اخبار کسب و کار

در آستانه اختتامیه جشنواره فیلم ونیز؛ منتقدان کدام فیلم‌ها را پسندیدند؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

اختتامیه جشنواره فیلم ونیز شب هفدهم شهریورماه برگزار می‌شود و برندگان شیر طلا مشخص خواهند شد. فیلم‌ها همگی به نمایش درآمده‌اند و امسال جشنواره فیلم ونیز شاهد یکی از پرستاره‌ترین دوره‌های خودش بوده است. منتقدان مثل هر سال در جشنواره جدولی برای امتیاز دادن به فیلم‌ها داشته‌اند که مبنای آن پنج ستاره بوده؛ پنج ستاره به معنای عالی، چهار ستاره بسیار خوب، سه ستاره خوب، دو ستاره متوسط، یک ستاره ضعیف و دایره سیاه بی‌ارزش است. نکته جالب اینجاست که در جدول منتقدان امسال فقط دو فیلم امتیاز کمتر از متوسط دریافت کرده‌اند و هیچ فیلمی بی‌ارزش ارزیابی نشده است.

با امتیاز ۴.۴۵ از ۵ فیلم «روما» آخرین ساخته آلفونسو کوارون بیشترین امتیاز را از منتقدان ونیز گرفته است.

با امتیاز ۴.۴۵ از ۵ فیلم «روما» آخرین ساخته آلفونسو کوارون بیشترین امتیاز را از منتقدان ونیز گرفته است و باید دید که آیا هیات داوران هم با آنها هم‌نظر هستند و شیر طلا نصیب آلفونسو کوارون می‌شود یا نه. «روما» بازگشت آلفونسو کوارون به مکزیک، زادگاهش است. حس نوستالژیک نسبت به دهه ۷۰ مکزیک در سرتاسر فیلم جاری است. روایت یک خانواده طبقه متوسط در مکزیکوسیتی در برهه حساسی از تاریخ مکزیک. فیلم سیاه و سفید است و خود کوارون آن را فیلمبرداری کرده.

رتبه دوم جدول منتقدان در اختیار فیلم «برادران سیسترز» ساخته ژاک اودیار، محبوب‌ترین فیلمساز فرانسوی معاصر است. این اولین‌بار است که این کارگردان محبوب جشنواره‌های کن و سزار در جشنواره ونیز در بخش مسابقه حضور پیدا کرده است. «برادران سیسترز» اقتباسی از رمان پاتریک دویت است که به فارسی هم ترجمه شده و طرفداران زیادی دارد. جان سی.رایلی و یوآکین فونیکس نقش برادران سیسترز را بازی می‌کنند. داستان در ایالت اورگون در قرن نوزدهم اتفاق می‌افتد. جایی که یک کاشف طلا تحت‌ تعقیب دو برادر آدمکش قرار گرفته است. منتقدان می‌گویند که این وسترن جاه‌طلبانه توانسته در همه جنبه‌هایش بسیار پربار و غنی ظاهر شود. فیلمی که لحظات شوخ‌طبعانه‌ای دارد ولی یک حماسه تراژیک است. در زیر لایه‌هایش فیلم به چیزهای عمیق‌تری از جمله تاثیر پدر روی پسران می‌پردازد. و اینکه چطور طمع و صنعتی‌ شدن منجر به نابودی محیط زیست می‌شود و با این حال هنوز هم امیدی به رستگاری هست. این اولین فیلم انگلیسی‌زبان از ژاک اودیار است که شانس حضورش را در فصل جوایز و در بخش‌های اصلی اسکار افزایش می‌دهد. امتیاز فیلم با فاصله از «روما» ۳.۸۲ از ۵ است.

فیلم «سوگلی» ساخته لانتیموس امسال جزو بخت‌های شیر طلاست

فیلم سوگلی (The Favourite) ساخته یورگوس لانتیموس درام تاریخی بیوگرافیکی است که سومین فیلم موردعلاقه منتقدان در جشنواره فیلم ونیز شده است. در اوایل قرن هجدهم در انگلستان ملکه آن سست عنصر و بی‌مایه تاج و تخت را تصاحب می‌کند. در حقیقت دوست صمیمی‌اش لیدی ساراست که کشور را در پشت صحنه اداره می‌کند. خدمتکار جدیدی به نام ابیگیل وارد کاخ می‌شود که قدرت هوش‌ و اراده‌اش او را برای لیدی سارا عزیز می‌کند. این دومین فیلم لانتیموس یونانی بعد از «کشتن گوزن مقدس» است که با حضور ستاره‌های هالیوود مثل ریچل وایز و اما استون ساخته می‌شود. لانتیموس عموما از قصه‌هایش استفاده می‌کند تا مفاهیم اسطوره‌ای و روانشناختی را برای مخاطبانش روایت کند. فیلم امتیاز ۳.۷۴ را از منتقدان دریافت کرده است. منتقدان معتقدند که لانتیموس فیلم هوشمندانه‌ای ساخته است که در عین حال سرگرم‌کننده هم هست. یک کمدی-تراژدی که مثلث قدرتمند و جذاب میان سه زن در دربار را به تصویر می‌کشد. سه بازیگر این مثلث یکی از دیگری بهتر هستند. یکی از آن فیلم‌های حالا کمیابی که قدرت و انرژی‌اش را از بازیگرانش می‌گیرد.

فیلم زندگی های دوگانه الیویه آسایاس

«زندگی‌های دوگانه» سومین فیلم متوالی الیویه آسایاس است که موردتوجه منتقدان قرار می‌گیرد

در رده چهارم فیلم الیویه آسایاس قرار دارد. فیلمساز فرانسوی که در سال‌های اخیر با فیلم‌های «ابرهای سیلس ماریا» و «خریدار شخصی» به شدت موردتوجه قرار گرفته است. «زندگی‌های دوگانه» (Double Lives) با امتیاز ۳.۶۳ از سمت منتقدان در رده چهارم جدول بهترین فیلم‌های جشنواره ونیز قرار گرفته است. گیوم کانه و ژولیت بینوش بازیگران اصلی فیلم آسایاس هستند. داستان فیلم در جهان نشر پاریس رخ می‌دهد. یک ناشر و یک نویسنده در حالی که با بحران میانسالی دست و پنجه نرم می‌کنند صنعت نشر و همسران‌شان را تغییر می‌دهند! آسایاس معمولا در فیلم‌هایش شوخ‌طبعی گزنده و جذابی دارد. در «ابرهای سیلس ماریا» بیشتر شاهد این مدل از فیلمنامه‌نویسی آسایاس بودیم. اما این‌بار فیلمنامه‌اش ریتمی دارد که بسیار بهتر از کارهای قبلی است. فیلم بسیار لطیف و سبکباری است که به شیوه‌ای روشنفکرانه روایت می‌شود. کمدی که با ناامیدی همراه است.

و درنهایت رده پنجم جدول با امتیاز ۳.۳۹ در اختیار فیلم «تصنیف بالاد اسکروگز» یا «حماسه بالاد اسکروگز» (Ballad of Buster Scruggs The) ساخته برادران کوئن است. آنها روح تازه‌ای به ژانر وسترن دمیده‌اند و البته تعدد فیلم‌ها در ژانر وسترن در این دوره از جشنواره فیلم ونیز در نوع خودش جالب است. این کمدی-درام وسترن که بیش از دو ساعت است در حقیقت شش داستان مختلف را روایت می‌کند که جایی یکدیگر را قطع می‌کنند. محور اصلی همه آنها کاراکتری به نام باستر اسکروگز است. جیمز فرانکو و لیام نیسن از بازیگران اصلی این فیلم هستند. فیلم بازآفرینی آثار کنایه‌آمیز و زیبایی‌شناسی مرسوم برادران کوئن نیست. سبک وسترن به آنها فرصتی داده تا نوع تازه‌ای از نشاط را در فیلم‌شان به نمایش بگذارند.

با امتیاز بسیار کمی از فیلم برادران کوئن «نخستین انسان» ساخته دیمیان شزل قرار دارد که فرود نیل آرمسترانگ روی ماه را به تصویر کشیده است. احتمال زیادی می‌رود که جوایز میان این شش فیلم که بیشترین امتیاز را از منتقدان دریافت کرده‌اند، تقسیم شود.

جدول امتیاز منتقدان

*عکس اصلی از فیلم «برادران سیسترز» ساخته ژاک اودیار است.

The post در آستانه اختتامیه جشنواره فیلم ونیز؛ منتقدان کدام فیلم‌ها را پسندیدند؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا