اخبار تکنولوژی

پیشتازی چین در عرصه هوش مصنوعی جهان

در جریان کنفرانس جهانی هوش مصنوعی سال ۲۰۲۱ در شانگهای، برای اولین بار چین در سهم منابع مجلات AI در سراسر جهان از ایالات متحده آمریکا پیشی گرفت.

در جریان کنفرانس جهانی هوش مصنوعی سال ۲۰۲۱ در شانگهای کشور چین در رتبه بندی دنیا یک مرتبه صعود کرد. طبق این گزارش که توسط انستیتوی اطلاعات علمی و فنی چین و دانشگاه پکن تهیه شده است، ایالات متحده آمریکا در نوآوری در عرصه هوش مصنوعی با امتیاز ۶۶.۳۱ از ۴۵ کشور دیگر نظرسنجی وضع بهتری دارد.

در این گزارش آمده است که چین به عنوان تنها کشور در حال توسعه در میان ۱۰ کشور برتر، از این جنبه از سایر کشور‌های توسعه یافته بهتر عمل کرده است، زیرا در ایجاد زیرساخت‌های داده، دستیابی به موفقیت‌های فناوری و گسترش استعداد‌های خود با شتاب بیشتری کار کرده است. کره جنوبی در رده سوم این گروه قرار دارد و پس از آن کشور‌های کانادا، آلمان، انگلستان، سنگاپور، ژاپن و فرانسه قرار دارند.

چهار شاخص کلیدی رتبه بندی کشور‌ها در زمینه هوش مصنوعی

“زیرساخت‌های هوش مصنوعی”
“تحقیق و توسعه هوش مصنوعی”
“کاربرد صنعتی AI”
“منبع و محیط نوآوری AI”

شاخص‌های زیرساخت برای R&D و کاربرد‌های AI ضروری است و چین از نظر مراکز ابر رایانه مقام اول را در لیست کشور‌ها به دست آورد. از ژوئیه سال ۲۰۲۰، ۲۲۶ مرکز ابر رایانه‌ای این کشور وارد لیست ۵۰۰ مرکز برتر جهان شده است که دو برابر تعداد ایالات متحده است و همین سبب شده تا توجه صاحب نظران دنیا به سمت دانشمندان چینی معطوف شود.

دستاورد‌های کشور چین در عرصه هوش مصنوعی

در زمینه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی، دانشمندان چینی با انتشار ۵۵۲۰۰ مقاله مرتبط با هوش مصنوعی، از جمله ۳۵۵۵ مقاله در مجلات و جلسات برتر دانشگاهی، از پرکارترین‌ها در جهان بودند. در مجموع ۵۷ هزار و ۶۰۰ حق ثبت اختراع هوش مصنوعی ثبت شد و ۱۶ هزار و ۵۰۰ اختراع اعطا شد و آن‌ها را در جایگاه نخست جهانی در هر دو زمینه قرار داد.

چین به عنوان یک بازیکن در رقابت‌های جهانی، تا سپتامبر ۲۰۲۰ دارای ۸۲۳ شرکت هوش مصنوعی با حداقل ده کارگر بود که در رتبه دوم جهانی قرار دارد. شرکت‌های هوش مصنوعی چینی بیش از ۳۷.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند که دومین سرمایه هنگفت در جهان محسوب می‌شود.

با این حال، چین در آموزش هوش مصنوعی عقب مانده است. این کشور فقط قادر به پرورش ۱۷ دانشمند برتر هوش مصنوعی برای هر ۱ میلیون دانشجوی دانشگاه بود، در حالی که لوکزامبورگ، شماره ۱ جهان در این گروه، قادر به آموزش ۵۶۷ نفر بود. از هر یک میلیون کارگر چینی، فقط ۲۹۰ کارگر در صنعت هوش مصنوعی کار می‌کردند که بسیار کمتر از ۷۱۳۳ پزشک سنگاپوری بود که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارند و در رده نخست این گروه قرار گرفته اند.

هوش مصنوعی، به عنوان مولفه اصلی اقتصاد مدرن مبتنی بر سیستم عامل‌های دیجیتال، در حال تبدیل شدن به عامل اصلی رقابت جهانی است. هرچه شاخص هوش مصنوعی کارآمدتر باشد، ارزش افزوده بیشتری برای یک پلتفرم دیجیتال ایجاد می‌کند. با توجه به منابع سازمان ملل و به دلیل گسترش سریع اقتصادی و رشد سرمایه گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در دهه‌های اخیر، بخش ICT چین تقریباً به اندازه بخش فناوری در ایالات متحده است.

به جز انتشارات و استنادات مجله هوش مصنوعی، آمریکا هنوز هم در سایر شاخص‌های مرتبط با توسعه هوش مصنوعی از چین جلوتر است. به عنوان مثال، سرمایه گذاری سالانه هوش مصنوعی ایالات متحده ۱۳۸ درصد بیش از سرمایه گذاری هوش مصنوعی در چین است.

در یک زمینه گسترده‌تر، سرمایه گذاری تحقیق و توسعه در بخش دیجیتال توسط شرکت‌های آمریکایی ۲۳۷ ٪ بیش از سرمایه گذاری تحقیق و توسعه چین در بخش دیجیتال است و امروز فقط دو شرکت چینی وجود دارد که در مقایسه با هفت شرکت آمریکایی در جهان، سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار در بخش دیجیتال سرمایه گذاری می‌کنند. با توجه به رشد سریعتر اقتصاد بلند مدت، چین این امکان را دارد که به تدریج توازن قدرت هوش مصنوعی جهانی را تغییر دهد. با این وجود بسیار بعید است که چین یا هر کشور دیگری در آینده نزدیک از نظر بالقوه با هوش مصنوعی ایالات متحده برابری کنند.

روند‌های اقتصادی جهانی: چین از کشور آمریکا به عنوان یک قدرت تجارت جهانی پیشی گرفته است

در سال ۲۰۱۸، ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نگاهی به محافظت از بازار داخلی در برابر واردات، بهبود تراز تجاری ایالات متحده و ایجاد شغل، درگیر جنگ تجاری با چین شد. البته همه گیر‌ی بیماری کرونا، و شکست در انتخابات و فشار اقتصادی ترامپ بر چین، ارمغان خاصی را برای ایالات متحده به همراه نداشت.

وسایل نقلیه الکتریکی پیروزی استراتژیک چین

تسلا با فروش وسایل نقلیه الکتریکی در سطح جهانی پیشرو است و اکنون با این کار می‌تواند باعث افزایش منابع طبیعی و فشار‌های ژئوپلیتیکی شود. وسایل نقلیه الکتریکی (اتومبیل‌های برقی) در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ رکورد رشد فروش را تجربه کردند و ایلان ماسک کاملاً آماده است تا از این حرکت برای رسیدن به هدف تولید خود یعنی ۲۰ میلیون EVS در سال تا ۲۰۳۰ استفاده کند.

هند کجای این رقابت حضور دارد؟

طبق برآورد‌های سازمان ملل، جمعیت چین در حال حاضر تقریباً ۷۰ میلیون نفر از جمعیت هند فراتر رفته است. گزارش چشم انداز جهانی جمعیت سازمان ملل متحد جمعیت چین را ۱.۳۸ میلیارد نفر در مقایسه با هندوستان ۱.۳۱ میلیارد نفر اعلام کرده است. برآورد سایر منابع در مورد جمعیت فعلی از ۱.۳۷ تا ۱.۴۰ میلیارد برای چین و از ۲۸/۱ تا ۳۱/۱ میلیارد برای هند است. هندی‌ها در سال‌های اخیر در زمینه هوش مصنوعی و دستیابی به فناوری‌های جدید اقداماتی مثبت و مهمی را انجام داده اند و همین سبب شده تا رتبه چهارم رنکینگ جهانی نیز بالا بیایند.

به هر حال رقابت هیجان انگیز کشور‌های مختلف در عرصه هوش مصنوعی و دستیابی به فناوری‌های روز دنیا بدون توجه به جنبه‌های سیاسی آن می‌تواند در رشد روز افزون زندگی نسل آینده بسیار تاثیر گذار باشد و چشم انداز جدیدی را پیش روی دانشمندان و محققان می‌گشاید تا آن‌ها بتوانند محصولات متنوع و پیشرفته‌ای را تولید کنند.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا