اخبار تکنولوژی

پلي‌استيشن 5 پرو کي عرضه خواهد شد؟

شايعات اخير حاکي از آن هستند که شرکت سوني توليد و عرضه‌ي کنسول پلي‌استيشن ۵ پرو را به سال ۲۰۲۳ يا ۲۰۲۴ موکول کرده است.

پس از شنيده‌شدن شايعات ضد و نقيضي پيرامون کنسول پلي‌استيشن ۵ پرو در ماه‌هاي اخير از جمله استفاده‌ي اين کنسول دو کارت گرافيکي، به‌نظر مي‌رسد که اين شرکت قصد دارد تا همانند نسل هشتم، يک نسخه‌ي ارتقا يافته از کنسول پلي‌استيشن ۵ با پسوند پرو را توليد کنند.

همچنين، چندي پيش شايعاتي مبني بر برنامه‌ريزي مايکروسافت براي توليد يک کنسول ارتقا يافته از ايکس باکس سري ايکس در سال ۲۰۲۳ يا ۲۰۲۴ به گوش مي‌رسيد و اکنون، به‌نظر مي‌رسد که شرکت سوني نيز همين بازه را براي عرضه‌ي کنسول جديد خود درنظر گرفته است.

لازم به ذکر است که اين کنسول جديد، از نظر سخت‌افزاري ارتقاي چشمگيري خواهد داشت و براي اجراي عناوين مختلف با رزولوشن 4K/8K مناسب خواهد بود. در واقع، اين خبر ابتدا توسط يوتيوبري به نام تام (MLID) منتشر شد و وي در کنار انتشار فهرستي از عناوين حاضر در رويداد آتي PlayStation Showcase از جمله TLOU: Factions و تريلري از بازي God of War، اعلام کرد که سوني در حال برنامه‌ريزي براي توليد کنسول پلي‌استيشن 5 پرو در سال 2023 يا 2024 است.

البته، وي به اين موضوع اشاره کرد که به احتمال فراوان، طي رويداد آتي پلي‌استيشن هيچ خبري از اين کنسول جديد منتشر نخواهد شد اما وي معتقد است که تيم توسعه‌ي سوني از هم‌اکنون در حال طراحي پلي‌استيشن ۵ پرو است. اگرچه هيچ مشخصاتي از کنسول جديد پلي‌استيشن در دست وي نيست، اما چنين به‌نظر مي‌رسد که شاهد ارتقاي قابل توجه اين پلي‌استيشن ۵ پرو نسبت به پلي‌استيشن ۵ از نظر سخت‌افزاري خواهيم بود.

علاوه بر اين، انتظار مي‌رود که قيمت پلي‌استيشن ۵ پرو بين ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار(بين حدود 16.6 تا 19.4 ميليون تومان) آمريکا باشد که اين رقم حدود ۷۵ درصد بيشتر از نسخه‌ي ديجيتالي پلي‌استيشن ۵ است. در مقام قياس، کنسول پلي‌استيشن ۴ اسليم و پلي‌استيشن ۴ پرو به ترتيب معادل ۳۹۹ و ۲۹۹ دلار( حدود 11 و 8.6 ميليون تومان) آمريکا قيمت داشتند و با استناد به شايعات، اين کنسول جديد حدود دو برابر قيمت بيشتري نسبت به کنسو‌ل‌هاي پايه‌ي نسل هشتمي قيمت خواهد داشت.

البته، براي جلوگيري از ضرردهي شديد و حاصل شدن سود از فروش کنسول پلي‌استيشن 5 پرو که به احتمال فراوان با استفاده از چيپست‌هاي جديد AMD طراحي خواهد شد، سوني مجبور به افزايش قيمت اين کنسول است. در واقع، گفته مي‌شود که پلي‌استيشن 5 پرو ممکن است از AMD APU با آيپي‌هاي CPU/GPU کاملاً جديدي بهره‌مند شود. همچنين، درحالي که شرکت مايکروسافت قصد دارد تا پردازنده‌هاي کنسول‌هاي نسل نهمي خود را به 6 نانومتر کاهش دهد، سوني اين عدد را در کنسول پلي‌استيشن 5 پرو به 5 نانومتر با معماري RDNA و Zen جديد کاهش خواهد داد.

با فرض براينکه تمامي ادعاهاي مطرح شده‌ي فوق از جمله ارتقاي قابل توجه سخت‌افزاري پلي‌استيشن ۵ پرو صحت داشته باشند، مصرف برق اين کنسول جديد به بيش از ۳۰۰ وات خواهد رسيد. اين موضوع چالش‌هاي فراواني از نظر طراحي و توليد را در مقابل سوني قرار خواهد داد و احتمالاً دليل گران‌قيمت بودن اين کنسول جديد نيز به اين موضوع مرتبط است.

به‌ هر ترتيب، با نزديک شدن به تاريخ برگزاري رويداد جديد سوني، طبعاً اخبار و شايعات فراواني پيرامون پلي‌استيشن خواهيم شنيد و براي اطمينان صحت آن‌ها، بايد تا انتشار اعلاميه‌هاي رسمي منتظر بمانيم.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا