اخبار سینما

معرفی فیلم پدر

پدرها همیشه جایگاه ویژه‌ای در پرده نقره‌ای داشته‌اند و هر از چندگاهی فیلمی پدرانه را شاهد هستیم. به همین منظور فلوریان زلر (Florian Zeller)، کارگردان و نویسنده جوان فرانسوی در سال ۲۰۲۱ فیلمی با موضوع پدر روانه سینما کرده است. اثر جدید زلر با نام پدر، (The Father)، اکران شده است. این فیلم ممکن است کارگردان جوان و جویای نامی داشته باشد، اما به لحاظ هنرپیشه‌های کهنه‌کار چیزی کم ندارد. آنتونی هاپکینز، هنرپیشه ۸۳ ساله در این فیلم نقش پدری پیر را بازی می‌کند که گرفتار کهولت سن و تنهایی است. فیلم پدر در مدت کمی که اکران شده نظر منتقدان طرازاول دنیا را به خود جلب کرد. به همین دلیل در ابتدا با هم نگاهی به داستان فیلم پدر ساخته فلوریان زلر می‌اندازیم و در ادامه به نظر منتقدان درباره این فیلم اشاره می‌کنیم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، دید کاملی از فیلم پدر انتخاب نمایید.

داستان فیلم پدر

در فیلم پدر، آنتونی هاپکینز نقش پدری پیر و ۸۰ ساله را ایفا می‌کند. این پدر که سردوگرم روزگار را چشیده، در روزهای پایانی عمر خود قادر نیست تنهایی زندگی کند. به همین دلیل شرایط جسمی پدر روز به روز وخیم‌تر می‌شود. در این بین دخترش برای کمک به پدر آستین بالا می‌زند. اما این پدر دست رد به سینه دختر می‌زند و حاضر نمی‌شود پرستاری دخترش را قبول کند.

پس از مدتی پدر این داستان به ناچار به آپارتمان دخترش می‌رود. اما با شرایط زندگی در این آپارتمان کنار نمی‌آید. این پدر با روزگاری که گرفتار آن شده کنار نمی‌آید و پذیرای تغییرات جدید نیست. در نتیجه شک و تردید درباره زندگی، خانواده و دخترش در جان وی ریشه می‌دواند. زوال عقل نیز دلیل دیگری می‌شود تا داستان فیلم روایتی متفاوت را دنبال کند. داستان فیلم پدر بر خلاف بسیاری از فیلم‌های پدرانه، داستانی آزاردهنده از زندگی پدری پیر و فرسوده است که با دختر و اطرافیانش مشکل دارد. به همین دلیل نیز این داستان با بیشتر فیلم‌هایی که دیده‌ایم تفاوت دارد و تماشایی به نظر می‌رسد.

عوامل فیلم پدر

بدون شک گل سرسبد هنرپیشه‌‌های این فیلم، آنتونی هاپکینز است. این هنرپیشه افسانه‌ای نقش پدر پیری با نام آنتونی را در فیلم بازی می‌کند. اولیویا کلمن (Olivia Colman)، هنرپیشه‌‌ بریتانیایی که پیش از این هنرنمایی وی در فیلم قتل در قطار سریع‌السیر محصول سال ۲۰۱۷ را دیده‌ایم، نقش دختر آنتونی را بر عهده گرفته است. روفس سوئل (Rufus Sewell)، مارک گاتیس (Mark Gatis) و اولیویا ویلیامز، (Olivia Willams)، دیگر هنرپیشه‌های فیلم پدر به حساب می‌آیند.

فیلمنامه فیلم پدر از کتابی با همین نام نوشته فلوریان زلر اقتباس شده است. همان‌گونه که اشاره شد زلر سکان کارگردانی این فیلم را نیز بر عهده دارد. جالب است بدانید فلوریان زلر ۴۱ ساله، تاکنون تجربه‌های مختلفی در نمایشنامه‌نویسی و نگارش فیلمانه داشته است. این هنرمند جوان فرانسوی دستی در نویسندگی نیز دارد و چندین رمان کوتاه و بلند منتشر کرده. اما در کنار تجربه‌ نویسندگی، کارگردانی فیلم پدر، اولین تجربه فلوریان زلر به‌حساب می‌آید. خوشبختانه ازقرار معلوم این تجربه با اقبال منتقدان روبرو شده و امتیازهای روبه‌بالایی از فیلم پدر شاهد هستیم. در ادامه با هم نگاهی به نظر منتقدان طرازاول دنیا درباره فیلم پدر می‌اندازیم تا ببینیم اولین اثر فلوریان زلر تا چه اندازه در نظر اهالی سینما مقبول افتاده است.

کی‌ آستین کالینز از رولینگ استون – امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

این منتقد سخت‌گیر رولینگ استون جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از فیلم را کاملاً بر عهده تماشاگر می‌گذارد. آستین کالینز بر این باور است که تماشاگر ممکن است مجذوب داستان و بازیگری هنرپیشه‌های این فیلم شود. از طرف دیگر تماشاگرانی نیز ممکن است وجود داشته باشند که به عمق داستان فیلم پدر توجه کنند. به گفته کالینز، فیلم پدر به بهترین شکل ممکن احساسات و مشکلات پدری کهن و گرفتار با زوال عقل را به تصویر می‌کشد.

بنجامین لی از گاردین – امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

بنجامین لی تماشای فیلم پدر را تجربه‌ای دردناک برای نسل بشر قلمداد می‌کند. لی در کنار اینکه داستان فیلم پدر را می‌ستاید، بازی آنتونی هاپکینز را در این فیلم شکننده و تاثیرگذار می‌داند.

گرگوری الوود از پلی فرست – امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

گرگوری الوود معتقد است کارگردان این فیلم تجربه‌های خوبی در تئاتر دارد و اولین اثر سینمایی وی آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته از دنیای تئاتر جدا شود. در نتیجه با فیلمی تله‌سینمایی طرف هستیم که برازنده پرده نقره‌ای سینما نیست. ناگفته نماند گرگوری الوود، بازی آنتونی‌ هاپکینز را به‌عنوان نقطه قدرت فیلم پدر قلمداد می‌کند.

بنجامین لی از گاردین – امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

بنجامین لی نیز همانند دیگر منتقدان هم‌رده خود، هنرنمایی آنتونی هاپکینز در فیلم پدر را ستودنی می‌داند. این منتقد سخت‌گیر، در کنار هنرنمایی هنرپیشه‌های فیلم پدر، داستان‌سرایی این فیلم را نیز ویران‌کننده می‌داند و بر این باور است که مخاطب لحظه‌های احساسی را در تماشای فیلم پدر تجربه خواهد کرد.

برایان لوری از سی.‌ان‌.‌ان – امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

لوری فیلم پدر را اثری نمی‌داند که تماشاگر به عنوان سرگرمی به آن نگاه کند. این منتقد سخت‌گیر فیلم پدر را اثری می‌داند که مخاطب پس از تماشای آن، هرگز این فیلم را فراموش نخواهد کرد. برایان لوری نیز بازی آنتونی هاپکینز را در فیلم پدر، بی‌عیب و نقص می‌داند.

اوون گلیبرمن از ورایتی – امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

گیلبرمن فیلم پدر را اثری به لحاظ تعداد هنرپیشه‌ها کوچک می‌داند. اما معتقد است تعداد کم هنرپیشه‌های این فیلم از ارزش آن کم نمی‌کند. به نظر گیلبرمن فیلم پدر واقعیت زندگی کهنسالان را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد.

پیتر تراورس از ای.‌بی‌.سی – امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

به گفته پیتر تراورس، فیلم پدر نسخه‌ای جدید و امروزی از نمایشنامه کلاسیک شاه لیر شکسپیر است. پیتر تراورس هنرنمایی آنتونی هاپکینز را در این فیلم ستوده و فلوریان زلر را کارگردانی خوش‌آتیه می‌داند.

امیدواریم با معرفی فیلم پدر و بررسی امتیازهای منتقدین طرازاول دنیا به این فیلم، با دید بهتری این فیلم را به برنامه فیلم‌های آخر هفته خود اضافه کنید. حتی اگر به فیلم‌های خانوادگی درام علاقه ‌ندارید، باز هم هنرنمایی آنتونی‌ هاپکینز در این فیلم به گونه‌ای هنرنمایی کرده که بدون شک تماشای فیلم پدر و هنرنمایی آنتونی هاپکینز برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا