اخبار سینما

فیلمهای مورد علاقه استیون اسپیلبرگ

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری. این گفته درباره تماشای فیلم کاملاً صدق می‌کند؛ زیرا آثار درخشانی را شاهد هستیم که به رغم داشتن هنرپیشه‌های طرازاول و کارگردان‌های خوشنام، فیلم‌های مطرحی از آب در نمی‌آیند. این روزها سینما در رکود کامل بسر می‌برد و انصافاً باید اعتراف کرد فیلمی جانانه ندیده‌ایم. در این شرایط استیون اسپیبلرگ که آشنایی کاملی از هنر سینما دارد، فهرستی از فیلم‌های دلخواه خود را منتشر کرده است. در این فیلم شاهد درخشش نام ۲۰ اثر از بهترین آثار سینمای جهان هستیم. از آنجایی که مطمئن هستیم اسپیلبرگ پای فیلمی بی‌ارزش نمی‌نشیند، بدون شک آثار جذابی در فهرست فیلم‌های این کارگردان فوق‌ستاره هالیوودی به چشم خواهد خورد. با این حساب خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم ببینیم استیون اسپیبرگ چه فیلم‌هایی تماشا می‌کند.

چه زندگی شگفت‌انگیزی

استیون اسپیلبرگ به عنوان کارگردان، نگاه ویژه‌ای به آثار سینمایی دارد. به همین منظور اولین فیلم در فهرست بهترین فیلم‌های دلخواه خود را به «چه زندگی شگفت‌انگیزی» (It’s a Wonderful Life)، اختصاص داده است. برای تعریف از این فیلم‌ کافی است به این نکته اشاره کنیم که «چه زندگی شگفت‌انگیزی» از جانب بنیاد فیلم آمریکا به عنوان تاثیرگذارترین فیلم در تمامی تاریخ سینما انتخاب شده است.

«چه زندگی شگفت‌انگیزی»، داستان زندگی مردی با نام جرج بیلی با بازی درخشان جیمز استیوارت را به تصویر می‌کشد. جرج بیلی مشکلات مالی زیاده دارد و ورشکست شده، این شرایط جرج بیلی را به فکر خودکشی می‌اندازد. در این بین سرنوشت برنامه‌های دیگری برای جرج بیلی دارد و از آسمان فرشته‌ای زیبارو ماموریت پیدا می‌کند تا به زمین بیاید و این بدهکار ورشکسته را از تصمیم خودکشی منصرف سازد.

قوام داستان فیلم «چه زندگی شگفت‌انگیزی» به اندازه‌ای است که این فیلم در طول دهه‌های متمادی تکراری و خسته‌کننده نشده و همانند «کازابلانکا» با یکی از آثار جاودان سینما روبه‌رو هستیم که هرگز قدیمی نمی‌شود.

پدرخوانده

ماریو پوزو (Mario Gianluigi Puzo)، نویسنده ایتالیایی در سال ۱۹۶۹ رمانی جاودان با نام پدرخوانده نوشت. این رمان به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین داستان‌های مافیایی تبدیل شد. موفقیت رمان پدرخوانده، باعث شد تا فرانسیس فورد کاپولا، در سال ۱۹۷۲ نسخه‌ای سینمایی از این رمان را روانه سالن‌های سینما کند.

اقتباس سینمایی پدرخوانده محصول ۱۹۷۲ موفقیت‌های چشمگیری را بدست آورد و نامزد ۱۱ جایزه اسکار شد. این فیلم‌ درنهایت ۴ اسکار به خانه برد که مهم‌ترین آنها را می‌توان موسیقی بی‌نظیر پدرخوانده نام برد. همان‌گونه که از نام فیلم پیداست، پدرخوانده داستان فرازوفرود یکی از خانواده‌های مافیا را به تصویر می‌کشد.

سرشناس‌ترین هنرپیشه‌های تاریخ سینما مانند مارلون براندو، آل پاچینو، رابرت دووال، دایان کیتن و جیمز کان در پدرخوانده هنرنمایی کرده‌اند. شاهکار فورد کاپولا نه تنها در فهرست بهترین فیلم‌های موردعلاقه استیون اسپیلبرگ قرار دارد، بلکه یکی از پرمخاطب‌ترین آثار تاریخ سینماست.

فانتزیا

از قرار معلوم کودک درون استیون اسپیلبرگ هنوز هم شاداب و بانشاط است؛ زیرا در فهرست فیلم‌های موردعلاقه این کارگردان برجسته اثری کارتونی را مشاهده می‌کنیم که یکی از شاهکارهای دیزنی است. فانتزیا (Fantasia) انیمیشنی محصول سال ۱۹۴۰ میلادی است که در آن هنرمندان دیزنی سنگ‌تمام گذاشته‌اند.

فانتزیا در نگاه منتقدان برجسته دنیای انیمیشن نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و انجمن فیلم آمریکا این اثر را یکی از ۱۰ اثر انیمیشن برجسته تاریخ سینما می‌داند. فانتزیا به لحاظ داستان نیز حرف‌های زیادی نسبت به بیشتر انیمیشن‌های امروزی دارد. جالب است بدانید داستان فانتزیا از یکی از شعرهای گوته، شاعر برجسته آلمانی الهام گرفته شده.

مردی به نام جو

در سال ۱۹۴۳ فیلمی روانه سالن‌های سینما شد که توانست به سرعت جای پای خود را درمیان علاقه‌مندان باز کند. محبوبیت فیلم «مردی به نام جو» (A Guy Named joe)، از آن زمان تاکنون ادامه پیدا کرد تا استیون اسپیلبرگ این فیلم را به فهرست موردعلاقه‌اش اضافه کند.

جالب است بدانید علاقه اسپیلبرگ به مردی به نام جو به اندازه‌ای بود که این کارگردان برجسته در سال ۱۹۸۹ اقتباس جدیدی از این فیلم را به روی پرده سینما برد. فیلم مردی به نام جو داستان خلبان بی‌دقتی را به تصویر می‌کشد که در جریان جنگ جهانی دوم سکان هدایت بمب‌افکنی مرگبار را در اختیار دارد. این خلبان در پروازهایی هوایی داشت، به یکی از خدمه‌های هواپیما نرد عشق می‌بازد تا با درامی عاشقانه فانتزی روبه‌رو باشیم. ویکتور فلمینگ (Victor Fleming‎)، کارگردان فقید هالیوود فیلم مردی به نام جو را با اقتباسی از فیلمنامه‌ای نوشته دالتون ترامبو روانه سالن‌های سینما کرد. به این نکته نیز اشاره کنیم که فلمینگ، افتخار کارگردانی فیلم بربادرفته را نیز در کارنامه‌اش دارد.

فیلم مردی به نام جو در زمان خود به لحاظ جلوه‌های ویژه‌ و حضور هواپیماهای جنگی نیز اثر برجسته‌ای شناخته می‌شود. در این فیلم شاهد حضور ۷ فروند هواپیمای جنگی تا دندان مسلح‌ شده هستیم.

نگهبانان کهکشان

استیون اسپیلبرگ آثار متفاوتی را در کارنامه‌اش دارد و تقریباً می‌توان گفت به هر ژانری سرک کشیده است. با این حساب کاملاً مشخص است که این کارگردان به سبک فیلم‌های ابرقهرمانی نیز علاقه خاصی داشته باشد. در همین زمینه می‌توان به نسخه اول فیلم نگهبانان کهکشان اشاره کرد که در فهرست آثار موردعلاقه اسپیلبرگ به چشم می‌خورد.

اولین نسخه از مجموعه‌ فیلم‌های نگهبانان کهکشان در سال ۲۰۱۴ به کارگردانی جیمز گان منتشر شد. در این فیلم شاهد هنرنمایی چهره‌های سرشناسی مانند کریس پرت، دیوید باتیستا، وین دیزل،‌بردلی کوپر، لی پیس، مایکل روکر و زوئی سالدینا هستیم. این فیلم پس از اکران موفقیت‌های بسیاری را بدست آورد و مقام سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۴ را از آن خود کرد. همان‌گونه که از داستان فیلم نگهبانان کهکشان پیداست، ماجرای این فیلم در دنیایی فضایی روایت می‌شود.

جنگ دنیاها

بیشتر از یک سده پیش اچ.‌جی‌.ولز (H.G.WELLS)، نویسنده بریتانیایی کتابی علمی تخیلی با نام جنگ دنیاها به رشته تحریر درآورد. این کتاب اولین اثری است که نبرد میان انسان‌ها و موجودات کره‌های دیگر را روایت می‌‌کند. جنگ دنیاها به سرعت در جوامع علمی تخیلی محبوبیت یافت و از آن زمان تاکنون ده‌‌ها اقتباس از این کتاب را شاهد بودیم.

مدت‌ها پیش اورسون ولز، نمایشنامه‌ای رادیویی از جنگ دنیاها در رادیوی سی‌.‌بی‌اس آمریکا اجرا کرد. این اجرا به اندازه‌ای تاثیرگذار بود که تا مدت‌ها مردم آمریکا از ترس حمله فرازمینی‌ها خواب خوش نداشتند. اسپیلبرگ که علاقه خاصی به فیلم‌های فضایی دارد، در سال ۲۰۰۵ اقتباسی جدید از این اثر را با حضور تام کروز به نمایش گذاشت. فیلم جنگ دنیاها استیون اسپیلبرگ داستان مردی را روایت می‌کند که به همراه ۲ فرزند ۱۰ و ۱۷ ساله‌اش گرفتار موجودات فرازمینی می‌شوند.

روانی

امکان ندارد به سینما علاقه‌مند باشید و نام فیلم روانی را نشنیده باشید. این فیلم محصول سال ۱۹۶۰ است، اما از آن زمان تاکنون هرگز قدیمی نشده و یکی از برجسته‌ترین آثار سینمای وحشت و دلهره شناخته می‌شود. فیلم روانی ساخته آلفرد هیچکاک جایگاه ۱۸ را در رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های برتر تاریخ سینما به انتخاب منتقدان برجسته از آن خود کرده است.

محبوبیت فیلم روانی آلفرد هیچکاک به اندازه‌ای بود که چهار نسخه دیگر از آن ساخته شد که هر کدام دنباله‌های معنوی از این فیلم به حساب می‌آیند. در سال ۱۹۹۸ فناوری‌های نوین به کمک فیلم روانی آمد و نسخه‌ای رنگی از این فیلم سیاه و سفید را شاهد بودیم.

فیلم روانی نه تنها در فهرست فیلم‌های موردعلاقه استیون اسپیلبرگ به چشم می‌خورد، بلکه این فیلم از جانب دیگر بزرگان دنیای سینما نیز تحسین شده است.

لورنس عربستان

در سال ۱۹۶۲ فیلمی روانه سالن‌های سینما شد که توانست دیدگاه مردم دنیا را به زندگی صحرانشینان خاورمیانه‌ای را تغییر دهید. لورنس عربستان داستان افسری انگلیسی را روایت می‌‌کند که از جانب ارتش این کشور برای کسب اطلاعات به‌ میان صحرانشینان خاورمیانه می‌رود. این افسر نظامی پس از مدتی با صحرانشینان ارتباط دوستانه‌ای برقرار می‌کند و به یکی از بادیه‌نشینان تبدیل می‌شود.

داستان لورنس عربستان فرازوفرودهای زیادی را برای شخصیت اول این فیلم رقم می‌زند. این فیلم صحرا و زندگی بادیه‌نشینان را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده است. لورنس عربستان پس از اکران به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ تبدیل شد و از آن زمان تاکنون جای خود را در دل اهالی سینما باز کرده است. عمر شریف، بازیگر افسانه‌ای هالیوود در این فیلم در کنار پیتر اوتول هنرنمایی می‌کند. لورنس عربستان هفت جایزه اسکار را در کارنامه‌اش دارد. این ویژگی‌ها باعث شد تا فیلم لورنس عربستان به فهرست فیلم‌های موردعلاقه استیون اسپیلبرگ راه پیدا کند.

دست‌نیافتنی‌ها

با نگاهی به کارنامه آثار استیون اسپیلبرگ متوجه خواهید شد که این کارگردان برجسته، علاقه خاصی به فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای دارد. این علاقه در فهرست فیلم‌های دلخواه وی نیز به چشم می‌خورد. در این زمینه می‌توان به فیلم دست‌نیافتنی‌ها محصول سال ۲۰۱۱ فرانسه اشاره کرد. این فیلم از داستانی واقعی الهام گرفته شده و داستان زندگی مردی توانگر را روایت می‌کند که از سر به پایین فلج است. در نتیجه برای ادامه زندگی به پرستار شبانه‌روزی نیاز دارد.

از قضای روزگار فردی با نام دریس که مجرمی سابقه‌دار است، در آزمون پرستاری انتخاب می‌شود و مسئولیت نگهداری از توان‌خواهی را برعهده می‌گیرد که قادر به حرکت نیست. پرستاری که از وی صحبت می‌کنیم روح زندگی را در وجود خسته این مرد توانگر زنده می‌کند. داستان فیلم دست‌نیافتنی‌ها، روایتی از عشق و زندگی که پیشنهاد می‌کنیم اگر روحیه خود را از دست داده‌اید و به دنبال منبعی برای کسب انرژی می‌گردید،‌ حتماً دست‌نیافتنی‌ها را به تماشا بنشینید.

شوالیه تاریکی

شخصیت ابرقهرمانی بتمن، یکی از پرطرفدارترین شخصیت‌های ابرقهرمانی در تمامی دوران این ژانر به حساب می‌آید. از قرار معلوم استیون اسپیلبرگ نیز علاقه خاصی به بتمن دارد و شوالیه تاریکی، ساخته کریستوفر نولان را به فهرست فیلم‌های موردعلاقه خود اضافه کرده است. فیلم شوالیه تاریکی دنباله‌ای برای فیلم بتمن آغاز می‌کند است.

در این فیلم، کریستین بیل، رخت بتمن را به تن می‌کند و مایکل کین، مورگان فریمن، جیمز گوردون و گری اولدمن از دیگر هنرپیشه‌های سرشناس شوالیه تاریکی به حساب می‌آیند. همان‌گونه که حتماً می‌دانید جوکر دشمن شماره یک بتمن به حساب می‌آید و ایفای نقش وی به عنوان قاتلی روانی کار چندان ساده‌ای نیست. کریستوفر نولان برای نقش جوکر از هیث لجر کمک می‌گیرد. این بازیگر فقید برای بهتر به تصویر کشیدن شخصیت جوکر، یک ماه در یک اتاق در انزوا زندگی می‌کند تا در نقش قاتلی روانی فرو برود. ماحصل کار هنرنمایی بی‌عیب‌و‌نقص لجر در فیلم شوالیه تاریکی است.

جذابیت شوالیه تاریکی به اندازه‌ای است که این فیلم را یک سروگردن از تمامی فیلم‌های ابرقهرمانی هم‌رده خود بالاتر قرار می‌دهد. در نتیجه حتی اگر اهل تماشای آثار ابرقهرمانی نیستید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم به تماشای ‌سه‌گانه بتمن ساخته نولان بنشینید.

روز به جای شب

سینمای فرانسه همیشه جایگاه ویژه‌ای در دل هنردوستان داشته است. استیون اسپیلبرگ نیز که ثابت کرده پرچم هنر سینما را در دست دارد، سینمای فرانسه را می‌ستاید. این کارگردان افسانه‌ای یکی از فیلم‌های دلخواه خود را روز به جای شب می‌داند. فیلم روز به جای شب که در محافل هنری با نام شب آمریکایی هم شناخته می‌شود، اثری ناب از سینمای فرانسه محصول سال ۱۹۷۴ است.

این فیلم پس از اکران توانست اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود کند. داستان فیلم روز به جای شب، روایتی ملودرام را پیش روی مخاطب می‌گذارد. نقش اول داستان به هنرپیشه‌ای زیبارو دل می‌بازد تا روایتی عاشقانه‌ از سینمای فرانسه طرف باشیم.

همشهری کین

امکان ندارد با فهرستی از بهترین فیلم‌های دنیا روبه‌رو باشیم و اثری از همشهری کین در آن به چشم نخورد. همشهری کین از جانب بنیاد فیلم آمریکا به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما شناخته می‌شود. این فیلم به اندازه‌ای ارزش هنری دارد که حتی استیون اسپیلبرگ مشکل‌پسند هم آن را به فهرست آثار دلخواه خود اضافه کرده است.

در ابتدای این فیلم شاهد مرگ شخصیتی توانگر هستیم. این فرد ثروتمند که چارلز فاستر کین نام دارد، در لحظه‌های پایانی عمر خود به ۲ کلمه «غنچه رز» اشاره می‌‌کند و از دنیا می‌رود. در نتیجه گزارشگری با نام تامسون به این فکر می‌افتد تا پرده از راز غنچه رز بردارد. فیلم همشهری کین به لحاظ فلسفی نیز اثر برجسته‌ای است. در این فیلم بی‌ارزش بودن ثروت بررسی می‌شود.

همشهری کین شاهکار اورسن ولز، کارگردان جاودانه هالیوود است. این کارگردان اسطوره‌ای برای به تصویر کشیدن همشهری کین شیوه‌های جدیدی از فیلمبرداری را ابداع کرد. این فیلم در چندین رشته اسکار نامزد شد و توانست جایزه اسکار بهترین فیلنامه غیر اقتباسی را از آن خود کند.

پیشنهاد می‌کنیم پس از تماشای همشهری کین، فیلم «منک» (‌Mank) را هم ببینید. این فیلم ساخته ۲۰۲۰ است و ماجرای نوشتن فیلمنامه همشهری کین را روایت می‌کند. منک به لحاظ هنری نیز یکی از آثار برجسته چند سال اخیر به حساب می‌آید و گری اولدمن، بازیگر نام آشنای هالییود در آن ایفای نقش کرده است.

هفت سامورایی

استیون اسپیلبرگ کارگردانی دنیا دیده‌ است که هر از گاهی نگاهی به آثار برجسته کشورهای سراسر جهان دارد. این کارگردان سرشناس فیلم هفت سامورایی را از سینمای ژاپن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های موردعلاقه خود انتخاب کرده است. هفت سامورایی ساخته آکیرا کوروساوا، کارگردان افسانه‌ای سینمای ژاپن است.

در این فیلم تاکاشی شیمورا و توشیرو میفونه هنرنمایی کرده‌اند. هفت سامورایی راه خود را از ژاپن به سینمای هالیوود رساند تا در اقتباسی با نام هفت دلاور شاهد نسخه آمریکایی این فیلم باشیم. ماجرای فیلم هفت سامورایی از این قرار است که سال‌ها پیش اهالی روستایی در ژاپن از دست غارتگران به تنگ می‌آیند. مردمان ساده‌دل این روستا که یارای مقاومت دربرابر دزدها را ندارند، هفت سامورایی را برای دفاع اجیر می‌کنند. هفت سامورایی در سال ۱۹۵۶ اکران شد و در آن زمان نامزدی اسکار را برای طراحی لباس و صحنه از آن خود کرد. این فیلم جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را از آن خود کرد.

توتسی

سیدنی پولاک کارگردان شناخته‌ شده‌ای در دنیای هالیوود به حساب می‌آید و فیلم بد در کارنامه‌اش ندارد. یکی از بهترین آثار این کارگردان آمریکایی،‌ فیلم توتسی (Tootsie) است. توتسی در سال ۱۹۸۲ اکران شد و در همان زمان نظر استیون اسپیلبرگ را به خود جلب کرد و به یکی از آثار موردعلاقه وی تبدیل شد. در این فیلم در کنار کارگردانی معروف، با بازیگران طرازاولی هم روبه‌رو هستیم.

داستین هافمن، جسیکا لنگ، تری گار، جینا دیویس و لین تیگپن، از هنرپیشه‌های مطرح فیلم توتسی به حساب می‌آیند. توتسی داستان جالبی هم دارد. ماجرای توتسی از این قرار است که هنرپیشه‌ای با نام مایکل دورسی با نقش‌آفرینی داستین هافمن مطلع می‌شود که نقش وی را به هنرپیشه دیگری داده‌اند. در نتیجه نام خود را تغییر می‌دهد و با پوشیدن لباس بانوان، چهره‌ای زنانه برای خودش درست می‌کند تا دوباره در هالیوود حضور پیدا کند. توتسی در ۱۰ رشته نامزد جایزه اسکار شد و در نهایت جسیکا لنگ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را به خانه برد.

بهترین سال‌های زندگی ما

مک‌کینلی کانتر، نویسنده سرشناس آمریکا در سال ۱۹۴۶ رمانی را با نام «بهترین سال‌های زندگی ما» منتشر کرد. این رمان درمیان مردمان آمریکا طرفداران زیادی پیدا کرد. به همین دلیل در همان سال ویلیام وایلر، اقتباسی سینمایی را از این کتاب روانه پرده نقره‌ای کرد. فیلم «بهترین سال‌های زندگی ما» داستان ۳ سرباز آمریکایی را روایت می‌کند که در پی خاتمه پیدا کردن جنگ جهانی دوم، به آمریکا باز می‌گردند تا زندگی تازه‌ای را آغاز کنند. در این بین با فرازوفرودهای مختلفی روبرو می‌شوند و ماجرا‌های جالبی را در این فیلم شاهد هستیم.

فیلم «بهترین سال‌های زندگی ما» توانست ۹ جایزه اسکار را به خانه ببرد تا به یکی از آثار درخشان ویلیام وایلر تبدیل شود. توصیه می‌کنیم فرصت کافی برای تماشای «بهترین سال‌های زندگی ما» کنار بگذارید؛‌ زیرا این فیلم همانند دیگر آثار ویلیام وایلر، داستانی طولانی دارد که ماجرای آن در مدت ۱۷۲ دقیقه روایت می‌شود.

اکنون که به پایان فهرست بهترین فیلم‌های موردعلاقه استیون اسپیلبرگ رسیدیم، پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اثر شناخته‌شده‌ای را می‌شناسید که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. نام و اطلاعات این فیلم را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا