اخبار کسب و کار

۵ پیش‌بینی برای وضعیت هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

هوش مصنوعی-مشخصا یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق-در سال ۲۰۱۸ حضور همه‌جانبه‌ای داشت و در ۱۲ ماه آینده هم مطمئنا سروصدای آن کم نخواهد شد. البته مثل تکنولوژی‌های نوین دیگر-همچون برق، اینترنت و دیگر موارد-هوش مصنوعی هم در نهایت به یک پدیده عادی بدل می‌شود ولی حداقل در سال آینده باید انتظار ایجاد سروصدای زیادی را در این حوزه داشته باشیم.

هوش مصنوعی در مسیری حرکت می‌کند که دیگر نه‌تنها ماشین‌ها کارهای فیزیکی را انجام می‌دهند، بلکه این ماشین‌ها قادر به انجام کارهایی مانند برنامه‌ریزی، تعیین استراتژی و موارد مشابه خواهند بود. برخی از افراد می‌گویند این روند منجر به پدیدار شدن یک نوع آرمان‌شهر می‌شود ولی افرادی که دیدگاه بدبینانه‌ای دارند، اعتقاد دارند این روند منجر به بیکاری‌های گسترده و به هم خوردن نظم اجتماعی می‌شود. با توجه به این مسائل و قضایا، در این مطلب می‌خواهیم ۵ پیش‌بینی برای وضعیت هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹ مطرح کنیم.

نقش فزاینده هوش مصنوعی در سیاست بین‌المللی

در سال ۲۰۱۸، شاهد درگیری‌های تجاری زیادی بین دو ابرقدرت در زمینه‌ی هوش مصنوعی یعنی آمریکا و چین بودیم. هواوی اعلام کرد که به جای همکاری با شرکت‌های آمریکایی برای توسعه چیپ‌های هوش مصنوعی، می‌خواهد در این زمینه کاملا مستقل شود. در همین زمینه باید به خبرهای مربوط به توسعه موتور جستجو سانسور شده در چین توسط گوگل اشاره کنیم که اعتراض‌های زیادی ایجاد کرد.

با توجه به این روندها، باید بگوییم که خطر بهره‌گیری از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی توسط رژیم‌های مستبد برای محدود کردن آزادی و حقوقی مانند آزادی بیان و حفظ حریم خصوصی، بیشتر از گذشته شده است. دوما، افزایش این تنش‌ها باعث می‌شود که سازمان‌های فعال در این زمینه، کمتر از گذشته پیشرفت‌های صورت‌گرفته را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و این امر منجر به کاهش سرعت پیشرفت در این حوزه می‌شود.

حرکت به سمت هوش مصنوعی شفاف

هوش مصنوعی

برای بهره‌گیری از تمام پتانسیل‌های هوش مصنوعی، باید این تکنولوژی بتواند اعتماد کاربران را جلب کند. به همین خاطر باید بدانیم که این تکنولوژی می‌خواهد با داده‌های ما چکار کند و زمانی که این تصمیم‌ها در زندگی ما تاثیرگذار است، باید بدانیم این تصمیم‌ها چگونه اتخاذ می‌شوند. چنین کاری اصلا آسان نیست زیرا عملکرد درونی چنین سیستم‌هایی را به راحتی نمی‌توان توضیح داد. در سال ۲۰۱۹، احتمالا شاهد شفافیت در سیستم‌های هوش مصنوعی خواهیم بود. به‌عنوان مثال، شرکت IBM از از سیستمی رونمایی کرده که از لحاظ تئوری می‌تواند نحوه‌ی عملکرد هوش مصنوعی را برای اتخاذ تصمیم‌ها شرح دهد.

همچنین در اروپا با بهره‌گیری از قانون مربوط به محافظت از داده‌های شهروندان، این افراد در مقابل تصمیم‌های گرفته شده توسط ماشین‌ها که تاثیر مهمی در زندگی‌ها آن‌ها دارد، محافظت می‌شوند. اگرچه هنوز چنین مباحثی چندان مطرح نمی‌شود، ولی احتمالا در سال ۲۰۱۹ شرکت‌ها بیش از پیش به سمت چنین چیزی حرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه کد یک نوجوان منجر به خلق نقاشی ۴۳۲ هزار دلاری شد

نفوذ بیشتر هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای مختلف

هوش مصنوعی

در سال ۲۰۱۸، بسیاری از کمپانی‌ها به قابلیت‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی پی بردند. حالا بسیاری از کمپانی‌ها بعد از جمع‌آوری داده‌های موردنظر خود، آماده‌ی بهره‌گیری گسترده از این تکنولوژی هستند. در بخش مالی، در حال حاضر الگوریتم‌های یادگیری ماشینی به‌سرعت تراکنش‌های انجام شده را مورد بررسی قرار می‌دهند و فروشگاه‌های اینترنتی هم با بهره‌گیری از آن، بهتر از گذشته می‌توانند محصولات مطابق سلیقه کاربر را پیشنهاد دهند. کارخانه‌ها با بهره‌گیری از این فناوری، می‌توانند زمان خرابی دستگاه‌های خود را تخمین بزنند.

در بخش‌های مربوط به منابع انسانی و استخدام و اخراج کارکنان، هوش مصنوعی بیشتر از قبل به کار گرفته خواهد شد. با همه‌گیر شدن الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، حتی کسب‌وکارهای کوچک هم به بهره‌گیری از داده‌های دریافتی روی می‌آورند تا بتوانند بهترین خدمات را ارائه کنند و از این راه درآمدشان بیشتر شود.

ایجاد شغل‌های بیشتر به‌لطف هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، هنوز نمی‌دانیم که در بلندمدت، هوش مصنوعی نظم اجتماعی را به هم می‌زند یا یک آرمان‌شهر بدون شغل همراه با درآمد خوب (یا آینده‌ای واقع‌بینانه‌تر) را به ارمغان می‌آورد. اما حداقل در سال آینده، این تکنولوژی چندان مشکل‌زا نخواهد بود. طبق بررسی‌های انجام شده، تا پایان سال ۲۰۱۹، شغل‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی بیشتر از شغل‌هایی است که به‌خاطر وجود آن از بین می‌رود. این یعنی مشاغل فنی مربوط به این حوزه افزایش می‌یابد تا بتوانند نفرات را با بهره‌گیری از آن آشنا کنند و در نهایت به‌عنوان مسئول پشتیبانی و توسعه آن انجام وظیفه کنند. در هر صورت باید بگوییم که شغل‌های مربوط به انجام کارهای روتین و معمولی در خطر هستند ولی آینده کارهای تخصصی‌تر تا حد زیادی روشن است.

مفیدتر شدن دستیارهای دیجیتالی

هوش مصنوعی

به لطف دستیارهای دیجیتالی مانند گوگل اسیستنت و الکسا آمازون، این تکنولوژی به خانه‌های بسیاری از کاربران راه پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۹، قابلیت‌های این دستیارهای دیجتالی بهبود می‌یابد و تعداد بیشتری از کاربران برای انجام کارهای خود به آن‌ها تکیه می‌کنند. در حال حاضر گفتگو با دستیارهای دیجیتالی چندان مانند مکالمات طبیعی نیست اما در سال ۲۰۱۹ طبیعی‌تر از گذشته می‌توانیم با دستیارهای دیجیتالی صحبت کنیم و آن‌ها هم قادر به انجام کارهای بیشتر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: آینده مشاغل در دوران سیطره هوش مصنوعی

منبع: Forbes

The post ۵ پیش‌بینی برای وضعیت هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا