اخبار کسب و کار

هواوی تراشه ۷ نانومتری Kirin 980 را معرفی کرد

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

ساعاتی پیش، هواوی تراشه Kirin 980 را رسما معرفی می‌کرد. این تراشه اولین تراشه ۷ نانومتری، اولین تراشه مجهز به پردازنده Cortex-A76 و پردازنده گرافیکی Mali-G76 است و اولین تراشه‌ای است که از مودم Cat.21 بهره می‌برد و به همین خاطر می‌تواند سرعت ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه را به ارمغان بیاورد و اولین تراشه‌ای است که از حافظه رم LPDDR4X پشتیبانی می‌کند. در این تراشه بسیار کوچک ۶.۹ میلیارد ترانزیستر تعبیه شده است.

راهی که منجر به تولید این تراشه شده، از سه سال پیش آغاز شده است. در این مدت بیش از ۱۰۰۰ مهندس ارشد فعال در زمینه‌ی صنایع نیمه‌هادی مشغول توسعه‌ی این فناوری بوده‌اند و پس از تولید بیش از ۵۰۰۰ نمونه اولیه، تراشه Kirin 980 متولد شده است. در مقایسه با نسل قبلی، این تراشه از حدود ۲۰ درصد عملکرد بهتر و ۴۰ درصد مصرف انرژی کمتر بهره می‌برد.

هواوی در مراسم رونمایی از این تراشه، تلاش کرد که این تراشه را از همه لحاظ با تراشه اسنپ‌دراگون ۸۴۵ مقایسه کند؛ تراشه‌ای که تقریبا تمام پرچم‌داران اندرویدی-غیر از آنهایی که ساخت هواوی هستند-از آن بهره می‌برند. البته باید خاطرنشان کنیم که گوشی‌های مجهز به این تراشه از ماه‌ها پیش در بازار وجود دارند ولی اولین گوشی مجهز به تراشه Kirin 980-یعنی میت ۲۰-به گفته‌ی هواوی در تاریخ ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) معرفی می‌شود. با این حال هواوی با طراحی و ساخت این تراشه موفقیت عظیمی را به دست آورده است.

در بخش حافظه، این تراشه در مقایسه با اسنپ‌دراگون ۸۴۵ از حدود ۲۰ درصد پهنای باند بهتر و ۲۲ درصد تاخیر کمتر بهره می‌برد. به زبان ساده، این یعنی اپلیکیشن‌ها سریع‌تر اجرا می‌شوند. در زمینه‌ی گمینگ، این تراشه ۲۲ درصد فریم ریت بالاتری را در مقایسه با اسنپ‌دراگون ۸۴۵ ایجاد می‌کند و در زمینه‌ی مصرف انرژی هم ۳۲ درصد پایین‌تر است.

از دیگر بخش‌هایی که این تراشه ارتقای محسوسی داشته، بخش مربوط به عکاسی است. سنسور دوگانه پردازش تصویر این تراشه، در مقایسه با نسل قبلی ۴۶ درصد سریع‌تر عمل می‌کند و ۲۳ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

هواوی در این تراشه واحد پردازش عصبی (NPU) دوگانه را تعبیه کرده که می‌تواند در هر دقیقه ۴۵۰۰ تصویر را شناسایی کند. این عدد برای اسنپ‌دراگون ۸۴۵ به ۲۳۷۱ می‌رسد و برای تراشه A11 اپل فقط ۱۴۵۸ است. به گفته‌ی هواوی، هوش مصنوعی با پیش‌بینی نوع استفاده کاربر، حضور مثمر ثمری در زمینه‌ی بهبود مصرف انرژی دارد.

تراشه kirin 980

در تراشه Kirin 980 هشت هسته قرار دارد؛ دو هسته برای عملکرد توربو، دو هسته برای عملکرد طولانی مدت و ۴ هسته باقی‌مانده که ضعیف‌ترین هسته‌ها هم محسوب می‌شوند، وظیفه پردازش‌های معمولی را برعهده دارند که این هسته‌ها نقش مهمی در بهبود مصرف انرژی این تراشه ایفا می‌کنند.

مودم وای‌فای تعبیه شده در این تراشه می‌تواند سرعت ۱۷۳۲ مگابیت بر ثانیه را به ارمغان بیاورد و این عدد برای تراشه اسنپ‌دراگون ۸۴۵ مجهز به مودم کوالکام ۸۶۶ مگابیت بر ثانیه است و در صورت بهره‌گیری از مودم پیشرفته‌تر ساخت دیگر شرکت‌ها این عدد به ۱۰۸۳ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

به گفته‌ی هواوی، گوشی‌های میت ۲۰ و آنر Magic 2 که تا پایان سال جاری عرضه می‌شوند، اولین گوشی‌های مجهز به این تراشه خواهند بود.

منبع: The Verge

The post هواوی تراشه ۷ نانومتری Kirin 980 را معرفی کرد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا