اخبار کسب و کار

چهارمین آیین نکوداشت هنرمندان موسیقی ایران «سال نوا» برگزار شد

رسانه نوا – چهارمین آیین نکوداشت هنرمندان موسیقی ایران «سال نوا» به همت علی جعفری پویان، عصر روز جمعه ۲ آذرماه و با تقدیر از شش پیشکسوت موسیقی و یادبود از دو چهره ماندگار در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش رسانه نوا، چهارمین آیین نکوداشت هنرمندان موسیقی ایرانی «سال نوا» روز جمعه ۲ آذرماه با قدردانی از شش هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی محمدعلی لقا نوازنده فلوت، مهرآذین کاراندیش مدرس تئوری موسیقی، رضا عالمی نوازنده ویولن و آهنگساز، تقی ضرابی آهنگساز، رهبر ارکستر و مدرس دانشگاه، نوازنده ساز هورن و رهبر ارکستر، محمدجواد ضرابیان نوازنده سنتور و آهنگساز و همچنین یادبود ناصر چشم آذر آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده پیانو و پیتر سلیمانی پور آهنگساز و نوازنده سازهای بادی، در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که نیما رئیسی اجرای آن را برعهده داشت، نماهنگی از حضور هنرمندان در سه دوره گذشته «سال نوا» برای حضار داخل سالن پخش شد و پس از آن گروه کر «نیاوران» به رهبری «مهدی جاور» به روی صحنه آمدند و دو اثر را با نوازندگی پیانو «آلوین آوانسیان» اجرا کردند.

پس از اجرای گروه کر نیاوران، کامبیز روشن روان آهنگساز کشورمان با دعوت نیما رئیسی به پشت تریبون آمد و دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «امشب قرار است از افرادی تجلیل شود که برخی از آن ها نوازنده هستند. اگر نوازندگان، خوانندگان، آهنگسازان و رهبران ارکستر نبودند، امروز از شنیدن آثار بزرگ موسیقی جهان محروم بودیم و آن ها باعث زنده ماندن این موسیقی شدند. به اعتقاد من تمام افرادی که در اجرای موسیقی سهیم هستند، موسیقی را حس کردند و خواهند کرد و همیشه هنر موسیقی را زنده نگه داشته اند.»

وی ادامه داد: «مراسم سال نوا به اعتقاد من یکی از مثبت ترین کارهایی است که تا به امروز در زمینه موسیقی در کشور ما انجام شده است. به دلیل اینکه در این مدت کمتر مراسمی را دیده ایم که از یک نوازنده و خواننده ای که به صورت جدی در زمینه موسیقی فعالیت کرده است، تقدیر شود. از جناب آقای جعفری پویان تشکر می کنم که چنین مراسمی را برگزار کردند و امیدوارم که برگزاری این مراسم ادامه دار باشد.»

پس از صحبت های کامبیز روشن روان، با حضور سید عباس سجادی، کامبیز روشن روان و علی جعفری پویان از تمبرهای یادبود «سال نوا» رونمایی شد.
در ادامه این مراسم نماهنگی از «صادق نوری» که به مناسبت برگزاری چهارمین آیین نکوداشت هنرمندان موسیقی ایرانی «سال نوا» تولید شده بود، همراه با پخش تصاویری از حضور هنرمندان در سه دوره گذشته «سال نوا» برای حضار داخل سالن پخش شد و پس از آن نوبت به تجلیل از پیشکسوتان موسیقی ایرانی رسید و در ابتدا کلیپی از صحبت های هنرمندان در مورد شخصیت «محمدعلی لقا» برای حضار پخش شد.

پس از پخش این کلیپ، میلاد کیایی و ناصر رحیمی با دعوت نیما رئیسی به روی سن آمدند و هر دو هنرمند در جملاتی کوتاه از زحمات علی جعفری پویان بابت برگزاری این مراسم تشکر کردند. سپس محمدعلی لقا با تشویق های حضار به روی سن آمد و تندیس چهارمین سال نوای موسیقی ایرانی به پاس سال ها تدریس و نوازندگی در ارکسترهای سمفونیک و ملی را از دستان میلاد کیایی دریافت کرد. سپس محمدعلی لقا پس از دریافت تندیس خود لحظاتی به صحبت پرداخت و گفت: «من خودم را لایق این همه محبت شما نمی دانم؛ تشکر ویژه دارم از علی جعفری پویان که محبت کردند و به یاد من بودند. من از سال ۱۳۶۵ در هنرستان پسران و دختران موسیقی مشغول فعالیت بودم و کماکان در هنرستان موسیقی پسران مشغول فعالیت هستم و خیلی خوشحالم که در این جمع از بنده تقدیر شد.»

در ادامه کلیپی از صحبت های هنرمندان در مورد شخصیت «مهرآذین کاراندیش» برای حضار پخش شد و پس از پخش این کلیپ، مینا افتاده و اسماعیل قاسمی به روی سن آمدند و هر دو هنرمند در سخنانی کوتاه از حضور در این مراسم ابراز خوشحالی کردند. سپس مهرآذین کاراندیش با تشویق حضار به روی سن آمد و تندیس چهارمین سال نوای موسیقی ایرانی به پاس سال ها تدریس تئوری موسیقی را از دستان مینا افتاده دریافت کرد. مهرآذین کاراندیش نیز پس از دریافت تندیس خود لحظاتی به صحبت پرداخت و گفت: «متاسفانه چند سالی هست که در هنرستان موسیقی دختران تدریس نمی کنم و گویای عشق و محبتی است که بین من و این عزیزان همیشه برقرار بوده است و امیدوارم که تمام عزیزانی که در این سال ها افتخار این را داشتم که با آن ها کار کنم، روز به روز موفق تر، سلامت تر و شادتر باشند و برای تمام اساتید و بزرگانی که در طول سالیان اخیر با رنج بی پایان در موسیقی این مملکت فعالیت می کنند، درود می فرستم و سر تعظیم فرود می آورم.»

پس از صحبت های مهرآذین کاراندیش، کلیپی از صحبت های هنرمندان در مورد شخصیت «رضا عالمی» پخش شد و پس از آن دوئت «لیرا» به آهنگسازی و نوازندگی پیانو «آرش هژیرآزاد» و ویولن «یگانه حسینی نیا» اجرا شد و این قطعه را به رضا عالمی تقدیم کردند.

پس از اجرای موسیقی، دکتر محمد سریر و همایون رحیمیان به روی سن آمدند و این دو هنرمند از برگزاری این مراسم ابراز خوشحالی کردند. پس از صحبت های این دو هنرمند، تندیس چهارمین سال نوای موسیقی ایران به پاس نوازندگی در ارکسترهای ملی و سمفونیک و همچنین تولید آثار موسیقایی و تدریس به رضا عالمی اهدا شد. سپس رضا عالمی در سخنانی کوتاه از علی جعفری پویان بابت برگزاری این مراسم تشکر کرد.

در بخش دیگر این مراسم کلیپی از صحبت های هنرمندان در مورد «تقی ضرابی» برای حضار داخل سالن پخش شد و پس از آن، وارطان ساهاکیان و رحمت افشار به روی سن آمدند و هر یک از برگزاری این مراسم ابراز خوشحالی کردند. پس از صحبت های این دو هنرمند، تقی ضرابی با تشویق های حضار به روی سن آمد و تندیس چهارمین سوال نوای موسیقی ایران را به پاس سال ها تدریس، نوازندگی، آهنگسازی و رهبری ارکستر دریافت کرد. سپس تقی ضرابی لحظاتی به صحبت پرداخت و از علی جعفری پویان بابت برگزاری این مراسم تشکر کرد.

در ادامه کلیپی از صحبت های هنرمندان در مورد «جاوید جلسی» برای حضار پخش شد و پس از آن هوشنگ کامکار و منوچهر صحرایی و هر یک در سخنانی کوتاه از حضور در این مراسم ابراز خوشحالی کردند. سپس جاوید مجلسی به روی سن آمد و تندیس چهارمین سال نوای موسیقی ایران را به پاس سال ها تدریس، نوازندگی در ارکسترهای سمفونیک و همچنین رهبری ارکستر و تولید آثار موسیقایی دریافت کرد. سپس جاوید مجلسی پس از دریافت این تندیس دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «خیلی خوشحالم که چنین مراسمی برگزار می شود و موزیسین های توانمندی این مراسم را برگزار می کنند. چند روز گذشته کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که متاسفانه چند نفر از نوازنده های خیابانی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و از دیدن این کلیپ بسیار متاثر شدم و امیدوارم که دیگر شاهد چنین برخوردهایی با موزیسین ها نشود به دلیل اینکه موزیسین های خیابانی هم هنرمندان ما هستند.»

پس از صحبت های جاوید مجلسی، کلیپ دیگری از صحبت های هنرمندان در مورد «محمدجواد ضرابیان» پخش شد و پس از آن، گروه «راستان» به سرپرستی «آزاده امیری» به روی صحنه آمدند و یک قطعه اجرا کردند و آن را به محمدجواد ضرابیان تقدیم کردند.

پس از اجرای گروه «راستان»، ارسلان کامکار و بیژن بیژنی با دعوت نیما رئیسی به روی صحنه آمدند و هر دو هنرمند از برگزاری چنین مراسمی ابراز خوشحالی کردند و از علی جعفری پویان بابت برگزاری این مراسم تشکر کردند. سپس تندیس چهارمین سال نوای موسیقی ایران به پاس نوازندگی، تدریس و آهنگسازی و ساخت تصنیف های مختلف به محمدجواد ضرابیان اهدا شد. ضرابیان نیز در سخنانی کوتاه از برگزاری چنین مراسمی ابراز خوشحالی کرد.

پس از تجلیل از محمدجواد ضرابیان، کلیپی از صحبت های «حسین علیزاده» آهنگساز و نوازنده برجسته تار و سه تار پخش شد که وی در صحبت های خود از عوامل برگزاری مراسم سال نوا تشکر ویژه ای کرد.

پس از پخش صحبت های حسین علیزاده، نوبت به یادبود «ناصر چشم آذر» و «پیتر سلیمانی پور» رسید که در ابتدا کلیپی از آخرین اجرا و ضبط موسیقی ناصر چشم آذر برای حضار پخش شد و پس از آن دکتر محمدرضا چراغعلی و شیرین احمدلو همسر زنده یاد ناصر چشم آذر به روی سن آمدند که در ابتدا دکتر چراغعلی دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «روح ناصر چشم آذر عزیز شاد باشد و من معتقدم که ایشان برای ما همیشه زنده هستند. ضمن اینکه از عوامل برگزاری مراسم سال نوا بی نهایت تشکر می کنم که باعث شدند تا این مراسم به بهترین شکل برگزار شود.»

سپس شیرین احمدلو همسر زنده یاد ناصر چشم آذر به پشت جایگاه آمد و گفت: «خوشحالم که در این فضای پر از احترام هستم که ادای دین به بزرگان و پیشکسوتان دارد. ممنونم از علی جعفری پویان بنیانگذار سال نوا که اهالی هنر را گرد هم آورده است و معرفت، دوستی و همدلی ها را یادآوری می کند. من هم خیلی دلگیرم که ناصر چشم آذر را در کنارمان نداریم و به قول فروغ فرخزاد واقعیت موجودیت تو پس از سال های سال پذیرفته می شود و سال ها می فهمم که چه انسان هایی را از دست دادیم. از دست دادن ناصر چشم آذر هم برای همه تلخ و ناگوار و باورش سخت بود. همه روح بزرگ و زیبای او را می شناسیم که چه انسان ویژه ای بود با همان شوخ طبعی و جدیت که در رفتار و صورتش همیشه حرفی برای گفتن داشت و هیچ کس تاب و طاقت شور و جنون هنرمندانه او را نداشت.»

وی ادامه داد: «ناصر چشم آذر خصلت های زیبای انسانی عجیبی داشت و پر از هنر و انرژی بود و دلیل ماندگاری اش، درون پاکش بود. یک انسان چندوجهی که افکارش بعد از خودش هم لقا می آورد و تنها مختص آثارش نبود. من و شاهد برادرم عاشقانه ناصر چشم آذر را دوست داشتیم و همیشه برای ما بزرگ و قابل احترام بود و بهترین سال های عمرمان را با هنر او سپری کردیم. دیدنش آزویم بود و او قبله گاه من بود. همیشه شناخت و رو به رو شدن به ناصر چشم آذر جایگاه خاصی داشت. ایشان را در سال ۱۳۷۵ در مراحل ساخت موسیقی فیلم حریف دل اثر رضا گنجی با بازی استاد جمشید مشایخی که برادرم شاهد احمد لو نقش نوه او را بازی می کردند، ملاقات کردم. برای هم پیدا شده بودیم این دیدار سر فصل یک زندگی عاشقانه شد. عاشقش بودم و عاشق ترش شدم.»

شیرین احمدلو در پایان خاطرنشان کرد: «ناصر چشم آذر با همه فرق داشت و یک استثنا بود و مثل هیچ کس نبود و با همه سخت بودنش خالق باران عشق شد. اولین آدم بزرگی بود که برایم ساز خرید و به درخواست و تشویق همسرم به دلیل عشق و علاقه به موسیقی به دانشگاه رفتم و تجربه دستیاری آهنگسازی را با فیلم دنیای وارونه در سال ۱۳۷۶ شروع کردم. پای ابزار کاری نشستم که من را با دنیای زیبای عشق شریک کرد. ناصر چشم آذر معرفتی در دنیای بی معرفت ها بودند و ۲۱ سال با مردی متفاوت زندگی کردم که همه آرزوی من بود و حالا رعنا ثمره عشق من به صاحب حضرت عشق است. دلم گرفته و قلبم شکسته برای رفتن همسر عزیزم هنرمندی بزرگ و مظلوم که برایم باران بود و باران از عشق صدایش هنوز برایم غرور و افتخار می آفریند.من همیشه سعی کردم ناصر چشم آذر را باور کنم و به قول ایشان « POP». سال گذشته می دانم که همین موقع از همه خواسته بود که یک صدا بگویند «POP» که همان صلح، عشق، دوستی و معرفت است و از همه شما عزیزان خواهش می کنم که به افتخار ناصر چشم آذر بگویید «POP».»
پس از صحبت های شیرین احمدلو، تندیس چهارمین سال نوای موسیقی ایران با یاد ناصر چشم آذر به شیرین احمدلو اهدا شد.

در اواخر این مراسم نیز کلیپی از بخشی از نوازندگی پیتر سلیمانی پور برای حضار پخش شد و پس از آن آزاده بابایی فر یار همیشگی پیتر سلیمانی پور و همچنین داریوش تقی پور به روی سن آمدند و دقایقی به صحبت پرداخت. در ابتدا داریوش تقی پور گفت: «از علی جعفری پویان بی نهایت سپاسگزارم که این مراسم را برگزار کردند. من سال ۱۳۷۶ با پیتر سلیمانی پور آشنا شدم و چند همکاری موفق با ایشان داشتم و متاسفانه خیلی زود ایشان را از دست دادیم و واقعا جایش در بین ما خالی است.»

سپس آزاده بابایی فر یار همیشگی پیتر سلیمانی پور نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «خیلی برای من عجیب است که بدون پیتر سلیمانی پور به این سالن آمدم به دلیل اینکه حدود چهار ماه گذشته در این سالن بودیم. جایش بسیار خالی است و انسان بسیار ارزشمندی را از دست دادیم و ممنونم از آقای جعفری پویان که به یادشان بودند.»

پس از صحبت های این دو هنرمند، تندیس چهارمین سال نوای موسیقی ایران با یادی از پیتر سلیمانی پور، به آزاده بابایی فر اهدا شد.

در بخش دیگری از این مراسم نیز تندیس چهارمین سال نوای موسیقی ایرانی به پاس سال ها نوازندگی به «پرویز بیات» اهدا شد.

بخش پایانی این مراسم به صحبت های «علی جعفری پویان» بنیانگذار نکوداشت سال نوای موسیقی ایرانی اختصاص داشت و ایشان با تشویق حضار به پشت جایگاه آمد و ضمن تشکر از حضور هنرمندان در این مراسم، دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «از روز اولی که ایده این کار به ذهنم رسید، دوست نداشتم که این کار به نام خودم تمام شود. فکر می کنم من نه شاعر بودم و نه آهنگساز اما یک پوئم سمفونی نوشتیم به نام سال نوا که در حال حاضر چهارمین دوره ای است که برگزار می شود. امسال به لطف افراد زیادی که با ما همکاری داشتند، کامل ترین دوره سال نوا بود. بعضی مواقع فکر می کنم شکلی که از سال نوا تعریف می شود، اشکال مختلفی دارد و همه یک برداشت خاص خودشان را دارند. در این چهار سال هدفمان این بوده که مدرسان و نوازندگان را ارزش بیشتری برایشان قائل باشیم.»

وی در پایان افزود: «من فکر می کنم در این چهار سالی که سال نوا برگزار می شود، یکسری از افراد گوش ها و چشم هایشان را بسته اند. خیلی از افراد را به این مراسم دعوت کردم اما متاسفانه در جمع ما حاضر نشدند. من از مسئولین خانه موسیقی دعوت کرده بودم و کاملا دوست دارم که سال نوا مستقل باشد و دیگران در کنار ما باشند اما فکر می کنم زمانی که نهادی مانند بنیاد آفرینش های هنری نیاوران به ما کمک می کند، بزرگ تر از آن خانه موسیقی است. چرا ما با خانه موسیقی غریبه شده ایم؟ من به نمایندگی از همه شما می خواهم خواهش کنم حداقل کاری که برای ما می کنند این باشد که تالار وحدت را در اختیار ما بگذارند و ما مهمانان زیادی را بتوانیم دعوت کنیم.»

رضا تاجبخش، مزدا انصاری، محمدحسین تفرشی، عباس سجادی، سامان احتشامی، امیر تفرشی، طراوت باباخانلو، حمید حامی، امیر عظیمی و… از جمله حاضرین در این مراسم بودند.

نوشته چهارمین آیین نکوداشت هنرمندان موسیقی ایران «سال نوا» برگزار شد اولین بار در رسانه نوا. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا