اخبار کسب و کار

تنگه ابوقریب دارای بیشترین سیمرغ را از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر است

گاهی در زندگی در موقعیت هایی قرارمیگیری که بالاتر از اهمیت مرگ و زندگی شخصی است. گاهی مرگ و‌زندگی یک کشور در گرو تصمیم توست. از میدان ندا می آید، هرکس بترسد زودتر می میرد…حال ببینیم چطور غیرت بر قدرت نظامی چیره میشود.

تنگه ابوقریب فیلمی به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در سال ۱۳۹۶ است.نخستین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجربود. این فیلم یکی از ۳ فیلمی است که سازمان اوج در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و در کنار فیلم‌های به وقت شام و سوء تفاهم اکران خواهد کرد. «تنگه ابوقریب» در کنار بمب؛ یک عاشقانه با یازده نامزدی سیمرغ بلورین پیشتاز جشنواره سی و ششم شدند. این فیلم با دریافت شش سیمرغ بلورین بیشترین سیمرغ را از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرده‌است.

سکانس پلانی که روایت‌های پس زمینه اش او را بدون مکث وادار به حرکت می‌کند و این هماهنگی شگفت انگیز در میدان جنگ را بازنمایی می‌کند. در سکانسی از فیلم می‌بینید که حسن (امیر جدیدی) خود را به تپه ای می‌رساند، آر پی جی اش را مسلح می‌کند و تانکی در پشت خاکریز را می‌زند و به موازات آن می‌دود، در همین هنگام در بحبوحه تیراندازی‌ها در آن انتها انفجاری صورت می‌گیرد و کادر با قابی که در خود علی (مهدی قربانی) و مجید (جواد عزتی) را دارد به دنبال او حرکت می‌کند و پشت چیزی پناه می‌گیرند دوباره در انتهای تصویر انفجاری صورت می‌گیرد و الی آخر.این سکانس در فرم انتخابی این فیلم حاصلی برای بیننده دارد و آن تأثیری عمیق در ذهن کنشگرانه اوست که از این محاسبات دقیق تصویری، نتیجه ای می‌گیرد که در هنگام بازگویی آن بدین شکل گفته می‌شود که گویی در میانه میدان جنگ ایستاده ای و این اتفاق همان هماهنگی اعجاب انگیز چنین فرمی‌با فضای جنگی است.

تنگه ابوقریب

فضای جنگی ای که هیچگاه شکل شعاری از یک سو و یا ژست روشنفکری از سوی دیگر نمی‌گیرد و بارها از زبان کاراکترهای فیلم یادآوری می‌شود که ما در حال دفاع از چیزی هستیم که دغدغه زندگی در آن را داریم. اصولاً خط داستانی فیلم نیز دفاع از یک تنگه برای جلوگیری از نفوذ نیروهای دشمن است.تنگه ابوقریبتنگه ابوقریباین ماجرا را به صورت تلویحی با کتاب پیرمرد و دریا در دست مجید (جواد عزتی) می‌بینم تا بفهمیم که سرزمین ما آنقدر ماهی بزرگی است که صیاد از پس صید آن برنیاد و این اتفاقات کاملاً درست و سرجای خود، فیلم را تا پایان هدایت می‌کند.

اصولاً نگاه فیلمساز در تنگه ابوقریب به همه چیز درست است. یک نمونه دیگر این مصادیق حضور یک نظامی‌ارتشی با ماشین و درجه‌هایش است در خط مقدم و در حال تلاش است.در نگاه به واقعیت و اینکه اصولاً در واقعیت چه اتفاقی افتاده است بحثی در این نوشتار صورت نمی‌گیرد بلکه نگارنده به این نکته توجه می‌دهد که چه مقدار می‌توان از موضوعات تنش زا مثل اختلاف دو نیروی نظامی‌کشور پرهیز نمود با ورود کاراکتر با دیسیپلین ارتشی و نیز رابطه خوب حسن (امیر جدیدی) با او که یکی از همان لحظه‌های زیبای تکمیل شخصیت توسط کارگردان است.

یکی دیگر از این مسائل صحبت‌های کاراکترهای فیلم، وسط میدان جنگ است. جایی که بحران در اوج خود قرار دارد و از هر سو بدبختی و از دست دادن رفیق و ریختن خون است اما این کاراکترها با یکدیگر سخن می‌گویند و فضایی چنان مثبت را می‌سازند که حس پیروزمندی و بزرگ منشی از رزمندگان در لایه‌های پنهان ذهن بیننده می‌نشیند.

(این اتفاق‌ها از آن دست اتفاقات هستند که شهید آوینی آنها در مورد رزمندگانی نشان می‌داد که در حال عزیمت به خط مقدم نبرد بودند و قرار بود از دشت گلی عبور کنند و فیلم بردار در اتفاقی زیبا نشان می‌داد که رزمندگان خود را به سختی می‌انداختند تا از جاهایی عبور کنند که گلی وجود ندارد تا گلی را زیر پا له نکنند).

فیلم در زمینه‌های بسیار زیادی چنان درخشان است که احتیاج به بررسی ندارد که از جمله آنها گریم و جلوه‌های ویژه میدانی است که رابطه تنگاتنگی برا ایجاد فضاهای طبیعی دارند. تیر خوردن‌های طبیعی، قطع اعضا، گریم صورت‌های کاراکترها و مردم در جاده و میدان جنگ، انفجارهای پی در پی، منفجر شدن آنی تانکها و … که الحق و الانصاف بسیار عالی و دقیق اجرا شده است.

دانلود تنگه ابوقریب

موسیقی فیلم نیز به شدت درست، راوی این عملیات نفسگیر است مخصوصاً در پایان فیلم و حفظ تنگه که آهنگی چنان حماسی از بازگشت قهرمانان گوش را پر می‌کند که لایه‌های حزن انگیزی هم به همراه خود دارد و چنان حس افتخار آمیز همراه با قدردانی به بیننده منتقل می‌کند که شاهد دست زدن در پایان فیلم به افتخار این قهرمانان از سوی تماشاگران هستیم.تنگه ابوقریبتنگه ابوقریبدر پایان باید گفت تنگه ابوقریب یکی از بهترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس و بهترین فیلم بهرام توکلی است.

او میدان جنگی را به نمایش گذاشته که هرچند شبیه به تمام میدان جنگ‌های دنیاست اما کاراکترهایی در نقش رزمندگان ایرانی در آن مبارزه می‌کردند که شبیه انسانهای هیچ کجای جهان نبودند و نیستند و این همان نقطه ی تفاوت این میدان جنگ با هر میدان جنگی است که با پرداخت شخصیت‌ها در فیلم کاملا قابل فهم است. دانلود تنگه ابوقریب

تنگه ابوقریب فیلم بسیار خوش ساخت و خوش ریتمی‌است و بیننده را راضی از سینما بیرون می‌فرستد.

 

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا