اخبار سینما

معرفی انیمیشن لوکا

پیکسار به عنوان یکی از غول‌‌های صنعت انیمیشن جای پای خود را در کارتون‌سازی محکم کرده است. به همین دلیل طرفداران کارتون‌‌های بامزه برای انتشار انیمیشن‌های جدید پیکسار لحظه‌شماری می‌کنند. خوشبختانه در سال ۲۰۲۱ این لحظه‌شماری به پایان رسیده و شاهد انتشار پویانمایی لوکا (Luca)، هستیم. این پویانمایی در سبک فانتزی کمدی است و روایتی ماجراجویانه و طنزآمیز دارد.

انریکو کازاروزا (Enrico Casarosa)، هنرمند خوش‌قریحه ایتالیایی، انیمیشن جدید پیکسار را کارگردانی کرده است. لوکا همانند دیگر آثار برجسته پیکسار، جلوه‌‌های بصری چشم‌نوازی دارد. در این پویانمایی چهره‌‌های سرشناسی نیز صداپیشگی کرده‌اند. این شرایط باعث شده تا تماشای لوکا نه‌تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز لحظه‌های شادی را رقم بزند. از آنجایی که از کنار انیمیشن‌های پیکسار به راحتی نمی‌توان گذشت، در ادامه با هم نگاهی به داستان لوکا می‌اندازیم. در انتها نیز با هم می‌بینیم منتقدان طرازاول هالیوود چه امتیازهایی به جدیدترین اثر پیکسار داده‌اند.

ماجرای انیمیشن لوکا از چه قرار است

لوکا، موجودی عجیب‌و‌غریب است که در اعماق دریا زندگی می‌کند. این موجود به همراه اطرافیانش زندگی خوبی در دریا دارند. اما از انسان‌های روی زمین می‌ترسند. انسان‌ها نیز از موجوات قعر دریا هراس دارند. این شرایط باعث شده تا میان انسان‌ها و قبیله موجودات عجیب‌و‌غریب لوکا، هراسی همیشگی وجود داشته باشد. در این بین مادربزرگ لوکا نیز تاکید خاصی دارد که نوه‌اش هرگز نباید با انسان‌های روی زمین درتماس باشد.

به دنبال اتفاق‌های جالب و بامز‌ه‌ای، لوکا از زیر آب بیرون می‌آید و به دنیای انسان‌ها پا می‌‌گذارد. لوکای داستان ما پس از بیرون آمدن از زیر آب، شکل‌و‌شمایلی مانند انسان‌ها پیدا می‌کند. او در روی زمین با پسری شیطان با نام آلبرتو (Alberto)، آشنا می‌شود.

آشنایی میان آلبرتو و لوکا، شکل تازه‌ای به داستان این انیمیشن می‌دهد و ماجراهای بامزه‌ای را پیش روی مخاطب می‌گذارد. داستان لوکا زمانی بامزه‌تر می‌شود که دختری نوجوان با نام جولیا مارکوالدو با آلبرتو و لوکا طرح دوستی می‌ریزد. این سه نوجوان، شیطنت‌های بامزه‌ای انجام می‌دهند و رفاقتی پایدار میان آنها شکل می‌گیرد. داستان انیمیشن لوکا از ارتباط میان انسان‌‌ها حکایت دارد و روایتی از تقابل میان سبک‌های مختلف زندگی است.

انیمیشن لوکا داستانی عمیق و پرمفهوم دارد و با اثری روبه‌رو هستیم که در کنار لحظه‌های شاد و بامزه، پندهای اخلاقی سودمندی برای کودکان و بزرگسالان مطرح می‌کند.

صداپیشه‌ها و عوامل انیمیشن لوکا

همان‌گونه که اشاره کردیم انریکو کازاروزا، کارگردان با استعداد ایتالیایی، هدایت سکان انیمیشن لوکا را بر عهده گرفته است. اگر اهل تماشای انیمیشن باشید حتماً انریکو کازاروزا را می‌شناسید. هنرنمایی او در آثار معروفی مانند عصر یخبندان، ماشین‌ها، راتاتویی، بالا، داستان اسباب‌بازی ۴ و انیمیشن بسیار معروف روح به اثبات رسیده است.

انیمیشن لوکا در کنار کارگردانی مطرح، از صداپیشه‌های جوانی نیز بهره گرفته است. جیکوب ترمبلی (Jacob Tremblay)، صداپیشه نوجوان اما خوش‌آتیه، صداپیشگی لوکا پاگورو را به عنوان نقش اول داستان ایفا می‌کند. در کنار این صداپیشه خوش‌صدا، جک دیلن گریزر (Jack Dylan Grazer)، صداپیشگی آلبرتو را انجام داده است. اگر اهل فیلم‌های ترسناک هستید و فیلم «آن»، محصول ۲۰۱۷ را دیده‌اید، حتماً نقش‌آفرینی چشمگیر جک دیلن گریز در نقش ادی کسپراک را به خاطر دارید.

جک دیلن گریزر در فیلم شزم (Shazm)، نیز یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده داشت. اما برمن (Emma ، Berman)، صداپیشه‌ای است که صدای وی را در نقش جولیا می‌شنویم. مارکو باریچلی، ساوریور ریموندو، مایا رودولف، جیم گافیگان و سندی مارتین از دیگر صداپیشه‌های اصلی فیلم لوکا به حساب می‌آیند.

مایک جونز (Mike Jones)، فیلمنامه‌نویسی که تاکنون آثاری مانند شهر ارواح و سسمی استریت را به رشته تحریر درآورده، فیلمنامه انیمیشن لوکا را نوشته است.

در مجموع می‌توان گفت انیمیشن لوکا به لحاظ عوامل ساخت چیزی کم و کسر ندارد و با کارتونی تمام‌عیار روبه‌رو هستیم که لحظه‌های شادی را برای کودکان و بزرگسالان مهیا می‌کند.

اکنون که در جریان داستان و عوامل ساخت لوکا قرار گرفتید، زمان آن فرا می‌رسد که با هم ببینیم منتقدین طرازاول دنیا چه امتیازهایی برای جدیدترین انیمیشن پیکسار در نظر گرفته‌اند.

شارلوت اُوسالیوان از لندن ایونینگ استاندارد

امتیاز ۴ از ۵

این منتقد برجسته انیمیشن لوکا را خبری فرخنده برای طرفداران کوچک و بزرگ دنیای کارتون‌ها می‌داند.

وِندی آدی از آبسِروِر یو.‌کی

امتیاز ۴ از ۵

به گفته وندی آدی،‌ انیمیشن لوکا ممکن است خلاقیت‌های چشمگیر کارتون‌های پیکسار را نداشته باشد اما باز هم کارتونی بامزه است که تماشاگر را تا آخرین لحظه مشتاق نگه می‌دارد.

وِنلی ما از نیوز.دات‌کام استرالیا

امتیاز ۳.۵ از ۵

ونلی ما، کارتون لوکا را اثری با داستان چندلایه و جذاب می‌داند که روایتی از شادی‌های کودکانه را در ذهن مخاطب زنده می‌کند.

لئا گرین‌بلات از اینترتینمنت ویکلی

امتیاز بی‌پلاس

به گفته منتقد اینترتینمنت ویکلی، انیمیشن لوکا داستانی انسا‌ن‌دوستانه دارد و به کودکان شیوه تعامل با دیگران را آموزش می‌دهد. لئا گری‌بلات داستان کارتون لوکا را به اندازه‌ای جذاب می‌داند که در کنار کوچک‌ترها، بزرگ‌ترها نیز از تماشای آن لذت خواهند برد.

جک کوُیل از آسوشیتدپرس

امتیاز ۳.۵ از ۴

منتقد آسوشیتیدپرس فیلم جدید پیکسار را همانند نسیمی خنک در گرمای تابستان می‌داند. به گفته این منتقد برجسته، لوکا در تمامی لحظه‌ها خنده بر لب مخاطب می‌نشاند و این اثر جلوه‌های بصری چشم‌نوازی دارد.

دیوید فیِیر از رولینگ استون

امتیاز ۳ از ۵

به گفته منتقد رولینگ استون، انیمیشن لوکا داستانی از پری‌های دریایی کوچک مدیترانه را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد که قلب مخاطب را به تسخیر درمی‌آورد.

مت سینگر از اسکرین کراش

امتیاز ۶ از ۱۰

سینگر، داستان لوکا را روایتی احساسی از دوستی میان انسان‌ها بر می‌شمارد. به گفته منتقد اسکرین کراش، کارتون لوکا به رغم تمامی زیبایی‌هایی که دارد، در قدو‌قواره دیگر آثار پیکسار نیست.

درمجموع باید گفت با توجه به آثاری که تاکنون از پیکسار دیده‌ایم و سابقه‌ای که از تماشای این فیلم‌ها داریم، کارتون لوکا را با چشم بسته می‌توان انتخاب کرد. این کارتون نه‌تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز لحظه‌‌های شادی را رقم می‌زند. با این حساب اگر دل‌تان برای کارتونی با داستانی از رفاقت و دوستی تنگ شده، تماشای لوکا را به برنامه فیلم‌های آخر هفته خود اضافه کنید.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا