اخبار تکنولوژیمعرفی و بررسی

مک بوک پرو 14 و 16 اینچی اپل با پردازنده M1 Pro و M1 Max رونمایی شد

مک بوک پرو 2021 با پردازنده های فوق العاده معرفی شد

اپل مک بوک پرو جدید 16 اینچی و 14 اینچی خود را معرفی کرده است که نوید ارتقاء هم در طراحی و هم در عملکرد را می دهد. مدل ها در رنگ های نقره ای و خاکستری فضایی هفته آینده با قیمت اولیه 2499 دلار در دسترس خواهند بود.

اپل در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ از مک بوک پرو با تراشه‌ی M1 رونمایی کرد. اما از لحاظ ظاهری تفاوتی بین این محصول و محصول سال گذشته‌ی شرکت دیده نمی‌شد.

اما امسال داستان متفاوت است و علاوه بر تغییر در مدل پردازنده، شاهد یک سری تغییرات ظاهری محسوس نیز هستیم؛ به گونه‌ای که گفته می‌شد مک بوک‌های جدید بیشترین تغییر را به نسبت قبل در بین کل مک بوک‌هایی که تاکنون راهی بازار شده‌اند دارند.

در درجه‌ی اول باید به این نکته اشاره داشته باشیم که این دو لپ‌تاپ برخلاف انتظار ۱۴٫۲ و ۱۶٫۲ اینچی خواهد بود. مک بوک پرو ۱۴ اینچی جانشین مدل ۱۳٫۳ اینچی از سال گذشته است و مدل ۱۶ اینچی هم جانشین مدلی با همین اندازه از سال گذشته به حساب می‌آید.

بین خود این دو مک بوک پرو تفاوت ظاهری زیادی وجود ندارد جز اینکه از لحاظ اندازه به شکل محسوسی با یکدیگر متفاوت هستند. البته مدل ۱۴ اینچی از لحاظ اندازه‌ی کلی تفاوت زیادی با مدل ۱۳٫۳ اینچی سال گذشته ندارد و نمایشگر آن به لطف حذف حواشی بزرگ‌تر شده است که این تغییر بسیار خوبی به حساب می‌آید.

اما می‌پردازیم به قابلیت‌های جدید مک بوک پرو ۱۴٫۲ و ۱۶٫۲ اینچی تا ببینیم اپل قصد دارد با چه محصولاتی به نبرد با بهترین‌های بازار برود.

البته همانطور که می‌دانید مک‌بوک‌ها از لحاظ سرعت و قدرت پردازشی بسیار لپ‌تاپ‌های خوبی هستند. ولی مک بوک پروها نمی‌توانستند پیش‌تر مانند لپ‌تاپ‌های گیمینگ، بازی‌های گرافیکی روز را با بهترین کیفیت برایمان اجرا کنند. اما ظاهرا این‌بار داستان متفاوت است و شاهد یک هیولای به تمام عیار خواهیم بود که می‌تواند حتی به خوبی لپ‌تاپ‌های گیمینگ ظاهر شود.

لازم به ذکر است که پیش از این اپل ای مک 2021 خود را با پردازنده M1 معرفی کرده بود.

با مدل ۱۴ اینچی آغاز می‌کنیم. محصولی که از نمایشگر ۱۴٫۲ اینچی پروموشن با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد و از فناوری Liquid Retina Pro XDR در آن استفاده شده است.

این نمایشگر اکنون حواشی کمتری دارد و وضوح تصویر در آن به عدد شگفت‌انگیز ۳۰۲۴ × ۱۹۶۴ می‌رسد. همچنین گفته می‌شود این نمایشگر یکی از بهترین‌ها در نوع خود است و می‌توان تجربه‌ی لذت‌بخشی را رقم بزند.

روی این نمایشگر یک بریدگی، دقیقا مشابه بریدگی که روی نمایشگر آیفون‌ها شاهد هستیم دیده می‌شود. درون این بریدگی هم یک دوربین بکار رفته است که از وضوح ۱۰۸۰P بهره می‌برد و به لطف لنز ۴ المانه، سنسور بزرگ‌تر و دیافراگم بازتر، کیفیت بسیار خوبی هم دارد؛ خصوصا در شب که کیفیت آن دو برابر به نسبت قبل بیشتر شده است.

اما برخلاف آیفون‌ها این‌بار خبری از حسگر تشخیص چهره در این بریدگی نیست و به نظر می‌رسد وجود آن فقط در راستای یکپارچه‌سازی زبان طراحی محصولات اپل بوده است.

مدل ۱۶ اینچی اما از نمایشگر ۱۶٫۲ اینچی با مشخصات مشابه بهره می‌برد. ضخامت این لپ‌تاپ تنها ۱۶٫۸ میلی‌متر است تا شاهد یکی از باریک‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار باشیم. به صورت کلی درون این لپ‌تاپ‌ها سه پورت تاندربولت نسل ۴ بکار گرفته شده است و حتی جک ۳۵ میلی‌متری هدفون هم از لحاظ کیفیت ارتقا داشته است.

علاوه بر این‌ها شاهد تجهیز این محصولات به مگ‌سیف هم هستیم که این‌بار توان بیشتری دارد اما همچنان کاربران قادر خواهند بود از طریق پورت تاندربولت لپ‌تاپ را شارژ کنند. در کنار این پورت اما شاهد پورت HDMI و همچنین درگاه کارت SD نیز هستیم.

اما می‌رسیم به مهم‌ترین بخش ماجرا یعنی قلب تپنده‌ی مک بوک‌های جدید که در دو مدل تحت عنوان M1 پرو و M1 مکس تولید شده‌اند. M1 پرو یک نمونه‌ی آپدیت شده از تراشه‌ی M1 به حساب می‌آید که پهنای باند حافظه‌ی آن به ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. همچنین حافظه‌ی رم پشتیبانی شده با این تراشه در نهایت به ۳۲ گیگابایت می‌رسد و میزان ترانزیستورهای آن هم به نسبت تراشه‌ی M1 سال گذشته دو برابر شده است.

این تراشه از ۱۰ هسته‌ی پردازشی، گرافیک ۱۶ هسته‌ای، کنترلر‌های تاندربولت بیشتر و موتور رسانه‌ی قدرتمندتر بهره می‌برد. طبق ادعای اپل، عملکرد این تراشه حدودا ۷۰ درصد بهتر از نسل قبل و عملکرد تراشه‌ی گرافیکی هم دو برابر بهتر شده است.

پیشنهاد مدیر : خرید آیفون 13 پرو مکس

اما تراشه‌ی دیگر، M1 مکس نام دارد؛ پردازنده‌ای که نهایتا از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم پشتیبانی می‌کند و با حافظه‌ی گرافیکی ۳۲ هسته‌ای در مک بوک‌های جدید بکار گرفته شده است و عملکرد سخت‌افزاری بی‌نظیری دارد. البته تعداد هسته‌های پردازنده‌ی این محصول مشابه M1 پرو است و به ۱۰ می‌رسد.

لازم به ذکر است مدل پایه‌ی این دو لپ‌تاپ ۱۶ گیگابایت رم دارد اما مدل مجهز به تراشه‌ی M1 پرو در نهایت به ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و مدل مجهز به پردازنده‌ی M1 مکس در قدرتمندترین مدل خود از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد.

اما می‌رسیم به طول عمر باتری، جایی که به لطف تراشه‌های کم‌مصرف جدید، مک بوک پرو ۱۴٫۲ اینچی می‌تواند تا ۱۴ ساعت و مک بوک پرو ۱۶٫۲ اینچی تا ۲۱ ساعت پخش مداوم ویدیو کاربران را همراهی کند. طبق ادعای اپل، این لپ‌تاپ‌های می‌توانند در انجام کارهای فوق‌العاده سنگین به نسبت نسل گذشته تا ۲٫۴ برابر از لحاظ نگه‌داری شارژ عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند.

همچنین به لطف پشتیبانی از فناوری شارژ سریع، می‌توان این دو لپ‌تاپ را ظرف مدت ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ کرد که برای یک لپ‌تاپ فوق‌العاده است.

مک بوک پرو ۱۶٫۲ اینچی در رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای و با قیمت پایه‌ی ۲۵۰۰ دلار از هفته‌ی بعد در دسترس قرار می‌گیرد. مدل ۱۴٫۲ اینچی که از همین امروز هم می‌توان آن را سفارش داد با قیمت پایه‌ی ۲۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

دیجی کالا مگ

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا