اخبار سینما

معرفی فیلم حفاری

اگر یادتان باشد سایمون استون (Simon Stone)، را در سال ۲۰۱۵ با فیلم دختر (The Daughter)، شناختیم. این کارگردان جوان و جویای نام، با فیلم دختر توانست راه صد ساله را در یک شب طی کند و در محافل سینمایی به کارگردانی خوش‌آتیه تبدیل شود. از آن زمان تاکنون چشم‌انتظار اثر جدیدی از سایمون استون بودیم تا به منتقدان ثابت شود که درخشش فیلم دختر اتفاقی نبود. خوشبختانه سایمون استون طرفدارانش را معطل نگذاشت و در سال ۲۰۲۱ اثر جدیدی از این کارگردان راهی پرده نقره‌ای شد. جدیدترین فیلم سایمون استون، حفاری (The Dig)، نام دارد. فیلم حفاری نه تنها هنرپیشه‌های ترازاولی دارد،‌ بلکه فیلمنامه این اثر نیز از کتاب پرفروشی با همین نام اقتباس شده است. جدیدترین اثر سایمون استون در هفته‌های آغازین اکران توانست امتیازهای متوسط به بالایی را از سخت‌گیرترین منتقدین دنیای سینما دریافت کند. این موارد باعث می‌شود تا به راحتی از کنار فیلم حفاری گذر نکنیم. به همین دلیل در ادامه با هم نگاهی به داستان و عوامل فیلم حفاری می‌اندازیم و در انتها نیز خلاصه‌ای از نظر بهترین منتقدان دنیا درباره فیلم حفاری را بررسی می‌کنیم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، دید بهتری درباره جدیدترین اثر سایمون استون پیدا کنید.

هنرپیشه‌ها و عوامل فیلم حفاری

داستان فیلم حفاری از کتابی با همین نام نوشته جان پِرستون (John Preston)، اقتباس شده است. این کتاب در سال ۲۰۰۷ روانه بازار نشر شد و از آن زمان تاکنون در فهرست یکی از آثار پرفروش این نویسنده بریتانیایی قرار دارد. در فیلم حفاری هنرپیشه‌های تراز اولی حضور دارند که جذابیت این فیلم را دوچندان کرده‌اند. رالف فاینز (Ralph Fiennes)، هنرپیشه سرشناش بریتانیایی که مدتی است خبر چندانی از وی نداریم، ایفای نقش باستان‌شناسی تجربی را در فیلم حفاری را بر عهده دارد و کری مولیگان زیبارو (Carey Mulligan) در نقش بیوه‌زنی متمول در این فیلم هنرنمایی کرده است.

در کنار این دو هنرپیشه تراز اول، حضور لیلی جیمز (Lily James)، نیز در این فیلم خودنمایی می‌کند. فیلم‌های بِیبی راننده (Baby Drive) و تاریک‌ترین لحظات (Darkest Hour)، از برجسته‌ترین کارهای لیلی جیمز به شمار می‌آید. رالف فاینز هم که نیازی به تعریف ندارد و مطمئن هستیم هنرنمایی فراموش‌نشدنی او در فیلم فهرست شیندلر را (Shindler’s List)، هنوز هم به خاطر دارید. فیلم حفاری به لحاظ فیلمنامه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و معیرا بافینی (Moira Buffini)، فیلنامه‌نویس سرشناس انگلیسی، نگارش فیلمنامه حفاری را بر عهده گرفته است.

منتقدینی که فیلم حفاری را تماشا کرده‌اند در کنار بازیگری و کارگردانی، موسیقی این فیلم را ستوده‌اند. این موسیقی توسط استفان گریگوری (Stefan Grehory)، تنظیم شده و با حال‌و‌هوای زمانی که داستان فیلم حفاری در آن روایت می‌شود، کاملاً همخوانی دارد.

فیلم حفاری چه داستانی را دنبال می‌کند

ماجرای فیلم حفاری در دوران جنگ جهانی دوم روایت می‌شود. در آن زمان بیوه‌زنی متمول با بازی کری مولیگان، باستان‌شناسی تجربی را برای حفاری استخدام می‌کند. این بیوه‌زن می‌خواهد با حفاری در زمین‌های شخصی خودش، کشف تاریخی بزرگی را به نام خود رقم زند. اما داستان به همین راحتی جلو نمی‌رود و با حفاری و دستیابی به کشف تاریخی خیره‌کننده، لایه‌های پیچیده‌ای به داستان اضافه می‌شود تا فیلم حفاری به اثری تماشایی و خاطره‌انگیز برای علاقه‌مندان تبدیل شود.

نظر منتقدین ترازاول درباره فیلم حفاری

همان‌گونه که در ابتدا اشاره کردیم فیلم حفاری توانسته نظر مثبت بسیاری از منتقدین برجسته را بدست بیاورد. به همین دلیل در ادامه با هم می‌بینیم منتقدین برجسته دنیای سینما چه امتیازهایی به فیلم حفاری داده‌اند.

رابی کالین از تلگراف – امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

رابی کالین معتقد است فیلم حفاری انتخابی مناسب برای تغییر حال‌و‌هوای تماشاگران است. به گفته این منتقد برجسته، فیلم حفاری ممکن است داستانی معمولی را روایت کند، اما این داستان به اندازه‌ای آشنا در نظر مخاطب جلوه می‌کند که تماشاگر را تا انتهای فیلم به دنبال خود می‌کشاند.

راجر مور از مووی‌ نِیشِن – امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

راجر مور درخشش چشمگیر مولیگان و فاینز در این فیلم را می‌ستاید و هنرپیشگی درجه یک این دو هنرمند را نقطه قوت اصلی فیلم حفاری می‌داند. به گفته وی فیلم حفاری با توجه به اینکه موضوعی نسبتاً کسل‌کننده را دنبال می‌کند، اما یک سروگردن از تمامی آثاری که تاکنون با موضوع حفاری ساخته‌شده‌اند بالاتر قرار دارد.

ایان فریر از امپایر – امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

فریر نیز همانند دیگر منتقدین نقش‌آفرینی هنرپیشه‌های فیلم حفاری را می‌ستاید. این منتقد سخت‌گیر از صحنه‌آرایی این فیلم نیز تعریف‌و‌تمجید‌های زیادی به عمل آورده است. ایان فریر در مجموع بر این باور است که فیلم حفاری داستانی عمیق ندارد و همین وضعیت نیز به یکی از نقاط ضعف این فیلم تبدیل شده است.

جیمز براردینلی از ریل ویوز – امتیاز ۶۳ از ۱۰۰

براردینلی معتقد است داستان فیلم حفاری قوام لازم را دارد تا این اثر را به فیلمی درخشان تبدیل کند. اما این منتقد برجسته مدت‌زمان فیلم حفاری را برای روایت تمام‌و‌کمال داستان این فیلم کافی نمی‌داند و بر این باور است که کارگردان می‌توانست لحظه‌های احساسی این فیلم را با فرصت بیشتری پیش روی مخاطب قرار دهد.

شیلا اومالی از راجر ایبرت – امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

اومالی فیلم حفاری را اثری آرام و تفکر برانگیز می‌داند که با ظرافت تمام دست مخاطب را می‌گیرد و به انتهای داستان می‌رساند. این منتقد برجسته لحظه‌های باستان‌شناسی که در این فیلم به کشف‌های جدیدی ختم می‌شود را بهترین لحظه‌های فیلم حفاری می‌داند.

لیندزی بار از اسوسیتد پرس – امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

لیندزی بار فیلم حفاری را به اثری باستانی و قیمتی تشبیه می‌کند که رنگ‌و‌روی فیلم‌های قدیمی مربوط به چندین دهه پیش را دارد، اما به تازگی از زیر خاک کشف شده است. به عبارت دیگر لیندزی بار فیلم حفاری را یک فیلم عتقیقه و زیرخاکی قلمداد می‌کند که اثری گران‌قدر در دنیای سینماست.

جرد مبارک از فیلم استیج – امتیاز ۹۱ از ۱۰۰

منتقد فیلم استیج بازیگری، فیلم‌برداری و تدوین فیلم حفاری را می‌ستاید و بر این باور است که تماشای این فیلم،‌ ذهن مخاطب را مدت‌ها درگیر می‌کند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر مدتی است فیلمی با داستانی آرام، اما متفاوت ندیده‌اید، حتماً به تماشای فیلم حفاری بنشینید. این فیلم برای علاقه‌مندان رالف فاینز نیز قطعاً خالی از لطف نخواهد بود. در کنار این موارد با توجه به اینکه فیلم حفاری به موضوعات باستان‌شناسی اشاره دارد، بدون شک تماشای این فیلم به علاقه‌مندان گنج و آثارباستانی نیز جذاب خواهد بود.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا