اخبار سینما

فیلم‌ها و مستندهایی درباره رمزارزها

این روزها رونق رمزارزها گوش فلک را کر کرده و افراد زیادی را سراغ داریم که هرکدام به نوعی در این بازار مکاره دیجیتال مشغول هستند. از آنجایی که سینما همیشه نبض زندگی را در دست دارد، در چند سال اخیر فیلم‌ها و مستندات معروفی را شاهد هستیم که درباره رمزارزها ساخته شد‌ه‌اند. در بعضی از این آثار، هنرپیشه‌های طرازاول حضور دارند و با تولیداتی سینمایی روبه‌رو هستیم که داستانی هیجان‌انگیز را پیش روی مخاطب قرار می‌دهند. بعضی از این مستندها نیز آثار معتبری در دنیای رمزارزها شناخته می‌شوند که این صنعت نوین و نوپا را از جوانب مختلفی بررسی می‌کنند. همان‌گونه که حتماً می‌دانید سعی ما همیشه بر این بوده تا اجازه ندهیم مخاطبین از قافله جدیدترین آثار سینمایی عقب بمانند. به همین منظور رونق رمزارزها را به فال نیک گرفتیم تا به فیلم‌ها و مستندهایی اشاره کنیم که درباره رمزارزها ساخته شده‌اند.

فیلم کریپتو

کریپتو (Crypto) را می‌توان اولین و مهم‌ترین اثر سینمایی نام برد که تاکنون درباره رمزارزها ساخته شده است. این فیلم محصول سال ۲۰۱۹ آمریکا است و در کنار داستانی هیجان‌انگیز، هنرپیشه‌های معروفی هم دارد. ماجرای فیلم کریپتو از این قرار است که یک مامور پلیس فدرال آمریکا درباره فساد و کلاه‌برداری مشغول به تحقیق می‌شود.

این تحقیقات، مامور داستان را به دنیای رمزارزها وارد می‌کند تا با روی دیگر سکه رمزارزها در این فیلم روبه‌رو باشیم. منتقدان، فیلم کریپتو را با آثاری مانند دختری با خالکوبی اژدها (The Girl With The Dragon Tatoo) و شرکت (The Firm)، مقایسه می‌کنند.

فیلم کریپتو به لحاظ فهرست هنرپیشه‌ها نیز حرف‌‌های زیادی برای گفتن دارد. کرت راسل، (Kurt Russell)، بئو ناپ (Beau Knapp) و الکسیس بِلدل (Alexis Bledel) را می‌توان از چهره‌های سرشناس این اثر نام برد. فیلم کریپتو گزینه مناسبی برای افرادی است که وارد دنیای رمزارزها شده‌اند و می‌خواهند با تماشای فیلمی با این موضوع، هیجان بیشتری را در سرمایه‌گذاری‌های خود تجربه کنند.

مستند صعود و صعود بیت‌کوین

اگر تازه وارد دنیای رمزارزها شده‌‌اید و می‌خواهید با تاریخچه این صنعت جدید آشنا شوید، مستند صعود و صعود بیت‌کوین (The Rise and rise of Bitcoin)، اطلاعات سودمندی را در این حوزه در اختیار شما قرار می‌دهد. این مستند ماجرای ایجاد بیت‌کوین را از آغاز بازگو می‌کند.

صعود و صعود بیت‌کوین محصول سال ۲۰۱۴ میلادی است. این مستند به ناکاماتو (Nakamato)، نام مستعار فردی که وی را به عنوان پایه‌گذار بیت‌کوین می‌شناسیم، اشاره دارد. تمامی جوانب ایجاد بیت‌کوین از آغاز تا زمان پاگرفتن این رمزارز دیجیتال در مستند صعود و صعود بیت‌کوین با توضیحات کامل مطرح می‌شود. مستند صعود و صعود بیت‌کوین در دنیای رمزارزهای دیجیتال، اثری برجسته است که منبع مناسبی برای کسب اطلاعات درباره این حوزه را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

مستند بانکداری در بیت‌کوین

اهمیت روزافزون ارزهای دیجیتال، ساخت مستند‌های بیشتری را در این حوزه به دنبال داشت. از طرف دیگر مستند صعود و صعود بیت‌کوین نیز مخاطبان زیادی پیدا کرد تا شرایط برای ساخت مستند جدیدی با نام بانکداری در بیت‌کوین (Banking On bitcoin)، باشیم.

مستند بانکداری در بیت‌کوین محصول سال ۲۰۱۶ میلادی است. به لحاظ اطلاعات تخصصی می‌توان این مستند را منبعی کامل برای علاقه‌مندان رمزارزها نام برد. در این مستند به تحولاتی که در دنیای بیت‌کوین رخ داده نیز کاملاً اشاره می‌شود. ماجرای بازداشت چارلی شِرِم (Charlie Shrem)، یکی دیگر از اطلاعات سودمندی است که در مستند بانکداری در بیت‌کوین شاهد روایت آن هستیم.

اگر به دنیای رمزارزها علاقه داشته باشید، حتماً نام چارلی شرم را شنیده‌اید. وی بیت‌ایستَنت (Bitinstant) را خلق کرد. مدتی بعد نیز به دلیل توطئه‌چینی برای پول‌شویی به مبلغ گزاف ۱ میلیون دلار آمریکا مورد سوء‌ظن قرار گرفت.

مستند بیگ‌بنگ بیت‌کوین

در این مستند به ماجرای ام.‌تی گاکس (Mt.Gox)، صرافی بیت‌کوینی که در توکیو قرار دارد اشاره می‌شود. جالب است بدانید در برهه‌ای از زمان نزدیک به ۷۰ درصد از تمامی تراکنش‌های بیت‌کوین در این صرافی ژاپنی انجام می‌شد.

اوضاع صرافی که از آن صحبت می‌کنیم حسابی سکه بود تا اینکه در بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴، هکرها به این صرافی حمله کردند. در آن زمان نزدیک به ۴۵۰ هزار بیت‌کوین به صرافی ضرر خورد. مارک کارپلِس (Mark Karplese)، مدیرعامل این صرافی بازداشت شد و نزدیک به یک سال از عمر خود را در زندان سپری کرد.

در نهایت مدارک لازم برای محکومیت کارپلس پیدا نشد و دادگاه به دلیل نبود مدارک، وی را آزاد کرد. داستان مستند بیگ‌بنگ بیت‌کوین از دید این مدیر صرافی بازگو می‌شود. از آنجایی که در این مستند با روایت هیجان‌انگیزی روبه‌رو هستیم، پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر به بیت‌کوین علاقه‌ای ندارید، باز هم به عنوان یک مستند هیجان‌انگیز به تماشای بیگ‌بنگ بیت‌کوین بنشینید.

ماشین اعتماد: داستان بلاک‌چین

صنعت رمزارزها عمر چندانی ندارد؛ اما در همین مدت کم تحول‌های بیشماری را در این حوزه شاهد بوده‌ایم. شرایط باعث شده تا مستند‌سازان به این صنعت علاقه بیشتری نشان دهند و عناوین متنوعی ساخته شود. یکی از این آثار که نسبت به مستندهای قبلی، جدیدتر است، مستند ماشین اعتماد: داستان بلاک‌چین (Trust Machine: The Story of Blockchain) به حساب می‌آید.

این مستند دیدی کامل و جامع از بلاک‌چین را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. روش‌های پرداخت جدید، مبادله رمزارزها و سازوکارهایی که برای رفع موانع بلاک‌چین وجود دارد در این مستند با زبانی ساده مطرح می‌شود. این ویژگی‌ها باعث شده تا کارشناسان دنیای رمزارزها تماشای مستند ماشین اعتماد: داستان بلاک‌چین را به تمامی فعالان در این حوزه پیشنهاد کنند.

مستند بیت‌کوین: پایان پولی که می‌شناسیم

اگر می‌خواهید در یک بازه زمانی کوتاه، اطلاعات کاملی از بیت‌کوین داشته باشید، تماشای مستند بیت‌کوین: پایان پولی که می‌شناسیم (Bitcoin: The End Of Money As We know It) را حتماً ببینید. در این مستند خلاصه‌ای سودمند از تاریخچه بیت‌کوین پیش روی مخاطبین قرار می‌گیرد.

اطلاعات اساسی و ترفند‌های مفیدی که در مستند بیت‌کوین: پایان پولی که می‌شناسیم،‌ مطرح می‌شود این مستند را به منبعی ضروری برای علاقه‌مندان رمزارزها تبدیل کرده است. جالب است اینجاست در این مستند خبری از اطلاعات پیچیده نیست و تمامی رمزورازهای بیت‌کوین با زبانی ساده به علاقه‌مندان منتقل می‌شود.

مستند وب عمیق

به علاقه‌مندانی که دستی از دور بر آتش رمزارزها دارند تماشای مستند وب‌ عمیق (Deep Web)، را پیشنهاد می‌کنیم. این مستند برای طرفداران سینما نیز عنوان قابل توجهی است. دلیل این امر را می‌توان روایت داستان مستند وب عمیق توسط کیانو ریوز، هنرپیشه مطرح این روزهای دنیای سینما دانست.

این هنرپیشه خوش‌صدا، لایه‌های پنهان اینترنت را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. داستان مستند وب عمیق به ماجرای جاده‌ابریشم (Silk Road)، اولین بازار خرید کالا با بیت‌کوین اشاره می‌کند. این بازار رمزآلود توسط فردی با نام راس ویلیام اولبریخ (Ross William Ulbrich)، اداره میشد.

در مستند وب عمیق، کیانور ریوز داستان تعقیب‌و‌گریز راس ویلیام، جوان ۲۹ ساله‌ای که خالق جاده ابریشم بود را با لحنی گیرا و هیجان‌انگیز روایت می‌‌کند. اگر می‌خواهید سری به لایه‌های عمیق وب بزنید و داستانی هیجان‌انگیز و واقعی از یکی تبهکاران این دنیا را ببینید، حتماً تماشای مستند وب عمیق را به برنامه فیلم‌های آخر هفته خود اضافه کنید.

فیلم کارِ خودی‌ها

اگر حوصله تماشای مستند‌ را ندارید، اما می‌خواهید اثری هیجان‌انگیز درباره فساد مالی را ببینید، فیلم کار خودی‌ها (Inside Job)، دقیقاً همان‌چیزی است که دنبال آن می‌گردید. این فیلم به فساد مالی سال‌های پایانی دهه ۲۰۰۰ میلادی اشاره می‌کند.

فیلم کار خودی‌ها به لحاظ مستند سینمایی اثری ارزشمند به حساب می‌آید. این فیلم به لحاظ تاریخی نیز اثری برجسته است. جالب است بدانید چارلز فرگوسن (Charles Ferguson)، برای ساخت فیلم کار خودی‌ها نزدیک ۲ سال از عمر خود را به تحقیق و تفحص پرداخت.

حضور مت دیمون (Matt Damon)، هنرپیشه خوش‌تیپ و درجه‌یک آمریکایی نیز در فیلم کار خودی‌ها، دلیلی دیگر برای تماشای این اثر است. جالب اینجاست مت دیمون که دستی در گویندگی هم دارد، روایت صوتی داستان فیلم مستند کار خودی‌ها را بر عهده گرفته است.

کار خودی‌ها در هشتاد و سومین دوره اسکار نیز حسابی خوش درخشید و توانست جایزه اسکار بهترین فیلم مستند را از آن خود کند.

داستان فیلم کار خودی‌ها ربط مستقیمی به رمزارزها ندارد، اما تماشای این فیلم برای علاقه‌مندان این حوزه که دنبال اثری هیجان‌انگیز با موضوع فساد مالی در سطح کلان می‌گردند، بدون شک جذاب خواهد بود.

پول جادویی: انقلاب بیت‌کوین

این مستند به موضوع مهم و اساسی در دنیای رمزارزها اشاره می‌کند. در مستند پول جادویی: انقلاب بیت‌کوین (Magic Money: The bitcoin Revolution)، خواهید دید که بیت‌کوین چیست و چگونه می‌تواند جوامع بشری را دگرگون کند.

به جرات می‌توان گفت پاسخ هر پرسش کلیدی که در حوزه رمزارزها دارید را در مستند پول جادویی: انقلاب بیت‌کوین پیدا خواهید کرد. در این مستند خبری از عبارت‌های پیچیده و دشوار نیست و راوی داستان با زبانی ساده و معمولی، به‌دور از هرگونه پیچیدگی اطلاعات کاربری بیت‌کوین را برای مخاطب مطرح می‌کند. مستندی که از آن صحبت می‌کنیم محصول سال ۲۰۱۷ است، از این لحاظ نیز می‌توان گفت این مستند یکی از آثار به‌روز در دنیای رمزارزها شناخته می‌شود.

زندگی با بیت‌کوین

در این قسمت به یکی از جالب‌ترین آثار در حوزه رمزارزها می‌رسیم. ماجرای زندگی با بیت‌کوین از این قرار است که آستین (Austin ) و بِکی (Becky)، به این فکر می‌افتند که تمامی جوانب مالی زندگی خود را با بیت‌کوین انجام دهند. کاملاً مشخص است در دنیایی که همه‌چیز با اسکناس و دلار معامله می‌شود، زندگی با بیت‌کوین کار چندان ساده‌ای هم نیست.

مستند زندگی با بیت‌کوین (Life on Bitcoin)، داستان بکی و آستین را در بازه زمانی ۱۰۰ روزه روایت می‌کند. این دو نفر در این مدت، تمامی جوانب مالی زندگی خود را با بیت‌کوین پوشش می‌دهند. این مستند دیدگاهی واقع‌گرایانه درباره مصرف بیت‌کوین در زندگی روزمره پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. با این حساب می‌توان گفت تماشای مستند زندگی با بیت‌کوین به علاقه‌مندان دنیای رمزارزها پیشنهاد می‌شود.

کریپتوپیا – بیت‌کوین، بلاک‌چین و آینده اینترنت

ِهمان‌گونه که از نام مستند کریپتوپیا (Cryptopia – Bitcoin, Blockchains and the future of the Internet)، ، پیداست، این اثر به بررسی آینده رمزارزها در دنیای دیجیتال می‌پردازد. تورستن هافمن (Torsten Hoffmann)، مستندساز شناخته‌ شده‌ و فعال دنیای آی‌.تی، کارگردانی این مستند را بر عهده گرفته است.

سازوکار بیت‌کوین در عصر نوین، رفع مشکلاتی که در سر راه ارزهای دیجیتال قرار دارد و بررسی شرایط فعلی و آینده رمزارزها را می‌توان از موضوعات اصلی مستند کریپتوپیا نام برد. این مستند دو روی سکه رمزارزها را پیش روی مخاطب قرار می‌‌دهد و دیدگاهی جامع از این پدیده‌ نوین را در معاملات دیجیتال مطرح می‌کند.

به لحاظ سال ساخت نیز مستند کریپوپیا، محصول سال ۲۰۲۰ میلادی است تا این اثر یکی از تازه‌ترین مستند‌ها درباره رمزارز شناخته شود.

نت‌فلیکس توضیح می‌دهد: رمزارزها

نت‌فلیکس نام بسیار شناخته شده‌ای در دنیای سریال‌بین‌هاست. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم اگر اشتراک نت‌فلیکس دارید یا اهل تماشای سریال‌های نت‌فلیکسی هستید، مستند نت‌فلیکس توضیح می‌دهد: رمزارزها (Netflix Explained: Cryptocurrency)، را حتماً ببینید.

این مستند، تمامی چیزهایی که از رمزارزها باید بدانید را به ساده‌ترین زبان ممکن توضیح می‌دهد. به لحاظ زمانی نیز وقت چندانی از شما نمی‌گیرد و با مستندی ۱۵ دقیقه روبه‌رو هستیم که در این مدت کم، چیزی را در حوزه رمزارزها از قلم نمی‌اندازد. تماشای مستند نت‌فلیکس توضیح می‌دهد: رمزارزها به تازه‌واردهای این دنیای پررونق نیز توصیه می‌شود.

فهرستی که برای فیلم‌ها و مستند‌های دنیای رمزارزها آماده کردیم، کامل‌ترین فهرستی است که در این حوزه پیدا می‌کنید. به شما قول می‌دهیم با مشاهده آثاری که در این فهرست معرفی شد، پنجره‌ای جدید از دنیای رمزارزها به روی شما باز شود. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر از علاقه‌مندان رمزارزها هستید و اطلاعات سودمندی در این حوزه دارید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌‌ها به اشتراک بگذارید. اگر هم اثری مستند یا سینمایی در این حوزه دیده‌اید که ما به آن اشاره نکردیم، نام و اطلاعات این اثر را برای علاقه‌مندان رمزارز بازگو کنید تا به لطف این اطلاعات، دانسته‌های بیشتری از بازار پررونق ارزهای دیجیتال داشته باشیم.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا