اخبار سینما

معرفی فیلم یهودا و مسیح سیاه

تماشاگران زیادی را سراغ داریم که فیلم‌های دلخواه خود را بر اساس فهرست بلندوبالای هنرپیشه‌های این فیلم انتخاب می‌کنند. عده‌ای دیگر نیز به دنبال آثار کارگردان‌های برجسته دنیا هستند. اما این‌گونه فیلم دیدن یک اشکال بزرگ دارد و آن اشکال چیزی نیست به غیر از نادیده‌گرفتن فیلم‌های مطرحی با هنرپیشه‌های نه‌چندان سرشناس و کارگردان‌های تازه‌کار و جویای نام. چرا که گاهی اوقات همین کارگردان‌های ناشناخته در دنیای سینما کاری می‌کنند کارستان و فیلم‌هایی روانه پرده نقره‌ای می‌کنند که از بهترین آثار کارگردان‌های شناخته شده چیزی کم ندارد.

این مقدمه‌چینی را از این بابت آوردیم تا به فیلم یهودا و مسیح سیاه (Judas and the Black Messiah‎)، به‌عنوان یکی از بهترین آثار چند سال اخیر سینمای درام و زندگی‌نامه‌ای اشاره کنیم. شاکا کینگ (Shaka King)، چهره چندان شناخته‌ شده‌ای در هالیوود نیست و تاکنون به غیر از یک فیلم بلند، چند اثر تلویزیونی و تعدادی فیلم کوتاه، اثر خاصی از این کارگردان جوان ندیده بودیم. اما این کارگردان جویای نام سکان ساخت فیلم یهودا و مسیح سیاه را در دست گرفت تا با ساخت یکی از بهترین فیلم‌های چند سال اخیر، در دنیای هالیوود برای خودش اسم و رسمی پیدا کند. فیلم یهودا و مسیح سیاه نظر مثبت سخت‌ترین منتقدین هالیوود را بدست آورده است. به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم ببینیم ماجرای فیلم یهودا و مسیح سیاه از چه قرار است و در انتها نیز به نظر برجسته‌ترین منتقدین دنیای سینما درباره این فیلم نگاهی بیاندازیم.

داستان فیلم یهودا و مسیح سیاه

این فیلم داستانی واقعی در اواخر دهه ۶۰ میلادی را به تصویر می‌کشد. به همین دلیل نیز یهودا و مسیح سیاه در گروه فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای قرار دارد. از قرار معلوم در آن زمان حزبی با نام پلنگ سیاه در منطقه ایلینویز فعالیت داشت. رهبر این حزب فردی سیاه‌پوست با نام همپتون است که با سیاست‌های نژادپرستانه دولت ساز مخالف می‌زد.

به همین دلیل نیز پلیس منطقه وی را دشمن شماره یک سفید پوستان می‌دانست. همپتون به لحاظ سیاسی نیز تهدیدی برای دولت به حساب می‌آمد. در نتیجه مجرمی با نام ویلیام او نیل، در نقش خبرچین اف.‌بی‌.آی وارد حزب پلنگ سیاه می‌شود تا از برنامه‌های این حزب سر در بیاورد. از طرف دیگر حتی روح همپتون از خبرچین بودن ویلیام او نیل بی‌خبر بود. در نتیجه این خبرچین به کمک یکی از افسرهای اف.‌بی‌‌.آی نقشه‌های حزب پلنگ سیاه را نقش بر آب می‌کنند.

شاکا کینگ در کنار کارگردانی این فیلم،‌ نگارش فیلمنامه آن را هم بر عهده داشته است. جالب است بدانید در نگارش فیلمنامه فیلم یهودا و مسیح سیاه، ده‌ها کتاب تاریخی بررسی شده تا این فیلم تا جایی که امکان دارد به واقعیت نزدیک باشد.

هنرپیشه‌ها و عوامل فیلم یهودا و مسیح سیاه

همان‌گونه که اشاره کردیم در فیلم یهودا و مسیح سیاه به لحاظ هنرپیشه، خبری از فهرست بلندوبالای چهره‌های سرشناس نیست. دنیل کالویا، نقش‌آفرینی همپتون را بر عهده گرفته است. کیت استنفیلد، در نقش ویلیام او نیل ظاهر شده و جسی پلومنز، نقش مامور اف.‌بی‌.آی روی میچل را ایفا کرده است.

انصافا باید اعتراف کردن به لحاظ بازیگری نیز شاکا کینگ در حد قابل قبولی توانسته از این هنرپیشه‌ها، بازی بگیرد. ویل برسون در کنار شاکا کینگ فیلمنامه‌نویسی این اثر را بر عهده دارد.

اکنون که با هنرپیشه‌ها و داستان فیلم یهودا و مسیح سیاه آشنا شدیم، بهتر است با هم نگاهی به نظر منتقدین بیاندازیم و ببینیم مشکل‌پسندترین منتقدین سینما چه امتیازهایی به این فیلم داده‌اند.

کارن هان از اسلیت – امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

این منتقد سخت‌گیر، فیلم یهودا و مسیح سیاه را بدون شک یکی از بهترین آثار سینمایی ۲۰۲۱ قلمداد می‌کند.

آدسولا توماس از پیست – امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

آدسولا موفقیت فیلم یهودا و مسیح سیاه را در جلوه دادن اتفاقات تاریخی که در دنیای واقعی رخ داده می‌داند. به گفته آدسولا توماس، بزرگ‌ترین موفقیت این فیلم قانونی نشان دادن جنبش پلنگ‌های سیاه است.

پیتر دبروژ از ورایتی – امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

دبروژ فیلم یهودا و مسیح سیاه را اثری قدرتمند در میان فیلم‌های ۲۰۲۱ می‌داند. به گفته این منتقد برجسته، فیلم یهودا و مسیح سیاه از تمامی لحظات استفاده می‌کند تا ساختار تاریخی را جلوه دهد و دوگانگی را به تصویر بکشد که رنگی از خیانت در آن به چشم می‌خورد.

کوین هارلی از توتال فیلم – امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

به گفته کوین هارلی، مشاهده فیلم یهودا و مسیح سیاه اثبات می‌کند که ساشا کینگ، در مقام کارگردان و نویسنده این فیلم، وقت زیادی برای مطالعه تاریخ گذاشته است. به همین دلیل نیز اطلاعات زیاد ساشا کینگ به کمک وی در ساخت فیلم یهودا و مسیح سیاه آمده است. از طرف دیگر کوین هارلی معتقد است فیلم یهودا و مسیح سیاه، ناراحتی و خشم ساشا کینگ را از اتفاق‌های رخ داده در آن زمان کاملاً به تصویر می‌کشد.

پیتر بردشاو از گاردین – امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

پیتر بردشاو که نقدهای سرسختانه‌ای به درجه‌یک‌ترین فیلم‌های هالیوود وارد می‌کند، برای فیلم یهودا و مسیح سیاه سخاوتمندی به خرج داده و به این فیلم امتیاز درخشانی داده است. به گفته بردشاو فیلم یهودا و مسیح سیاه روایتی پیوسته را از ظرافت انسان، پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

سالومه هایلو از آستین کرونیکل – امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

هایلو معتقد است دنیل کالویا برای ایفای نقش همپتون در این فیلم چیزی کم‌و‌کسر نگذاشته و با یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های این هنرپیشه تازه‌کار روبرو هستیم.

برایان ترویت از یو.‌اس.‌ای.‌تودی – امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

برایان دنیل کالویا و کیت استنفیلد را در گروه بهترین هنرپیشه‌های حال حاضر هالیوود قرار داده است. به گفته این منتقد برجسته، هنرپیشه‌های این فیلم به بهترین شکل ممکن روایت هیجان‌انگیز داستان را به مخاطب منتقل کرده‌اند.

در مجموع می‌توان گفت اگر از تماشای فیلم‌های معمولی هالیوودی خسته شده‌اید و در دورانی که کمتر شاهد فیلم‌های درخشان با بازی‌های چشمگیر هستیم، به دنبال فیلمی مطرح می‌گردید که ساعتی شما را سرگرم کند، بدون شک فیلم یهودا و مسیح سیاه دقیقاً همان چیزی است که دنبال آن می‌گردید. تماشای این فیلم به علاقه‌مندان موضوعات نژادپرستانه و آثار تاریخی نیز پیشنهاد می‌شود.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا