اخبار کسب و کار

ددپول و تمام! بررسی ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس در هفته‌ی گذشته

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

حتما بهتر از ما می‌دانید که مراسم اسکار امسال در روز نهم اسفند ماه برگزار خواهد شد. ابدا دل‌‌مان نمی‌خواهد مراسم اسکار را زیادی بزرگ کنیم و به آن شاخ و برگ بی‌خودی بدهیم. اما هرچه هست، هر سال تمام مراسم‌ها برگزار می‌شوند و درست آخر از همه نوبت به اسکار و انتخاب‌ها و نشان‌های‌اش می‌رسد. شاید به‌همین خاطر هم باشد که چشم بیش‌تر سینما دوستان، تحلیل‌گران و منتقدان سینمایی به مراسم اسکار و فیلم‌های برگزیده‌ای دوخته شده که در جریان‌اش معرفی می‌شوند.

از همه‌ی این‌ها که بگذریم کم‌تر از دو هفته تا برگزاری مراسم اسکار امسال زمان باقی مانده و همین موضوع بر داغ‌تر شدن تنور مباحث سینمایی، کمک قابل توجهی کرده است. این هفته اتفاق مهم دیگری هم افتاده که آن هم به نوبه‌ی خودش مقاله‌ی بررسی فروش فیلم‌ها در سینماهای ایالات متحده یا باکس آفیس را هیجان‌انگیز‌تر از هر زمان دیگری کرده است. در ابتدای همین هفته آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا یا همان «بفتا» (BAFTA) رسما برگزیدگان امسال‌اش را معرفی کرد. در میان فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و‌ فیلم‌های کوتاهی که توسط داوران بفتا انتخاب شده بودند، نام فیلم سینمایی The Revenant، جدیدترین ساخته‌ی «الخاندرو گونسالس اینیاریتو»، بیش از بقیه به‌چشم می‌خورد. جدیدترین ساخته‌ی اینیاریتو هشت هفته‌ای می‌شود که در جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس جا خوش کرده و در همین مدت موفق شده است از همایش‌ها و مراسم‌های مختلف، نشان بهترین فیلم سال، بهترین کارگردان سال و بهترین هنرپیشه‌ی نقش اول سال را کسب کند. فیلم سینمایی The Revenant در بفتا هم به موفقیت‌های‌اش ادامه داد و موفق شد نشان ویژه‌ی بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین هنرپیشه‌ی نقش اول مرد را به‌خودش اختصاص بدهد.

موفقیت‌های چندباره‌ی The Revenant باعث شده عده‌ی زیادی از کارشناسان و تحلیل‌گران سینمایی بر این باور باشند که امسال هم ساخته‌ی ایناریتو می‌تواند نشان اسکار بهترین فیلم سال که با ارزش‌ترین نشان اسکار هم هست، به خودش اختصاص بدهد. اما از سوی دیگر عده‌ای هستند که خلاف این نظر را دارند و معتقدند که برخلاف انتظار‌ها، اسکار بهترین فیلم سال قرار نیست به The Revenant برسد. گروه دوم فیلم‌های سینمایی Spotlight جدیدترین اثر «تام مک‌کارتی» و «بیگ شورت» (The Big Short)، جدیدترین ساخته ی «آدام مک‌کی» را بخت‌های اصلی کسب اسکار بهترین فیلم سینمایی بلند سال ۲۰۱۵ میلادی معرفی می‌کنند. هرچه هست باید تا نهم اسفند ماه منتظر ماند و دید آیا The Revenant می‌تواند نوار موفقیت‌های‌اش را تا پرده‌ی آخر ادامه بدهد یا درست در لحظه‌ی آخر فیلم‌های مک‌کارتی و مک‌کی می‌توانند جدیدترین ساخته‌ی ایناریتو را در راه رسیدن به اسکار ناکام کنند.

برگردیم به جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس این هفته. در هفته‌ای که گذشت از مجموع ۵۰ فیلمی که در بالای جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس حاضر بودند، ۱۱ فیلم برای اولین بار روی پرده رفتند. همان‌طور که هفته‌های گذشته هم به این موضوع اشاره کردیم، اکران فیلم‌های جدیدتر همیشه نشان از فصل رونق سینما دارد؛ اتفاقی که در دومین ماه میلادی کم‌کم شکل و شمایلی جدی به‌خودش می‌گیرد و احتمالا تا اوایل تابستان سال آینده به اوج خودش خواهد رسید.

از مجموع ۱۱ فیلم تازه وارد، مثل سه چهار هفته پیش، سه فیلم موفق شده‌اند آن قدر خوب بفروشند که خودشان را تا جمع ۱۰ فیلم برتر و پرفروش جدول بالا بکشند. نکته‌ی جالب‌تر این‌که این ۳ فیلم بین رتبه‌های اول تا چهارم جدول جا خوش کرده‌اند. بقیه‌ی فیلم‌های تازه وارد هم اکثرشان اکران محدود داشتند و به‌همین خاطر نتوانستند حداقل در هفته‌ای که گذشت، خودشان را تا جمع مدعیان بالا بکشند. در هفته‌های آینده حتما درباره‌ی این فیلم‌ها هم سخن خواهیم گفت.

در ادامه و بدون مقدمه‌ی بیش‌تر می‌رویم سراغ ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس هفته‌ی گذشته و پیش از همه هم شماره‌ی ۱۰ جدول را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۱۰. The Boy

هفته‌های اکران: ۴/ فروش هفته‌ی گذشته: ۳.۱ میلیون دلار/ مجموع فروش ۴ هفته‌ی گذشته: ۳۱ میلیون دلار

در دو سه هفته‌ی گذشته به دفعات درباره‌ی فیلم سینمایی «پسربچه» (The Boy)، جدیدترین ساخته‌ی «ویلیام برنت» سخن گفته‌ایم. فیلمی که با بودجه‌ای تقریبا ناچیز ساخته شده، اما با این حساب موفق شده است حداقل ۳ برابر هزینه‌ای که صرف ساختن‌اش شده، بفروشد. البته باید اعتراف کنیم در خوش‌بینانه‌ترین حالات ممکن هم نمی‌توانستیم حدس بزنیم این هفته هم شاهد حضور پسربچه درمیان ۱۰ فیلم برتر و پرفروش جدول باکس آفیس باشیم. فیلم دو هفته پیش به جایگاه نهم رسیده بود و معمولا بعید است، فیلمی که تا سکوی نهم پایین آمده، در عرض یک هفته، تنها یک پله‌ی دیگر سقوط کند؛ جوری که بتواند خودش را در میان ۱۰ برتر حفظ کند. اما این اتفاق برای پسربچه افتاده تا در چهارمین هفته‌ی اکران‌اش هم بتواند در میان برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌ها جا خوش کند.

فیلم سینمایی پسربچه‌ در هفته‌ای که گذشت ۷۶۴ سالن سینمای‌اش را از دست داد. سالن‌هایی که از آن‌ها برای نمایش فیلم‌های تازه از راه رسیده استفاده شده است. البته با وجود این تعداد سالن کم‌تر، کاهش فروش فیلم چندان هم ناامیدکننده نیست. پسربچه در مقایسه با دو هفته پیش تنها ۲۲.۵ درصد کم‌تر فروخته تا هم‌چنان بتواند خودش را در میان جدول ۱۰ برتر باکس آفیس حفظ کند. همه‌ی این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که اکران جهانی فیلم هنوز کلید نخورده است. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، برای این فیلم چیزی درحدود ۱۰ میلیون دلار هزینه شده است؛ اما با این وجود مجموع فروش فیلم در سینماهای ایالات متحده‌ی آمریکا بیش از ۳۱ میلیون دلار بوده.

بدون شک یکی از عوامل موفقیت پسربچه، هنرپیشه‌ی نقش اول آن است. برنت باهوش برای نقش اول فیلم‌اش از «لورن کوهن» دعوت به همکاری کرده است. کوهنی که به واسطه‌ی نقش‌آفرینی در مجموعه سریال‌های تلویزیونی «مردگان متحرک» (The Walking Dead) برای خودش اسم و رسمی به‌هم زده. همین می‌تواند به‌تنهایی به سینما دوستان انگیزه‌ی کافی برای تجربه‌ی فیلم راه بدهد. البته عدم وجود فیلم‌های ژانر ترس و وحشت در این فصل هم می‌تواند به محبوب‌تر شدن پسربچه کمک کرده باشد. هرچه هست، بعید به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده شاهد حضور این فیلم در میان ۱۰ برتر جدول باکس آفیس باشیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

009

۹. Ride Along 2

هفته‌های اکران: ۵/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴.۵ میلیون دلار/ مجموع فروش ۵ هفته‌ی گذشته: ۸۳ میلیون دلار

قسمت دوم از مجموعه فیلم‌های Ride Along هم برای مدتی طولانی است که در جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس حضور دارد؛ تقریبا از اولین روز سال ۲۰۱۶ میلادی! فیلم سینمایی Ride Along 2 تا این‌جا که یک ماه و نیم از سال ۲۰۱۶ میلادی می‌گذرد، یکی از پول‌سازترین عناوین به نمایش درآمده درسینماهای ایالات متحده به‌شمار می‌رود. فیلم با این‌که جزو محصولات درجه یک و تراز اول طبقه‌بندی نمی‌شود، اما برنامه‌ی اکران درست و درمانی داشته و با استفاده از همین ترفند هم موفق شده است، حسابی بفروشد و در میان سینما دوستان به محبوبیت دست پیدا کند. همان‌طور که در هفته‌های گذشته هم به این موضوع اشاره کردیم، Ride Along 2 زمانی اکران شد که جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» (Star Wars) حسابی فروخته بود و همه دوست داشتند یک کمدی سطح متوسط تماشا کنند.

در کنار این‌هایی که گفتیم، هنرپیشه‌ی نقش اول مرد Ride Along 2 هم نقش بسزایی در فروش‌اش داشته. شاید تا همین دو سه ماه پیش همه «آیس کیوب» را با فیلم‌های کمدی دست چندم‌اش می‌شناختند؛ اما اکران فیلم سینمایی خوش‌ساخت «بچه ناف کامپتون» (Straight Outta Compton) که در بخشی از آن زندگی‌نامه‌ی آیس‌ کیوب به‌عنوان یکی از اعضای گروه موسیقی NWA به‌تصویر کشیده می‌شود، باعث شد تا سینما دوستان به Ride Along 2 هم روی خوش نشان بدهند و از اکران‌اش استقبال کنند. فیلم در هفته‌ای که گذشت ۶۰۸ سال سینمای‌اش را از دست داد؛ اما در کمال تعجب این تعداد کاهش سالن تاثیر مستقیمی بر فروش فیلم نگذاشته و Ride Along 2 در مقایسه با دو هفته پیش تنها ۱.۳ درصد کم‌تر فروخته است. البته مثل پسربچه احتمالا این آخرین هفته‌ای است که شاهد حضور جدیدترین ساخته‌ی «تیم استوری» در میان ۱۰ فیلم برتر و پرفروش باکس آفیس هستیم.

صرفا برای اطالاعات عمومی، فیلم سینمایی Ride Along 2 با وجود بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلاری که صرف ساخت‌اش شده، تا این لحظه موفق شده است در سطح جهانی بیش از ۱۰۸ میلیون دلار بفروشد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

008

۸. The Choice

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۵.۲ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۱۳ میلیون دلار

فیلم سینمایی The Choice که محصول همین سال ۲۰۱۶ میلادی هم هست، در هفته‌ای که گذشت، دومین هفته‌ی اکران‌اش را پشت‌سر می‌گذاشت. اگر مقاله‌ی هفته‌ی گذشته‌ی بررسی برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس را مطالعه کرده باشید، حتما می‌دانید که فیلم سینمایی The Choice نه ساختار درست و درمانی دارد و نه قرار است با روایتی که برای‌تان تعریف می‌کند، شما را پای صفحه‌ی نمایش‌گر نگه دارد. صرفا «راس کنز»، کارگردان فیلم، با هوشمندی از خلا فیلم‌های احساسی در این فصل از سال استفاده کرده و با ارایه‌ی محصولی سردستی اما پر از کلیشه‌های ژانر درام بیننده‌ها را به سالن‌های سینما کشانده است. فیلم سینمایی The Choice با این‌که در هفته‌ی گذشته هیچ‌کدام از سالن‌های سینمای‌اش را از دست نداده، اما در مجموع در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن ۱۳.۸ درصد کم‌تر فروخته تا مستقیما از رتبه‌ی پنجم تا هشتم سقوط آزاد کند.

در حال حاضر فیلم سینمایی The Choice در ۲۶۳۱ سالن سینمای کشور ایالت متحده‌ برنامه‌ی اکران دارد؛ اما با این حال موفق شده به‌طور میانگین در هر کدام از این سالن‌های نمایش تنها ۱۹۸۲ دلار بفروشد. این مقدار میانگین فروش از تمام فیلم‌هایی که در هفته‌ی گذشته در جدول ۱۰ برتر باکس آفیس حضور داشتند، کم‌تر است. همان‌طور که هفته‌ی گذشته هم به این موضوع اشاره کردیم، کارگردان The Choice برای ساخت این فیلم از هنرپیشه‌های دست چندمی مثل «بنجامین واکر» و «ترسا پالمر» دعوت به‌همکاری کرده است. با این حساب، حتی هنرپیشه‌های درست و درمانی هم در فیلم سینمایی The Choice بازی نمی‌کنند تا سینمادوستان را به تجربه‌ی فیلم تشویق کنند. البته در نظر داشته باشید که فیلم هنوز اکران جهانی‌اش را آغاز نکرده است و صرفا در سالن‌های سینمای ایالات متحده برنامه‌ی اکران دارد. فیلم با این‌که از کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی ۶.۱ از ۱۰ گرفته، اما ابدا به مذاق منتقدان و تحلیل‌گران سینمایی خوش نیامده؛ جوری که منتقدان به‌طور میانگین برای فیلم سینمایی The Choice، نمره‌ی ۷ از ۱۰۰ را ثبت کرده‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

007

۷. Star Wars: The Force Awakens

هفته‌های اکران: ۹/ فروش هفته‌ی گذشته: ۶.۲ میلیون دلار/ مجموع فروش ۹ هفته‌ی گذشته: ۹۱۴ میلیون دلار

اولین شگفتی جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس هفته‌ای که گذشت، از همین رتبه‌ی هفتم‌اش آغاز می‌شود. قسمت هفتم از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» (Star Wars) یا همان «نیرو برمی‌خیزد» (The Force Awakens) در هشت هفته‌ای که از اکران‌اش می‌گذشت، هرگز روی سکویی پایین‌تر از سوم نشسته بود. اما در هفته‌ای که گذشت، در کمال ناباوری، نیرو برمی‌خیزد در مقایسه با هفته‌های پیش از آن آن‌قدر کم‌تر فروخت که مستقیما رتبه‌ی سوم‌اش را با هفتم تعویض کرد. پیش از این تصور می‌کردیم تا هفته‌ها می‌توانیم شاهد حضور نیرو برمی‌خیزد در میان ۱۰ فیلم برتر و پرفروش باکس آفیس باشیم. اما با توجه به وضعیتی که در اکران‌های هفته‌ی گذشته رقم خورد، هیچ بعید نیست ظرف یکی دو هفته‌ی آینده حتی نیرو برمی‌خیزد از میان ۱۰ برتر و جدول پرفروش‌ها خارج هم بشود.

البته عمده دلیل فروش کم‌تر نیرو برمی‌خیزد در مقایسه با هفته‌های گذشته، اکران فیلم‌های جدیدتر بوده که با از راه رسیدن‌شان هم سالن‌های سینما را در اختیار گرفته‌اند و هم روی فروش فیلم‌های دیگر تاثیر گذاشته‌اند. نیرو برمی‌خیزد در هفته‌ای که گذشت در مقایسه با هفته‌های پیش از آن ۴۵۲ سال نمایش‌اش را از دست داد تا مجموع سالن‌هایی که در کشور ایالات متحده این فیلم را نمایش می‌دهند به ۱۸۱۰تا برسد. البته با وجود این ریزش تعداد سالن‌ها، نیرو برمی‌خیزد در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن تنها ۱۰.۵ درصد کم‌تر فروخته که خیلی هم به چشم نمی‌آید.

نیرو برمی‌خیزد، جدیدترین فیلم سینمایی بلند «جی.جی آبرامز» در حال حاضر در خاک کشور ایالت متحده ۹۱۶ میلیون دلار فروخته است. البته بیش از ۵۴ درصد از فروش فیلم در سالن‌های سینمای خارج از آمریکا بوده. به‌نحوی که مجموع فروش فیلم به بیش از ۲ میلیارد و ۲۸ میلیون دلار بالغ می‌شود. هفته‌ی گذشته نیرو برمی‌خیزد موفق شد، به عنوان سومین فیلم سینمایی بلند وارد باشگاه ۲ میلیاردی‌ها بشود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

006

۶. Hail, Caesar!

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۶.۳ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۲۱.۱ میلیون دلار

شاید بتوانیم از «درود سزار» (Hail, Caesar!) به‌عنوان ناکام‌ترین فیلم سینمایی هفته‌ای که گذشت، در جدول ۱۰ فیلم برتر و پرفروش باکس آفیس یاد کنیم. درود سزار جدیدترین فیلم سینمایی برادران «کوئن» است که بعید به‌نظر می‌رسد در میان سینما دوستان کسی آن‌ها را نشناسد. به‌خاطر کارنامه‌ی فیلم‌سازی پروپیمان برادران کوئن و هنرپیشه‌های درجه‌ یکی که برای حضور در این فیلم از آن‌ها دعوت به‌همکاری شده بود، خیلی‌ها تصور می‌کردند که درود سزار بیش‌تر از این حرف‌ها در بالای جدول باکس آفیس دوام بیاورد. خصوصا که فیلم در نخستین هفته‌ی اکران‌اش موفق شده بود با ۲۲۳۶ سالن سینمایی که در اختیارش قرار گرفته بود آن‌قدری بفروشد که در رتبه‌ی دوم جدول باکس آفیس قرار بگیرد. اما در هفته‌ای که گذشت، درود سزار با این‌که هیچ سالن سینمایی را از دست نداد، در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن ۴۳.۸ درصد کم‌تر فروخت. این مقدار کاهش فروش در میان سایر فیلم‌هایی که در جدول ۱۰ برتر باکس آفیس قرار دارند، رکورددار است.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، درود سزار در هفته‌ای که گذشت نه‌تنها هیچ سالن سینمایی را از دست نداد، بلکه به تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش ۱۶تا هم اضافه شده است. پس حتما از خودتان می‌پرسید چه عاملی سبب شده تا استقبال از درود سزار در عرض تنها یک هفته این‌قدر کم‌تر بشود. با توجه به نقدها و نمرات فیلم که هیچ‌کدام‌شان خبر از فیلمی بد و سردستی نمی‌دهند، یکی از عمده مقصران کم‌توجهی به درود سزار را می‌توان رتبه‌ی شماره‌ی یک جدول همین هفته دانست! فیلمی که با اکران‌اش کاسبی تمام عناوین تازه‌اکران دیگر را حسابی کساد کرده است. در ادامه درخصوص این فیلم جدید هم به‌طور کامل سخن خواهیم گفت. فیلم سینمایی درود سزار تا این لحظه موفق شده است ۲۱.۱ میلیون دلار بفروشد؛ این در حالی است که برای ساخت این فیلم ۲۲ میلیون دلار هزینه شده است. با این حساب فیلم جدید برادران کوئن در دومین هفته‌ی اکران‌اش هم موفق نشده است، هزینه‌های تولیدش را سربه‌سر کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

005

۵. The Revenant

هفته‌های اکران: ۸/ فروش هفته‌ی گذشته: ۶.۶ میلیون دلار/ مجموع فروش ۸ هفته‌ی گذشته: ۱۵۸.۸ میلیون دلار

در مقایسه با نیرو برمی‌خیزد و سقوط تمام عیارش، وضعیت فیلم سینمایی The Revenant، جدیدترین ساخته‌ی «الخاندرو گونسالس اینیاریتو»، آن‌قدرها هم بد نیست و در عرض یک هفته، تنها یک پله سقوط را تجربه کرده است. فیلم سینمایی The Revenant در هفته ی گذشته سکوی چهارم را با پنجم عوض کرده. یکی از دلایل این سقوط، کم‌تر شدن سالن‌های نمایش فیلم است؛ اتفاقی که تقریبا برای اکثر فیلم‌های حاضر در میان جدول ۱۰ برتر باکس آفیس افتاده است. جدیدترین فیلم سینمایی بلند ایناریتو در هفته‌ی گذشته ۷۵۲ سالن نمایش‌اش را از دست داد. البته نکته‌ی جالب توجه، نسبت کاهش فروش فیلم در مقایسه با تعداد سالن‌های از دست داده است. فیلم سینمایی The Revenant در هفته‌ای که گذشت در مقایسه با هفته ی پیش از آن تنها ۴.۹ درصد کم‌تر فروخته است. یکی از دلایلی که سینما دوستان هنوز هم از The Revenant استقبال می‌کنند؛ نزدیک‌تر شدن به روز برگزاری مراسم اسکار است؛ روزی که بالاخره معلوم می‌شود The Revenant شایستگی کسب نشان اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۱۵ را دارد، یا نه.

البته در این میان کسب نشان‌های بهترین فیلم سینمایی بلند، بهترین کارگردان و بهترین هنرپیشه‌ی نقش اول مرد از آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا یا همان «بفتا» (BAFTA) هم در این استقبال بی تاثیر نبوده است. در ابتدای همین هفته و در جریان مراسم سالیانه‌ی بفتا، فیلم سینمایی The Revenant موفق شد این نشان‌ها را به خودش اختصاص بدهد. مطمئنا سینمادوستانی که هنوز این فیلم را تجربه نکرده بودند هم با دیدن هنرنمایی The Revenant در بفتا وسوسه شده‌اند تا به تماشای‌اش بنشینند و همین هم فروش خوب فیلم را با وجود کم‌تر شدن سالن‌های نمایش‌اش در پی داشته است. فیلم سینمایی The Revenant بیش از ۵۵ درصد از فروش‌اش را در سالن‌های سینمای خارج از خاک ایالات متحده انجام داده. به‌همین خاطر هم هست که مجموع فروش فیلم تا این لحظه بالغ بر ۳۶۲ میلیون دلار شده است. با نزدیک‌تر شدن به مراسم اسکار، احتمالا شاهد استقبال دوباره از The Revenant خواهیم بود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

004

۴. Zoolander 2

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۳.۹ میلیون دلار

می‌رسیم به رتبه‌ی چهارم جدول و اولین تازه وارد این هفته‌ی جدول هفتگی برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس. در رتبه‌ی چهارم جدول این هفته، فیلم سینمایی Zoolander، البته قسمت دوم‌اش، ایستاده است. قسمت دوم از مجموعه فیلم‌های Zoolander، دنباله‌ی مستقیم قسمت اول است که در سال ۲۰۱۱ میلادی اکران شده بود. ژانر فیلم دست‌نخورده باقی مانده و یک بار دیگر شاهد کمدی از جنس «بن استیلر» (Ben Stiller) هستیم. دقیقا مثل قسمت اول، کارگردانی قسمت دوم هم برعهده‌ی خود بن استیلر بوده که در فیلم هم نقش اول را برعهده دارد. در کنار استیلر، از هنرپیشه‌های نام آشنای دیگری هم برای بازی در Zoolander 2 دعوت به‌همکاری شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «اوون ویلسون» (Owen Wilson)، «ویل فرل» (Will Ferrell) و «پنه‌لوپه کروز» (Penélope Cruz) اشاره کرد. البته استیلر برای این‌که از فروش فیلم‌اش مطمئن شود، دست به‌چندتایی ترفند سردستی هم زده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به دعوت از هنرپیشه‌ها و خواننده‌های مشهور، برای حضور چند دقیقه‌ای در فیلم‌اش، اشاره کرد. برای مثال حتی «جاستین بیبر» هم برای چند دقیقه در Zoolander 2 به ایفای نقش پرداخته است.

فیلم سینمایی Zoolander 2 در نخستین هفته‌ی اکران‌اش ۳۳۹۴ سالن نمایش را در اختیارش داشت که به‌نظر تعداد مناسبی می‌رسید. فیلم در هر کدام از سالن‌هایی که برای نمایش‌اش درنظر گرفته شده بود، موفق شد ۴۱۱۰ دلار به‌طور میانگین بفروشد تا مجموع فروش‌اش را به ۱۳.۹ میلیون دلار برساند. مبلغ فروش هر سالن Zoolander 2 در میان تمام فیلم‌هایی که در جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس حضور دارند، رتبه‌ی چهارم را در اختیار دارد. فیلم سینمایی Zoolander 2 هم‌زمان با آمریکا، اکران‌اش در سایر کشورهای جهان را هم آغاز کرده است. مجموع فروش Zoolander 2 در سطح جهانی تا این لحظه به چیزی در حدود ۲۵.۸ میلیون دلار بالغ می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

003

۳. How to Be Single

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۷.۹ میلیون دلار

بلافاصله می‌رسیم به رتبه‌ی سوم و دومین تازه وارد جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس در هفته‌ی گذشته. سکوی سوم جدول باکس آفیس هفته‌ی گذشته در اختیار فیلم سینمایی How to Be Single، جدیدترین ساخته‌ی «کریستین دیتر» (Christian Ditter)، فیلم‌ساز آمریکایی است. داستان و ماجراهای فیلم هم از روی کتابی به همین نام اقتباس شده است که توسط «لیز توکیلو» به رشته‌ی تحریر درآمده است. قصه‌ی فیلم همان‌طور که از نام‌اش پیداست، قرار است به زندگی مجردی چهار زن بپردازد. برای ایفای نقش این چهار زن هم دیتر از «داکوتا جانسون» (Dakota Johnson)، «ربل ویلسون» (Rebel Wilson)، «الیسون بری» (Alison Brie) و «لزلی من» (Leslie Mann) دعوت به همکاری کرده است.

فیلم سینمایی How to Be Single در نخستین هفته‌ی اکران‌اش، ۳۳۴۳ سالن سینما در اختیار داشت. نکته‌ی جالب ماجرا این‌جاست که تعداد سالن‌های نمایش دهنده‌ی How to Be Single از Zoolander 2 هم کم‌تر بوده، اما در مقایسه با آن موفق شده است، بیش‌تر بفروشد. فیلم سینمایی How to Be Single از حیث میانگین فروش هر سالن، در مقایسه با تمام فیلم‌هایی که در جدول برترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی باکس آفیس قرار دارند، رتبه‌ی دوم را در اختیار دارد. این فیلم در هفته‌ای که گذشت موفق شد در هر کدام از سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش به‌طور متوسط ۵۳۵۷ دلار بفروشد. هم‌زمان با آغاز اکران فیلم سینمایی How to Be Single در ایالات متحده آمریکا، اکران فیلم در سایر کشورهای جهان هم آغاز شده است. ۲۸.۹ درصد از فروش How to Be Single به سالن‌های سینمای خارج از آمریکا مربوط می‌شود. فیلم سینمایی How to Be Single تا کنون در مجموع موفق شده است، ۲۸ میلیون دلار بفروشد. برای ساخت How to Be Single بیش از ۳۸ میلیون دلار هزینه شده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

002

۲. Kung Fu Panda 3

هفته‌های اکران: ۳/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۹.۸ میلیون دلار/ مجموع فروش ۳ هفته‌ی گذشته: ۹۴ میلیون دلار

تنها فیلمی که موفق شد در پس هجوم فیلم‌های تازه اکران شده دوام بیاورد، جدیدترین قسمت از مجموعه انیمیشن‌های «پاندای کونگ‌فوکار» (Kung Fu Panda) است. قسمت سوم از مجموعه انیمیشن‌های پاندای کونگ‌فوکار در هفته‌ی گذشته موفق شد ۱۹.۸ میلیون دلار بفروشد تا رتبه‌ی دوم جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس را به‌خودش اختصاص بدهد. پاندای کونگ‌فوکار۳ در هفته‌های اول و دوم اکران‌اش، رتبه‌ی اول جدول باکس آفیس را در اختیار داشت. البته در هفته‌ای که گذشت، برای اولین بار از تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده‌ی پاندای کونگ‌فوکار۳ هم کاسته شد. با کم شدن ۱۴۳ سالن نمایش، تعداد سالن‌های نمایش دهنده‌ی پاندای کونگ‌فوکار۳ به ۳۸۴۴تا رسید. جالب‌تر از همه این‌که با وجود کاهش تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده‌ی فیلم، هنوز هم قسمت دوم از مجموعه انیمیشن‌های پاندای کونگ‌فوکار، رکورددار تعداد سالن در میان تمام فیلم‌هایی است که در حال حاضر در ایالات متحده، برنامه‌ی اکران دارند.

کاهش همین ۱۴۳ سالن نمایش، روی فروش فیلم بی‌تاثیر هم نبوده است و باعث شده تا در مقایسه با دو هفته پیش، پاندای کونگ‌فوکار۳، ۶.۸ درصد کم‌تر بفروشد. برای ساخت جدیدترین قسمت از مجموعه انیمیشن‌های پاندای کونگ‌فوکار از صداپیشه‌های درست و درمانی استفاده شده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «جک بلک» (Jack Black)، «برایان کرانستون» (Bryan Cranston)، «داستین هافمن» (Dustin Hoffman)، «آنجلینا جولی» (Angelina Jolie) و « جکی چان» (Jackie Chan)، اشاره کرد.

عمده‌ی فروش قسمت سوم از مجموعه انیمیشن‌های پاندای کونگ‌فوکار در خارج از خاک ایالات متحده‌ بوده. با در نظر گرفتن بیش از ۱۶۲ میلیون دلاری که‌ پاندای کونگ‌فوکار۳ در خارج از خاک آمریکا فروخته، مجموع فروش‌اش در این لحظه به بیش از ۲۶۳ میلیون دلار بالغ می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

001

۱. Deadpool

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۳۲.۷ میلیون دلار

می‌رسیم به رتبه‌ی اول جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس و یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال ۲۰۱۶ میلادی. چیزی در حدود یک سال از رونمایی فیلم سینمایی Deadpool می‌گذرد. در این یک سال، تهیه‌کننده‌ها و کارگردان فیلم با انتشار تصاویر و تریلرهای مختلف از Deadpool عطش طرفداران این ابر قهرمان دنیای مارول را بیش از هر زمان دیگری کردند. حالا فیلم نخستین هفته‌ی اکران‌اش را پشت‌سر گذاشته و آن قدر خوب بوده که موفق شده، چندتایی رکورد فروش به‌نام خودش ثبت کند. فیلم سینمایی Deadpool را «تیم میلر»، پویا نما و کارگردان آمریکایی ساخته است. احتمالا برای‌تان جالب خواهد بود اگر بدانید Deadpool اولین تجربه‌ی جدی میلر در مقام کارگردان است. او پیش از این در پروسه‌ی ساخت فیلم‌های زیادی نقش داشته؛ اما هرگز کارگردانی این فیلم‌ها به او سپرده نشده و نقش‌اش به طراح عنوان‌بندی و فعالیت‌هایی از این دست محدود شده است. فیلم سینمایی Deadpool ماجراهای ابر قهرمانی متفاوت و تاحدودی نامتعارف را روایت می‌کند. «وید ویلسون» که پیش‌تر از اعضای گروه ویژه بوده، حالا با گروهی از مزدوران در نیویورک هم‌کاری می‌کند. بین وید که نقش‌اش در فیلم را «رایان رینولدز» بازی می‌کند، و «ونسا»، هم‌کارش، با بازی «مورینا بکرین»، رابطه‌ای احساسی شکل می‌گیرد؛ اما درست زمانی که همه چیز سروسامان گرفته، وید متوجه توده‌ای سرطانی در بدن‌اش می‌شود که به سرعت در حال رشد کردن است.

گروهی به وید پیشنهاد می‌دهند که در قبال هزینه‌ای، سرطان‌اش را متوقف کنند و همین هم باعث سروشکل گرفتن خط اصلی داستان فیلم سینمایی جذاب و پر از هیجان Deadpool می‌شود. فیلم سینمایی Deadpool پر است از طنزهای خاص و بعضا سیاه که نمونه‌شان پیش از این در هیچ فیلم دیگری، دیده نشده است. محتوای خاصی که برای فیلم درنظر گرفته شده، باعث شده است تا سازمان رده‌بندی سنی فیلم‌های ایالات متحده، رتبه‌ی R را برای‌اش درنظر بگیرد. بر اساس قوانین آمریکا آن‌هایی که زیر ۱۷ سال دارند و می‌خواهند فیلم‌های درجه‌ی سنی R را ببینند، حتما به اجازه‌ی والدین‌شان نیاز خواهند داشت. اما با این وجود Deadpool در اولین هفته‌ی اکران‌اش ۱۳۲ میلیون دلار فروخت تا رکورددار فروش تمام فیلم‌هایی باشد که با این درجه‌ی سنی روی پرده رفته‌اند. در هفته‌های آینده درباره‌ی Deadpool بیش‌تر خواهیم گفت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-8

پیشنهاد سینمایی این هفته:

برای پیشنهاد سینمایی این هفته، فیلم سینمایی Spotlight را درنظر گرفته‌ایم. جدیدترین فیم سینمایی بلند «تام مک‌کارتی» که در حال حاضر پانزدهمین هفته‌ی اکران‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. فیلم سینمایی Spotlight با این‌که تنها ۴۵۵ سالن نمایش را در اختیارش دارد، رتبه‌ی بیستم جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس را در اختیارش دارد. Spotlight تا این لحظه موفق شده است بیش از ۳۷ میلیون دلار در سینماهای ایالات متحده بفروشد. Spotlight در سینماهای خارج از ایالات متحده هم اکران محدود داشته و در حدود چهار ماه پیش موفق شده است ۱۶ میلیون دلار بفروشد. مجموع فروش Spotlight به بیش از ۵۳.۵ میلیون دلار بالغ می‌شود.

فیلم سینمایی Spotlight یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عناوین سال ۲۰۱۵ است. سناریو و کارگردانی فیلم بارها در مراسم‌ها و همایش‌های مختلف کاندیدای کسب نشان شده و چندتایی از این نشان‌ها را کسب هم کرده است. اما مهم‌ترین دستاوردی که Spotlight انتظارش را می‌کشد کسب نشان بهترین فیلم سال از آکادمی اسکار است. همان‌طور که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، عده‌ی زیادی از کارشناسان سینمایی معتقدند که Spotlight بخت اول کسب نشان اسکار بهترین فیلم سال است. با توجه به این‌که فیلم سینمایی The Revenant تا این لحظه موفق شده است از اکثر مراسم‌ها و همایش‌ها، نشان بهترین فیلم سال را به خودش اختصاص بدهد، هیچ بعید نیست که سلیقه‌ی متفاوت داوران اسکار، Spotlight را به‌عنوان بهترین فیلم سال معرفی کند.

اگر به فیلم‌هایی که از روی ماجراهای واقعی ساخته شده‌اند علاقه دارید و بدتان نمی‌آید یکی از بهترین فیلم‌های سال گذشته‌ی میلادی را ببینید، Spotlight یکی از بهترین فرصت‌هاست.

The post ددپول و تمام! بررسی ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس در هفته‌ی گذشته appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا