اخبار کسب و کار

آینده مشاغل در دوران سیطره هوش مصنوعی

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

«آیزاک آسیموف» (Isaac Asimov)، نویسنده مشهور کتاب‌های علمی-تخیلی در دهه ۴۰ میلادی مجموعه رمان‌هایی نوشته که از آن‌ها تحت عنوان کتاب‌های «بنیاد» (Foundation) یاد می‌شود. در این کتاب‌ها او رشته‌ای به نام «روان‌شناسی تاریخی» (psychohistory) متصور شده که متخصصان فعال در این رشته با بهره‌گیری از مدل‌های آماری و مطالعه جزئیات ذهن می‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند. برای آسیموف، چنین ایده‌ای آن‌قدر پیشرو محسوب می‌شده که آن را در ۲۰ هزار سال آینده قرار داده است. اما حالا به لطف هوش مصنوعی ، می‌توانیم چنین مواردی را در عمل مشاهده کنیم.

دانشمندان داده با بهره‌گیری از جدیدترین الگوریتم‌های هوش مصنوعی تلاش می‌کنند که رفتار گروه‌های بزرگی از افراد را پیش‌بینی کنند تا این نتایج را برای سیاست‌گذاری‌های جدید در اختیار مقامات قرار دهند. به‌عنوان مثال، در ژاپن پلیس استان «کاناگاوا» (Kanagawa) با استفاده از هوش مصنوعی متغیرهایی مانند وضعیت آب‌وهوا، رفتار مردم و حتی فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را زیر نظر می‌گیرند تا الگوهای ارتکاب جرم و جنایت را پیش‌بینی کنند و مأموران را از قبل در مناطق موردنظر مستقر کنند.

این تنها یکی از زمینه‌هایی است که هوش مصنوعی به کمک انسان‌ها آمده است. از سیستم‌هایی که با بهره‌گیری از هزاران سنسور اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه را برای پیش‌بینی ترافیک زیر نظر می‌گیرند تا چت‌بات‌هایی که به انسان‌ها برای خرید هدیه‌ی موردنظر کمک می‌رسانند، هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند که زندگی و کار خود را به‌صورت هوشمندانه‌تری انجام دهیم.

بیشنر بخوانید: همه چیز در مورد هوش مصنوعی؛ تاریخچه، تعاریف و کاربردها

همانطور که استفاده از هوش مصنوعی آسان‌تر می‌شود و در دسترس افراد بیشتری قرار می‌گیرد، مزایای مهم آن هم از حلقه‌ی دانشمندان و متخصصین خارج می‌شود و به تمام افراد کمک می‌کنند که بهره‌وری بیشتری داشته باشند و کارهای خلاقانه‌تری انجام دهند.

بهبود عملکرد کارکنان دانش‌محور

امروزه، کارکنان دانش‌محور شاغل در صنایع مبتنی بر داده مانند امور مالی و اکتشاف نفت، به‌اندازه کندترین بخش‌های سیستمی که در آن مشغول به کار هستند، می‌توانند بهره‌وری داشته باشند. حتی اگر یک سیستم پیشرفته بتواند خیلی سریع داده‌های مرتبط را به کار بگیرد، اگر پیدا کردن داده‌ها مرتبط کار زمان‌گیری باشد، باز هم سرعت عمل نهایی تا حد زیادی پایین می‌آید.

سیستم‌های هوش مصنوعی که در حال هوشمندتر شدن هستند و به سیستم‌های متنوع و بیشتری راه پیدا می‌کنند، می‌توانند تمام این شرایط را تغییر دهند. روزی روزگاری بهره‌گیری از هوش مصنوعی یک کار بسیار سخت محسوب می‌شد، اما حالا روزبه‌روز بهره‌گیری از آن آسان‌تر می‌شود و حضور هوش مصنوعی در صنایع مختلف به‌طور فزاینده‌ای رو به افزایش است.

کارمند دانش‌محور-که متخصص هوش مصنوعی هم نیست-به جای اینکه چند روز را صرف گردآوری داده‌های مرتبط کند، با بهره‌گیری از یک رابط کاربری پیشرفته می‌تواند در عرض چند ثانیه به جدیدترین داده‌ها دست پیدا کند. یکی از مثال‌های خوب در این زمینه، مراکز تماس شرکت‌های مختلف است. چت‌بات‌های این مراکز در ابتدای امر می‌توانند صدا و احساسات تماس‌گیرنده را تحلیل کنند تا با توجه به این اطلاعات، بهترین سرویس را برای فرد موردنظر ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: چت‌بات چیست و چرا این‌قدر مهم است؟

در بیشتر اوقات، این چت‌بات‌ها همان ابتدای تماس وارد عمل می‌شوند تا بتوانند اطلاعات همیشگی را از کاربر دریافت کنند. چت‌بات‌های پیشرفته حتی می‌توانند احساسات کاربر را بر اساس لحن صدای او تحلیل کنند تا بتوانند او را به بهترین کارشناس متصل کنند، ولی چت‌بات‌های معمولی هم صرفاً با گرفتن این اطلاعات معمولی، در وقت کارشناسان صرفه‌جویی می‌کنند.

هوش مصنوعی

بیشتر شدن فاصله‌ی کشورها و صنایع

در سرتاسر جهان، شرکت‌ها و صنایع زیادی با سرعت مشغول توسعه‌ی جدیدترین تکنولوژی‌ها هستند؛ تکنولوژی‌هایی که روزبه‌روز فاصله‌ی بین شرکت‌ها و کشورها را از یکدیگر بیشتر می‌‌کند. شرکت‌هایی که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و دانش رباتیک نتوانند بهره‌وری کارکنان خود را افزایش دهند، از ادامه‌ی این رقابت تنگاتنگ باز می‌مانند.

منبع: TechRadar

The post آینده مشاغل در دوران سیطره هوش مصنوعی appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا