اخبار سینما

معرفی فیلم جاده یخی

کانادایی‌ها مسیری با نام جاده یخی دارند. ماجرا از این قرار است که با فرارسیدن زمستان ناحیه‌ای از کانادا به اندازه‌ای یخ می‌زند که تحمل عبور تریلی‌های بسیار سنگین را با باری چند تنی دارد. جاده‌ای که از آن صحبت می‌کنیم یکی از صعب‌العبورترین جاده‌های دنیاست؛ اما مردان جاده از این مسیر هراسی ندارند و با فرارسیدن زمستان به دل جاده می‌زنند.

رانندگی هیجان‌انگیز در این جاده به دستمایه‌ای برای ساخت فیلمی با نام جاده یخی تبدیل شد. همان‌گونه که از نام این فیلم پیداست، صحنه‌های هیجان‌انگیزی از عبور ماشین‌های سنگین بر روی سطح شکننده یخ را مشاهده می‌کنیم. لیام نیسون، هنرپیشه ۶۹ ساله‌ای که قصد بازنشستگی از فیلم‌های مهیج را ندارد، در فیلم جاده یخی نقش راننده‌ای کهنه‌کار را ایفا می‌کند تا تریلی خود و همکارانش را از این جاده یخی عبور دهد و به سلامت به مقصد برساند.

ماجرای فیلم جاده یخی از آن دسته‌ داستان‌هایی است که کمتر در فیلم‌های مهیج به آن پرداخته شده. به همین دلیل اگر طرفدار خودروهای سنگین هستید و عشق رانندگی دارید، بدون شک فیلم جاده یخی شما را راضی خواهد کرد. با این حساب در ادامه با هم نگاهی به داستان این فیلم می‌اندازیم. در انتها نیز نظر برترین منتقدان هالیوود درباره فیلم جاده یخی را بررسی می‌کنیم. امیدواریم این اطلاعات کمک شایانی در تماشای فیلم جاده یخی برای شما باشد.

نگاهی به داستان فیلم جاده یخی

ماجرای فیلم جاده یخی با انفجاری بزرگ در یکی از معادن مانیتوبا (Manitoba)، در کانادا آغاز می‌شود. به دنبال این انفجار، چیزی حدود ۳۶ معدنچی در این معدن گرفتار می‌شوند. اینجاست که پای لیام نیسون در نقش مایک مک‌کان (Mike McCann)، به داستان فیلم جاده یخی باز می‌شود. مایک و برادرش گِرتی (Gurty) برای شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی کار می‌کنند و محموله‌های سنگین را با تریلی به مقصد می‌رسانند.

گرتی کهنه‌سربازی است که جنگ عراق شرکت داشته و آسیب‌های روانی پس از جنگ، گربیان وی را گرفته است. در این بین به دنبال چندین اتفاق، مایک پیامی برای شرکت در عملیاتی مخاطره‌آمیز برای ارسال کمک به معدنچیان دریافت می‌کند. قرار است تجهیزات لازم برای نجات معدنچیان با تریلی از جاده یخی عبور داده شود.

مایک مک‌کان به همراه چندین راننده دیگر به درخواست ارسال تجهیزات با تریلی لبیک می‌گویند. اینجاست که داستان اصلی فیلم آغاز می‌شود و با صحنه‌های هیجا‌ن‌انگیزی از عبور کامیون‌های سنگین از روی یخ‌های شکننده را مشاهده می‌کنیم. تردد تریلی‌ها از جاده یخی کار هر راننده‌ای نیست و مایک در کنار همکارانش پرمخاطره‌ترین لحظه‌های زندگی خود را برای عبور از روی یخ‌ها تجربه می‌کنند.

هنرپیشه‌ها و عوامل ساخت فیلم جاده یخی

همان‌گونه که اشاره کردیم لیام نیسون، ستاره اول فیلم جاده یخی به حساب می‌آید. در کنار این هنرپیشه‌ طرازاول، لارنس فیشبرن که هنرنمایی او را در فیلم‌های ماتریکس و جان‌ ویک دیده‌ایم، از دیگر چهره‌‌های سرشناس فیلم جاده یخی به حساب می‌آید.

بنجامین واکِر (Benjamin Walker)، اَمبر میدتاندِر (Amber Midthunder)، مارکوس توماس (Marcus Thomas)، هالت مک‌کالانی (Holt McCallany) و مَت مک‌کوی (Mat McCoy)، نقش‌آفرینی سایر شخصیت‌های فیلم جاده یخی را بر عهده دارند.

سکان کارگردانی فیلم جاده یخی در دست‌های جاناتان هنزلی (Jonathan Hensleigh)، قرار دارد. این چهره‌سرشناس هالیوودی در ساخت فیلم‌های هواپیمای محکومین، جومانجی، جان‌سخت با انتقام، سرقت در ۶۰ ثانیه و مجازاتگر در مقام فیلمنامه‌نویس یا کارگردان دست داشته است. نگارش فیلمنامه جاده یخی نیز به جاناتان هنزلی واگذار شده تا این فیلم به اثری تمام‌و‌کامل از این هنرمند تبدیل شود.

اکنون که در جریان داستان و هنرپیشه‌های فیلم جاده‌ یخی قرار گرفتید، خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم ببینیم منتقدهای طرازاول هالیوود درباره جدیدترین فیلم لیام نیسون چه نظری دارند.

نظر منتقدان درجه‌یک هالیوود درباره فیلم جاده یخی

بنجامین لی از گاردین

امتیاز ۲ از ۵

منتقد گاردین فیلم جاده یخی را اثری کلیشه‌ای از لیام نیسون می‌داند که صحنه‌های هیجان‌انگیز آن یکی پس از دیگری تکرار می‌شود.

دانیل اِم‌.‌کیمل از نورث شوُر موویز

امتیاز ۴ از ۵

دانیل ام‌.‌کیمل بر این باور است که هنرپیشه‌های مکمل فیلم جاده یخی چیزی برای این اثر کم نگذاشته‌اند. به همین دلیل در این اثر با فیلمی روبه‌رو هستیم که به لحاظ انتخاب هنرپیشه‌ها چیزی کم‌و‌کسر ندارد. از طرف دیگر به رغم اینکه سن و سالی از لیام نیسون گذشته، باز هم می‌بینیم که دود از کنده بلند می‌شود و این هنرپیشه‌ صحنه‌های هیجان‌انگیزی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

برایان کاستِلو از کامِن سِنس مدیا

امتیاز ۴ از ۵

کاستلو نظر جالبی درباره فیلم جاده یخی دارد. به گفته منتقد سنس مدیا اگر جاده یخی آخرین فیلم هیجان‌انگیز لیام نیسون باشد، ارزش دارد که برای هنرنمایی وی در این اثر سرتعظیم فرود آوریم. برایان کاستلو معتقد است فیلم جاده یخی اثری هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده است که مخاطب را تا آخرین لحظه به تماشای فیلم وا می‌دارد.

مارتین کار از وی‌ گات دیس کاوِرد

امتیاز ۸ از ۱۰

به گفته مارتین کار، لیام نیسون تنها هنرپیشه‌ای است که در سن ۶۰ تا ۷۰ سالگی هنوز هم یدطولایی در نقش‌آفرینی فیلم‌های هیجان‌انگیز دارد.

تراویس هاپسون از پانچ درانک کریتیکز

امتیاز ۲.۵ از ۵

هاپسون فیلم جاده یخی را اثری می‌داند که به خوبی توانسته در مسیری لغزنده به پیش برود و طرفداران لیام نیسون را حسابی سرگرم کند.

ریچار روُپر از شیکاگو سان‌تایمز

امتیاز ۳ از ۴

منتقد شیکاگو سان‌تایمز، جاده یخی را اثری درخشان در گروه فیلم‌های بی (B-Movie)، قرار می‌دهد. به گفته این منتقد مهم‌ نیست یک فیلم در چه گروهی قرار دارد، به این شرط که لحظه‌های سرگرم‌کننده‌ای را پیش روی مخاطب قرار دهد.

چاک بُووِن از اسلنت‌ مگِزین

امتیاز ۱ از ۴

چاک بوون،‌ فیلم جاده یخی را ملغمه‌ای از صحنه‌های کلیشه‌ای می‌داند که حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد.

تِری استانتون از رادیو تایمز

امتیاز ۲ از ۵

منتقد رادیوتایمز فیلم جاده یخی را اثری ناامید‌کننده می‌داند که بر اساس فرمول‌های رایج فیلم‌های هیجا‌ن‌انگیز ساخته شده است. به همین دلیل این فیلم تماشاگر را غافلگیر نمی‌کند و با اثری معمولی و سطحی روبه‌رو هستیم.

در مجموع باید گفت از آنجایی که تجربه ثابت کرده لیام نیسون هنوز هم در فیلم‌های اکشن طرفدار دارد؛ پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم هوادار این هنرپیشه کهنه‌کار هستید، حتماً تماشای جاده یخی را به برنامه آثار آخر هفته خود اضافه کنید. اگر هم به خودروهای سنگین علاقه‌ دارید و تماشای جولان دادن تریلی‌ها بر روی یخ برای شما هیجان‌انگیز است، فیلم جاده یخی همان‌چیزی است که دنبال آن می‌گردید.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا