اخبار سینما

معرفی خائن آمریکایی: محاکمه اکسیس سالی

جنگ‌جهانی دوم داغی بر پیشانی بشریت گذاشت که هرگز پاک نمی‌شود. این حادثه تلخ بازتابی وسیع در سینما داشت و کارگردان‌های بیشماری از لنزدوربین به جنبه‌های مختلف جنگ‌جهانی دوم نگاه کرده‌اند. فیلم خائن آمریکایی یکی از همین آثار است. این فیلم داستان زندگی جنجال‌برانگیز میلدرِد گیلارز (Mildred Gillars)، معروف به اَکسیس سالی (Axis Sally)، چهره‌ای مطرح در دنیای رسانه، در جنگ جهانی دوم را روایت می‌‌کند. این فیلم نگاهی متفاوت به جنگ جهانی دوم دارد و ماجرایی را در آن می‌بینیم که در کمتر فیلمی دیده شده است.

ماجرای فیلم خائن آمریکایی: محاکمه اکسیس سالی، پس از پایان جنگ جهانی دوم روایت می‌شود. این فیلم در کنار داستان جالب و متفاوت، هنرپیشه‌های طرازاولی هم دارد که درمیان آنها می‌توان به آلپاچینوی افسانه‌ای و مِدو ویلیامز (Meadow Williams)، زیبارو اشاره کرد.

در ادامه معرفی کوتاهی از داستان و عوامل ساخت فیلم خائن آمریکایی پیش روی شما قرار می‌دهیم. در پایان نیز با هم به نظر منتقدان برجسته درباره جدیدترین اثر آلپاچینو نگاهی می‌‌اندازیم.

داستان فیلم خائن آمریکایی: محاکمه اکسیس سالی از چه قرار است

فیلنامه خائن آمریکایی: محاکمه اکسیس سالی از کتابی با نام اکسیس سالی محرمانه (Axis Sally)، اقتباس شده است. همان‌گونه که اشاره کردیم اکسیس سالی نام مستعار ملیدرز گلارز، یکی از چهره‌های سرشناس رسانه‌ای در زمان جنگ جهانی دوم است.

این چهره خواننده‌ و بازیگری آمریکایی بود که در دوران جنگ جهانی دوم به دشمن می‌پیوندد تا به کمک بو‌ق‌و‌کرنای تبلیغاتی آلمان نازی،‌ سربازان آمریکایی را از نبرد ناامید کند. پس از پایان جنگ جهانی دوم، ملیدرز گلارز گرفتار نیروهای متفقین می‌شود و به آمریکا باز می‌گردد.

گلارز در دادگاه‌های آمریکا به جرم خیانت محاکمه می‌شود. اینجاست که آلپاچینو در نقش جیمز لاگین (James Laughlin)، به عنوان وکیل مدافعی چیره‌دست به داستان این فیلم پا می‌گذارد تا از ملیدرز گلارز در برابر دادگاه دفاع کند.

فیلم خائن آمریکایی: محاکمه اکسیس سالی، به لحاظ داستان،‌ بازیگری و کارگردانی اثری ارزشمند در سینمای جنگ جهانی دوم به حساب می‌آید. متفاوت بودن داستان این فیلم نیز محبوبیت خائن آمریکایی را دوچندان کرده است.

هنرپیشه‌ها و عوامل ساخت خائن آمریکایی: محاکمه اکسیس سالی

در صدر فهرست هنرپیشه‌های فیلم خائن آمریکایی، نام آلپاچینو مشاهده می‌شود. مدو ویلیامز، نقش مقابل آلپاچینو را بازی کرده توماس کِرشمان (Thomas Kreshmann)، ایفای نقش فرمانده نیروهای نازی را بر عهده دارد. میچ پیلگی (Mitch Pileggi)، لالا کِنت (Lala Kent) و کارستِن نورگارد (Carsten Norgaard)، دیگر هنرپیشه‌های طرازاول فیلم خائن آمریکایی به حساب می‌‌آیند.

سکان کارگردانی فیلم خائن آمریکایی در دست‌های مایکل پالیش (Micheal Polish)، قرار دارد. این کارگردان نزدیک به ۱۴ اثر بلند را روانه سالن‌های سینما کرده که ۹۰ دقیقه در بهشت، دزد خوب، و برخلاف ساعت از مهم‌ترین اثار این کارگردان شناخته می‌شوند.

وَنس اووِن (Vance Owen)، در کنار دِریل هیکز (Derryl Hicks) و مایکل پالیش اقتباس فیلمنامه این اثر را بر عهده دارند. این فیلمنامه از کتابی با نام اکسیس سالی محرمانه نوشته ویلیام ای اووِن اقتباس شده است.

در مجموع باید گفت فیلم خائن آمریکایی: محاکمه اکسیس سالی، روی دیگری از سکه جنگ جهانی دوم را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد که تاکنون توجه خاصی به آن نشده است. با این حساب بهتر خالی از لطف نیست اگر با هم ببینیم منتقدان برجسته سینما چه نظری درباره جدیدترین فیلم آل پاچینو دارند.

نظر منتقدان درباره فیلم خائن آمریکایی: محاکمه اکسیس سالی

هوپ مادِن از مَدولف

امتیاز ۲ از ۵

هوپ مادِن فیلم خائن آمریکایی را تا زمانی جذاب می‌داند که آل پاچینو در صحنه‌های آن حضور داشته باشد. به گفته این منتقد برجسته، تماشای صحنه‌هایی که در این فیلم خبری از آل پاچینو نیست، برای مخاطب غیر قابل تحمل است.

کریستوفر لوید از فیلم یاپ

امتیاز ۲ از ۵

منتقد فیلم پاپ بر این باور است که آل پاچینو یدطولایی در فیلم‌های دادگاهی دارد. با این حساب از آنجایی که فیلم خائن آمریکایی، درامی دادگاهی است، هنرنمایی آل پاچینو در این فیلم تماشاچی را به وجد می‌آورد. کریستوفر لوید معتقد است به غیر از بازیگری چشمگیر آل پاچینو، فیلم خائن آمریکایی حرف چندانی برای گفتن ندارد.

باب استراوس از سان‌فرانسیسکو کرانیکل

امتیاز ۲ از ۴

منتقد سان‌فرانسیسکو کرانیکل کارگردانی مایکل پالیش را در فیلم‌هایی مانند جایزه بزرگ (JackPot) و کشاورز فضانورد می‌ستاید. به همین دلیل باب استراوس مدعی است هنرنمایی مایکل پالیش در این آثار باعث شده تا توقع تماشاچی از آثار این کارگردان بیشتر شود. اینجاست که پالیش با خائن آمریکایی به مخاطبین اثبات می‌کند هنوز برای تبدیل شدن به کارگردانی صاحب‌سبک به وقت و تجربه بیشتری نیاز دارد.

دانیل اِم کیمِل از نورث‌ شوُر موویز

امتیاز ۳ از ۵

به گفته این منتقد برجسته، فیلم خائن آمریکایی ارزش یک بار نگاه کردن را دارد، اما این اثر در نهایت مخاطب را خسته و کسل می‌کند. از طرف دیگر پایان‌بندی فیلم خائن آمریکایی نیز به گونه‌ای است که پرسش‌های بیشماری را در ذهن مخاطب بدون پاسخ باقی می‌گذارد.

تلما آدامز از اِی‌.‌اِی.‌آر.‌پی موویز فوُر گرُون آپز

امتیاز ۲ از ۴

تلما آدامز تماشای فیلم خائن آمریکایی را برای هواداران دوآتشته آل پاچینو ضروری می‌داند؛ اما به گفته این منتقد برجسته، داستان فیلم آن‌گو‌نه که باید و شاید در جذب تمامی مخاطبین خوب عمل نمی‌کند.

دیوید ارلیخ از ایندی‌وایِر

امتیاز دی منفی

منتقد ایندی وایر بر این باور است که بازی مِدو ویلیامز به عنوان نقش اول زن داستان، چنگی به دل نمی‌زند و مخاطب را راضی نگه نمی‌دارد.

شان پی‌.‌مینز

از مووی کریکِت

امتیاز ۱ از ۴

منتقد مووی کریکت، بازی مدو ویلیامز را در حد بازیگران درجه دو هالیوود می‌داند. به همین دلیل بازیگری مدو ویلیامز در فیلم خائن آمریکایی، این اثر را به لحاظ هنری در حد فیلم‌های ضعیف دهه ۴ میلادی تنزل می‌دهد.

در مجموع باید گفت طرفداران دوآتشه آل پاچینو بدون شک از تماشای خائن آمریکایی: محاکمه اکسیس سالی لذت خواهند برد. از طرف دیگر از آنجایی که در این فیلم با داستانی خاص و نگاهی متفاوت به جنگ جهانی دوم روبه‌رو هستیم، تماشای این اثر برای علاقه‌مندان تاریخ جنگ جهانی دوم نیز خالی از لطف نخواهد بود.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا