اخبار کسب و کار

پلتفرم Wear OS گوگل بر لبه‌ی پرتگاه قرار دارد

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

چندی پیش، به‌روزرسانی جدیدی برای سیستم‌عامل Wear OS عرضه شد. چنین آپدیتی قابلیت این را دارد که این پلتفرم را برای کاربران فعلی جذاب‌تر کند و از لحاظ بالقوه، بستر خوبی را برای گوگل فراهم می‌کند تا بتواند فاصله این پلتفرم را با محصول رقیب یعنی اپل واچ کمتر کند.

هرچند می‌توان گفت که این به‌روزرسانی هوای تازه‌ای را برای پلتفرم Wear OS به ارمغان آورده، اما باید خاطرنشان کنیم که این هوای تازه عمدتا برای ساعت‌های هوشمند فعلی است. در حقیقت، این به‌روزرسانی‌های محدود نمی‌توانند کاربران پلتفرم‌های رقیب را به خرید ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS ترغیب کند و این یک مشکل بزرگ برای گوگل است.

کاربران اندروید دائماً در انتظار چیزی هستند که این پلتفرم مربوط به ساعت‌های هوشمند را نجات دهد. تغییر برند از Android Wear به Wear OS قرار بود نشانه‌ای برای سازگاری بیشتر این ساعت‌های هوشمند با آیفون‌ها باشد که چنین اتفاقی آن‌چنان که انتظارش را داشتیم، تحقق پیدا نکرد. در همین حین، برخی از طرفداران این پلتفرم به معرفی تراشه جدید از جانب کوالکام امید داشتند که بتواند عمر باتری بیشتر و عملکرد بهتری را ارائه کند، اما در نهایت مشخص شد که تمرکز کوالکام عمدتا معطوف به بهبود عمر باتری بوده است. و حالا برای بررسی عملکرد این تراشه، این کاربران باید تا عرضه‌ی تعدادی از ساعت‌های مبتنی بر این تراشه صبر کنند.

Wear OS

ساعت‌های هوشمند پلتفرم Wear OS همگام با ترندهای روز نیستند

در چند ماه اخیر، شایعاتی زیادی در رابطه با عرضه ساعت هوشمند پیکسل در سال جاری منتشر شد، شایعاتی که در نهایت مقامات گوگل آن را تکذیب کردند. فارغ از اینکه این تکذیبیه به معنای لغو برنامه‌های عرضه این ساعت یا تأخیر در ارائه آن باشد، گوگل تصمیم درستی اتخاذ کرده است. چون احتمالاً در حال حاضر گوگل هم نمی‌تواند ساعت هوشمند جذابی را عرضه کند که شایسته‌ی برند پیکسل باشد و بتواند توجه کاربران را تا حد زیادی به خود جلب کند. شاید سال دیگر شاهد عرضه‌ی چنین گجت جذابی باشیم.

Wear OS

اما این «شاید سال دیگر» چیزی است که کاربران Wear OS (و قبل از آن Android Wear) هر سال با خود تکرار می‌کنند، به امید اینکه گجت‌های مبتنی بر این پلتفرم از این وضعیت بیرون بیایند. در همین حین، اپل موفق شده بخش عمده‌ی بازار گجت‌های پوشیدنی را از آن خود کند و مهم‌ترین رقیب آن هم شیائومی است که البته محصولات این شرکت چند صد دلار ارزان‌تر از محصولات اپل هستند.

با وجود این انتقادات، برای کاهش فاصله Wear OS با اپل واچ نمی‌توانیم به موارد خاصی اشاره کنیم. ساعت‌های هوشمند مبتنی بر این پلتفرم لزوماً گجت‌های بد و بی‌کیفیتی نیستند، اما به نظر می‌رسد حضور جدی در این بازار برای گوگل چندان مهم نیست و عمدتا به دنبال این است که برای کاربران اندرویدی، گزینه‌ای را ارائه دهد.

بسیاری از کاربران اندرویدی هم ترجیح می‌دهند از Wear OS استفاده کنند. اما در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم اپل موفق شده روزبه‌روز ساعت‌های هوشمند خود را با آیفون‌ها یکپارچه‌تر کند و از طریق ارتباط آن‌ها قابلیت‌های جذابی را امکان‌پذیر می‌کند، موضوعی که در بین ساعت‌های مبتنی بر Wear OS و گوشی‌های اندرویدی چندان دیده نمی‌شود. در حال حاضر، امکانات اپل واچ باعث می‌شود که برخی کاربران همچنان به آیفون وفادار بمانند و این برند را رها نکنند.

Wear OS

شاید وقتی دیگر

در زمانی که آیپاد معرفی شد، یکی از چیزهایی که به شهرت روزافزون این گجت کمک کرد، سازگاری آن با کامپیوترهای ویندوزی بود. این سازگاری باعث شد که آیپاد به بازار گسترده‌ای راه پیدا کند و حتی به دلیل وجود «اثر هاله‌ای» (halo effect)، برخی کاربران آن‌قدر از این گجت راضی بودند که به سمت خرید کامپیوترهای مک کشیده شدند.

امروزه اگر بگوییم که اپل بهتر است سازگاری اپل واچ با اندروید را بیشتر کند، با خنده‌ی کارشناسان این حوزه مواجه می‌شویم. چنین خنده‌ای بی‌دلیل نیست؛ زیرا اپل برای موفقیت ساعت‌های هوشمند خود نیازی به اندروید ندارد و فروش آیفون‌ها هم بسیار خوب بوده است.

Wear OS

موقعیت فعلی اپل با زمانی که آیپاد را روانه‌ی بازار کرد، تفاوت‌های بسیاری دارد. حتی می‌توان این بحث را مطرح کرد که بازار محدود ساعت‌های مبتنی بر Wear OS فقط به خاطر اینکه اپل قصد رقابت با آن را ندارد، پابرجا مانده است. اگر روزی روزگاری اپل استراتژی‌های همه‌جانبه‌ای را برای جذب کاربران Wear OS اتخاذ کند، چنین روندی دستخوش تغییر خواهد شد.

گوگل سال گذشته اعلام کرد که از هر سه کاربر Wear OS، یک نفر از آیفون استفاده می‌کند، اما دلیل اهمیت Wear OS فقط به این موضوع برنمی‌گردد. اهمیت اصلی این است که پلتفرم Wear OS مهم‌ترین پلتفرم ساعت‌های هوشمند برای کاربران اندرویدی است.Wear OS 2.1 یک بستر مناسب -حداقل از لحاظ رابط کاربری-برای ارائه‌ی ساعت‌های هوشمند بهتر برای کاربران اندروید است. اما همانطور که گفتیم، فعلاً فقط یک بستر مناسب است و هنوز هم فکر می‌کنیم کاربران اندروید شایسته‌ی بهره‌گیری از ساعت‌های هوشمند بهتری هستند.

منبع: The Verge

The post پلتفرم Wear OS گوگل بر لبه‌ی پرتگاه قرار دارد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا