اخبار تکنولوژی

هوش مصنوعی چگونه به بهبود جستجو کمک می‌کند؟

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به بهبود الگوهای جستجو به‌ویژه در موتورهای جستجویی مثل گوگول کمک کرده و مرتبط‌ترین نتایج را برای کاربران برگردانده است.
فناوری هوش مصنوعی در طول سال‌های گذشته با رشد چشمگیری روبه‌رو شده است و یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیاده‌سازی آن در موتورهای جستجوی اینترنتی بود. هوش مصنوعی با قابلیت‌هایی مثل تصحیح غلط‌های املایی تا پیش‌بینی جستجوهای کاربر، جستجوی وب را بسیار آسان‌تر از گذشته ساخته است. گوگل در زمینه‌ی پرس‌وجوهای اینترنتی پیشتاز است. این موتور جستجو مجهز به الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی است که به بهبود تجربه‌ی جستجوی کاربر کمک می‌کند؛ اما دقیقا این هوش مصنوعی چه می‌کند؟

BERT چیست و چگونه به جستجوی گوگل کمک می‌کند؟

انسان در محاوره و زبان و درک مطلب عملکرد بسیار بهتری نسبت به هوش مصنوعی دارد. BERT تلاش گوگل برای پر کردن این شکاف است. مدل BERT از شبکه‌ای عصبی برای درک بهتر پرس‌وجوها و متن کاربر استفاده می‌کند. گوگل برت را به صورت یک فناوری متن باز ساخته است و هر شخصی می‌تواند از این فناوری برای ساخت سیستم پاسخگویی پرسش خود به کار ببرد.

مدل BERT به جای پردازش تک تک کلمات تمام کلمات موجود در یک جمله را پردازش می‌کند. درک کلماتی مثل «to» و «for» برای این سیستم آسان‌تر است. این سیستم به شکل چشمگیری تجربه‌ی جستجوی کاربرها را بهبود می‌دهد زیرا پرس و‌جوی جستجو را به شیوه‌ای انسانی درک می‌کند. در واقع شما می‌توانید به شکلی محاوره‌ای‌تر و طبیعی‌تر جستجوهای خود را انجام دهید و به نتایج مرتبط‌تری برسید.

تصحیح املایی گوگل با استفاده از هوش مصنوعی

یکی از امکانات قابل توجه گوگل، Spell Check یا تصحیح املایی است که از هوش مصنوعی برای تصحیح خودکار کلمات استفاده می‌کند. این قابلیت به نمایش نتایج بهتر کمک می‌کند. گوگل برای پیاده‌سازی این قابلیت از یک شبکه‌ی عصبی مصنوعی استفاده کرده است. این شبکه‌ی عصبی مجموعه‌ای از گره‌های متصل است که عملکردی مشابهی نورون‌های مغزی دارد.

گوگل با استفاده از هوش مصنوعی و مجموعه‌ای عصبی می‌تواند غلط‌های املایی تایپی را کشف و تصحیح کند. با این که این قابلیت ۱۰۰ درصد دقیق نیست نسبت به ابتدای کار به‌شدت بهبود یافته است. در واقع این قابلیت می‌تواند زمینه‌ی پرس‌وجوهای اشتباه را هم حدس بزند.

برای مثال اگر کلمه‌ی specially odored flowers (به‌ویژه گل‌های معطر) را جستجو کرده باشید، گوگل هیچ چیز را در پرس و جوی جستجو تغییر نمی‌دهد زیرا عطر و بو یکی از ویژگی‌های جدانشدنی گل‌ها است. بااین‌حال اگر عبارت «specially odored doors» (به‌ویژه در‌های معطر) را جستجو کنید گوگل متوجه می‌شود که بو ربطی به در ندارد و آن را به ordered (مرتب) تصحیح می‌کند.

گوگل مپز و هوش مصنوعی

گوگل مپز (Google Maps) یکی از پرکاربرد‌ترین سیستم‌های هدایت کنونی است و بسیاری از قابلیت‌های آن به هوش مصنوعی وابسته هستند. از ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های آنی ترافیک تا امکاناتی مثل Live View تمام این قابلیت‌ها به الگوریتم‌های هوش مصنوعی مجهز هستند. گوگل مپز همچنین امکان ردیابی دوستانتان را با استفاده از داده‌های آنی موقعیت مکانی می‌دهد.

علاوه بر این یکی از سودمندترین امکانات قابلیت bysyness است. هر وقت جایی مثل یک کافه را روی گوگل مپز جستجو کنید، اطلاعاتی درباره‌ی میزان شلوغی آن ارائه می‌شود. این آمار اغلب اوقات دقت بالایی دارند زیرا گوگل از الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی و داده‌های Location History (تاریخچه‌ی مکانی) برای رسیدن به این توصیه‌ها استفاده می‌کند.

یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی گوگل مپز به‌ویژه در طول دنیاگیری کووید ۱۹ مفید بود زیرا اغلب افراد به دنبال‌ اجتناب از شلوغی‌ها بودند. علاوه بر این امکانات جدیدتر گوگل مپز مثل Live View از هوش مصنوعی برای هدایت در نواحی سربسته مثل بازارها، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن استفاده می‌کنند. بدون هوش مصنوعی امکان اسکن میلیاردها تصویر Street View مورد نیاز برای پیاده‌سازی این قابلیت وجود ندارد.

هوش مصنوعی و یادگیری عمیق اطلاعات

یکی از پرکاربردترین امکانات جستجوی گوگل، بخش تصاویر است. صرف‌نظر از اینکه جستجو چه باشد به‌راحتی می‌توانید تصاویر مرتبط را با کلیک روی بخش تصاویر نتایج جستجو پیدا کنید. Google Images با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق اطلاعات مربوط به تصویر را نشان می‌دهد. برای مثال اگر یک نقطه‌ی پیک‌نیک را نزدیک به موقعیت خود جستجو کنید تصویری با فضای سبز یا فواره نمایش داده می‌شود. با کلیک روی تصویر، گوگل به صورت خودکار داده‌های مرتبط مثل محل قرارگیری فواره را نمایش می‌دهد. گوگل حتی می‌تواند اطلاعات مرتبط‌تری را برای بهبود تجربه‌ی جستجو نمایش دهد. تمام این قابلیت‌ها به لطف هوش مصنوعی محقق می‌شوند.

Google Lens و هوش مصنوعی

گوگل لنز یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های گوگل است که امکان تشخیص اشیا و بسیاری از کارهای دیگر را می‌دهد. مجموعه‌ی امکانات این اپلیکیشن شامل ترجمه، انتخاب متن و اشیای مشابه به لطف پیاده‌سازی هوش مصنوعی کار می‌کنند.

گوگل لنز به‌ویژه هنگام خرید مفید است. اگر لباس یا اکسسوری خاصی را می‌پسندید خیلی ساده Google Lens را باز کنید و دوربین خود را به سمت آن بگیرید. این اپلیکیشن با استفاده از پایگاه‌داده‌های عظیم اطلاعاتی گوگل کالاهای مشابه از نظر رنگ، بافت و سبک را برایتان به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر این گوگل لنز با استفاده از هوش مصنوعی امکان کپی کردن متن دست نویس را به کلیپ بورد گوشی و سپس چسباندن مستقیم آن در کامپیوتر را می‌دهد. بسیاری از امکانات اپلیکیشن Google Photos هم با هوش مصنوعی کار می‌کنند. امکاناتی مثل ساخت نسخه‌های سینمایی و سه‌بعدی از تصاویر یا قابلیت Memories. با استفاده از قابلیت تشخیص چهره‌ی این اپلیکیشن می‌توانید تصاویری را با حضور افراد مشخص جستجو کنید.

بهبود جستجوها

همان‌طور که در بخش‌های بالا دیدید، هوش مصنوعی نقش برجسته‌ای در بهبود تجربه‌ی جستجوی گوگل دارد؛ اما حتی با وجود رشد سریع این فناوری، پرس‌وجوهای جستجو نواقصی دارند.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا