اخبار سینما

معروفی فیلم چیزهای کوچک

کافی است نگاهی به فهرست بلندبالای هنرپیشه‌های فیلم چیزهای کوچک (The Little Things) داشته باشید تا در اولین فرصت تماشای این اثر را به فیلم‌های آخر هفته خود اضافه کنید. دنزل واشنگتن، رامی ملک و جرد لتو از هنرپیشه‌های ترازاول این فیلم به‌حساب می‌آیند که هر ۳ سابقه دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگری را در کارنامه‌شان دارند. فیلم چیزهای کوچک اثری جنایی کارآگاهی محسوب می‌شود و از آنجایی که مدتی است اثر درخشانی در این زمینه مشاهده نکرده‌ایم، طرفداران فیلم‌های پلیسی بدون شک اکران چیزهای کوچک را اتفاقی فرخنده در سینمای کارآگاهی می‌دانند. فیلم چیزهای کوچک به لحاظ کارگردانی نیز نام جان لی هنکاک (John Lee Hancock) را یدک می‌کشد. هنکاک یدطولایی در فیلمنامه نویسی نیز دارد و در کنار کارگردانی، نگارش فیلمنامه چیزهای کوچک را بر عهده داشته است. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم داده تا فیلم چیزهای کوچک به اثری موردانتظار برای طرفداران سینمای پلیسی تبدیل شود. به همین دلیل اکران فیلم چیزهای کوچک را به بهانه گرفتیم تا با هم نگاهی به داستان این فیلم داشته باشیم و در انتها نیز ببینیم منتقدان ترازاول دنیا به این فیلم چه امتیازهایی داده‌اند.

هنرپیشه‌ها و عوامل ساخت فیلم چیزهای کوچک

برای شما گفتیم که جان لی هنکاک، کارگردان پرآوازه هالیوودی سکان کارگردانی فیلم چیزهای کوچک را بر عهده گرفته است. از این لحاظ می‌توان گفت با توجه به اینکه آثاری مانند نجات آقای بنکس (Saving Mr. Banks)، سفید برفی و شکارچی (Snow White and The huntsman) و نقطه کور (Blind Side) را از جان لی هنکاک دیده‌ایم و خاطره‌های خوشی با این فیلم‌ها داریم، طرفدارانِ جان لی هنکاک با چشم بسته می‌توانند به آثار جدید این کارگردان اعتمادکنند و از تماشای آن لذت ببرند.

در کنار کارگردانی، این فیلم هنرپیشه‌های ترازاولی نیز دارد. دنزل واشنگتن نقش جو (Joe)، را در این فیلم بر عهده گرفته و رامی ملک بازی چشمگیری در این فیلم با نقش‌آفرینی جیم بکستر پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. جرد لتو، دیگر هنرپیشه ترازاولی است که در فیلم چیزهای کوچک نقش آلبرت اسپارما را بر عهده دارد. طرفداران جان لی هنکاک اعتراف می‌کنند که این کارگردان تجربه چندانی در نگارش فیلمنامه ندارد، اما انصافاً باید اعتراف کرد فیلمنامه چیزهای کوچک که به قلم جان لی هنکاک به نگارش درآمده، به لحاظ کشش داستانی، چیزی از دیگر آثار پلیسی جنایی چند سال اخیر کمتر ندارد. بسیاری از منتقدینی که فیلم چیزهای کوچک را دیده‌اند این اثر را با فیلم معروف هفت (Seven)، ساخته دیوید فینچر مقایسه می‌کنند و بر این باور هستند که چیزهای کوچک شباهت‌های زیادی با فیلم هفت دارد.

داستان فیلم چیزهای کوچک از چه قرار است

همان‌گونه که از آثار پلیسی جنایی انتظار دارید، ماجرای فیلم چیزهای کوچک به قاتل سریالی بی‌رحمی باز می‌گردد که اهالی لس‌آنجلس از ترس وی شب‌‌ها خواب خوش ندارند. برای پیدا کردن این قاتل بی‌رحم، جو با بازی دنزل واشنگتن با گروهبانی مرموز با نام جیم بکستر با بازی رامی ملک هم‌پیمان می‌شود تا به هر قیمتی که شده از راز قتل‌های زنجیره‌ای لس‌آنجلس پرده بردارند و قاتل را به پای میز محاکمه بکشانند.

در این بین افسر پلیس دک، رازهایی دارد که دیگران از آن بی‌خبر هستند. این رازها لایه‌های بیشتری به داستان فیلم اضافه می‌کند تا فیلم چیزهای کوچک از حالت تک‌محوری خارج شود و با داستانی پیچیده سروکار داشته باشیم.

نظر منتقدهای ترازاول دنیا درباره فیلم چیزهای کوچک

اکنون که با هنرپیشه‌ها و عوامل فیلم چیزهای کوچک آشنا شدیم و در جریان داستان این فیلم قرار گرفتیم، زمان مناسبی است تا با هم نگاهی به نظرهای منتقدین سینمایی داشته باشیم و ببینیم فیلم چیزهای کوچک تا چه اندازه توانسته از نگاه منتقدین سخت‌گیر هالیوودی سربلند بیرون بیاید.

راجر مور از مووی نیشن – امتیاز ۸۳ از ۱۰۰

این منتقد برجسته مووی نیشن، بازی چشمگیر دنزل واشنگتن، رامی ملک و جرد لتو را در فیلم چیزهای کوچک می‌ستاید. راجر مور بر این باور است که فیلم چیزهای کوچک ممکن است داستانی تکراری و آشنا داشته باشد، اما هنرنمایی ستارگان این اثر باعث شده تا مخاطب حتی برای لحظه‌ای از این فیلم جنایی پلیسی چشم برندارد و چیزهای کوچک را تا دقیقه آخر دنبال کند.

دیوید ارلیچ از ایندی وایر – امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

دیوید ارلیچ فیلم چیزهای کوچک را به لحاظ هنری اثر برجسته‌ای نمی‌داند و بر این باور است که این فیلم اثری توخالی است. اما همین اثر توخالی که بویی از هنر سینما از آن به مشام نمی‌رسد، به لحاظ سرگرم‌کنندگی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مخاطب را تا آخرین لحظه سرگرم نگه می‌دارد.

ریچارد روپر شیکاگو سان‌‌تایمز – امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

منتقد شیکاگو سان‌تایمز ارتباط رامی ملک و دنزل واشنگتن را در نقش دو پلیس که در فیلم چیزهای کوچک دنبال قاتل می‌گردند را ارتباطی هیجان‌انگیز می‌داند. روپر بر این باور است که تعامل میان این دو کارآگاه در فیلم ذهن مخاطب را دائم به چالش می‌کشد تا هر لحظه به این فکر کند که چه کسی قاتل است. ریچارد روپر جذابیت فیلم چیزهای کوچک را به اندازه‌ای می‌داند که حتی پس از پایان فیلم نیز برای مدت‌ها تماشاگران به آن فکر خواهند کرد.

تام یورگنسن از آی‌.‌جی.‌ان – امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

منتقد آی‌.‌‌جی‌.‌ان دل خوشی از فیلم چیزهای کوچک ندارد و بر این باور است که کارگردان این فیلم آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته از هنرپیشه‌های ترازاولی مانند دنزل واشنگتن، رامی ملک و جرد لتو بهره بگیرد. به گفته تام یورگنسن این هنرپیشه‌های ترازاول با حضور در فیلم چیزهای کوچک، وقت خود را تلف کرده‌اند، چرا که داستان فیلم چیزهای کوچک بر خلاف قانون داستان فیلم‌های پلیسی که باید پیچیده و مرموز باشد، داستان ساده‌ای است که گره آن به آسانی باز می‌شود.

در پایان باید گفت از آنجایی که مدتی است فیلم جنایی درست‌و‌درمانی راهی پرده نقره‌ای نشده است، بدون شک تماشای فیلم چیزهای کوچک برای علاقه‌مندان این سبک خالی از لطف نخواهد بود. از طرف دیگر مطمئن هستیم طرفداران دنزل واشنگتن نیز دلشان برای تماشای اثری جنایی از این هنرپیشه ترازاول تنگ شده و تماشای فیلم چیزهای کوچک به مذاق علاقه‌مندان دنزل واشنگتن خوش خواهد آمد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا