اخبار کسب و کار

تولد ۱۰ سالگی اندروید؛ مروری بر خاطره‌انگیزترین اندرویدی‌ها

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

امروز اندروید رسما ده ساله شد. ده سال در دنیای تکنولوژی زمان بسیار زیادی برای پیشرفت به حساب می‌آید. این سیتسم عامل از نظرهای مختلف پیشرفت کرده و اکنون محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی در دنیا به حساب می‌آید. ده سال پیش در چنین روزی نسخه آلفا از اندروید معرفی شد و یک ماه پس از این تاریخ، اولین گوشی تحت این سیستم عامل یعنی HTC G1 معرفی شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر خاطره‌انگیزترین دستگا‌ه‌های مبتنی بر اندروید در ده سال گذشته:

۲۰۰۸ – HTC G1

این گوشی شروع کننده این مسیر بود. منتقدان و البته علاقه‌مندان مختلفی داشت و با نام HTC Dream هم شناخته می‌شد. این گوشی فقط قرار بود اولین گوشی باشد. کیبرد کامل فیزیکی همراه با یک توپ در بخش جلویی گوشی که مثل ترک‌پد لپ‌تاپ‌ها عمل می‌کرد. بخش پایینی دستگاه نیز نسبت به نمایشگر به سمت جلو خمیده شده بود و حالا که به آن زمان فکر می‌کنیم، طراحی گوشی‌ها جسورانه‌تر بود و شرکت‌ها ابایی از خلق گوشی‌هایی نامتعارف نداشتند بر خلاف اکنون که همه شرکت‌ها به دنبال گذاشتن یک بریدگی در بالای نمایشگر پرچمداران خود هستند.

البته این گوشی در آن زمان در مقایسه با آیفون، از هیچ جنبه‌ای مدرن طراحی نشده بود اما قرار هم نبود این گوشی مدرن باشد. G1 اولین اندرویدی و متفاوت‌ترین گوشی هوشمند در آن زمان به حساب می‌آمد و نقطه شروع پلتفرم اندروید بود.

۲۰۰۹ – Moto Droid

شاید این گوشی برای ما ایرانیان چندان آشنا نباشد و صرفا آن را در اینترنت دیده باشیم. در سال ۲۰۰۹ مردم هنوز به اندروید آنطور که باید توجه نشان نمی‌دادند تا اینکه اپراتور ورایزن و شرکت موتورولا دست به یکی کرده و گوشی جذاب Droid را به بازار عرضه کردند. آن زمان موتورولا به عنوان شرکت مشهوری که گوشی خاطره‌انگیز RAZR را ساخته بود شناخته می‌شد و حالا یک نسخه باریک‌تر و زیباتر از G1 با نام دروید، عرضه کرد. بله این گوشی از نظر سخت‌افزاری فرق زیادی با جی۱ نداشت اما به سبب طراحی بهتر توانست فروش خوبی داشته باشد. البته نقش اپراتور ورایزن که اصلی‌ترین عرضه کننده این گوشی بود را هم فراموش نکنید.

برای بسیاری از کاربران اندروید در سراسر دنیا، دروید اولین گوشی اندرویدی بود که داشتند. این گوشی آن زمان توانست حتی از گوشی‌های پالم هم محبوبیت بیشتری کسب کند و به سبب قیمت کمتر از آیفون، فروش خیلی خوبی را تجربه کند.

۲۰۱۰ – HTC/Google Nexus One

این گوشی اولین میوه همکاری ادامه دار شرکت گوگل و HTC به حساب می‌آید و از طرف دیگر، اولین گوشی بود که با برند گوگل و توسط خود این شرکت فروخته شد. نکسوس وان قرار بود گوشی جذاب و با کیفیتی باشد و البته همزمان، بالاخره اولین رقیب جدی برای آیفون به حساب می‌آمد. گوگل دیگر قید کیبرد فیزیکی را در این گوشی زد و از نمایشگر جذاب OLED در ساخت این گوشی استفاده کردند. با تمام این مزیت‌ها، نکسوس وان با دو مشکل بزرگ روبرو شد.

اول اینکه در آن زمان هنوز در ابتدای عرضه اندروید بودیم و اپلیکیشن‌های زیادی برای این پلتفرم وجود نداشتند. از طرفی کاربران گوشی می‌خواستند که کارهای معمولی را برایشان انجام دهد و دلیلی نداشتند که پول بابت گوشی جدید و جذاب گوگل بدهند. مشکل بعدی اینجا بود که اپل در همان سال آیفون ۴ را معرفی کرد که بدون شک محصولی انقلابی به حساب می‌آمد و هواداران اندروید و آیفون را هیجان‌زده کرد. بسیاری حتی ممکن است اولین گوشی هوشمند‌شان آیفون ۴ دوست داشتنی بوده باشد.

۲۰۱۰ – HTC Evo 4G

یک اچ‌تی‌سی دیگر؟ بگذارید تا همین جای مطلب که آمده‌اید بگوییم این آخرین گوشی HTC در این لیست نیست! شرکتی که اکنون با مشکلات مالی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند فروش خوبی داشته باشد، در گذشته جایگاه مهم‌تر و بزرگ‌تری داشته و در بسیاری زمینه‌ها اولین بوده است. در این بین Evo 4G هم استثنا نیست و این گوشی یک اتفاق بزرگ در دنیای موبایل به حساب می‌آمد. از طرفی نمایشگر ۴.۳ اینچی دستگاه بسیار بزرگ به حساب می‌آمد چراکه بسیاری نمایشگر ۳.۵ اینچی آیفون را بهترین سایز می‌دانستند و از طرف دیگر، اتصال ۴G در موبایل اتفاق واقعا هیجان انگیزی بود.

این گوشی فروش عالی نداشت و از این بابت مشهور نشد بلکه به دلیل اینکه اولین گوشی ۴G به حساب می‌آمد و به دنیا ثابت کرده بود که گوشی‌ها می‌توانند نمایشگری به بزرگی ۴.۳ اینچ داشته باشند، توانست محبوبیت کسب کند.

۲۰۱۰ – Samsung Galaxy S

سال ۲۰۱۰ سال مهمی هم در دنیای گوشی‌های هوشمند و هم در دنیای اندرویدی‌ها بوده است. سامسونگ به طور جدی وارد ساخت پرچمداران اندرویدی شد و نسل اول گوشی گلکسی اس را معرفی کرد که امسال به نهمین نسل از آن رسیده‌ایم. این گوشی در اپراتور‌های مختلف موبایلی با طراحی و اسم‌های متفاوت عرضه شد اما عرضه جهانی آن، با نام گلکسی اس بود.

این گوشی در زمان خود فوق العاده بود اما قطعا بدون مشکل هم نبود. رقیب اصلی گلکسی اس، آیفون ۴ اپل بود و در این دوران رسما رقابت سامسونگ و اپل آغاز شد. فروش بسیار خوب نسل اول گلکسی اس موجب شد سامسونگ این نسل از گوشی‌های خود را ادامه دهد و منتظریم تا چند ماه دیگر دهمین نسل از این گوشی را هم ببینیم.

۲۰۱۱ – Motorola Xoom

سال ۲۰۱۱ رسما زمانی شده بود که دیگر دستگاه‌های اندرویدی با تمام قوا به جنگ محصولات اپل می‌رفتند. در این بین اپل اولین تبلت خود یعنی اولین نسل از آیپد را معرفی کرد و گوگل هم بیکار ننشست و با همکاری با موتورولا، اولین تبلت جدی اندرویدی معرفی شد.

این دستگاه به اندرویدی خاص به نام Honecomb مجهز شده بود که این نسخه از اندروید فقط برای تبلت‌ها ساخته شد و هرگز شاهد عرضه آن در گوشی‌های اندروید نبودیم. موتورولا زوم دستگاهی بود که مستقیما برای رقابت در بازاری ساخته شده بود که خود اپل آن را ایجاد کرده و کمی بعد هم توانست بهترین فروشنده در آن شود. متاسفانه این تبلت عمر چندانی نداشت و خیلی زود با شکست مواجه شد. پس از آن شرکت‌های دیگر نظیر HTC و سامسونگ هم تبلت‌های خود را معرفی کردند اما رقابت با آیپد، سخت‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌شد.

۲۰۱۱ – Amazon Kindle Fire

آمازون بازیکن بعدی در دنیای تبلت‌های اندرویدی بود. این شرکت اولین نسل از تبلت‌های Fire را عرضه کرد که تمرکز خود را روی پخش محتوای تصویری و مدیا گذاشته بود. قیمت این تبلت‌ها نیز حدود ۲۰۰ دلار بود و بعدها کم و کمتر هم شد. این تبلت اگرچه به ایران به صورت انبوه راه پیدا نکرد اما برای عده‌ای که می‌خواستند برای کودک خود تبلتی بگیرند که Fruit Ninja و Angry Birds بتوانند با آن بازی کنند، عالی بود!

استراتژی آمازون در ساخت این تبلت‌ها عالی بود. این تبلت‌ها به هیچ وجه یک محصول عالی نبودند اما به اندازی کافی خوب بودند تا بتوانند بسیاری را برای اولین بار با دنیای تبلت‌ها آشنا کنند. به صورت خلاصه برای پولی که بابت آن پرداخت می‌کردید، محصولی جدید و جذاب دریافت می‌کردید.

۲۰۱۱ – Xperia Play

سونی همیشه در بازارهای جهانی مشکلات زیادی با اندروید داشته است. گوشی‌های سری اکسپریا این شرکت آنطور که باید فروش خوبی مخصوصا در آمریکا نداشتند. اما یکی از خاص‌ترین محصولات این شرکت که تصمیم گرفتیم در تولد ده سالگی اندروید نگاهی دیگر به آن داشته باشیم، Xperia Play بود. این گوشی به نوعی شاید اولین گوشی واقعا مخصوص بازی در دنیای اندروید باشد. سونی با یک ایده ناب تصمیم گرفت کیبرد را حذف و به جای آن دکمه‌های کنترلر پلی استیشن را در این گوشی قرار دهد.

اگرچه این ایده خیلی عالی به نظر می‌رسید و این واقعیت که می‌شد برخی بازی‌های پلی‌استیشن را با این گوشی بازی کرد، جذاب به نظر می‌رسید اما بسیاری با ما هم عقیده نبودند و این گوشی نیز نتوانست فروش خوبی داشته باشد.

۲۰۱۲ – Galaxy Note

در سال ۲۰۱۲ سامسونگ همه عرف‌ها را کنار گذاشت و برای اولین بار گوشی معرفی کرد که به سبب اندازه بزرگ آن، دسته‌بندی جدیدی به نام فبلت (متشکل از دو کلمه فون و تبلت) را تشکیل داد. اضافه کردن قلم به این گوشی و اندازه بزرگ، باعث شد بسیاری این گوشی را شکست خورده بنامند اما نه تنها گلکسی نوت فروش فوق العاده‌ای داشت، بلکه تا همین امروز نیز این نسل از گوشی‌های سامسونگ ادامه داشته و جز پرچمداران این شرکت به حساب می‌آید.

این گوشی همچنین اولین قدم به سمت استفاده از موبایل برای کارهای اداری و بهره‌وری بود و قرار نبود صرفا گوشی معمولی باشد. البته در این زمینه خیلی موفق نبود چراکه اندروید برای این منظور بهینه نشده بود اما در مجموع ایده‌ای که سامسونگ با گلکسی نوت پیاده کرد، یکی از بهترین و مهم‌ترین بخش‌های تاریخ ده ساله اندروید را تشکیل می‌دهد.

۲۰۱۲ – Nexus Q

این اولین تلاش گوگل برای ساخت دستگاهی برای رقابت با اپل تی‌وی بود. نکسوس کیو به اندروید مجهز شده بود و قرار بود به تلویزیون شما وصل شود و از آن استفاده کنید. اما راستش را بخواهید نه کسی در گوگل و نه در دنیا، نمی‌دانست که این دستگاه دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و آنطور که تک‌کرانچ در بررسی این محصول نوشته بود:

مشکل نکسوس Q اینجاست: این دستگاه واقعا سخت‌افزاری جذاب و دلربا دارد اما توسط نرم‌افزاری که قرار است این سخت‌افزار را کنترل کند، شکست خورده است.

به طور خلاصه این دستگاه یک شکست در تاریخ دستگاه‌های اندرویدی به حساب می‌آید.

۲۰۱۳ – HTC Frist؛ اولین گوشی فیس‌بوک!

این گوشی نیز یکی از اتفاقات عجیبی بود که در دنیای اندروید رخ داد. فیس‌بوک در سال ۲۰۱۳ بر اینترنت پادشاهی می‌کرد و در این بین می‌خواست وارد دنیای موبایل هم بشود. از همین رو یک گوشی با همکاری اچ‌تی‌سی ساخته شد که طراحی واقعا جذاب و البته رنگ‌های خیلی خوبی داشت و روی آن اندروید با لانچر مخصوص فیس‌بوک نصب شده بود.

بزرگ‌ترین مشکل این گوشی درواقع همان لانچر فیس بوک بود و این مشکل آنقدری خودش را نشان داد که گوشی در ماه آپریل معرفی و یک ماه بعد در ماه می، از خط تولید خارج شد. نویسنده تک‌کرانچ به یاد دارد که در زمان عرضه حتی فروشندگان این گوشی در فروشگاه AT&T هم نمی‌دانستند که چطور می‌شد لانچر فیس‌بوک را خاموش کرده و از گوشی به عنوان یک گوشی اندرویدی معمولی استفاده کرد!

۲۰۱۴ – HTC One M8

این گوشی را شاید بتوان نقطه آغاز وضعیت امروز HTC دانست. البته نمی‌خواهیم بگوییم One M8 گوشی بدی بود! این گوشی واقعا جذاب و دوست داشتنی بود و نسخه تکامل یافته گوشی فوق العاده One M7 بود که بسیاری هنوز آن را یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های تاریخ می‌نامند. مشکل اچ‌تی‌سی در این سالها، دوربین بود. فناوری اولتراپیکسل که این شرکت توسعه داده بود، سنسوری ۴ مگاپیکسلی داشت و همین عدد ۴ مگاپیکسل کافی بود تا عده زیادی قید خرید پرچمداران اچ‌تی‌سی را برای همیشه بزنند.

در همین زمان دقیقا سامسونگ هم درحال پیشرفت و بزرگ‌تر شدن بود. نمایشگر گوشی‌های سامسونگ، دوربین آن‌ها و باتری قابل تعویض، از مواردی بودند که باعث می‌شد کمتر کسی سراغ پرچمدار‌های اچ‌تی‌سی برود. LG و دیگر برندهای چینی و نوظهور نیز کم کم وارد بازار می‌شدند و همه این شرایط دست به دست هم داد تا One M8 نقطه آغاز شکست HTC شود.

۲۰۱۵ – LG Nexus 5X و Huawei Nexus 6P

سال ۲۰۱۵ برای گوگل فوق العاده بود. این شرکت برای اولین بار ساخت یک نکسوس را به هواوی سپرده بود و نکسوس ۶P که بهترین گوشی گوگل در این سال بود، توانست فروش بسیار خوبی داشته و نقد و بررسی‌های مثبتی هم دریافت کرد. این گوشی‌ها با اندروید مارشملو عرضه شده بودند و توانستند به سرعت محبوبیت بالایی کسب کنند.

یکی از بزرگترین مزیت‌های این دو گوشی، دوربین آن‌ها بود و به نوعی برای اولین بار که گوگل حسابی روی دوربین کار کرده بود. نتیجه تلاش‌های گوگل را در نسل بعدی گوشی‌های این شرکت یعنی سری پیکسل دیدیم که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. نکسوس ۵X و ۶P شاید بتوان گفت اولین گوشی‌هایی بودند که گوگل واقعا می‌خواست دستگاه‌هایی فوق العاده باشند نه فقط یک گوشی تحت برند نکسوس با اندروید خام.

۲۰۱۶ – Google Pixel

دیگر قرار نبود شرکت دیگری گوشی را با برند نکسوس عرضه کند و گوگل وظیفه بروزرسانی‌های نرم‌افزاری آن را به عهده بگیرد. اینبار خود گوگل دست به کار شد و با معرفی گوشی‌های پیکسل، رسما وارد حوزه سخت‌افزار شد. گرچه این گوشی‌ها نیز توسط اچ‌تی‌سی ساخته شدند اما تمام پروسه طراحی و توسعه دستگاه به عهده گوگل بود و اچ‌تی‌سی صرفا قطعا این گوشی را در کارخانه‌های خود سرهم کرده است. پیکسل، تلاش واضح گوگل برای رقابت با آیفون شناخته می‌شود.

دیگر روزهایی که گوگل سعی می‌کرد در گوشی‌های خود ویژگی‌هایی را قرار دهد که به آیفون برسد، گذشته بود و اینبار این گوگل بود که استانداردی جدید را در گوشی‌های هوشمند تعریف کرد و آن مربوط به دوربین نسل اول پیکسل می‌شود. گوشی پیکسل عکس‌های فوق‌العاده‌ای را در شب و روز ثبت می‌کرد و از این رو توانست محبوبیت زیادی را کسب کند. اگرچه از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با گوشی فوق العاده‌ای از طرف گوگل روبرو بودیم اما وقتی نوبت به قیمت دستگاه رسید که دقیقا هم قیمت محصولات اپل بود، بسیاری شوکه شدند و حتی قید خرید پیکسل‌های گوگل را زدند!

۲۰۱۷ – طلوع و غروب اسنشال فون

خالق اندروید، پلتفرمی که امروز ده ساله شده، سال گذشته تصمیم گرفت شرکت گوشی سازی خودش را بسازد و بهترین گوشی اندرویدی را هم به بازار عرضه کند. نتیجه شد Essential Phone. این گوشی اگرچه ظاهر جذاب و دلربایی دارد اما مشکلاتی مثل دوربین و البته قیمت، مانع فروش خیلی خوب این گوشی شد و ماجرا تا آن‌جایی پیش رفت که شرکت اسنشال تصمیم گرفت نسخه دوم این گوشی را نسازد.

همچنین از آن زمان، بارها روی این گوشی تخفیف خورده و در وبسایت آمازون با قیمتی حدود ۲۸۰ دلار هم فروخته شده است در شرایطی که در ابتدای عرضه حدود ۷۰۰ دلار قیمت داشت!

اما خب از طرفی اسنشال بروزرسانی‌های متعدد برای دوربین و دستگاه ارائه کرده و حتی یک روز پس از عرضه اندروید پای، این گوشی نیز به آخرین نسخه اندروید آپدیت شد اما تمام این کارها موجب نشده که پروژه اسنشال فون را موفقیت آمیز بنامیم.

سخن پایانی

در این ده سالی که از عمر اندروید می‌گذرد، این پلتفرم بسیار پیشرفت کرده و روز به روز بهتر شده تا جایی که اکنون محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی دنیا به شما می‌رود. گوشی‌های بی‌شماری با این سیستم عامل عرضه شده‌اند و ما برای تهیه این لیست نیز قید بسیاری از آن‌ها را زده‌ایم. در مجموع ۲.۳ میلیارد دستگاه اندرویدی در سراسر دنیا وجود دارد و این سیستم‌عامل روز به روز به پیشرفت تکنولوژی در کشور‌هایی مثل چین و هند کمک می‌کند. حالا که وارد دهمین سال اندروید شده‌ایم، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این سیستم عامل شکست خورده یا به رزوهای پایانی نزدیک شده، وجود ندارد.

درواقع می‌خواهیم از شما بپرسیم؛ فکر می‌کنید ده سال دیگر اندروید کجاست و تا چه میزان پیشرفت کرده است؟

منبع: TechCrunch

The post تولد ۱۰ سالگی اندروید؛ مروری بر خاطره‌انگیزترین اندرویدی‌ها appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا