اخبار سینما

معرفی فیلم مسافر قاچاق

اگر اخبار علمی را دنبال کرده‌ باشید، بدون شک درجریان خبرهای دستاورد انسان در پیشرفت‌های فضایی هستید. کافی است پیچ رادیو یا تلویزون را باز کنید تا خبری از خبری از پرتاب سفینه یا ماهواره‌ای به فضا به گوش شما بخورد. این اخبار ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما مسافرت‌های فضایی هنوز به بلوغ کامل نرسیده و فضانوردان، جان خود را در این سفرها سر دست‌شان می‌گیرند. به همین دلیل خطرهایی که فضانوردان را در سفرهای فضایی تهدید می‌کند به دست‌مایه‌ای برای ساخت فیلم‌های علمی تخیلی تبدیل شده. یکی از این فیلم‌ها که به تازگی شاهد اکران آن هستیم و نظر منتقدان را هم جلب کرده،‌ فیلم مسافر قاچاق (Stowaway)، جدیدترین اثر جو پیانا است. فیلم مسافر قاچاق داستانی خاص از سفر انسان‌ها به فضا را روایت می‌کند که خمیر‌مایه‌ای از بقا در آن به چشم می‌خورد. طرفدار بودن فیلم‌های سبک بقا و علاقه مخاطبان فیلم‌های علمی تخیلی و دلهره‌آور باعث شد تا مسافر قاچاق به اثری شایسته شده در این سبک تبدیل شود؛ در نتیجه خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم ببینیم ماجرای فیلم مسافر قاچاق چیست و منتقدان درباره این فیلم چه نظری دارند.

داستان فیلم مسافر قاچاق

جو پِنا (Joe Panna)، کارگردان برزیلی است که جای پای خود را با ساخت چند فیلم بلند در سینمای هالیوود محکم کرده است. از این کارگردان که دستی در موسیقی و فیلمنامه‌نویسی هم دارد، تاکنون چند اثر بلند سینمایی و تلویزیونی دیده‌ایم که مهم‌ترین آنها را می‌توان فیلم نقطه عطف (Turning Point) و شمالگان (Artic) نام برد. این آثار نظر منتقدین سخت‌گیر سینما را به خود جلب کرده‌اند. اگر فیلم شمالگان را از این کارگردان دیده باشید،‌ حتماً با ما هم عقیده‌اید که جو پنا، ید طولایی در ساخت آثاری در سبک بقا دارد.

ماجرای فیلم مسافر قاچاق نیز در همین سبک روایت شده و داستانی نفس‌گیر را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. قضیه فیلم مسافر قاچاق از این قرار است که سه فضانورد در ماموریتی بسیار مهم راهی مریخ هستند. آنها در نیمه راه متوجه می‌شود که مسافری قاچاقی در سفینه سوار شده است. این مسافر نخواسته دستگاه‌های اصلی تامین اکسیژن و تجهیزات سفینه را تخریب کرده تا زندگی فضانوردان این سفینه با خطر جدی روبه‌رو شود. در نتیجه خدمه سفینه که اکسیژن کافی برای رسیدن به مقصد را ندارند، مجبور هستند تصمیم‌های حساسی برای ادامه زندگی خود و مسافری که قاچاقی سوار سفینه شده،‌ بگیرند.

عوامل و هنرپیشه‌های فیلم مسافر قاچاق

برای شما گفتیم که سکان کارگردانی فیلم مسافر قاچاق در اختیار جو پنا قرار دارد. این کارگردان به همراه رایان موریسون، نگارش فیلمنامه این اثر را نیز بر عهده گرفته است. این کارگردان جویای نام برای فیلم مسافر قاچاق از هنرپیشه‌های طرازاولی مانند آنا کندریک،‌ دنیل دای کیم، شامیر اندرسون و تونی کولت کمک گرفته است.

منتقدینی که این اثر را دیده‌اند، هنرنمایی بازیگران و داستان فیلم مسافر قاچاق را تحسین می‌کنند. به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم ببینیم فیلم مسافر قاچاق تا چه اندازه توانسته نظر منتقدین سخت‌گیر را جلب کند.

فرانک چک از هالیوود ریپورتر – امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

به گفته این منتقد برجسته هالیوودی، فیلم مسافر قاچاق داستانی دراماتیک دارد که مخاطب را تا آخرین لحظه هیجان‌زده نگه می‌دارد. فرانک چک معتقد است هنرنمایی هنرپیشه‌‌های این فیلم تاثیر چشمگیری در انتقال حس اضطراب و دلهره فضانوردان به تماشاگر ایفا می‌کند. این منتقد برجسته هالیوودی داستان فیلم را به اندازه‌ای جذاب می‌‌داند که مخاطب تا پایان فیلم قادر به حدس زدن آن نیست.

لورن جی.‌کوتس از کانسیکوئنس – امتیاز ۶۷ از ۱۰۰

لورن جی.‌کوتس فیلم مسافر قاچاق را اثری غیرقابل پیش‌بینی می‌داند که در کنار خمیرمایه‌ای از تلاش انسان برای بقا، داستانی دلهره‌آور را روایت می‌کند. این منتقد سخت‌گیر، مسافر قاچاق را اثری ترسناک می‌داند که ایده اصلی بسیار باقوامی دارد. از طرف دیگر لورن جی.‌کوتس معتقد است فیلم مسافر قاچاق هنرپیشه‌‌های طرازاولی هم دارد که به لطف بازی باورپذیر این هنرپیشه‌‌‌ها، مخاطب تنهایی و اضطراب فضانوردان را در فضای لایتنهای بیشتر درک می‌کند.

بری هرتز از گلوب‌ اند میل – امتیاز ۶۳ از ۱۰۰

منتقد گلوب اند میل،‌ فیلم مسافر قاچاق را اثری می‌داند که داستان آن چالش‌های جذاب و نفس‌گیری را برای تماشاگر مطرح می‌کند. اما دقیقاً‌ زمانی که رویدادهای هیجان‌انگیز فیلم باید پیچیده‌تر شود،‌ این رویدادها خنثی می‌شود تا دلهره تماشاگر زودتر از چیزی که انتظار دارد، خاتمه پیدا کند.

برایان لوری از سی.‌ان‌.‌ان – امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

لوری،‌ منتقد برجسته سی.‌ان‌.ان فیلم مسافر قاچاق را اثری می‌داند که داستانی انسانی و فلسفی دارد. این فیلم موضوعات فکری پیچیده‌ای را پیش روی مخاطب قرار میدهد. این موضوعات ممکن است در کتاب‌های فلسفی جذابیت داشته باشد، اما در دنیای سینما حرف چندانی برای گفتن ندارد. در نتیجه فیلم مسافر قاچاق آنچنان که باید و شاید به لحاظ داستان، مخاطب را سرگرم نمی‌کند.

لینا ویلسون از نیویورک تایمز – امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

ویلسون فیلم مسافر قاچاق را اثری احساسی می‌داند که دست‌کم یک‌بار در طول فیلم، اشک مخاطب را در می‌‌آورد. اما به گفته این منتقد نیویورک تایمز،‌مسافر قاچاق واقعیت‌های انسانی را از داستان حذف کرده تا به اثری تجاری تبدیل شود، ما این اتفاق به بهترین شکل ممکن صورت نگرفته تا با داستانی معمولی روبه‌رو باشیم.

کریس بارسانتی از مجله اسلنت – امتیاز ۳۸ از ۱۰۰

بارسانتی، منتقد مجله اسلنت بر این باور است که داستان فیلم مسافر قاچاق به اندازه زمان لازم برای یک اثر سینمایی بلند نیست. در نتیجه داستان فیلم کش‌دار و طولانی به نظر می‌رسد و محتوای کمی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

در مجموع باید گفت با نگاهی به نظر منتقدان درباره فیلم مسافر قاچاق، متوجه می‌شویم با اثری شایسته طرف هستیم که طرفداران سینمای علمی تخیلی و دلهره‌‌‌آور را راضی نگه می‌دارد. از طرف دیگر این فیلم بدون شک برای علاقه‌مندان سبک بقا نیز راضی کننده خواهد بود. در کنار تمامی این موارد، فیلم مسافر قاچاق برای علاقه‌مندان آنا کندریک زیبارو که مدتی است اثر جذابی از وی ندیده‌ایم نیز بدون شک تماشایی خواهد بود.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا