اخبار کسب و کار

چرا نسل جدید تراشه‌های پرچم‌دار فاقد مودم ۵G هستند؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

از مشخصات نسل جدید تراشه‌های پرچم‌دار تا حد زیادی اطلاع داریم. در همین حین، می‌دانیم که در سال ۲۰۱۹ بسیاری از شرکت‌ها اولین گوشی‌های ۵G خود را معرفی خواهند کرد. اما نکته‌ی جالب توجه در رابطه با تراشه های اسنپ‌دراگون ۸۵۵، اگزینوس ۹۸۲۰ و کایرین ۹۸۰ این است که هیچ‌کدام از آن‌ها حاوی مودم ۵G نیستند.

در عوض، تمام این تراشه‌ها از فناوری ۵G «پشتیبانی» می‌کنند. این یعنی آن‌ها با مودم‌های ۵G اکسترنال و آنتن‌های مربوط به آن سازگار هستند ولی این قطعات در داخل مودم تعبیه نشده است. هر سه این شرکت‌ها، مودم مختص اینترنت ۵G را ساخته‌اند. اسنپ‌دراگون X50 از طرف شرکت کوالکام، اگزینوس ۵۱۰۰ از طرف سامسونگ و Balong 5G01 یا ۵۰۰۰ از طرف شرکت هواوی. در این مطلب به موضوع عدم وجود مودم ۵G در نسل جدید تراشه های پرچم‌دار نگاهی می‌اندازیم.

ساخت مودم جدید اصلاً ساده نیست

در مراسم رونمایی از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۵۵، یکی از مقامات ارشد این شرکت در این رابطه گفت که مهم‌ترین مسئله مربوط به این موضوع، بحث اندازه است. اگرچه مودم ۵G فعلی از لحاظ فیزیکی خیلی بزرگ نیست، ولی آن‌ها قبل از تعبیه مودم‌ مذکور در تراشه‌ها، می‌خواهند تمام مشکلات مربوط به طراحی این مودم‌ها را برطرف کنند.

عمر مودم اسنپ‌دراگون X50 به تقریباً دو سال پیش برمی‌گردد. کوالکام در اکتبر ۲۰۱۶ آن را معرفی کرد. این مودم قبل از نهایی شدن جزئیات شبکه ۵G اپراتورها طراحی شده است. حالا که بخش اعظمی از این جزئیات مشخص شده، احتمالاً کوالکام دست به بهینه‌سازی مودم خود می‌زند. طی دو سال گذشته، کوالکام مشغول بررسی گسترده این مودم بوده و قبل از تعبیه آن در یک تراشه، می‌خواهد عملکرد و مصرف انرژی آن در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اینترنت ۵G چیست و چه مزایایی دارد؟

علاوه بر این، باید به فناوری ۷ نانومتری تراشه‌ها هم اشاره کنیم که کار سازندگان را تا حد زیادی سخت‌تر کرده است. به همین خاطر کوالکام و دیگر شرکت‌های رقیب، عجله‌ای برای تعبیه‌ی قطعه‌ی مربوط به یک فناوری نوین ندارند.

در آخر، باید بگوییم ساخت یک مودم که بتواند از ۴G و ۵G پشتیبانی کند کار بسیار سختی محسوب می‌شود. در حال ظاهر، مودم‌های اسنپ‌دراگون X50 و ظاهراً Balong 5000، مودم‌های اکسترنالی محسوب می‌شوند که برای کار کردن نیازمند تراشه مجهز به مودم ۴G هستند. در این میان، تنها مودم اگزینوس ۵۱۰۰ می‌تواند از ۲G،۳G،۴G و ۵G پشتیبانی کند.

تراشه

علی‌رغم سروصداهای زیادی مربوط به اینترنت ۵G، ما هنوز در اول این مسیر هستیم. به همین خاطر مدتی طول می‌کشد تا مودم‌های ۵G از لحاظ عملکردی و بهینه بودن به پای مودم‌های ۴G فعلی برسند.

این تراشه ها برای گوشی‌های ۲۰۱۹ کافی هستند

اگرچه در سال ۲۰۱۹ بسیاری از شرکت‌ها اولین گوشی‌های ۵G خود را عرضه می‌کنند، ولی همه‌گیر شدن شبکه‌های ۵G چند سالی طول می‌کشد. در این میان، کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا، کره جنوبی و ژاپن خیلی زود وارد عمل می‌شوند ولی بسیاری از کشورهای دیگر چند سال دیرتر زیرساخت‌های این شبکه را فراهم می‌کنند. به همین خاطر، تا اطلاع ثانوی، برای فروش گوشی‌های ۵G در کشورهای پیشرفته، رویکرد بهره‌گیری از مودم‌های ۵G اکسترنال عاقلانه‌تر است.

تراشه

در ضمن باید بگوییم که اینترنت ۵G در ابتدا انرژی زیادی را از گوشی مصرف می‌کند و به همین خاطر تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود، شرکت‌ها به‌صورت گسترده از این فناوری استفاده نخواهند کرد. احتمالاً در نیمه دوم ۲۰۱۹، کوالکام و دیگر شرکت‌ها تراشه های واجد مودم ۵G را معرفی می‌کنند و شرکت‌ها بیش از پیش به پشتیبانی از این فناوری روی می‌آورند.

با توجه به سرعت ارائه اینترنت ۵G، بسیاری از کاربران از سال ۲۰۲۰ به بعد به فکر خرید گوشی ۵G می­افتند. به همین خاطر، تراشه هایی که از مودم‌های ۵G اکسترنال پشتیبانی می‌کنند، کاملاً مناسب شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند هرچه زودتر گوشی ۵G خود را روانه‌ی بازار کنند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تأثیر گوشی‌های هوشمند در پیشرفت روزافزون صنعت تراشه

منبع: Android Authority

The post چرا نسل جدید تراشه‌های پرچم‌دار فاقد مودم ۵G هستند؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا