اخبار کسب و کار

رقبای فیلم بدون تاریخ، بدون امضا در بخش اسکار فیلم خارجی زبان

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

فهرست نهایی فیلم‌هایی که برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی زبان اعلام آمادگی کرده بودند، منتشر شد. هشتاد و هفت کشور برای حضور در بخش فیلم‌های خارجی‌زبان نود و یکمین دوره اسکار ثبت نام کرده‌اند. این عدد البته هنوز کمتر از رکورد ۹۲ فیلم است که سال گذشته برای حضور در این بخش تقاضا داده بودند.

نامزدهای اسکار بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان روز ۲۲ ژانویه (دوم بهمن‌ماه) و حدود یک ماه بعد در روز ۲۴ فوریه برندگان این بخش در مراسم اسکار معرفی می‌شوند. از ایران فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند به اسکار رفته است.

امسال برای اولین‌بار کشورهای مالاوی و نیجر فیلم‌هایشان را به اسکار داده‌اند. مالاوی که کمتر کسی اسمش را شنیده کشوری در شرق آفریقاست که کمترین امید به زندگی و بیشترین تعداد مرگ کودکان را دارد. جمهوری نیجر هم کشوری است که ۱.۲ درصد مردم آن به ایدز مبتلا هستند و مالاریا هم در آن شایع است. به هر حال این دو کشور آفریقایی امسال جزو کشورهایی هستند که فیلم داشته‌اند. فیلم‌هایی که البته با سرمایه‌گذاران خارجی تهیه شده است.

فهرست فیلم‌های خارجی‌زبان حاضر در اسکار شامل آثار مهم و قابل توجهی مثل «روما» ساخته آلفونسو کوارون هم می‌شود که طبق پیش‌بینی تحلیلگران یکی از مهم‌ترین رقبا برای کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان است. فیلم کوارون از طرف مکزیک به اسکار معرفی شده.

نمایی از فیلم دزد مغازه که جزو رقبای مهم امسال در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان است.

فیلم «دزد مغازه» کوریدا هیروکازو از ژاپن که برنده نخل طلای جشنواره کن امسال شد هم جزو فیلم‌های مطرح فهرست است. فیلم «کاپرنوم» ساخته نادین لبکی از لبنان که برنده جایزه هیات داوران کن شد و فیلم «جنگ سرد» اثر پاول پاولیکوفسکی از لهستان برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره کن سه فیلم دیگری هستند که شانس زیادی برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان دارند و طبق نظر تحلیلگران به جمع پنج فیلم نهایی نامزد اسکار راه پیدا خواهند کرد.

فرانسه که همیشه یکی از کشورهای مهم حاضر در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان است درام جنگ جهانی دوم به نام «خاطرات جنگ» ساخته امانوئل فینکیل را انتخاب کرد و اسپانیا بین فیلم «همه می‌دانند» فرهادی و «قهرمانان» خاویر خسر دومی را به اسکار فرستاد. «قهرمانان» درباره یک تیم بسکتبال است که اعضایش معلولیت ذهنی دارند. ایتالیا درام انتقام‌جویانه «داگمن» ساخته ماتئو گارونه را به اسکار معرفی کرده است. فیلم «هیچ‌وقت به دوردست نگاه نکن» (Never Look Away) داستان عاشقانه‌ای است که فلورین هنکل دنسمارک آن را ساخته و از طرف آلمان به اسکار رفته است. هنکل دنسمارک پیش‌تر یک‌بار سال ۲۰۰۶ برای فیلم «زندگی دیگران» توانسته بود جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را از آن خودش کند. مجارستان هم با درام تاریخی «غروب» ساخته لازلو نمش به اسکار رفته. نمش دو سال پیش با فیلم «پسر شائول» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

از آنجایی که نیاز نیست فیلم‌هایی که از طرف هر کشور به اسکار فرستاده می‌شوند حتما به زبان رسمی آن کشور باشند امسال انگلستان فیلم «من جادوگر نیستم» ساخته رانگونو نیونی را به اسکار فرستاده که در زامبیا فیلمبرداری شده است. چون به هر حال فیلم‌های انگلیسی‌زبان انگلیسی بخت این را دارند که در بخش‌های اصلی اسکار حضور داشته باشند. فیلمی که استرالیا معرفی کرده هم «ژیرگا» ساخته بنجامین گیلمور است که داستانش در افغانستان می‌گذرد.

نامزدهای اسکار بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان روز ۲۲ ژانویه (دوم بهمن‌ماه) و حدود یک ماه بعد در روز ۲۴ فوریه برندگان این بخش در مراسم اسکار معرفی می‌شوند. از ایران هم که فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند به اسکار رفته است.

از کارگردانان مهم دیگری که با فیلم‌هایشان به اسکار معرفی شده‌اند می‌شود به نوری بیلگه جیلان از ترکیه اشاره کرد. یک کارگردان ایرانی‌الاصل دیگر هم در اسکار داریم. علی عباسی با فیلم «مرز» از سوئد به اسکار معرفی شده است.

طبق آخرین آمار سینمای ایران با موفقیت ۸.۶۹ درصدی از ۲۳ بار حضورش در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار در رتبه چهارم موفق‌ترین کشورها در تاریخ ۷۰ ساله اسکار قرار دارد. سینمای ایتالیا با گرفتن ۱۴ جایزه از بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان پیشتاز است. فرانسوی‌های ۶۴ بار در اسکار حضور داشته‌اند و ۱۲ بار این جایزه را گرفته‌اند. ایران به هر حال جزو ۵ کشور موفق در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان است.

The post رقبای فیلم بدون تاریخ، بدون امضا در بخش اسکار فیلم خارجی زبان appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا