کند و از دیگر غایبان جشنواره سی و هفتم است.
رضا درمیشیان، از چهره‌های جنجالی جشنواره فجر، در سکوت خبری «یواشکی» و «مجبوریم» را آماده کرده است. گفته می‌شود، «یواشکی» به زبان انگلیسی ساخته‌شده و محصول مشترک ایران و نیوزیلند است و «مجبوریم» هم با بازی نگار جواهریان، فاطمه معتمدآریا و پارسا پیروزفر، یکی از آثار پرستاره و پر کاراکتر درمیشیان است. هر دو فیلم موضوعات اجتماعی معمول سینمای درمیشیان را به تصویر می‌کشند و احتمالاً جنجال‌های فراوانی به همراه خواهند داشت، بااین‌حال، در جشنواره سی و هفتم خبری از هیچ‌کدام از فیلم‌های درمیشیان نیست.
با حساب این غایبین، می‌توان گفت باید انتظار یک جشنواره بی جنجال و آرام را داشته باشیم، نظر شما چیست؟
در پایان، اجازه بدهید نگاهی بیندازیم به تغییرات جشنواره سی و هفتم نسبت به ادوار گذشته.
مهم‌ترین تغییر این دوره بازگشت بخش نگاه نو به جشنواره است. بعدازآنکه در چند دوره گذشته فیلم اولی‌ها هم با سایر فیلم‌سازان به رقابت پرداختند، امسال ده فیلم اولی در بخش نگاه نو حضور دارند. در میان فیلم اولی‌ها نام‌های آشنایی چون همایون غنی زاده و جواد رضویان حضور دارند و پولاد کیمیایی و میلاد صدر عاملی، وارثان مسعود کیمیایی و رسول صدر عاملی از دیگر فیلم اولی‌های جشنواره سی و هفتم هستند.
نکته جالب‌توجه رقابت میلاد صدر عاملی با پدرش در سی و هفتمین جشنواره فجر است. بعد از دوره سی و پنجم که کاوه صباغ زاده با «ایتالیا ایتالیا» در جشنواره حضور داشت و پدرش با «خانه کاغذی» موفق به راه‌یابی به این رویداد نشد، امسال فیلم‌سازی موروثی یکی از جالب‌ترین نکات جشنواره است. مسعود کیمیایی هم گرچه خود فیلمی در جشنواره ندارد، اما تهیه‌کنندگی «معکوس»، اولین فیلم پسرش را بر عهده دارد. باید دید، اولین تجربه فیلم‌سازی پولاد کیمیایی، اصلاً شباهتی به سبک فیلم‌سازی پدر دارد و ممکن است میراث کیمیایی ادامه پیدا کند یا پولاد کیمیایی به همان اندازه که بازیگر موفقی بوده است، در فیلم‌سازی هم موفق خواهد بود.
از دیگر تغییرات این دوره، نمایش انیمیشن‌ها در کنار سایر آثار است. سال گذشته، دو انیمیشن به جمع فیلم‌های نهایی حاضر در جشنواره راه پیدا کردند و در کنار دو مستند به نمایش درآمدند. امسال، در برنامه اکران مردمی خبری از مستندها نیست و به‌جای فیلم‌هایی کوتاهی که برای اصحاب رسانه به نمایش درمی‌آیند، در سینماهای مردمی فقط سه انیمیشن «شب آفتابی»، «آخرین داستان» و «بنیامین» به نمایش درمی‌آیند تا بار دیگر این نکته موردتوجه قرار گیرد که آیا رقابت انیمیشن‌ها با سایر آثار سینمایی، در جهت رشد و گسترش این جریان است، یا فقط از سر باز کردن مسئولیت حمایت و توان‌بخشی سینمای انیمیشن ایران.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا