اخبار کسب و کار

راهنمای خرید برای شب یلدا

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

چیزی تا شب یلدا نمانده. یکی از معدود آداب و رسوم قدیمی ایرانی که در کنار نوروز همچنان حواس‌مان به آن است و گرامی‌اش می‌داریم. طولانی‌ترین شب سال که قرار است روشنایی و گرما به خانه‌ها بیاورد تا آماده سه ماه سرد زمستان بشویم. انداختن سفره شب یلدا هم مثل سفره نوروز ملزوماتی دارد که بیشتر مردم کم و بیش رعایتش می‌کنند. با توجه به بودجه‌ای که برای خرید شب یلدا کنار گذاشته‌اید می‌توانید همه یا برخی از این اقلام را سر سفره‌تان داشته باشید. مهم‌ترین‌هایش البته خوراکی‌ها هستند.

میوه

ظرف میوه که در همه خانه‌ها وجود دارد اما یک سری میوه‌ها هستند که اصلا نشانه شب یلدا به شمار می‌آیند. اینکه چرا این میوه‌های خاص باید سر سفره باشد هر کدام فلسفه خودش را دارد. مثلا انار بین ایرانیان از قدیم به عنوان میوه بهشتی مطرح بوده است. گذاشتن‌اش سر سفره به معنای برکت و نشانی از ایمان و حمایت آسمانی است. انار نمادی از شادی و زایش است. از آن طرف هندوانه میوه تابستانی است. در گرمای تابستان از قدیم با خنکی هندوانه حال‌شان خوش می‌شد. گذاشتن هندوانه سر سفره شب یلدا به معنای امید به رسیدن تابستان و رد کردن سرمای زمستان است.

یک کیلوگرم انار دست‌چین به سفره یلدای‌تان زیبایی می‌بخشد. جدای از آن خواص انار هم بسیار زیاد است. هندوانه‌های شیرین میناب به سفره‌تان شیرینی می‌بخشد. هندوانه‌های میناب را می‌توانید در یک بسته بین ۴ تا ۶ کیلوگرمی خریداری کنید.

انار دستچین

هندوانه میناب

هندوانه میناب

تنقلات

نصف شادی شب یلدا به خوراکی‌های خوشمزه سفره یلداست. بچه‌ها ذوق‌زده شیرینی و آجیل شب یلدا هستند و بزرگترها هم. آجیل شب یلدا کمی متفاوت با آجیل‌های معمولی است اما اصل نیت است و اگر باسلق و بقیه دانه‌های آجیل را پیدا نکردید با همان پسته و بادام هم می‌شود سنت‌ها را پاس داشت. اگر در خانه‌تان بچه‌های کوچک دارید خرید مغز آجیل را پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید بسته‌های جدای پسته شور و بادام شور بخرید اما یک پیشنهاد به صرفه دیگر خرید یک بسته آجیل مخلوط است. آجیل‌های مخلوط در دو نوع شیرین و شور عرضه می‌شوند.

شیرینی هم که سر سفره کام‌تان را شیرین می‌کند. به جای شیرینی می‌توانید البته از کوکی‌ها و بیسکوییت‌های شیرین استفاده کنید که فردایش بچه‌ها به عنوان تغذیه زنگ تفریح هم بتوانند به مدرسه ببرند و خراب هم نمی‌شود و ماندگاری خوبی دارد.

آجیل شیرین

آجیل شیرین

شیرینی کوکی

شیرینی کوکی

دیوان حافظ

سفره شب یلدا یک اتفاق فرهنگی است. شب یلدا اگر هیچ کاری نکنید و هیچ تدارکی هم نبینید با گرفتن یک فال حافظ می‌توانید آن را ماندگار کنید. انواع و اقسام دیوان‌های حافظ موجود است و نکته مهم در خرید دیوان حافظ این است که نسخه تصحیح شده آن کار چه کسی است. هم کتاب فالنامه حافظ موجود است که برخی از آنها شرح هم دارد و هم دیوان حافظ که می‌توانید خودتان تفسیرش کنید. شاعر بزرگ ایران زمین را هر کسی به قدر خودش درک می‌کند و از او بهره می‌برد. درضمن اگر شب یلدا مهمان خانه کسی هستید بهترین هدیه‌ای که می‌توانید برایش ببرید دیوان حافظ است.

فالنامه حافظ چرمی یک هدیه شیک است که هم می‌توانید به دیگران کادو بدهید و هم در سفره شب یلدای خودتان از آن استفاده کنید. می‌توانید به دیوان حافظ هم تفال بزنید. دیوان‌های حافظ تذهیب‌شده زیبا با نقاشی‌ها و نگارگری‌های مینیاتوری ایران کنار شعر حافظ زیبایی‌شان چند برابر می‌شود. به خصوص آن دیوان‌های حافظی که نقاشی‌هایش کار استاد محمود فرشچیان است.

فالنامه حافظ

فالنامه حافظ

دیوان حافظ

دیوان حافظ

موسیقی

شب یلدایتان را با موسیقی زیباتر کنید. کنار خانواده و سفره شب یلدا نوای خوش موسیقی می‌تواند همه چیز را خاطره‌انگیزتر کند. موسیقی خوب گوش بدهید. خوشبختانه انتخاب‌های زیادی برای موسیقی دارید. از موسیقی بی‌کلام گرفته تا آوازها و تصنیف‌های ایرانی. ترجیح خودم برای یلدا همیشه موسیقی سنتی یا بی‌کلام است. زیر صدای خواندن فال حافظ نوای تار و سنتور دلنشین است با مثلا آواز خوش خسرو آواز محمدرضا شجریان یا صدای ملایم پیانو و ویولن موسیقی کلاسیک.

برای همراه کردن موسیقی با شب یلدایتان سراغ آلبوم «طریق عشق» بروید. از آخرین همکاری‌های شجریان و مشکاتیان با یکدیگر است. شجریان اشعاری از حافظ و مولانا در این آلبوم خوانده است. صدای استاد و نوای سنتور مشکاتیان هم که نیازی به توصیف و توصیه ندارد.

شاید موسیقی کلاسیک به مذاق همه خوش نیاید. از آنجا که می‌خواهیم شب ایرانی داشته باشیم می‌توانید از یک آلبوم موسیقی بی‌کلام پاپ ایرانی استفاده کنید. ۱۵۰ قطعه و ۱۴ ساعت موسیقی بی‌کلام حال‌تان را شب یلدا خوش می‌کند.

آلبوم طریق عشق

آلبوم طریق عشق

موسیقی پاپ بی کلام

موسیقی پاپ بی کلام

سفره

می‌توانید وسایل شب یلدا را همین‌طور روی میز بگذارید اما قطعا سفره‌های قلمکار و ترمه ایرانی جذابیت بیشتری به سفره‌تان می‌دهد. رنگ‌ها و طرح‌های اسلیمی چشم را نوازش می‌دهند و حال خودتان خوش‌تر خواهد شد. علاوه بر این سفره را می‌توانید کنار بگذارید و برای بقیه مناسبت‌ها هم از آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید می‌توانید ترمه اصل بخرید که یک عمر برایتان می‌ماند. یا اگر بودجه‌تان نمی‌رسد سفره‌های طرح ترمه و قلمکار هم داریم که با قیمت مناسب‌تر می‌توانید خریداری کنید.

رضایی یکی از مهم‌ترین برندهای ترمه یزد است. شهری که زیباترین و چشم‌نوازترین ترمه‌ها را در آن می‌توانید پیدا کنید. ترمه طرح بته‌جقه رضایی از آن خریدهای دوست‌داشتنی است. از آن چیزهایی که به کل خانه‌تان رنگ و زیبایی می‌دهد. از طرف دیگر با قیمت مناسب‌تر می‌توانید سفره‌های طرح قلمکار بخرید.

رومیزی ترمه

رومیزی ترمه رضایی

سفره قلمکار

سفره قلمکار زابلیان

وسایل دکوری

خب اگر قرار باشد با خرید شب یلدا در خانه‌تان چیزی را تغییر بدهید تا دکور خانه عوض شود جدا از خریدهای بزرگ کلی مثل مبلمان با چند وسیله کوچک می‌توانید به کلی دکوراسیون خانه را متفاوت کنید. یکی از کالاهای جذاب که برای شب یلدا بی‌مناسبت هم نیست خرید آباژور است. به جای نور شاعرانه شمع می‌توانید از آباژور استفاده کنید. با توجه به شکل و شمایل مدرن امروزی خانه‌ها گزینه‌تان می‌تواند یک آباژور مدرن باشد یا اگر دوست دارید به سفره قلمکار و فرهنگ سنتی ایرانی بیاید می‌توانید آباژوری با طرح‌ کلاسیک‌تر انتخاب کنید. آباژورها قیمت‌های متنوعی هم دارند که لازم نیست از لحاظ مالی نگران باشید. می‌توانید آباژورهای ارزان ولی شیک برای خانه‌تان انتخاب کنید.

آباژور با طرح مدرن

آباژور با طرح مدرن

آباژور کلاسیک

آباژور کلاسیک

سرویس آشپزخانه

خب برای شب یلدا اهمیتی ندارد که در آشپزخانه‌تان از چه آبمیوه‌گیری یا قابلمه‌ای استفاده می‌کنید. آن چیزهایی اهمیت دارد که جلوی چشم هستند. یعنی ظروف پذیرایی. از فنجان و نعلبکی چای گرفته تا ظرفی که در آن میوه و آجیل می‌ریزید. طرح‌های سنتی برای سفره شب یلدا طبعا هارمونی جذاب‌تری با مفهوم سنت و آیین دارند. پیشنهاد ما ظرف‌هایی با طرح‌های ایرانی است.

در ضمن چون چای جزو لاینفک سفره ایرانی است خوب است فنجان و نعلبکی‌های زیبا هم سر سفره‌تان باشد. فنجان‌های کلاسیک در رنگ‌های مختلف و با طراحی‌های چشم‌نواز که مزه چای در آنها دلچسب‌تر هم خواهد بود.

بشقاب با طرح ایرانی

بشقاب با طرح ایرانی

فنجان چای

فنجان چای

عود و شمعدان

یک سری پیشنهادها هم هستند که جزو ملزومات به شمار نمی‌روند اما خب با هزینه کم می‌توانید با خرید آنها حال و هوای خوش‌تری برای سفر یلدایتان فراهم کنید. نکته‌اش این است که به جز سفره شب یلدا در بقیه روزها و شب‌های سال هم می‌توانید از آنها برای زیباتر کردن و شاعرانه‌تر کردن فضای خانه‌تان استفاده کنید. پیشنهادمان عودسوز گل مرغی زیبای سفالی است. با عودهای معطری که خستگی را از تن‌تان بیرون می‌کند. سر سفره یلدا بگذارید بوی خوش و ملایم عود شب‌تان را زیباتر کند.

شمع و شمعدان هم که در اشعار حافظ همیشه خودنمایی می‌کنند. ایرانیان همیشه به نور ایمان داشتند. حالا درست که چراغ برق روشن داریم ولی همچنان نور شمع دلنشین‌تر است. با گنجاندن یک شمعدان در فهرست خرید شب یلدا از حالا در چیدن سفره نوروز هم یک پله جلو افتاده‌اید.

عودسوز سفالی

عودسوز سفالی

شمعدان طرح لاله

شمعدان طرح لاله

کالای دیجیتال

برای سفره شب یلدا به کالاهای الکترونیکی نیازی نیست ولی برای شنیدن موسیقی خوب است از اسپیکر مناسب استفاده کنید. اسپیکرهای بلوتوثی قابل حمل کالای دیجیتالی هستند که می‌شود پیشنهادشان کرد. هم می‌توانید آن را کنار سفره یلدا بگذارید و از شفافیت صدایش استفاده کنید، هم در سفر و حضر بعدتر از آن استفاده کنید.

اسپیکر بلوتوثی قابل حمل جی بی ال یکی از بهترین اسپیکرهای موجود در بازار است. قیمتش شاید کمی بالا باشد ولی به قدرتش می‌ارزد. یک اسپیکر شگفت‌انگیز دیگر هم داریم که شمایلی جذابی هم دارد. قیمتش گران است ولی هم فوق‌العاده طراحی جذابی دارد و هم به دلیل طراحی‌اش خروجی‌اش صدای فوق‌العاده‌ای دارد.

اسپیکر جی بی ال

اسپیکر جی بی ال

اسپیکر بلوتوثی هارمن کاردن

اسپیکر بلوتوثی هارمن کاردن

گل و گلدان

گل و گلدان زینت‌بخش هر سفره و هر خانه‌ای است. فرقی نمی‌کند خرید شب یلدا باشد یا سفره نوروز. هدیه تولد باشد یا فقط بخواهید گوشه‌ای از خانه‌تان را با طبیعت آشتی دهید. دیدن گل و گلدان حال اهالی خانه را خوش می‌کند. طبعا سفره یلدای‌تان با حضور گلدان آراسته‌تر می‌شود.

می‌توانید از گلدان‌های کوچک چندتایی کاکتوس استفاده کنید. نگهداری‌شان هم کار راحتی است و تا مدت طولانی در خانه می‌مانند. ایده دیگر هم این است که یک استند گل بخرید. بعد می‌توانید با سلیقه خودتان استند گل را پر از گل‌های رنگارنگ یا شاخه‌های پیچک کنید. خانه‌تان را بسیار زیبا می‌کند و یلدای‌تان را خوشرنگ و بو.

گلدان کاکتوس

گلدان کاکتوس

استند گل

استند گل

The post راهنمای خرید برای شب یلدا appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا