اخبار سینما

هنرپیشه‌هایی که در نقش شاهزاده فیلیپ بازی کرده‌اند

اگر اخبار چند روز اخیر را دنبال کرده‌‌باشید، حتماً در جریان هستید که شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه الیزابت دوم در گذشته‌‌است. ازدواج وی با ملکه انگلستان و موقعیت سیاسی وی باعث شده بود تا از نگاه اهالی سینما و تلویزیون پنهان نماند. به همین دلیل آثار سینمایی و تلویزیونی تماشایی را سراغ داریم که هنرپیشه‌های طرازاول سینما، نقش شاهزاده فیلیپ را در آنها بازی کرده‌اند. اکنون که عمر شاهزاده فیلیپ به پایان رسیده، خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم ببینیم کدام هنرپیشه‌‌ها نقش شاهزاده فیلیپ را در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی کرده‌‌اند. به شما قول می‌دهیم در پایان این فهرست، مشاهده چندین فیلم و سریال تماشایی را به برنامه آخر هفته خود اضافه کنید.

نگاهی به زندگی شاهزاده فیلیپ

بهتر است قبل از اینکه نگاهی به فهرست هنرپیشه‌هایی داشته باشیم که نقش شاهزاده فیلیپ را ایفا کرده‌اند، با هم ببینیم همسر ملکه الیزابت دوم چه زندگی داشته و چرا تا این حد موردتوجه رسانه‌‌های سینمایی قرار دارد.

شاهزاده فیلیپ که در دنیای رسانه با نام دوک ادینبورگ نیز شناخته می‌شود، در تاریخ ۱۰ ژوئن سال ۱۹۲۱ زاده‌ شد. اصالت وی به لحاظ شجره‌نامه‌‌ای به خاندان سلطنتی یونان و دانمارک می‌رسید. فیلیپ پس از کودتایی که سال‌‌ها پیش در یونان صورت گرفت، روانه تعبید شد. جالب است بدانید اصالت شاهزاده فیلیپ از جانب مادری به ملکه ویکتوریا می‌رسد. به همین دلیل از یک طرف به خاندان پادشاهی یونان نسبت داشت و از طرف دیگر از بستگان خاندان پادشاهی انگلیس به‌حساب می‌آمد.

عشق و عاشقی فیلیپ و الیزابت به سال‌ها پیش باز می‌گردد. در سال ۱۹۳۹، پادشاه جورج ششم به همراه ملکه الیزابت از دانشگاه دریایی سلطنتی بازدید نموند. در آن زمان ملکه الیزابت نرد عشق به فیلیپ باخت و دلدادگی این دو شاهزاده در سنین نوجوانی آغاز شد. آتش این عشق روز به روز شعله کشید تا اینکه در نهایت در سال ۱۹۴۶، شاهزاده فیلیپ، رسماً الیزابت، دختر پادشاه را خاستگاری کرد. پادشاه با ازدواج این دو موافقت کرد به شرط اینکه الیزابت به سن بیست و یک سالگی برسد. دست‌‌آخر فیلیپ در تاریخ ۱۰ ژوئیه سال ۱۹۴۷، به وصال الیزابت رسید و نامزدی این دو رسمی شد.

شاهزاده فیلیپ پس از ۹۹ سال، در تاریخ ۹ آوریل سال ۲۰۲۱ چهره در نقاب خاک فرو کشید. ماجراهای زندگی فیلیپ در آثار سینمایی مختلفی به نمایش کشیده شده است. هنرپیشه‌های سرشناسی از کریستوفر لی گرفته تا جیمز کرامول، نقش این شاهزاده انگلیسی را ایفا کرده‌اند.

هنرپیشه‌هایی که در نقش شاهزاده فیلیپ بازی کرده‌اند

مت اسمیت

اگر سریال‌بین هستید، حتماً سریال تاج (The Crown)، محصول ۲۰۱۶ تاکنون را دیده‌اید یا دست‌کم آوازه این سریال خوش‌ساخت به گوش شما خورده‌است. این سریال داستان زندگی و حکمرانی ملکه الیزابت دوم بریتانیا را به تصویر می‌کشد. در سریال تاج، مت اسمیت (Matt Smith)، نقش شاهزاده فیلیپ جوان را بر عهده دارد.

مت اسمیت در سریال خاندان اژدها نیز که از زیرمجموعه‌های سریال بازی تاج و تخت به‌حساب می‌آید، نقش دیمنون تارگرین را بر عهده دارد. اسمیت اصالتی انگلیسی دارد و ایفای نقش وی به جای شاهزاده فیلیپ باعث شد تا پس از درگذشت وی، پیام تسلیتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند.

توبیاس منزیس

توبیاس منزیس (Tobias Menzies‎)، دیگر هنرپیشه بریتانیایی است که ایفای نقش شاهزاده فیلیپ را در سریال تاج بر عهده دارد. فیلم جهان زیرین: جنگ‌های خونین و سریال غریبه از مجموعه آثاری است که تاکنون از توبیاس منزیس شاهد بوده‌ایم. اگر سریال بازی‌های تاج و تخت را مشاهده کرده‌‌‌اید، حتماً چشم شما به جمال توبیاس منزیس در این سریال نیز افتاده‌است.

جاناتان پرایس

در کنار ۲ هنرپیشه‌ بریتانیایی که در سریال بازی‌ تاج و تخت هنرنمایی کرده‌‌اند و ایفای نقش شاهزاده فیلیپ را بر عهده‌گرفته‌اند. جاناتان پرایس دیگر هنرپیشه بریتانیایی است که در فصل‌های پنجم و ششم سریال تاج در نقش شاهزاده فیلیپ ظاهر خواهد شد.

اگر سریال بازی تاج‌ و تخت را دیده‌‌اید، بدون شک جاناتان پرایس، معرف حضورتان هست. اگر خاطر شما باشد پرایس در بازی تاج و تخت، نقش گنجشک اعظم را بر عهده داشت. با توجه به سابقه‌ای که از پرایس داریم، بدون شک برای ایفای نقش شاهزاده فیلیپ نیز چیزی کم نخواهد گذاشت.

جیمز کرامول

فیلم ملکه الیزابت دوم، محصول سال ۲۰۰۷، با بازی چشمگیر هلن میرن، توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای این هنرپیشه به ارمغان بیاورد. اگر این فیلم را دیده باشید، حتماً به خاطر دارید که جیمز کرامول، نقش شاهزاده فیلیپ را در ملکه الیزابت دوم بر عهده داشت.

هنرنمایی جیمز کرامول در نقش شاهزاده فیلیپ به اندازه‌ای تماشایی بود که منتقد نیوریورک تایمز، نقش‌‌آفریینی کرامول در فیلم ملکه الیزابت دوم را به عنوان یکی از بهترین آثار این هنرپیشه می‌داند. سریال معروف شش فوت زیر زمین و فیلم سینمایی لس‌آنجلس محرمانه را می‌توان از دیگر هنرنمایی‌های جیمز کرامول نام برد.

تام کورتنی

اگر اهل انیمیشن‌های سینمایی هستید،‌ حتماً خاطرتان هست که در سال ۲۰۱۹، کارتونی با نام سگ ملکه (The Queen’s Corgi)، اکران شد. تام کورتنی (Tom Courtenay)، در این فیلم صداپیشگی شاهزاده فیلیپ را برعهده داشت.

این بازیگر و صداپیشه سرشناس، توانست در کنار صداپیشگی خاص برای شخصیت شاهزاده فیلیپ، لحنی بامزه را در صداگذاری این انیمیشن اجرا کند. به لطف هنرنمایی تام کورتنی، انیمیشن سگ ملکه به کارتون معروفی تبدیل شد که در شخصیتی از شاهزاده فیلیپ را شاهد بودیم.

سریال‌ها و فیلم‌های دکتر ژیواگو، گامبیت، دوریت کوچک را می‌توان از آثاری نام برد که تام کورتنی در آن هنرنمایی کرده است. این هنرپیشه توانمند بریتانیایی در سال ۱۹۶۶ و ۱۹۸۴ نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای دریافت جایزه اسکار شد.

کریستوفر لی

بعید می‌دانیم در میان شخصیت‌های سلطنتی بریتانیا، در چند دهه اخیر شخصیتی به اندازه شاهدخت دایانا معروف باشد. دایانا شاهدخت ولز و مادر شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری بود. این شاهدخت وِلزی، یدطولایی در انجام کارهای خیریه داشت و در مدت عمر کوتاهش، به یکی از شخصیت‌های موردعلاقه در خاندان سلطنتی انگلستان در نزد رسانه‌ها تبدیل شده بود.

همان‌‌گونه که حتماً درجریان هستید، شاهدخت دایانا در سال ۱۹۹۷ در تصادفی مشکوک در پاریس دار فانی را وداع گفت. از آن زمان تاکنون آثار سینمایی و تلویزیونی مختلفی درباره این شاهدخت انگلیسی ساخته شده‌است. یکی از معروف‌ترین این آثار، فیلم چارلز و دایانا: یک داستان عاشقی شاهانه، بود.

در این فیلم کریستوفر لی، اسطوره بازیگری بریتانیا، نقش شاهزاده فیلیپ را برعهده گرفت. از هنرنمایی‌های درخشان کریستوفر لی می‌توان به نقش‌آفرینی وی در مجموعه‌ فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، هابیت و جنگ ستارگان اشاره کرد. جالب است بدانید شاهزاده چارلز در سال ۲۰۰۹، طی مراسمی باشکوه، کریستوفر لی را رسماً شوالیه اعلام کرد.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر آثاری که معرفی کردیم را دیده‌اید و خاطره خوشی با آنها دارید، این خاطره‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید. اگر هم اثر سینمایی یا تلویزیونی را می‌شناسید که بازیگری سرشناس در آن نقش شاهزاده فیلیپ را بر عهده گرفته و ما در این فهرست اشاره نکردیم، این اثر را در قسمت نظرات معرفی کنید.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا